Szerző: HRPortal.hu hírszerkesztő Megjelent: 13 éve

Felvenné a boksz kesztyűt? - Konfliktusmegoldó stratégiák

Vannak stratégiák, melyekkel megelőzhetjük, hogy egy határidős munka esetén, feszültebb munkalégkörben keletkezett vita ne fajuljon egyfajta munkahelyi bokszmérkőzéssé. Ennek ugyanis csak vesztesei és nyertesei lehetnek. Ne vegye fel a kesztyűt, inkább tanulja meg kezelni a helyzetet!

A munkahelyi konfliktus -valljuk be- minden érintett fél számára meglehetősen kellemetlen élmény. A felek olykor egymás önbecsülésébe vágnak és a bokszmérkőzéssé mérgesedett helyzetben az egyik fél törvényszerűen vesztesként marad alul. Ezek után van, hogy a 'jobb és a bal sarok' hónapokig, sőt, évekig kerülgeti egymást a munkahelyi folyosón, űzött vadként kémlelve a másikat. Fontos tehát, hogy megtanuljunk kezelni a vitákat.

Visszahúzódó, engedő és érdekérvényesítő megoldások
Számtalan formája van annak, ahogyan az emberek ösztönösen kezelik a konfliktusokat. Ilyen típus a visszahúzódó megoldás, amikor annak reményében, hogy "valahogyan majdcsak megoldódik a helyzet", valójában egyik fél sem törekszik a konfliktus bárminemű kimenetelére. Ez a módszer kisebb horderejű ügyeknél sokszor mindennapos és célszerű megoldásnak bizonyul, mivel az ilyen problémák legtöbbször idővel önmaguktól megoldódnak.
Ha ennél komolyabbnak érezzük az adott szituációt, általában 'nem dugjuk a fejünket a homokba'. Aki mégis ezt teszi, csak továbbgörgeti a problémát mindaddig, míg egy óriási probléma-halmaz nem lesz belőle. Ez azonban már magában hordozza az elkerülhetetlen, előre programozott, jóval nagyobb konfliktust.


Ha alap-érdekeket sértő kérdésről, problémáról van szó, abban az esetben legtöbben "engedő" és "érdekérvényesítő"-ként lépünk fel egy adott konfliktus-helyzetben. Ilyenkor a vita során kialakult 'bokszmérkőzésen' arra megy ki a játék, hogy a másikat meggyőzzük magunk igazáról, a legvégén pedig lesz egy vesztes, akinek engednie kell és egy nyertes, aki érvényesítheti érdekeit. Mindez tudatos konfrontáció, ami semmi másról nem szól, mint arról, hogy a másikat úgy osszuk ki, hogy a legvégén 'zsebre is tudjuk vágni'.

A megoldási kulcs: kompromisszum és kooperáció
Ahhoz, hogy az előbbi rossz viselkedési mintákat kikerülhessük és vita-partnerünkkel mielőbb kompromisszumot köthessünk, mindenek előtt toleránsnak kell lennünk a másik fél szempontjaival szemben. Ezzel már kellő alapot adunk a kompromisszum kidolgozásának elindítására. Azonban a kölcsönös segítés megindulásakor sem szabad palástolnunk érdekeinket, vagy egy kompromisszum érdekében jelentősen alábbadni elvárásainkból. "Mindent csak apránként!" - legyen ez a jelszavunk!

Sokan úgy gondolják, hogy a kompromisszum felajánlása, illetve
megvalósulása nem más, mint a felek elvárásainak részbeni vagy ritkább esetben teljes megrövidítése. De nem kell, hogy mindig rosszat jelentsen az egyezségre jutás!
Leggyakrabban a viták megoldását az együttműködés, a kooperáció jelenti. Ahhoz, hogy ez működjön, el kell felejtenünk az olyanokat, minthogy "te vagy a hibás", "jogom van ahhoz, hogy...", vagy "nekem van igazam abban, hogy...". Ne érveljünk saját igazunk mellett és ne cáfoljuk a másikét, hanem építsünk fel közös munka révén egy olyan megoldást mely minden érintett fél számára elfogadható és optimális.

Megoldás-orientáció
Mindig, minden helyzetben törekedjünk a megoldásra, illetve annak lehetséges módozataira! Ha ezt tesszük, egy idő múlva azon kapjuk magunkat, hogy boksz-ellenfelünk már régen nem ellenfél, hanem partner egy közös koncepció létrehozásában, felépítésében. Alkossunk tehát közösen megoldási módokat úgy, hogy egyeztessük minden érintettel az alábbi kérdéseket:

-Hogyan látod a szituációt?
-Hogyan ítéled meg a konfliktust kiváltó okokat?
-Mit tegyünk ahhoz, hogy újra kényelmesen együtt dolgozhassunk?
-Mely érintett pontokban tudunk megállapodni és melyeken kell még változtatnunk ahhoz, hogy mindketten pozitív megoldásra jussunk?


Ám bármely konfliktus-megoldási módszerről is legyen szó, mindig arra kell törekednünk, hogy a cég és a közös munka szempontjából melyek a legfontosabb kritériumok és mindig tartsuk szem előtt, hogy nem az adott konfliktus a lényeg, hanem annak megoldása.
Follow hrportal_hu on Twitter

Online kommunikálnak egymással az egyterű irodában dolgozók

Egy friss kutatás szerint az egyterű irodákban dolgozó munkavállalók sokkal több időt töltenek azzal, hogy online kommunikáljanak egymással, mint amennyit személyesen beszélnek. Pedig az egyterű irodák lényege éppen az interakció lenne - írja az Index a BBC-re hivatkozva.tovább..

További cikkek
Négy nap munka, öt nap fizetésért

A munkaidő csökkentése általában a fizetés csökkenésével szokott együtt járni, ami a dolgozóknak általában nem esik jól, bármennyire szeretnék... Teljes cikk

Az eddigi legnagyobb sztrájkra készülnek a Ryanair-nél

A Reuters hírügynökség értesülései szerint jövő szerdán és csütörtökön 600 járatát törli a légitársaság, mert a dolgozók sztrájkba... Teljes cikk

Az ukrán kormány megtiltotta az állami vállalatoknak, hogy nagy összegű prémiumokat adjanak

Megtiltotta az ukrán kormány az állami vállalatoknak, hogy jutalomként nagy összegű bónuszokat fizessenek alkalmazottaiknak az ország jelenlegi... Teljes cikk

Négymilliárdos adócsalási ügyben 50 ember ellen emeltek vádat

Vádat emeltek ötven ember ellen Bács-Kiskun megyében, mert egy számlázási láncon keresztül több mint négymilliárd forint adót csaltak el. A... Teljes cikk

Halálos munkabaleset Mosonmagyaróváron

Mosonmagyaróváron, a Mofém-gyár területén életét vesztette egy 23 éves munkás, akit egy bontásra ítélt vasbeton szerkezet temetett maga alá -... Teljes cikk