Cafeteria adómentesen: költséghatékony autózás fenntarthatóan
Adómentesen a cafeteria rendszerbe illeszthetősége, rugalmassága, költséghatékonysága, valamint fenntarthatósága miatt a közösségi autómegosztás egyre népszerűbb motivációs elem a vállalatok körében. Akár minden munkavállaló kaphatja, a cég számára pedig a cafeteria keretben rászánt összegnél nem kerül többe. A hibrid munkavégzés elterjedése miatt a korábbiaknál is fontosabbá válik a rugalmas mobilitás, miközben a HR-nek nem kis fejtörést okoz a munkavállalók megtartása, különösen, ha a béremelésre szánt keret elfogyott.

Cafeteria, motiváció
Jelen gazdasági helyzetben, számos bizonytalansági tényezővel súlyosbítva a cégek nagy része óvatos a beruházások terén, sőt, sok helyen költségcsökkentés a cél. Ugyanakkor továbbra is fennáll a munkaerőhiány, és a munkaerő megtartása még mindig az egyik legfontosabb vállalati és HR cél, a működőképesség megőrzése érdekében. Így fontos kérdés, különösen, ha bért emelni aktuálisan éppen nem tud egy cég, akkor milyen egyéb ösztönzőkkel tudja megőrizni a munkavállalóit?
Az egyik lehetőség a cafeteria kínálat bővítése, sokszínűbbé tétele. Mivel mostanában zajlik a jövő évi tervezés és nyilatkoztatás, érdemes átgondolni az opciókat. Az autómegosztás a cafeteria részeként adómentes juttatásként adható, ráadásul nem csak a cég vezető rétegének, mint általában a céges autók, hanem a munkavállalók akár teljes spektrumának. Ezenfelül rugalmasan, az éppen fennálló igényekhez igazítható az igénybevétel, így igen hatékony juttatási elemként működhet.
Költségcsökkentés
A racionalizáció részeként van, ahol a céges autók egy részét visszaveszik, a kulcsos autóflották méretét csökkentik, ezeket érdemes részben közösségi autókkal kiváltani. Ezek használata esetén nincsenek beszerzési, javíttatási, karbantartási költségek, nem kell az autók menedzselésével foglalkozni. A felhasználás így, egyértelműen flexibilis, akár üzleti útról, több napos igénybevételről, irodák közötti ingázásról, egy gyors üzleti találkozóról, esetleg reptéri transzferről van szó, fizetni pedig csak a tényleges használat után kell, nincsenek fix költségek, emelte ki Koralewsky Márk, a SHARE NOW digitális szolgáltatásfejlesztési igazgatója.
Azon kívül, hogy az autómegosztó használata, a rászánt cafeteria összegen túl, nem jelent semmilyen további költséget a cégnek, a munkavállalók a juttatással maguk is spórolhatnak, hiszen nem saját autóikat használják. A közösségi autómegosztás a mobilitási rendszer fontos része lehet, akkor is, ha valakinek nincs saját autója, de bizonyos alkalmakkor szüksége lenne a tömegközlekedésen túl egyéb megoldásra; valamint akkor is, ha a munkavállaló éppen a saját autó fenntartásának drasztikus drágulása miatt, inkább a gépkocsi eladása mellett dönt.
Magyarországon a lakosság 80%-ának második legdrágább vagyoneleme az autója, általában az ingatlan után. Ugyanakkor ezen autók többsége kihasználatlan, hiszen az idő nagy részében – akár egy napból 23 órában - állnak, kétharmaduk 20 km-t sem megy naponta, miközben a parkolási és fenntartási költségek egyre magasabbak. Bár ma még a vállalatok nagyobb részénél a hagyományos mobilitási megoldásokat (tömegközlekedés, saját autó, céges autó, pool car) támogatják elsősorban egy nemrég készült kutatás szerint, az átrendeződés már megkezdődött, hiszen egyre többeknek fontos a költségtényezők mellett a fenntarthatóság is.
Fenntarthatóság
Különösen motiváló lehet ez a fiatalabb generációk számára, akiknek ezen a téren is fontos az önazonosság, hogy a környezet fenntarthatóságát a munkáltatójuk is képviselje a mindennapokban.
A carsharing a városokban jelentősen hozzájárulhat a fenntarthatósághoz. A kimutatások szerint egy megosztott autó akár 7-10 saját használatú járművet is képes kiváltani, így egy város közlekedését egy sokszínűbb modellben sokkal kevesebb gépjárművel el lehetne látni, ami javítana a dugókon és a parkolás helyzetén egyaránt. A felmérés arra is rávilágított, hogy az autómegosztást jelenleg a cégek nagyjából negyede támogatja, miközben akik már kipróbálták ezt a megoldást, 95%-ban elégedettek vele. A következő 3-5 évben az igények és a prioritások változásai várhatóan a mobilitási megoldások bővülését fogják hozni. A válaszadók közel fele szerint megnő a munkahelyi mobilitás támogatása és fontossága is a közeljövőben, hiszen a hibrid munkavégzés a megkérdezettek kétharmada szerint velünk marad.
Koralewsky Márk kiemelte, a carsharing jól kombinálható az egyéb közlekedési elemekkel, akár a tömegközlekedéssel, akár a mikromobilitási szolgáltatásokkal, így a közösségi biciklis vagy rolleres közlekedéssel is. Utóbbiak elterjedése egyre szélesebb körben várható a korábban idézett felmérés szerint. (A válaszadók 73%-a számít rá.)
A jármű ráadásul bárhol felvehető, így nem kell mindenképpen a telephelyre menni felvenni, mint a kulcsos autó esetén, a munkávállalót akár a ház előtt várja. A SHARE NOW applikációjával, ha előre tervezhető az út, akkor akár adott címre is lehet kérni az autót, de azt is meg lehet nézni, hogy van-e éppen szabad kocsi a közelben. Az autók percdíjas, órás, illetve napos csomagokban is elvihetőek, a díjban pedig az üzemanyag, az adók, a biztosítások egyaránt benne vannak, így a felhasználóknak ezekkel a részletekkel egyáltalán nem kell törődniük.
Mivel a cég autóflottájának átlagéletkora kevesebb mint két év, így környezeti hatásuk is jóval kisebb, mint a Magyarországon futó átlagos járműveké, ahol az átlagéletkor 2021-re 15 évre nőtt. A szakember egy német kutatást is megemlített, mely szerint egy közösségi autó akár 20 magánjárművet is kiválthat, ezzel mentesítve a környezetet ezek negatív hatásaitól.
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
A SZÉP-kártya tulajdonosok közel 12 százalékkal többet költöttek kártyáikról 2025 első negyedévben, mint tavaly - ismertette a Nemzetgazdasági... Teljes cikk
A húsvéti időszakban kiemelt szerepet kapnak a SZÉP-kártyák, melyekkel egyebek mellett vendéglátóhelyeken, hotelekben is lehet fizetni. Tavaly és... Teljes cikk
A jutalom, a bónusz és a prémium olyan, az alapbéren felüli juttatások, amit a munkáltatók adhatnak a munkavállalók motiválása, a... Teljes cikk
- A céges autók fenntartása helyett carsharing 2 éve
- A közösségi autómegosztás is lehet adómentes béren kívüli juttatás 3 éve
- Cafetéria: előretörnek az újgenerációs mobilitási megoldások 4 éve
- Közösségi autómegosztó szolgáltatás a cafeteria keretből 4 éve
- Adómentes cafeteriaelem járványbiztos közlekedéshez 5 éve
- Autófertőtlenítéssel teremtett munkahelyeket a GreenGo 5 éve