Felvenné a boksz kesztyűt? - Konfliktusmegoldó stratégiák
Vannak stratégiák, melyekkel megelőzhetjük, hogy egy határidős munka esetén, feszültebb munkalégkörben keletkezett vita ne fajuljon egyfajta munkahelyi bokszmérkőzéssé. Ennek ugyanis csak vesztesei és nyertesei lehetnek. Ne vegye fel a kesztyűt, inkább tanulja meg kezelni a helyzetet!
Visszahúzódó, engedő és érdekérvényesítő megoldások
Számtalan formája van annak, ahogyan az emberek ösztönösen kezelik a konfliktusokat. Ilyen típus a visszahúzódó megoldás, amikor annak reményében, hogy "valahogyan majdcsak megoldódik a helyzet", valójában egyik fél sem törekszik a konfliktus bárminemű kimenetelére. Ez a módszer kisebb horderejű ügyeknél sokszor mindennapos és célszerű megoldásnak bizonyul, mivel az ilyen problémák legtöbbször idővel önmaguktól megoldódnak.
Ha ennél komolyabbnak érezzük az adott szituációt, általában 'nem dugjuk a fejünket a homokba'. Aki mégis ezt teszi, csak továbbgörgeti a problémát mindaddig, míg egy óriási probléma-halmaz nem lesz belőle. Ez azonban már magában hordozza az elkerülhetetlen, előre programozott, jóval nagyobb konfliktust.
Ha alap-érdekeket sértő kérdésről, problémáról van szó, abban az esetben legtöbben "engedő" és "érdekérvényesítő"-ként lépünk fel egy adott konfliktus-helyzetben. Ilyenkor a vita során kialakult 'bokszmérkőzésen' arra megy ki a játék, hogy a másikat meggyőzzük magunk igazáról, a legvégén pedig lesz egy vesztes, akinek engednie kell és egy nyertes, aki érvényesítheti érdekeit. Mindez tudatos konfrontáció, ami semmi másról nem szól, mint arról, hogy a másikat úgy osszuk ki, hogy a legvégén 'zsebre is tudjuk vágni'.
A megoldási kulcs: kompromisszum és kooperáció
Ahhoz, hogy az előbbi rossz viselkedési mintákat kikerülhessük és vita-partnerünkkel mielőbb kompromisszumot köthessünk, mindenek előtt toleránsnak kell lennünk a másik fél szempontjaival szemben. Ezzel már kellő alapot adunk a kompromisszum kidolgozásának elindítására. Azonban a kölcsönös segítés megindulásakor sem szabad palástolnunk érdekeinket, vagy egy kompromisszum érdekében jelentősen alábbadni elvárásainkból. "Mindent csak apránként!" - legyen ez a jelszavunk!
Sokan úgy gondolják, hogy a kompromisszum felajánlása, illetve
Leggyakrabban a viták megoldását az együttműködés, a kooperáció jelenti. Ahhoz, hogy ez működjön, el kell felejtenünk az olyanokat, minthogy "te vagy a hibás", "jogom van ahhoz, hogy...", vagy "nekem van igazam abban, hogy...". Ne érveljünk saját igazunk mellett és ne cáfoljuk a másikét, hanem építsünk fel közös munka révén egy olyan megoldást mely minden érintett fél számára elfogadható és optimális.
Megoldás-orientáció
Mindig, minden helyzetben törekedjünk a megoldásra, illetve annak lehetséges módozataira! Ha ezt tesszük, egy idő múlva azon kapjuk magunkat, hogy boksz-ellenfelünk már régen nem ellenfél, hanem partner egy közös koncepció létrehozásában, felépítésében. Alkossunk tehát közösen megoldási módokat úgy, hogy egyeztessük minden érintettel az alábbi kérdéseket:
-Hogyan látod a szituációt?
-Hogyan ítéled meg a konfliktust kiváltó okokat?
-Mit tegyünk ahhoz, hogy újra kényelmesen együtt dolgozhassunk?
-Mely érintett pontokban tudunk megállapodni és melyeken kell még változtatnunk ahhoz, hogy mindketten pozitív megoldásra jussunk?
Ám bármely konfliktus-megoldási módszerről is legyen szó, mindig arra kell törekednünk, hogy a cég és a közös munka szempontjából melyek a legfontosabb kritériumok és mindig tartsuk szem előtt, hogy nem az adott konfliktus a lényeg, hanem annak megoldása.
- 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
Nemrégiben látott napvilágot egy felmérés a vállalatok belső kommunikációjának hatékonyságáról. Az adatokból kiderül, hogy bár elméletben a... Teljes cikk
Az őszi Internet Hungary HR-es szekciójában két előadás is a "munkahelyi hamis próféták" témakört járta körül. Milyen hazugságok figyelhetőek... Teljes cikk
Nem kell minden nap erősnek lenned, nem kell mosolyognod, ha fáradt vagy és nem kell eljátszanod, hogy „semmi bajom, csak a hormonok”. Ma van a... Teljes cikk
- Mit akarunk és mikor akarjuk? Most! 1 éve
- Soft skill képzések 2 éve
- Ki is az a szervezeti ombuds? 4 éve
- Munkahelyi konfliktus online - hogyan kezeljük? 4 éve
- Verseny vagy együttműködés? 6 éve
- Ha túl agresszív a főnök 7 éve
- Ezt az 5 készséget keresd a leendő munkavállalóidban 7 éve
- Operaénekes vagy pilóta - és coach is egyben 8 éve
- Hogy építsünk szinergikus, bevételnövelő munkakörnyezetet a konfliktusokból? 8 éve
- Tudni kell kezelni a munkatársak közti konfliktusokat 8 éve

Egy CEO naplója - a világ egyik legnépszerűbb podcastja