Megjelent: 8 éve

Egy hatásos fegyver a fluktuáció ellen: a kommunikáció

A vállalatok folyamatosan küzdenek azzal, hogy hatékonyan informálják dolgozóikat. Zuhanó minőség a termelésben, félreértés miatt csúszó határidők, pletykák és bizalmatlanság a vezetőség felé. Ezek a leggyakoribb tünetei a belső kommunikációs problémának. A kommunikáció tág és sok cég számára nehezen megfogható, viszont ha le akarjuk győzni a fluktuációt, foglalkoznunk kell a területtel.

images

Mi jut eszünkbe, ha a cégünk belső kommunikációjára gondolunk? E-mail, plakátok, szóróanyagok, videók, esetleg tájékoztatók? Ezek mind-mind valóban jól használható kommunikációs felületek, de csak és kizárólag az egyirányú információáramlást támogatják. Tegyük fel a következő kérdéseket:

  • A dolgozóink vajon tisztában vannak a céggel kapcsolatos, és egyben őket is érintő legfontosabb információkkal?

  • Hogyan kommunikálunk egy-egy változást az alkalmazottak felé? Képesek vagyunk elkerülni az ellenállást?

  • Mikor adunk lehetőséget a dolgozóinknak arra, hogy elmondhassák véleményüket?

  • Mikor volt cégünknél utoljára elégedettségfelmérés?

    Ha a kérdésekre adott válaszaink negatív képet mutatnak, azt is érdemes végiggondolnunk, milyen történéseket tudunk kapcsolni a döcögő belső kommunikációs folyamatainkhoz. Hallottunk már alaptalan pletykát a cégen belül? Hányszor hangzott már el az a mondat, hogy "én azt hittem, ez nem az én feladatom"?

    Szakemberként a munkáltatói és a munkavállalói oldalt is ismerjük. Több vállalat fizikai dolgozójával készítettünk fókuszcsoportos interjúkat a témában, ahol a dolgozók hangot adtak annak, hogy a munkavállalói szintre gyakran nem jutnak el az őket közvetlenül érintő legfontosabb információk. A lyukakat pedig kénytelenek ők megtölteni tartalommal. Sok dolgozó úgy érzi, ők nem számítanak, a vezetők döntenek, és csak közlik a döntést. Sajnos a munkavállalók gyakran nem tudják, hogy egyes változás rájuk milyen hatással lesz.

    Hogyan lehet ez, ha a vállalat közben dolgozói fórumokat tart? A válasz: ezek a fórumok legtöbbször az egyirányú, kérdéseknek helyt nem adó kommunikációról szólnak, ami csak még inkább eltávolítja a vezetőket a munkavállalóktól. A megoldáshoz először meg kell értenünk a fluktuációkezelés modelljét, amely 3 alappillére épül - ezek közül az egyik a belső kommunikáció. (Korábbi cikkeinkben olvashatnak a fluktuációkezelés három szintjéről és a kezelés egyik pilléréről, a HR rendszerek fontosságáról). A modell lényege, hogy minden pillérnél - így a belső kommunikáció esetében is - az alapoktól kell építkeznünk. Csak akkor tudunk például Facebook oldalt, vagy épp játékos, nyereményjátékokkal színezett kommunikációt működtetni, ha a dolgozóink az őket érintő legfontosabb információkról korrekt tájékoztatást kapnak és biztosítjuk a kétirányú kommunikációt a cégen belül. Ha a piramis tetejével kezdenénk az építkezést (például egy nyilvános Facebook oldallal), akkor biztosra vehetjük, hogy a dolgozók ott adják majd ki magukból a negatív érzéseiket - ezt inkább oldjuk meg vállalaton belül, adjunk helyet a dolgozói véleményeknek belsőleg!

    Mi lehet a megoldás? Több csatornán kommunikálni, és figyelembe venni a közönséget. A dolgozói fórum egy járható út, de fontos, hogy helyt adjon a kétirányú kommunikációnak. Ne "untassuk" a munkavállalókat száraz adatokkal - mondjuk el őszintén, hogy egyes változások mit jelentenek számukra!

    Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
    1. oldal - Egy hatásos fegyver a fluktuáció ellen: a kommunikáció
    2. oldal - A belső kommunikáció elhanyagolása = teljes káosz a szervezetben
    • 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
    További cikkek
    A legtöbb cég nem tudja megszólítani a saját kollégáit

    Nemrégiben látott napvilágot egy felmérés a vállalatok belső kommunikációjának hatékonyságáról. Az adatokból kiderül, hogy bár elméletben a... Teljes cikk

    Hazudnak a munkahelyen? Így ismerheted fel

    Az őszi Internet Hungary HR-es szekciójában két előadás is a "munkahelyi hamis próféták" témakört járta körül. Milyen hazugságok figyelhetőek... Teljes cikk

    Klimax: Dolgozó nők, akik minden nap újrahangolják magukat, mert nincs más választásuk

    Nem kell minden nap erősnek lenned, nem kell mosolyognod, ha fáradt vagy és nem kell eljátszanod, hogy „semmi bajom, csak a hormonok”. Ma van a... Teljes cikk