Megjelent: 3 éve

Aki kérdez: Szénási Adrienn

HR Szubjektív rovatunkban Szénási Adrienn, a Misco Business Services Kft., HR Business Partnere kérdez, miután válaszolt Szabó Szilvia, a Deichmann személyzetfejlesztési vezetője kérdésére.

Pro és kontra milyen érzés multikulturális környezetben dolgozni?

Izgalmas, kreatív, sokrétű, állandó rugalmasságot, tettrekészséget és alkotást igénylő valamennyi munkafolyamatunkat tekintve. Az érem másik oldala: a sokszínűségből fakadó különböző nézőpontok, elvárások összehangolása olykor több időt emészt fel. Nézzük röviden a multikulturális közeg legfőbb HR vonatkozásait:


Az alapkörnyezet, amiben működünk - vállalati és HR stratégia



Az anyavállalati irányoknak való megfelelés alapvetően formálja a mindennapjainkat. Az elmúlt hetekben a szolgáltató központunk és az általunk kiszolgált 5 ország amerikai tulajdonból angol tulajdonba került. Az új tulajdonosok prioritásként a szolgáltatási portfoliók és a stratégiai jelentőségű munkafolyamatok áttekintésével foglalkoznak, mi ezzel párhuzamosan HR oldalon több csatornás kommunikációval kezdtük meg a szervezeti kultúra áthangolását. A szolgáltató központunk jövőképe és küldetése egy olyan multikulturális partneri közeget körvonalaz, amely standard alapokon, valamennyi lehetőség rugalmas kihasználásával nyújt a támogatott országainknak testreszabott szolgáltatást. A szabványosítás és a testreszabás látszólag ellentmond, a mi esetünkben azonban nemcsak megfér egymással, de kifejezett üzleti elvárás is. Pl. Más csatornákon kezeljük kinnlevőségeinket: olasz területen - a minél hangosabb  - élő szóban hisznek, míg a holland kultúrkörben elsősorban az írásos kommunikáció hatékonyabb.


Toborzás-kiválasztás



A sokszínű, sok nemzetiségű közeg kialakítása és megtartása folyamatos kihívást jelent a Recruitment csapatunk számára. Mindegyik munkakörünkben legalább középfokú, aktív, folyékony angol nyelvtudást várunk el, hiszen ez a közös európai és helyi kommunikációnk alapja; emellett a szolgáltatás alapvetően a támogatott országok nyelvén zajlik. Jelenleg angol, holland, olasz, spanyol és svéd piacokat támogatunk Budapestről. Az ügyfélszolgálati, értékesítési és kintlevőség kezelési területeken a szóbeli kifejezésmód különös jelentőséggel bír, ezért itt megköveteljük az anyanyelvi vagy azt megközelítő magas szintű nyelvtudást. A munkaköreink természetéből fakadóan pályakezdő pozícióknál rugalmasak vagyunk, jellemzően az aktív nyelvtudást preferáljuk a szakmai gyakorlattal szemben. Egyes szakértői pozícióknál azonban nem vállalhatunk kompromisszumot, a nyelvtudás és a szakmai gyakorlat egymást kell erősítse. Gondoljunk pl. a HR operációra, ahol a kollégáinknak tudniuk kell a támogatott országuk nyelvét, valamint alapvető munkajogi, munkaügyi és bérszámfejtési alapelveiket is.

Jelenleg 17 különböző nemzetiségű kollégával büszkélkedhetünk, amelyek között brazil, venezuelai, iráni, üzbég, indiai vagy tunéziai is szerepel. A külföldi nemzetiségű kollégáink bevonzására a leghatékonyabb eszközeink a social media - Facebook, LinkedIn, egyéb portálmegjelenések - és a belső ajánlási rendszerünk. Az olaszok nagyon összetartanak munkahelyen belül és kívül is, ezért gyakran előfordul, hogy egy nálunk dolgozó olasz kolléga a személyes hálózatából ajánl valakit. Jövőbeni terveink között szerepel az egyetemi kapcsolataink célzott bővítése is.


Képzés és szervezetfejlesztés



Hogyan tudjuk a vállalati értékeket a mindennapokban tetten érni? Mit jelent a teljesítmény alapú kultúra? Mikor teremt elkötelezettséget az on-boarding folyamat? Mi szolgálja a megtartást és ad stabilitást a folyamatosan változó környezetünkben? Ezekre a kérdésekre keressük a mindig aktuális válaszokat képzési és szervezetfejlesztési projektjeinknél. A feladat már akkor is kihívást jelenthet, ha kizárólag magyar munkavállalók fejével próbálunk gondolkodni. 17 különböző nemzetiség egy központban tömörítése pedig tovább növeli a komplexitást, megsokszorozza a lehetőségek számát, de önmagában garanciát nyújt a kreatív problémamegoldásra, a másokra való odafigyelésre, az eltérő nézőpontok iránti nyitottságra. Gondoljunk csak arra, hogy milyen súlya lehet egy holland kultúrkörre jól felépített interkulturális tréning tematikának, ha hollandok is ülnek a teremben. A lehetőség itt szakmaisággal és felelősséggel társul, mi pedig vállaljuk.


Kompenzáció



Az üzleti szolgáltató központok világát a többszörös versenyhelyzet jellemzi: egyrészt a kiszolgált országok tekintetében kell hozzáadott értéket teremtenünk egy lényegesen alacsonyabb költségbázison, másrészt HR eszközök teljes skáláját kell latba vetnünk a megfelelő munkatársak megszerzéséért és megtartásukért országhatáron és Budapesten belül is. A kompenzációs elveinkre fokozottan érvényes a rugalmasság: ami tegnap még működött, mára már kérdésessé válhat a sikere. A multikulturális közeg fenntartásáért folyamatosan törekszünk naprakész - olykor európai szintű - benchmark adatok gyűjtésére és a magas szintű ritka - pl. svéd, holland - nyelvtudást igénylő pozícióknál nyelvi felárak beépítésére.


Szociális élet



A mindennapi munkában hamar megnyilvánul a különböző nemzetiségű kollégák eltérő habitusa, attitűdje, tempója, logikája, szokásai. Tiszteletben tartva mindezt törekszünk az összecsiszolódásra, ami többször egy-egy ebéd, kávé, cigi, konyhai beszélgetés, csocsóparti, közös hétvégi kirándulás vagy esti program formáját ölti. Törzshelyünk a közeli Grund, ahol - legyen szó farsangról vagy egy egyszerű sörözésről - rendszerint színes forgatagot képezünk. Képzeljük csak el milyen szórakoztató is tud lenni a déli népek pozitív életszemlélete egy fárasztó munkahét végén! Büszkék vagyunk arra, hogy nálunk barátságok és közösségek születnek, amik a munkán túl is összetartják a csapatot. A vállalat rendkívül élénk szociális életét egy kifejezetten erre a célra létrejött, önkéntes munkavállalókból álló bizottság szervezi a HR tevékeny támogatásával és a HR kezdeményezésekkel összhangban, amiért minden munkatársunk nevében nagy köszönettel tartozunk.

A vállalatról röviden
Az üzleti szolgálató központot 2013-ban alapították Budapesten Systemax Business Services Kft. néven, amely 2017 márciusában a tulajdonosváltásnak köszönhetően Misco Business Services Kft-re változott. A Misco vezető szolgáltató IT termékek, megoldások és szolgáltatások értékesítésében, irodákkal az Egyesült Királyságban, Olaszországban, Spanyolországban, Hollandiában és Svédországban. A szolgáltató központ jelenleg 350 főnek ad munkahelyet a Corvin Plázában található modern irodában.


Kérdésem Hajdú Szilviához, az ELMÜ személyzetfejlesztési vezetőjéhez szól:
Milyen tapasztalatokat szereztek a vállalatnál az Ulrich-modell bevezetése nyomán?
  • 2020.11.17Toborzás a LinkedIn-en és a Facebook-on - ONLINE A Toborzás a LinkedIn-en és a Facebookon 1 napos workshopon délelőtt kérdést kaphat LinkenInnel kapcsolatos kérdéseire, szó lesz továbbá a vállalati oldal fontos elemeiről, karrieroldalról és oldal-analitikákról. Délután példákkal színesítve ismerkedhet meg a kampánykezeléssel, kapcsolati háló felépítésének kérdéseivel és egyéb, Facebookkal kapcsolatos funkcióval. Részletek Jegyek
  • 2020.11.23Művezető képzés A művezetők szakmai továbbképzése a vezetői feladataik eredményes és hatékony ellátására. A résztvevők vezetői, problémamegoldási és termelékenységfejlesztési készségeinek fejlesztése konkrét feladatokon, szituációs játékokon, esettanulmányokon keresztül. Részletek Jegyek
  • 2020.12.05 Teljesítménymenedzsment és motiváció A résztvevők megtanulják, beosztottjaik teljesítményére ható területek helyes menedzselését. Képessé válnak akár munkavégzés közben hatásos, rövid coaching beszélgetések levezetésére. Megismerik a teljesítmény menedzsment eszközrendszerét. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Aki válaszol: Endrei-Kiss Judit

HR Szubjektív rovatunkban Endrei-Kiss Judit, a Telenor Magyarország HR vezérigazható-helyettese kérdez, miután válaszolt Branyiczki Imre, az EPAM... Teljes cikk

Aki kérdez: Branyiczki Imre

HR Szubjektív rovatunkban Branyiczki Imre, az EPAM Systems Kft. HR igazgatója kérdez, miután válaszolt Szabó Zsuzsanna, a Transferwise HR vezetője... Teljes cikk

Aki kérdez: Szabó Zsuzsanna

HR Szubjektív rovatunkban Szabó Zsuzsanna, a Transferwise HR vezetője kérdez, miután válaszolt Hegedűs László, a BlackRock HR vezetőjének... Teljes cikk