Megjelent: 14 éve

Beteggé tehet a rossz munkakörnyezet

SBS, azaz "Sick Building Syndrom" a munkahelyi környezet egészségre ártalmas voltának az angolszász elnevezése, magyaros fordításban kissé félrevezetően "beteg-épület szindróma". A munkavállalókat megbetegítő iroda kérdéskörével az 1960-as években Kanadában foglalkoztak először, majd az Egészségügyi Világszervezet 1986-ban hivatalosan is betegségnek ismerte el az SBS-t.

Egy irodai alkalmazott egész élete során átlagosan 80 000 órát tölt a munkahelyén. Hogy mindennapjainak egyharmadát milyen körülmények között tölti el, az alapvetően meghatározza életvitelét és testi-lelki állapotát. A munkavédelmi jogszabályok és előírások a balesetmentes és egészséges munkakörnyezet kialakítására és fenntartására fókuszálnak, nem veszik figyelembe az olyan egyéb tényezőket, amelyek a munkavállalók hosszú távú fizikai és mentális egyensúlyára hatnak. Ha a munkavállaló például folyamatosan stresszes nyomás alatt dolgozik és alulértékeltnek, levertnek, elégedetlennek és depressziósnak érzi magát a munkahelyen ugyan fizikai értelemben nem lesz beteg, de mentálisan kiegyensúlyozatlan és egészségtelen lesz.

Az egészség szó definíciója a WHO szerint a "a fizikai, szellemi és szociális elemek komplex és kiegyensúlyozott rendszere, nem pedig a betegség és fájdalom hiánya." Vagyis az egészség több, mint hibátlan és problémamentes fizikumunk és testi működésünk.

Az egészséges munkakörnyezet koncepció ennek megfelelően nem azonos a balesetmentes és betegség-megelőző munkahely felfogással, a megközelítés a munkavállaló egyén természetes emberi igényeit veszi górcső alá és vizsgálja meg egyéniségtől függően.

Az egészséges munkakörnyezet koncepció alapja és főbb fókuszai a következők:
- az iroda és egészség egymásra hatása, vagyis a munkahelyi "well-beeing";
- változatosság a munkafolyamatokban és feladatokban;
- az irodai mozgás és egészségügyi követelmények betartása;
- a koncentrációt elősegítő és támogató, optimális hang -és fényhatások biztosítása;
- ergonómiai szempontból a megfelelő munkakörnyezet és eszközök biztosítása;
- a munkahely légkörének optimalizálása növényekkel, levegőztető rendszerekkel és a nem-dohányzó munkavállalók védelmével.

Milyen lépéseket tegyünk annak érdekében, hogy megelőzzük a rossz munkakörnyezet?

"A változatosság gyönyörködtet" - tartja a mondás. A munkafeladatok rotálásával, bővítésével, tevékenységek kombinálásával és ahol alkalmazható csapatmunkával lehet az irodai tevékenységbe változatosságot és színt vinni. A monoton és egyhangú munka fásulttá és levertté, míg a színes és mozgalmas feladatok élénkké tesznek, valamint kreativitásra és tettekre ösztönöznek minket.

"Teret a mozgásnak és a kényelemnek!"

Az iroda típusától függően minden egyes dolgozónak minimum 10-15 négyzetméteres területet kell biztosítani, az iroda falának pedig legalább 2,5 méter magasnak kell lenni a komfortérzethez. Az asztal közvetlen közelében 1,5 méter széles mozgásteret kell biztosítani, míg a szék mögötti résznél egy méter részt célszerű szabadon hagyni a könnyű mozgáslehetőség megteremtése végett.

Feng Shui az irodában

A több tízezer éves Feng Shui tanítás szerint a Chi energia szabad áramlása vezet a kiegyensúlyozott munkához és a jó közérzet kialakulásához, legyen szó az otthonunkról vagy a munkahelyünkről. A feng shui jelentése "Szél és Víz", ami a különböző halmazállapotú elemek harmóniájára, együttes áramlására utal.

A kínai tanítás szerint az energiaáramlást úgy serkenthetjük munkahelyünkön, ha a munkaasztalról a nap végén mindent elpakolunk és rendben hagyunk. Figyelni kell továbbá az irodai bútorok elhelyezésére, formájára és színére is. Az egymással szembefordított asztalok stressz-helyzetet okozhatnak a munkatársak között, így célszerű harminc centiméterre elfordítani az egymással szemben lévő munkalapokat.

A tárgyalókban jobb, ha kör alakú asztalokat helyezünk el, mert ez a forma az új ötleteket és a kreativitást serkenti, tárgyalások során pedig kedvez a felek közti konszenzus kialakításának. A négyszögletes asztal az olyan munkahelyen vagy munkakörben ideális, ahol a munkavállalók elemzéseket, számolásokat készítenek, vagyis ahol a logikus, gyors és precíz gondolkodást kell erősíteni.

A hát mögött vagy a fej fölött elhelyezett polcok és tárolószekrények korlátozzák az energia szabad áramlását, így megakadályozzák az új gondolatok kialakulását. Pszichológiai felmérések és tanulmányok által alátámasztott tény, hogy egy kávézóba belépve a legtöbben a bejárattal átellenben lévő asztalnál foglalnak legszívesebben helyet. A Feng Shui szerint ebben a helyzet a legerősebb a biztonság - és komfortérzet, ezért ezt választják legtöbben. Az irodában is a munkaasztal hasonló elhelyezésére kell törekednünk, hogy a félelemérzet ne blokkolja gondolkodásunkat. A fallal szemben állított asztaltól viszont érdemes óvakodni, mert annak ötletblokkoló hatása lehet.

Fények és színek

A monitor előtti munkavégzés során a szemek viszketésére, a fáradságérzetre és a megerőltetésre különösen kell figyelni. Annál is inkább, mert a különböző irodai megvilágítások és fényviszonyok a pupillát erősségtől és színtől függően 4000-17000 számú reakcióra késztetik. Mindemellett a monitor merev bámulása is megerőltetést okoz a szemnek.

A számítógép fénye és az iroda nem megfelelő megvilágítása miatt csökkenhet a koncentráció, állandó szédülés és fejfájás jelentkezhet. A számítógépekkel felszerelt irodákban a megfelelő fényerősség 500 lux. A nyitott és egy légterű helységekben pedig 750-1000 lux, mindemellett oda kell figyelni az fenti megvilágítás és az irányított fénysugarak arányára is.

A legvilágosabb és legsötétebb felületek (például a számítógép képernyője és a munkaasztal) közötti kontraszt aránya ideális esetben 3:1. Matt és halvány felületekkel valamint falszínekkel a tükröződést lehet elkerülni. A monitorokat ideális esetben az ablakkal párhuzamosan kell elhelyezni, hogy a szemet bántó fényvisszaverődést elkerüljük.

"Zöld irodák"

A Bavarian Állami Intézet tanulmánya szerint a virágos irodák nemcsak kellemesebben, színesebbek és érdekesebbek mint a kopár munkakörnyezet, hanem a lelkiállapot javításával a hatékonyság is nagyobb a zöld munkahelyeken. Azok, akik 4 óránál több időt töltenek a számítógépük előtt a kellemes közérzet biztosítása végett a PC közvetlen közelében növény helyezésével lényegesen növelhetik komfortérzetüket.
Az iroda nem lehet se túl hideg, se túl meleg, a páratartalomnak is ideálisnak kell lennie, amire különösen a téli időszakban kell odafigyelni. A fűtés hatására ugyanis csökken az iroda klímájának nedvességtartalma, ez kiszárítja a nyálkahártyát, aminek következtében az orr túlzottan száraz lesz, és a légzőszerv nem lesz képes a vírusok, illetve a baktériumok kiszűrésére, így azok könnyen bekerülnek a szervezetbe.

Jelenleg Magyarországon még nem állnak rendelkezésre konkrét adatok az SBS-ben szenvedő irodai alkalmazottak számáról, nem készült sem felmérés, sem kutatás az adott témát érintően. Mindenesetre egyre nő azon dolgozóknak a száma, akik valamilyen egészségügyi károsodásban szenvednek - legyen az apró orrfolyás, derékfájdalom, szemviszketés vagy komoly depresszió és gyomorprobléma - a "beteg épület szindróma" miatt.

Mohácsi Györgyi, HR Portal
  • 2021.08.28Agilis Transformáció Leader képzés online, videokonferenciás Hazánkban egyre több és több vállalat lép az agilis átalakulás útjára, így felértékelődik az agilis transzformációt vezető szakemberek jelentősége. Az Agile Transformation Leader egy olyan szervezetfejlesztő szakember, aki felkészíti és végig kíséri az agilis átalakulás útján a vállalatot. Ügyfél-fókuszt, Design Thinking szemléletet hoz be, vezetőket coachol, csapatokat mentorál, miközben pozitív, felhatalmazó légkört teremt a szervezeten belül. Részletek Jegyek
  • 2021.09.23HR Basic Sajátítsd el évek helyett 12 napban az operatív HR munka legfontosabb eszközeit! HR gondolkodás e-learning videókkal, esettanulmányokkal, testre szabva gyakorlatorientáltan. Részletek Jegyek
  • 2021.09.28Kötelező visszaélés-bejelentési rendszer bevezetése, alkalmazása Az EU 2019/1937 sz. irányelve új kötelezettséget ír elő. Visszaélés-bejelentési rendszert kell alkalmazni. Minden 50 fő feletti munkavállalót foglalkoztató vállalkozásnak, továbbá a közszférában működő szervezetnek kötelező lesz visszaélés bejelentési rendszert kialakítania és működtetnie. Részletek Jegyek
  • 2021.10.05Tréning Kerekasztal 2021 Komoly kihívások érték és érik a szervezeteket az utóbbi időszakban. Először a járvány okozta sokk, a vele érkező gazdasági megtorpanás, a home office, hogy szinte minden átkerült a digitális térbe. A helyzet továbbra is konstans változásban van, így szükség van folyamatos, rugalmas alkalmazkodásra. A szervezetek VUCA-környezethez való illeszkedésére, a mostanában egyre inkább teret nyerő hibrid működés kialakítására. Mindehhez a képzéseknek, a tréningpiacnak is alkalmazkodnia kell. Ezért is ül össze újra, egy év kihagyás után a Tréning Kerekasztal Konferencia 2021. október 5-én, a New York Palotában. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter