Megjelent: 2 éve

Egy hatásos fegyver a fluktuáció ellen: a kommunikáció

A vállalatok folyamatosan küzdenek azzal, hogy hatékonyan informálják dolgozóikat. Zuhanó minőség a termelésben, félreértés miatt csúszó határidők, pletykák és bizalmatlanság a vezetőség felé. Ezek a leggyakoribb tünetei a belső kommunikációs problémának. A kommunikáció tág és sok cég számára nehezen megfogható, viszont ha le akarjuk győzni a fluktuációt, foglalkoznunk kell a területtel.

images

images

Mi jut eszünkbe, ha a cégünk belső kommunikációjára gondolunk? E-mail, plakátok, szóróanyagok, videók, esetleg tájékoztatók? Ezek mind-mind valóban jól használható kommunikációs felületek, de csak és kizárólag az egyirányú információáramlást támogatják. Tegyük fel a következő kérdéseket:

  • A dolgozóink vajon tisztában vannak a céggel kapcsolatos, és egyben őket is érintő legfontosabb információkkal?

  • Hogyan kommunikálunk egy-egy változást az alkalmazottak felé? Képesek vagyunk elkerülni az ellenállást?

  • Mikor adunk lehetőséget a dolgozóinknak arra, hogy elmondhassák véleményüket?

  • Mikor volt cégünknél utoljára elégedettségfelmérés?

    Ha a kérdésekre adott válaszaink negatív képet mutatnak, azt is érdemes végiggondolnunk, milyen történéseket tudunk kapcsolni a döcögő belső kommunikációs folyamatainkhoz. Hallottunk már alaptalan pletykát a cégen belül? Hányszor hangzott már el az a mondat, hogy "én azt hittem, ez nem az én feladatom"?

    Szakemberként a munkáltatói és a munkavállalói oldalt is ismerjük. Több vállalat fizikai dolgozójával készítettünk fókuszcsoportos interjúkat a témában, ahol a dolgozók hangot adtak annak, hogy a munkavállalói szintre gyakran nem jutnak el az őket közvetlenül érintő legfontosabb információk. A lyukakat pedig kénytelenek ők megtölteni tartalommal. Sok dolgozó úgy érzi, ők nem számítanak, a vezetők döntenek, és csak közlik a döntést. Sajnos a munkavállalók gyakran nem tudják, hogy egyes változás rájuk milyen hatással lesz.

    Hogyan lehet ez, ha a vállalat közben dolgozói fórumokat tart? A válasz: ezek a fórumok legtöbbször az egyirányú, kérdéseknek helyt nem adó kommunikációról szólnak, ami csak még inkább eltávolítja a vezetőket a munkavállalóktól. A megoldáshoz először meg kell értenünk a fluktuációkezelés modelljét, amely 3 alappillére épül - ezek közül az egyik a belső kommunikáció. (Korábbi cikkeinkben olvashatnak a fluktuációkezelés három szintjéről és a kezelés egyik pilléréről, a HR rendszerek fontosságáról). A modell lényege, hogy minden pillérnél - így a belső kommunikáció esetében is - az alapoktól kell építkeznünk. Csak akkor tudunk például Facebook oldalt, vagy épp játékos, nyereményjátékokkal színezett kommunikációt működtetni, ha a dolgozóink az őket érintő legfontosabb információkról korrekt tájékoztatást kapnak és biztosítjuk a kétirányú kommunikációt a cégen belül. Ha a piramis tetejével kezdenénk az építkezést (például egy nyilvános Facebook oldallal), akkor biztosra vehetjük, hogy a dolgozók ott adják majd ki magukból a negatív érzéseiket - ezt inkább oldjuk meg vállalaton belül, adjunk helyet a dolgozói véleményeknek belsőleg!

    Mi lehet a megoldás? Több csatornán kommunikálni, és figyelembe venni a közönséget. A dolgozói fórum egy járható út, de fontos, hogy helyt adjon a kétirányú kommunikációnak. Ne "untassuk" a munkavállalókat száraz adatokkal - mondjuk el őszintén, hogy egyes változások mit jelentenek számukra!

    Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
    1. oldal - Egy hatásos fegyver a fluktuáció ellen: a kommunikáció
    2. oldal - A belső kommunikáció elhanyagolása = teljes káosz a szervezetben
    • 2019.11.14recruiTECH BLUE Fizikai munkaerő toborzás – van új a nap alatt? Szerintünk igen! recruiTECH BLUE | 2019. november 14-én a kékgalléros toborzásra koncentrálva, még lazy bird áron Részletek Jegyek
    • 2019.11.15Hogyan változnak a nyugdíjszabályok 2020-ban? Mikor jobb nyugdíjba vonulni a nyugdíj összege szempontjából. Még az idén, vagy inkább jövőre? Ki vonulhat nyugdíjba jövőre, mit jelent a munkáltató számára, ha a munkatárs nyugdíjra jogosulttá válik? Nyugdíj mellett hogyan dolgozhatunk? Mit jelent a munkáltató számára, ha nyugdíjas munkavállalót foglalkoztat? Részletek Jegyek
    • 2019.12.05Adatvédelmi Tisztviselő /DPO Képzés – Dr. Kulcsár Zoltánnal /12. 05-06./ Az adatvédelmi tisztviselő képzés célja, hogy a résztvevők pontosan megismerjék az adatkezelők adatvédelmi kötelezettségeit, kialakuljon bennük az a szintű adatvédelmi tudatosság, amely alkalmassá teszi őket a GDPR szerinti adatvédelmi tisztviselői (DPO) feladatok ellátására. Részletek Jegyek
    Follow hrportal_hu on Twitter
    További cikkek
    Hogyan (ne) tálaljuk a visszajelzést?

    Hamburger, naked burger avagy milyen menüvel kritizáljuk a másikat? Teszi fel a kissé szokatlan kérdést az Eureka Games blogja. Érdemes a "menüt" végigenni. Teljes cikk

    "Ne motiválj!" - Mitől lesz sikeres a jövő munkahelye?

    A jelenben, és a múltban tapasztalt kihívásokra adott válaszokból rakott össze mozaikot a „Jövő Munkahelye” című konferencia szervezője, Peter... Teljes cikk

    3 tipp a munkavállalók motiválására

    Egy olyan munkahelyen, ahol az egyén nem érez megbecsülést, nem érzi magát nélkülözhetetlen, fontos elemnek, ott a csapatmunka motivációja is... Teljes cikk