Szerző: HRPortal.hu hírszerkesztő Megjelent: 3 hónapja

Egy hatásos fegyver a fluktuáció ellen: a kommunikáció

A vállalatok folyamatosan küzdenek azzal, hogy hatékonyan informálják dolgozóikat. Zuhanó minőség a termelésben, félreértés miatt csúszó határidők, pletykák és bizalmatlanság a vezetőség felé. Ezek a leggyakoribb tünetei a belső kommunikációs problémának. A kommunikáció tág és sok cég számára nehezen megfogható, viszont ha le akarjuk győzni a fluktuációt, foglalkoznunk kell a területtel.

images

images

Mi jut eszünkbe, ha a cégünk belső kommunikációjára gondolunk? E-mail, plakátok, szóróanyagok, videók, esetleg tájékoztatók? Ezek mind-mind valóban jól használható kommunikációs felületek, de csak és kizárólag az egyirányú információáramlást támogatják. Tegyük fel a következő kérdéseket:

  • A dolgozóink vajon tisztában vannak a céggel kapcsolatos, és egyben őket is érintő legfontosabb információkkal?

  • Hogyan kommunikálunk egy-egy változást az alkalmazottak felé? Képesek vagyunk elkerülni az ellenállást?

  • Mikor adunk lehetőséget a dolgozóinknak arra, hogy elmondhassák véleményüket?

  • Mikor volt cégünknél utoljára elégedettségfelmérés?

    Ha a kérdésekre adott válaszaink negatív képet mutatnak, azt is érdemes végiggondolnunk, milyen történéseket tudunk kapcsolni a döcögő belső kommunikációs folyamatainkhoz. Hallottunk már alaptalan pletykát a cégen belül? Hányszor hangzott már el az a mondat, hogy "én azt hittem, ez nem az én feladatom"?

    Szakemberként a munkáltatói és a munkavállalói oldalt is ismerjük. Több vállalat fizikai dolgozójával készítettünk fókuszcsoportos interjúkat a témában, ahol a dolgozók hangot adtak annak, hogy a munkavállalói szintre gyakran nem jutnak el az őket közvetlenül érintő legfontosabb információk. A lyukakat pedig kénytelenek ők megtölteni tartalommal. Sok dolgozó úgy érzi, ők nem számítanak, a vezetők döntenek, és csak közlik a döntést. Sajnos a munkavállalók gyakran nem tudják, hogy egyes változás rájuk milyen hatással lesz.

    Hogyan lehet ez, ha a vállalat közben dolgozói fórumokat tart? A válasz: ezek a fórumok legtöbbször az egyirányú, kérdéseknek helyt nem adó kommunikációról szólnak, ami csak még inkább eltávolítja a vezetőket a munkavállalóktól. A megoldáshoz először meg kell értenünk a fluktuációkezelés modelljét, amely 3 alappillére épül - ezek közül az egyik a belső kommunikáció. (Korábbi cikkeinkben olvashatnak a fluktuációkezelés három szintjéről és a kezelés egyik pilléréről, a HR rendszerek fontosságáról). A modell lényege, hogy minden pillérnél - így a belső kommunikáció esetében is - az alapoktól kell építkeznünk. Csak akkor tudunk például Facebook oldalt, vagy épp játékos, nyereményjátékokkal színezett kommunikációt működtetni, ha a dolgozóink az őket érintő legfontosabb információkról korrekt tájékoztatást kapnak és biztosítjuk a kétirányú kommunikációt a cégen belül. Ha a piramis tetejével kezdenénk az építkezést (például egy nyilvános Facebook oldallal), akkor biztosra vehetjük, hogy a dolgozók ott adják majd ki magukból a negatív érzéseiket - ezt inkább oldjuk meg vállalaton belül, adjunk helyet a dolgozói véleményeknek belsőleg!

    Mi lehet a megoldás? Több csatornán kommunikálni, és figyelembe venni a közönséget. A dolgozói fórum egy járható út, de fontos, hogy helyt adjon a kétirányú kommunikációnak. Ne "untassuk" a munkavállalókat száraz adatokkal - mondjuk el őszintén, hogy egyes változások mit jelentenek számukra!

    Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
    2. oldal - A belső kommunikáció elhanyagolása = teljes káosz a szervezetben
  • Follow hrportal_hu on Twitter

    A hideghívásoktól a véleményvezérekig, avagy miként alakul át a marketing 2018-ban?

    A marketing folyamatosan változik, de a változás üteme is gyorsul. Közhelynek hangzik, éppen emiatt igaz - csak a közhelyek állják ki az idő próbáját. Ám aki megszokott módszerekkel próbálkozik a marketing területén, az a 2010-es évek végén szinte garantálja magának a bukást.tovább..

    További cikkek
    Romániában az egészségügyben dolgozók és a vasutasok is tüntettek

    Romániában az egészségügyben dolgozók és a vasutasok is utcára vonultak pénteken, előbbiek a kórházak kiegészítő személyzete béreinek... Teljes cikk

    A hideghívásoktól a véleményvezérekig, avagy miként alakul át a marketing 2018-ban?

    A marketing folyamatosan változik, de a változás üteme is gyorsul. Közhelynek hangzik, éppen emiatt igaz - csak a közhelyek állják ki az idő... Teljes cikk

    A hideghívásoktól a véleményvezérekig, avagy miként alakul át a marketing 2018-ban?

    A marketing folyamatosan változik, de a változás üteme is gyorsul. Közhelynek hangzik, éppen emiatt igaz - csak a közhelyek állják ki az idő... Teljes cikk

    Túlszámlázókat fogtak el Budapesten

    A nyomozók elfogták egy budapesti, belvárosi szórakozóhelynek az üzletvezetőjét és személyzetét, mert ismételten túlszámlázást követtek el - írja az MTI. Teljes cikk

    Generációmenedzsment - egy Z generációs szemszögéből

    Napjainkban egyre nagyobb különbségek vannak a munkahelyeken együtt dolgozó generációk között, nehézséget okozva a hazai HR szakmának és a... Teljes cikk

    Kapcsolódó tartalmaink 1 2 3 Bezár