A válság ellopott egy munkanapot
A rövidebb munkaidő bevezetése világszerte bevált eszköz a válsággal sújtott cégeknél. A szakképzetlen és a kölcsönzött munkásoktól inkább megválnak a cégek, a jó szakemberekhez azonban ragaszkodnak - reménykednek, hogy a gazdaság hamarosan „feléled”. Sok helyen a fizetés is drasztikusan csökkent, a kormány válaszul pályázatokat írt ki.
Ugyanezt vallja a szentgotthárdi Opel is: a céljuk a munkahelyek megőrzése. „A bérelt munkásainkat sajnos már nem tudtuk foglalkoztatni, de a saját dolgozóink annyira jó szakemberek, hogy nem akarunk megválni tőlük. Ha újra fellendül a gazdaság, akkor ugyanazokat az embereket nem tudjuk visszacsábítani. Ez a ’tartalékos állomány’ bármikor bevethető” – mondta a FigyelőNetnek Légrádi Edit, a gyár szóvivője. A négynapos munkahetet csak a szakszervezetek beleegyezésével és a kollektív szerződés módosításával lehetett bevezetni. A fizetést is csökkentették, a dolgozók a kieső napokra a fele bérüket kapják.
A pénzmegtakarítás a célja annak a New York-i ötletnek, amely a nem alapvető munkát végző alkalmazottaknak négynapos munkahetet vezetne be. Michael Gianaris, Queens elöljárója szerint ezzel évente körülbelül 30 millió dollárt tudnának megspórolni – írja a wkbw.com hírportál.
A kaposvári autóipari beszállító Qupers Kft. 48 dolgozója választhat: februártól vagy négyórás munkarendben dolgozik tovább, vagy megszűnik az állása. Palkovics Béla ügyvezető igazgató szerint erre a lépésre azért volt szükség, mert nem jutottak pályázati pénzhez.
Egyre többen dolgoznak kevesebbet
Az USA statisztikai hivatala szerint azoknak az alkalmazottak a száma, akik nem teljes munkaidőben dolgoznak, 2008 novemberében 2,57 millióra nőtt, néhány hónap alatt egymillióval emelkedett a számuk. Az osztrák munkaügyi hivatal tájékoztatása szerint tavaly decemberre 8900-ra nőtt a csökkentett munkaidőben foglalkoztatottak száma, január végére pedig újabb 7000 fővel bővülhet a kör. Elsősorban a fémiparban, a faiparban és a műanyag-előállításban népszerű a foglalkoztatásnak ez a formája – szemlézte az Austrian Times cikkét a Humán Rent Press.
Sok munkavállaló inkább vállalja, hogy kevesebbet keres, mint hogy elveszítse az állását. Németországban 37 órát dolgoztak egy héten, ezt néhány vállalatnál, például a Dresdner Banknál 33,5 órára csökkentették, a fizetés pedig 10 százalékkal lett kevesebb. Januártól több mint harmincezer alkalmazottja számára rövidített munkaidőt rendelt el a Daimler, a dolgozók a korábbi bérük 80 százalékát kapják. Lapértesülések szerint a Volkswagennél is tervezik a négynapos munkaidő bevezetését.
Franciaországban októbertől egyre több autóipari és beszállító vállalat érezte meg a válságot, sorra küldték kényszerszabadságra a munkásokat. „A négynapos munkahét kétmillió munkahelyet ment meg” – mondta a New York Timesnak Pierre Larrouturou, a francia Arthur Andersen cég egyik vezetője. A 39 óra helyett 33-at kell dolgozni, és a munkásoknak öt százalékkal csökken a jövedelmük. A vezető szerint ezzel a szociális magatartással motiválják az alkalmazottakat, így sokkal produktívabbak lesznek.
Nem biztos, hogy motivál
A válsággal foglalkozó novemberi Figyelő-konferencián Gansperger Gyula, a KÉSZ Holding Zrt. alelnöke elmondta, hogy szerinte egy cég sem kerülheti el a leépítéseket, a kellemetlen „hentesmunkát”, de legalábbis a juttatások csökkentését. Az a véleménye: nem biztos, hogy motiválja a dolgozókat a csökkentett munkaidő. Egy példával élt: egy vállalat nem akarta elbocsátani a dolgozóit, hanem inkább csökkentette a fizetést, ám ez a döntés a vesztét okozta, nem sikerült talpra állnia.
A FigyelőNet a Bemondóban nemrég rákérdezett, hogy vállalnák-e a magyar munkavállalók a négynapos munkahetet. Közel 8500-an szavaztak, és a válaszadók több mint fele (53,3 százalék) csak akkor vállalná, ha megkapná a korábbi fizetését. Az állásvesztéstől való félelem is nagyon erős: a válaszadók 39,2 százaléka belemenne a csökkentett fizetésbe is a munkahelyének megtartásáért cserébe. Azoknak a száma viszont elenyésző volt, akik inkább más, teljes munkaidős állás után néznének, csupán az 5,5 százalékuk kattintott erre a lehetőségre.
Simon István, egy gépgyártó cég alkalmazottja szerint a csökkentett munkaidő egy vicc. „A felszabaduló időben nem tudnék semmi olyat csinálni, amit szeretnék, mert a pénzem is kevesebb lenne. Másik munkát ugyan kereshetek mellé, de egy nap alatt mit tudok dolgozni?” – tette fel a kérdést.
Van más megoldás?
A Német–Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara (DUIHK) tavaly ősszel végzett gyorsfelmérést ötszáz – túlnyomóan német, osztrák és brit érdekeltségű – magyarországi vállalat körében. A konjunktúra lankadására a cégek többféle költségcsökkentő intézkedéssel reagáltak.
A szervezetek több mint negyedénél felmerült a létszámcsökkentés is, 12 százalékuk pedig csökkentett munkaidőben vagy kényszer-szabadságoltatásban gondolkodott. A járműipari gyártók és beszállítók 56 százaléka tervezett elbocsátásokat, és csak 38 százalékuk csökkentette volna a munkaidőt.
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
A mentális egészség október 10-i világnapja emlékeztet minket arra, hogy a munkahely nemcsak a teljesítmény terepe, hanem hús-vér emberek mindennapi... Teljes cikk
„Az agyunk a biztos rosszat is jobban viseli, mint a bizonytalanságot. A folyamatos változás ezért okoz nagyon erős szorongást, döntési fáradtságot... Teljes cikk
Az elmúlt években a HR-munkatársak munkája az amerikai munkaerőpiacon példátlan kihívásokkal szembesült: folyamatos leépítések, szigorúbb... Teljes cikk

Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?