Megjelent: 2 éve

Aki kérdez: Hámori Judit

HR Szubjektív rovatunkban Hámori Judit, az Indra Consulting / Impact Works, HR és Recruitment stratégiai tanácsadója kérdez, miután válaszolt Cseke Dóra, a Jókenyér Ludwig & Mentesi Kft. HR munkatársa kérdésére, hogy mit jelent a humán tőke menedzsment a HR felelősségeit, feladatait és szerepét tekintve.

Mit jelent a humán tőke menedzsment a HR felelősségeit, feladatait és szerepét tekintve?

A humánerőforrás menedzsment is elég szigorú kifejezés, de a humán tőke még komolyabban hangzik. Pedig egy olyan szakmában dolgozom, ahol ezek mindennaposan használt elnevezések. A minap - sok év munka, számos feladat megoldása és jó néhány kiváló kollégával való együttműködés után - belegondoltam, hogy pontosan mi a HR funkció kötelessége. Mi az a közös nevező, az a magától értetődő szerep, amit a szakma valódi miértjének tartok? Úgy akartam ezt átgondolni, hogy a lehető legjobban elkerüljem a szokásos zsargonokat, a berögzült, azonnali válaszokat. Egyébként is hiszek abban, hogy valamit más szemszögből nézni, mint általában, mindig hasznos. A kérdésfelvetésben így teljesen biztos voltam, a játék egyszeriben jónak, de nehéznek ígérkezett.

Az első válasz, amit kiinduló gondolatnak értékeltem, hogy a HR egyértelműen többszörös szerepet tölt be egy vállalat életében. Ráadásul úgy, hogy ezek a feladatok a cégtörténettel, a változó prioritásokkal teljes szinkronban működnek. Ez már önmagában is izgalmas és összetett, mert első megközelítésben azt jelenti, hogy a HR aktív felelős az üzleti stratégia és az ehhez kapcsolódó célok megvalósításában.

A második, teljesen egyértelmű HR szerep, a vállalati célok eléréséért dolgozó munkatársak támogatása. Az üzlet szempontjából ez lehetne passzív szerep, de éppen csak addig, amíg az operatív és adminisztrációs feladatokat listázzuk ki és rá nem kanyarodunk a fent megfogalmazott többszörös HR funkció következő feladatára.

A harmadik kihívás, hogy a dolgozók: emberek. Egyének, akiknek saját céljaik, személyes igényeik vannak, és akik érzékenyen reagálnak a körülöttük zajló történésekre. Eredményességük, annak mértéke, hogy mennyire képesek hozzájárulni az üzleti célok sikeres beteljesítéséhez, érzékenyen függ a többiek viselkedésétől, a mindennapi munkahelyi légkörtől, a rájuk bízott munka jellegétől, elért és várható győzelmeiktől és még számos más tényezőtől.

Az elemzésben ezen a ponton - az eredeti kérdésfeltevésem megválaszolásához - a lényegi kiindulóponthoz jutottam.

Szabad fordításban ezek szerint, a humánerőforrás menedzsment szakmai felelőssége az emberrel, mint az üzleti siker legelemibb részével való megfelelő bánásmód megvalósításában van. A humán tőke ezáltal nem más, mint a siker elemi részeinek, a vállalatot alkotó embereknek az összessége - ezt lehet befektetni, ezen az alapon lehet megtérüléssel számítani. Messzebb megyek, ennek a tőkének kell olyan piacot és környezetet teremteni, ahol a legjobban tud kamatozni és nem utolsó sorban újabb és újabb humán tőkét bevonzani. Ha mindez megvalósul, az üzleti tevékenység kiválóvá válik, mert a szolgáltatás vagy termékgyártás harmóniába kerül a saját dolgozói célokkal.

Igen, de mi az a megfelelő bánásmód, hogyan kell csinálja akkor ezt a HR? A feladat egyszerű: tőzsdecápaként, soktényezős és állandóan változó külső-belső piaci körülmények között kell teljes összhangot teremteni a szerepek és felelősségek között úgy, hogy közben üzleti, stratégai, operatív és emberi szempontok mindvégig egyensúlyban maradjanak.

Ezt lehet elrettentő feladatnak vagy lehetetlen küldetésnek látni, de ha valaki igazán képes az embert venni alapul és erre építeni megoldásokat, a HR inspiráló és hosszú távon élvezetes, nem utolsó sorban elsődleges vállalati szereppé válik.

Kérdésemet Heiszmann Henriettához, az Extreme Digital HR igazgatójához intézem:

Mik az Extreme Digital, egy üzletstratégiai transzformációban lévő hazai nagyvállalat legfontosabb HR vezetési szempontjai?
  • 2020.04.09Online workshopok és E-learning képzések április 9-től Válassza online workshopjainkat fix időben, vagy az e-learning alapú, rugalmas tanulási formát, amelyben bárhol és bármikor, önállóan, a saját időbeosztása szerint sajátíthatja el a tananyagot! Részletek Jegyek
  • 2020.06.127 Skills for Assertiveness_Egy napos nyelvi tréning A tréning nap 100%-ban gyakorlati feladatokra és a tapasztalati tanulásra épül. Egyedülálló alkalom, hogy az idegen nyelvi tudást felszínre hozzuk, gyakoroljuk, hasznos panel kifejezéseket rögzítsünk a folyékony és magabiztos megszólaláshoz. A júniusi tréningünkre első sorban a B1+/B2 szintű jelentkezőket várjuk. Részletek Jegyek
  • 2020.06.16Gyakorlatban startol az új Tbj 2020. július 1-jétől már a mindennapos munka során alkalmazni kell a bérszámfejtés, járulékmegállapítás és az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásainak megállapítása során is. Elméletben már sokat tudunk róla, de mi a helyzet a gyakorlati oldalon? Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Aki válaszol: Endrei-Kiss Judit

HR Szubjektív rovatunkban Endrei-Kiss Judit, a Telenor Magyarország HR vezérigazható-helyettese kérdez, miután válaszolt Branyiczki Imre, az EPAM... Teljes cikk

Aki kérdez: Branyiczki Imre

HR Szubjektív rovatunkban Branyiczki Imre, az EPAM Systems Kft. HR igazgatója kérdez, miután válaszolt Szabó Zsuzsanna, a Transferwise HR vezetője... Teljes cikk

Aki kérdez: Szabó Zsuzsanna

HR Szubjektív rovatunkban Szabó Zsuzsanna, a Transferwise HR vezetője kérdez, miután válaszolt Hegedűs László, a BlackRock HR vezetőjének... Teljes cikk