Megjelent: 15 éve

Felvenné a boksz kesztyűt? - Konfliktusmegoldó stratégiák

A munkahelyi konfliktus -valljuk be- minden érintett fél számára meglehetősen kellemetlen élmény. A felek olykor egymás önbecsülésébe vágnak és a bokszmérkőzéssé mérgesedett helyzetben az egyik fél törvényszerűen vesztesként marad alul. Ezek után van, hogy a 'jobb és a bal sarok' hónapokig, sőt, évekig kerülgeti egymást a munkahelyi folyosón, űzött vadként kémlelve a másikat. Fontos tehát, hogy megtanuljunk kezelni a vitákat.

Visszahúzódó, engedő és érdekérvényesítő megoldások
Számtalan formája van annak, ahogyan az emberek ösztönösen kezelik a konfliktusokat. Ilyen típus a visszahúzódó megoldás, amikor annak reményében, hogy "valahogyan majdcsak megoldódik a helyzet", valójában egyik fél sem törekszik a konfliktus bárminemű kimenetelére. Ez a módszer kisebb horderejű ügyeknél sokszor mindennapos és célszerű megoldásnak bizonyul, mivel az ilyen problémák legtöbbször idővel önmaguktól megoldódnak.
Ha ennél komolyabbnak érezzük az adott szituációt, általában 'nem dugjuk a fejünket a homokba'. Aki mégis ezt teszi, csak továbbgörgeti a problémát mindaddig, míg egy óriási probléma-halmaz nem lesz belőle. Ez azonban már magában hordozza az elkerülhetetlen, előre programozott, jóval nagyobb konfliktust.


Ha alap-érdekeket sértő kérdésről, problémáról van szó, abban az esetben legtöbben "engedő" és "érdekérvényesítő"-ként lépünk fel egy adott konfliktus-helyzetben. Ilyenkor a vita során kialakult 'bokszmérkőzésen' arra megy ki a játék, hogy a másikat meggyőzzük magunk igazáról, a legvégén pedig lesz egy vesztes, akinek engednie kell és egy nyertes, aki érvényesítheti érdekeit. Mindez tudatos konfrontáció, ami semmi másról nem szól, mint arról, hogy a másikat úgy osszuk ki, hogy a legvégén 'zsebre is tudjuk vágni'.

A megoldási kulcs: kompromisszum és kooperáció
Ahhoz, hogy az előbbi rossz viselkedési mintákat kikerülhessük és vita-partnerünkkel mielőbb kompromisszumot köthessünk, mindenek előtt toleránsnak kell lennünk a másik fél szempontjaival szemben. Ezzel már kellő alapot adunk a kompromisszum kidolgozásának elindítására. Azonban a kölcsönös segítés megindulásakor sem szabad palástolnunk érdekeinket, vagy egy kompromisszum érdekében jelentősen alábbadni elvárásainkból. "Mindent csak apránként!" - legyen ez a jelszavunk!

Sokan úgy gondolják, hogy a kompromisszum felajánlása, illetve
megvalósulása nem más, mint a felek elvárásainak részbeni vagy ritkább esetben teljes megrövidítése. De nem kell, hogy mindig rosszat jelentsen az egyezségre jutás!
Leggyakrabban a viták megoldását az együttműködés, a kooperáció jelenti. Ahhoz, hogy ez működjön, el kell felejtenünk az olyanokat, minthogy "te vagy a hibás", "jogom van ahhoz, hogy...", vagy "nekem van igazam abban, hogy...". Ne érveljünk saját igazunk mellett és ne cáfoljuk a másikét, hanem építsünk fel közös munka révén egy olyan megoldást mely minden érintett fél számára elfogadható és optimális.

Megoldás-orientáció
Mindig, minden helyzetben törekedjünk a megoldásra, illetve annak lehetséges módozataira! Ha ezt tesszük, egy idő múlva azon kapjuk magunkat, hogy boksz-ellenfelünk már régen nem ellenfél, hanem partner egy közös koncepció létrehozásában, felépítésében. Alkossunk tehát közösen megoldási módokat úgy, hogy egyeztessük minden érintettel az alábbi kérdéseket:

-Hogyan látod a szituációt?
-Hogyan ítéled meg a konfliktust kiváltó okokat?
-Mit tegyünk ahhoz, hogy újra kényelmesen együtt dolgozhassunk?
-Mely érintett pontokban tudunk megállapodni és melyeken kell még változtatnunk ahhoz, hogy mindketten pozitív megoldásra jussunk?


Ám bármely konfliktus-megoldási módszerről is legyen szó, mindig arra kell törekednünk, hogy a cég és a közös munka szempontjából melyek a legfontosabb kritériumok és mindig tartsuk szem előtt, hogy nem az adott konfliktus a lényeg, hanem annak megoldása.
  • 2020.10.06Vigyázz, jönnek az ellenőrök! Az ellenőrzésektől mindenki tart. Sok esetben azonban nem könnyű magunkat kiismerni a jogszabályok és az ellenőrzési folyamatok útvesztőjében. Ebben az eligazodásban szeretnénk segíteni olyan szakértőkkel, akik az ellenőrzések napi gyakorlatára látnak rá. Részletek Jegyek
  • 2020.10.16XIII. LEAN FÓRUM - KONFERENCIA A Fórum fókuszai: Lean Vezetés - Lean coaching Ipar 4.0. és a Lean a gyakorlatban Lean Quality – Lean Six Sigma Lean Office - Folyamatfejlesztés Részletek Jegyek
  • 2020.10.22 HR folyamatok/HR kommunikáció/Változásmenedzsment A képzésen összefoglaljuk és rendszerbe helyezzük a HR folyamatokat, megismerkedünk a HR kommunikáció szerepével és témaköreivel, valamint megtudjuk, mit jelent a változásmenedzsment. Kiknek ajánljuk? A képzést azoknak ajánljuk, akik szeretnének fejleszteni a belső kommunikáción, illetve a változások menedzselését hatékonyabbá szeretnék tenni. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
HR vezetők rendkívüli helyzetben - Vilma Pavlova, TV2 Csoport

A TV2-nél már szinte mindenki visszatért az irodába, de a home office lehetősége is megmarad. A változó világban nehéz minden eshetőségre... Teljes cikk

HR vezetők rendkívüli helyzetben - Cseh Miklós, Szerencsejáték Zrt.

104 hétre meghosszabbított munkaidőkeret: így akár két év alatt is le lehet dolgozni az elmaradt órákat. Az emberi kapcsolatok hiánya miatt csak a... Teljes cikk

HR vezetők rendkívüli helyzetben - Erdei Kata, Richter Gedeon Nyrt.

Tabuk dőltek meg, folyamatok egyszerűsödtek és gyorsultak fel a járványhelyzet alatt a gyógyszeripari vállalatnál, ami szemléletváltást kívánt... Teljes cikk