Megjelent: 2 éve

Ennyi a férfi-női bérkülönbség a Tescónál

Második alkalommal mutatta be Sokszínűségi jelentését a Tesco-Global Zrt., amely az áruházlánc befogadó vállalati kultúrájához kapcsolódó tevékenységeket és fejlődési területeket mutatja be. A jelentésből egyebek között kiderül, hogy a munkavállalók kétharmada nő, összkeresetben az áruházi dolgozók között 8,5, az irodában 19 százalék a férfiak bérelőnye, a teljes csapatban pedig 8,7 százalékot képviselnek a hosszú távú egészségügyi problémával, fogyatékkal élők.

Tesco sokszínűségi jelentés-

“A jelentés tükröt állít elénk is hogy kik vagyunk” - kezdte a sajtóbeszélgetést Szigeti Barbara HR igazgató. Ha a nyers számokat nézzük, akkor a Tesco Magyarországon összesen 116 településen, 198 üzletben 10 753 munkavállalót foglalkoztat, munkavállalóinak 67 százaléka nő, 33 százalék férfi. 31 százalékuk gondoskodik valakiről, munkavállalóik összesen 7000 gyermeket nevelnek.

Sokszínűségi stratégiájuk három gyakorlati pillérre épül:

- Vezessünk és mutassunk példát: a befogadás kultúrájának megteremtése és fejlesztése olyan vezetőkkel, akik értékelik csapataikban a sokszínű tehetséget.
- A befogadás beépítése minden tevékenységünkbe: a befogadást ösztönző vállalati irányelvek, normák, folyamatok a munkavállalói életciklus minden pontján.
- A kollégák sokszínű csoportjainak támogatása: a különböző csoportokban az összetartozás érzését keltő, befogadó munkahely kialakítása, elsősorban a fiatal kollégákra, a nőkre és a hátrányos helyzetű csoportokra (pl. etnikai kisebbségek, LMBT+, fogyatékkal élők) összpontosítva.

 

Több fiatalt szeretnének felvenni

Szigeti Barbara elmondta, hogy az átlagéletkor az üzletekben és a logisztikában 43 év, a központi irodában pedig 38. “Idősödik a cég, a munkavállalók több mint 60 százaléka tíz évnél is régebben velünk van, én például 26 éve, míg 10 százalék a 24 év alattiak aránya. Ez egyrészt pozitívum, mert sikerül megtartani a munkavállalókat, másrészt szeretnénk jobban fókuszálni a fiatalokra, a 18-24 év közötti korosztályból többeket bevonzani” - jegyezte meg a HR igazgató. Pozitívum hogy egy év alatt 3 százalékkal növelték a fiatalok arányát. Fontos bázis ebben a Tesco Akadémia, amely a cégtől külön jogi entitás, Magyarország egyik legnagyobb gyakorlati képzőhelye, és ahol a kereskedelmet tanuló magyar fiatalok fele szerez tapasztalatot. Idén közel 1000 tanuló részese a duális képzési programnak. A cég szeretné a végzősök 10-15 százalékát megtartani. Ezen kívül két vezetői utánpótlásprogramra is építenek: A fiatal vezetőknek szóló program olyan frissen végzett fiatalokat szólít meg, akik áruházaiban vagy raktáraiban szeretnének felsőfokú végzettséget nem igénylő vezetői pozíciót betölteni. A központi irodai frissdiplomás a diplomás pályakezdőkre fókuszál, akik a cég központjában képzelik el a jövőjüket, így rotációs rendszerben, különféle szerepkörökben próbálhatják ki magukat a vállalat különböző részlegein.

 

Minél nagyobb áruház, annál kevesebb női vezető

A jelentés kitér a vezetői pozíciókban dolgozó nők arányára is. Az első szintű vezetői pozíciókban még 58 százalékban a nők vannak többségben, áruházvezetői szintén viszont már megjelenik a férfi dominancia (60 százalék férfi), míg a felsővezetésben még nagyobb a különbség (67 százalék férfi). Ha nagyság szerint nézzük a bolttípusokat, akkor az is látható, hogy a nők a kisebb, Tesco Expresszeket vezetik nagyobb arányban, a nagy hipermarketek igazgatója 59 százalékban férfi. Tehát minél nagyobb az üzlet, minél nagyobb a felelősségi kör és jön képbe a házhozszállítás szolgáltatás, annál kevesebb nő kerül vezetői szintre. Szigeti Barbara ezt azzal magyarázta, hogy a szülés megtöri a nők karrierjét. A nők szülés után jellemzően akkor vállalnak nagyobb terheléssel járó munkát, amikor a gyerekek önállóbbak, például általános iskola felső tagozatában.

 

Íme a különbség az összkeresetekben

A Tesco - továbbra is egyedüliként a magyar kiskereskedelemben - ismét publikálta a férfi-női összkereset-különbséget. Eszerintáruházaikban a férfiak bérelőnye 8,5, a raktárban 10,3, míg az irodai dolgozók között 19 százalék. (Összehasonlításként: a magyar kis- és nagykereskedelemben 16 százalékos a diferencia az Eurostat szerint) Szigeti Barbara elmondta, hogy ugyanabban a munkakörben, ugyanazért a munkáért nemtől függetlenül mindenkinek ugyanazt a bért fizetik. A különbség oka az üzletekben és a raktárban, hogy a férfiak több túlórát, éjszakai vasárnapi munkát vállalnak és az ezek után járó bérpótlékokkal növelik fizetésüket. A nagyobb fizikai erőt követelő (és jobban fizető) kiszállításban nincs nő. Irodai környezetben pedig kezdő pozícióban több a nő, senior szinten a férfi, ahogyan a magasabb fizetéssel járó pozíciókban is több a férfi.

 

Több a megváltozott munkaképességű dolgozó

A vállalat büszke arra, hogy munkavállalóik 87 százaléka azt mondja, hogy a Tesco befogadó munkahely. A teljes csapatban 8,7 százalékot képviselnek a hosszú távú egészségügyi problémával, fogyatékkal élők aránya. A megváltozott munkaképességűek aránya 3,8-ról 4,4 százalékra nőtt év eleje óta. Tavaly 96 megváltozott munkaképességű embert vettek fel, és most is száz üres pozíció van számukra. Számos példa mutatja a cégnél, miképpen válik egy autista, egy kerekesszékes vagy egy siket munkavállaló a csapat jól teljesítő tagjává. Elsősorban Borsodban és a Nyírségben pedig nagyobb számban foglalkoztatnak roma munkavállalókat is.

 

Jöhetnek EU-n kívüli munkavállalók

A HR Portál kérdésére válaszolva Szigeti Barbara elmondta, hogyfizikai munkakörökben továbbra is feltüntetik a kínált bért az álláshirdetésekben, szellemi pozíciókban bérsávot adnak meg. A külföldi munkavállalókra vonatkozó kérdésre a HR vezető úgy reagált, hogy ugyan 21 országból dolgoznak náluk munkavállalók, a szám nem jelentős - néhány száz - az összlétszámban. Az orosz-ukrán háború kitörése után 400 állást ajánlottak az ukrán menekülteknek, ám alig néhányat töltöttek be. Harmadik országból eddig nem toboroztak, de a jövőben a munkaerőhiányra reagálva tervezik EU-n kívüli munkavállalók felvételét.

A jelentés itt érhető el.

  • 2024.09.05Business Beach Conference Az Ingatlan Regatta már 8 éve köti össze az ingatlanpiac legfontosabb szereplőit egy különleges sporteseménnyel. Az idei évtől kezdve, Litkey Farkassal közös szervezésben “új” eseményként csatlakozik hozzánk a Bankár Kupa.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.09.26Best Practice Fórum - Roto A Fórum Célja: A Digitalizációs és Lean szemléletű folyamatfejlesztések sikeres vállalati megoldásainak, jó gyakorlatainak megosztása a fórum résztvevői között. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.10.02Tréning Kerekasztal Konferencia 2024. A 2024-es, őszi Tréning Kerekasztal Konferenciánk célja, hogy a résztvevők sokféle megközelítést kapjanak arról, a technológia hogyan épülhet be a tréningek világába.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.10.02JOBVERSE Állásbörze Állásbörze nem csupán egy esemény, hanem egy lehetőség, ahol céged kiemelkedhet a tömegből és személyesen találkozhatsz a legígéretesebb jelentkezőkkel. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Űrmérnök, szoftverinformatikus, kiberbiztonsági mérnök - Idáig jutottak a Skool első foglalkozásainak résztvevői

A fiatal lányok technológiai érdeklődésének felkeltésére irányuló Skool program 10 évvel ezelőtt indult. Azóta több mint 17.000 iskolás korút... Teljes cikk

Az álláshirdetések misztikus piaca

Az álláskeresők úgy gondolják, a meghirdetett állások legalább 80%-a betöltésre kerül az álláshirdetések segítésével. A valóság valami... Teljes cikk

Biciklizés, forgalomfigyelés, AC: így választotta ki gyakornokait a BKK

Esettanulmány rovatunkban Lázár Lilla, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) toborzási vezetője mutatja be éves „outdoor” gyakornokkiválasztási... Teljes cikk