Szerző: Berta László
Megjelent: 13 hónapja

Helyben marad, de céget vált a GE 900 budapesti munkatársa

Mivel megszűntek üzletágak, ezért nincs szükség annyi munkavállalóra a budapesti GE központban. A fele, 900 fő átment egy másik céghez, a Genpecthez, ahol új karrierlehetőséget kaphatnak azok, akiknek a GE keretein belül a munkahelye meg is szűnhetett volna. Mivel a Genpact mostanában nem volt jelen a magyar piacon, ezért a vezetők, a HR-esek, a toborzók is a GE-től mentek át. "Nem volt meg az a luxus, hogy egy problémát átdobjak a másik oldalra, és utána lehúzzam a fejemet és elegánsan távozzak, mert nincs másik oldal, a másik oldal is én vagyok" - mondta Barcza Ilona, aki a GE Global Operations európai HR vezetőjeként benne volt az átszervezés sűrűjében.

images

Az év végi időszakban nem egyszer olvashattunk már a GE külföldi és magyarországi elbocsátásairól. Hallani arról, hogy most is változás van. Az év végén most is elkészült a leltár, és ennek tükrében tudunk beszélni a mozgásokról, vagy más a helyzet?

A HR bejelentések követik a pénzügyi ciklusokat, ezért tűnik úgy, hogy szezonalitás van bennük. A hazai jelentős változás, a kiszervezés december 1-jén történt, a GE globális átalakulásának részeként. Vállalatunknál több folyamat zajlik egyszerre: portfólió tisztítás van és egyes üzleti tevékenységek pedig eladásra kerültek. Az SSC tevékenység jellemzően a méretgazdaságosságra épül. Ahogy változik a vállalat mérete, úgy változik, hogy mit érdemes egyben tartani. Szerkezeti átalakítás is folyamatban van a GE-ben, a nagyon erős, központosított konglomerátum erőviszony átszerkesztése az önálló üzletági döntéshozatalra Így több önállósága lesz az üzletágaknak abban, hova fektetnek be, mire költenek. E két folyamat eredménye ez az outsourcing projekt.

Kik az érintettek?

A könyvelés, a szállítói számla könyvelést is beleértve, érinti a kintlévőség kezelést és a kereskedelmi tevékenységet támogató csapatot. Magyar és külföldi kollégákat egyaránt.

Mely üzletágak szűntek meg?


Magyarországon a Tungsram eladása a legismertebb, globális szinten az, hogy eladásra került az Industrial Solutions és a közlekedési ágazat, a GE Transportation, az olajipari tevékenység pedig vegyesvállalat formájában került ki önálló tőzsdei cégként, ez a Baker Hughes GE.

A budapesti GE szolgáltató központban milyen munkákat végeznek?

A budapesti GE SSC alapvetően az európai üzleti háttértevékenységeket támogatja. A pénzügyi, a kereskedelmi, az ellátási, beszerzési területek háttérmunkáit, jogi területet és a HR-t.

Az átalakítás hogyan hat ezekre a területekre, hány fő távozik és kihez mennek át?

Mint említettem, a vállalat átalakításakor megvizsgáltuk, milyen funkciókat érdemes egyben tartani és melyeket nem. Kitűnt, hogy az említett üzletágak távozása miatt a méretgazdaságosság fenntartása csak külső partner bevonásával lehetséges. Olyannal, aki másnak is szolgáltat. A Genpact a New York-i tőzsdén jegyzett, 80 ezer főt foglalkoztató vállalat, amely a GE-ben indult, majd 2005-ben kivált, vagyis közös a kultúránk, együttműködésünknek familiáris jellege van. Együtt terveztük meg azt a nagy folyamatot, aminek eredményeként 900 kollégánk került át december 1-jén a Genpacthez. A budapesti munkatársak mintegy feléről van szó, akik az átadás után ugyanúgy a Váci úti munkahelyükön maradtak, és egyelőre a tevékenységük is ugyanaz, mint, ami korábban volt, az új partnerhez kerülésük után is egy GE üzletágnak szolgáltatnak majd, csak már nem a GE dolgozójaként.

Annyian mentek át, amennyit szerettek volna, vagy nagyobb volt a távozók száma az átalakítás miatt?

Nem tapasztaltunk jelentős fluktuációt.

Sokaknak fontos a márkahűség, az életrajzban szépen mutat egy világcég neve. Ők válaszút elé kerültek most. Őket hogyan győzték meg?

Mindenkinél más súlyban van a márkahűség, a márka csengése számíthat az önéletrajzban, az SSC piacon ott lehet értékbeli különbség, hogy a szolgáltatás cégen belül történik, vagy harmadik fél által. Ezt úgy kezeltük, hogy minél kisebb legyen a változás a munkatársaknak, és tudják mi az érték, ami az új munkáltatónál is megmarad, pl. a rugalmasság, fejlődés, karrierlehetőség, érdekes munka, kapcsolódás a GE-hez, és mi az, amiben az ő értékpropozíciójuk életre tud kelni és újat mutatni. Amint a változásról tudtunk beszélni, azonnal információs fórumokat tartottunk, ahol be tudtak mutatkozni a Genpact vezetői. Sokan ismerték a céget, mert korábban szolgáltattak a GE-nek, de sokan nem tudtuk, hogy milyen fejlődési utat tettek meg, hol tartatnak pl. a digitalizációban és a mesterséges intelligencia fejlesztésekben, ami perspektívát nyújt az emberek számára.

Sok munkánk volt abban, hogy tájékoztatást adjunk, válaszoljunk minden kérdésre. Azt a visszajelzést kaptuk, hogy a legmegnyugtatóbb az volt, amikor a Genpacttel közösen beszéltünk a folytatásról, és partnerünk bemutatta, hogy nem lesz visszalépés, sőt, több lehetőség nyílik meg előttük.

Milyen előrelépést adhat az új munkáltató, amire nem volt lehetőség a GE-nél?

Meggyőző volt mindenki számára, hogy a Genpact ugyanúgy, mint a GE, integráló és inspiráló környezetet kíván nyújtani. Elmondták, hogy fontos nekik a munkatársak megtartása, támogatják a rugalmas és az otthoni munkavégzést, van lehetőség munkakörök között váltani és belső tréningekre, ami mind azt mutatja, hogy nagyon hasonló a perspektíva és a lehetőségek, mint nálunk.

De a GE-hez képest mégis csak egy ismeretlen cégről van szó.

A Genpact a GE súlyához mérten sem egy kis cég. A vállalat 80 ezer alkalmazottal jelen van szinte a világ összes országában, és olyan ügyfélpalettát mutattak be, amitől mindenkinek leesett az álla. Ez megmutatta a kollégáknak, hogy előrébb léphetnek a karrierjükben. Fejlődhetnek pl. a munkafolyamatok adatkezelésének, automatizációjának területén, vagy a mesterséges intelligencia alkalmazásában. E területeken a Genpact többet tud adni, mint a GE budapesti szolgáltató központja, hiszen mi a GE belső üzletágainak végzünk munkát, míg ők több nagy cégnek dolgoznak sok területen.

Én úgy összegzem, hogy mivel megszűntek üzletágak, ezért nincs szükség annyi munkavállalóra a budapesti GE központban, ezért a fele átment egy másik céghez, ahol majd új karrierlehetőséget kaphatnak azok, akiknek a GE keretein belül a munkahelye meg is szűnhetett volna. Ez az átalakulás nagy fluktuáció nélkül sikerült, tehát pozitív a mérleg. Ez így helyes összefoglalás?

A szándékra vonatkozóan helyes az összefoglalás, a jövőbeli eróziónak akartunk elébe menni, szerettünk volna a karrierutak szempontjából előremutató és biztonságos megoldást kínálni, azonban az üzletági eladások még nem jelentettek munka- és létszám csökkenést, bizonyos eladott üzletágaknak átmenetileg még szolgáltatunk. E tekintetben az is fontos, hogy a Genpact a GE-ből kivált üzletágaknak is tud szolgáltatni, mi pedig nem tudunk. Ez stratégiai döntés volt.

Az már a Genpacten múlik, hogy meg tud-e tartani egy volt GE üzletágat úgy, hogy a versenyben helyt áll.

Igen.

Ön a GE Global Operations európai HR-ét vezeti, ebben a stratégiai döntésben, hogy a budapesti központ dolgozóinak fele munkáltatót vált, milyen szerepe volt önnek és a HR-nek?

A budapesti központban dolgozó harmadik országból származó kollégáink munkáltató váltásakor az új munkáltatónak kérelmezni kellett a munkavállalási engedélyek kiadását, ehhez a teljes ciklusnak át kell futnia, ezért mi voltunk azok, akik először kommunikáltunk a változásról a cégcsoporton belül. Ehhez a változáshoz, mivel teljes egységek és tevékenységek kerültek át, kellett egy kereskedelmi és egy pénzügyi megállapodás, hogy ki mit vállal. Ezen kívül nagyjából HR projekt volt. Változásmenedzsment, megtartás, juttatások, intéznivalók, amelyek a telephelyet érintik. A GE szolgáltató üzletágának HR vezetője ott volt az egész szerződéses folyamatban, a Genpact oldaláról egy üzleti vezető,egy HR-es, aki a GE-ért felel, és egy európai HR vezető. Operatív szinten utóbbival és a csapatával dolgoztunk együtt, ők Bukarestben vannak. Én a 10 fős HR csapatommal vettem ebben részt.

Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
1. oldal - Helyben marad, de céget vált a GE 900 budapesti munkatársa
2. oldal - Csipkedett persze, a recruiter társadalom
  • 2019.12.18CAFETERIA 2020. Előadók: Fata László, cafeteria szakértő, Cafeteria Trend Kopányiné Mészáros Edda, tájékoztatási kiemelt szakreferens, NAV Nádudvari Éva, senior szolgáltatás manager, NEXON Marusinecz Tamás, vezérigazgató, Allianz Foglalkoztatói Nyugdíjszolgáltató Zrt. Részletek Jegyek
  • 2020.01.18 ICF akkreditált Jungiánus coach féléves továbbképzés Magyarországon először a nemzetközileg sikeres Jungian Coaching School továbbképzése, ami ICF krediteket ad, 2020 januártól júiusig, havonta egy hétvégén. Részletek Jegyek
  • 2020.01.22Változásmenedzsment képzés Cél a szervezet változáskezelési képességének fejlesztése. A változási folyamat és a változás összetevőinek a megértése. Az egyének változáskezelési képességének fejlesztése konkrét gyakorlatokon keresztül. A változási programok kritikus sikertényezőinek megismerése. Részletek Jegyek
  • 2020.02.20Készülj fel a 2020-as Munka törvénykönyve változására! Hogyan kell előkészíteni munkajogi szempontból a felmondást? Hogyan működhet jogszerűen az elektronikus munkaidő nyilvántartás? Milyen változások várhatók a Munka törvénykönyvében, az elfogadott uniós irányelvek tükrében? Milyen tanulságok vonhatók le a legújabb munkaügyi bírói gyakorlatból? Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Így csökkentik a létszámot az autószektorban

Hagyják elszivárogni a munkaerőt az autóipari beszállítók, válaszul az ágazat lejtmenetére. A többség kivár, tömeges leépítést nem terveznek a... Teljes cikk

Jelek, hogy elbocsáthatnak

Bár manapság az ember általában nem évtizedekre tervez a munkahelyével, mégis kellemetlenül érintheti, ha nem ő dönt a váltásról, hanem... Teljes cikk

18 ezer embertől vesz búcsút a Deutsche Bank

A következő három évben 7,4 milliárd eurós szerkezetátalakítást lesz a Deutsche Banknál, ezért a munkavállalók több mint egynegyedét, 18 ezer... Teljes cikk