Megjelent: 13 hónapja

A testvérek: motiváció és elköteleződés

Mi köti a munkatársat a szervezethez? Hogyan lehet ezt a köteléket szorosabbá tenni? Mind a fehérgalléros, mind a kékgalléros szegmensben kulcskérdéssé válik a munkatársi elkötelezettség amikor a munkaerőpiac keresleti oldala erősebb, mint a kínálati. Talán már a szakképzettség nélküli munkaerő esetében is érdemes vizsgálni az elkötelezettség növelésének lehetőségét!

Az elkötelezettség és a motiváció nehezen megfoghatóak. Ezért a mérésük sem egyszerű. Összetett, felméréseken alapuló mérőmódszereket és eszközöket dolgoztak ki, amelyekkel egy szervezetnél a munkatársi elkötelezettség (megfelelő létszám esetén) viszonylag jól mérhető. Minél kisebb a létszám, annál bizonytalanabbá válik a mérés, egyéni szintre az eszközök jó része nem is ad jól használható választ.

Novemberben az elkötelezettség és a motiváció témában tartott workshopot Steve Jones a CHN Nemzetközi Vezetőfejlesztő Akadémia szervezésében. Azt vizsgálta, hogyan függ össze a motiváció és az elkötelezettség, hogyan tervezhető beavatkozás a növelésükre.

Általánosan az elkötelezettség azt mondja meg, hogy miért vannak ott az emberek, milyen értelmet látnak abban, hogy maradjanak és jó teljesítményt nyújtsanak, önszántukból szakmai és emberi erőfeszítéseket tegyenek a szervezeti célkitűzések megvalósításáért. A motiváció és az elkötelezettség összefügg és ez a kettő határozza meg a teljesítményt.

A fő kérdés a motiváció: hogyan lehet azt mérni és utána növelni, mivel az elkötelezettség 60 - 80%-a származik a motivációból.

Steve szerint a munkatársi elkötelezettség 4 mozgatórugója a következők:

1. Látható, felhatalmazó, bátorító vezetés.
Erős, stratégiai narratíva - honnan jön, hova megy a szervezet - mond el a vállalat történetét.

2. A menedzsment elkötelezettsége.
Fókuszálás az emberekre, hatáskör biztosítása számukra.
Személyes bánásmód.
A munkatársak coachingja és teljesítőképességük feszegetése. („Lazítás-nyújtás”)

3. A munkatársak hangja
Az egyes funkciók közötti és a külső nézőpontok meghallgatása és megvitatása.
A munkatársakat központi fontosságúnak tekintik a megoldáshoz.

4. Szervezeti feddhetetlenség (integritás)
A falra kitett értékek visszatükröződnek a napi viselkedésben - nincs „vizet prédikálok/bort iszom”.

A munkatársi elkötelezettség felméréseknél önkéntes részvétel esetén jó mérőszám a részvételi arány. Ám ennél több is kell. Általában a szervezeteknél jól lehet mérni a pénzügyi eredményt, az értékesítés/marketing hatékonyságát, a termelést. Ugyanakkor összességében a munkatársak jelentik a legnagyobb költséget a tőke megtérülésének számításakor és pont ez a legkevésbé mért rész. A munkatársak „mérése” nagy kihívást jelenthet.


Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
1. oldal - A testvérek: motiváció és elköteleződés
2. oldal - Megengedheti magának bárki, hogy ne legyenek elkötelezett alkalmazottai?
  • 2019.12.05Adatvédelmi Tisztviselő /DPO Képzés – Dr. Kulcsár Zoltánnal /12. 05-06./ Az adatvédelmi tisztviselő képzés célja, hogy a résztvevők pontosan megismerjék az adatkezelők adatvédelmi kötelezettségeit, kialakuljon bennük az a szintű adatvédelmi tudatosság, amely alkalmassá teszi őket a GDPR szerinti adatvédelmi tisztviselői (DPO) feladatok ellátására. Részletek Jegyek
  • 2020.01.18 ICF akkreditált Jungiánus coach féléves továbbképzés Magyarországon először a nemzetközileg sikeres Jungian Coaching School továbbképzése, ami ICF krediteket ad, 2020 januártól júiusig, havonta egy hétvégén. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter