Hogyan dolgoznak télen a hótoló és sószóró gépek?
Telente Magyarországon közel 32 ezer kilométernyi és 1000 kilométernyi kerékpárútnak kell elvégezni a téli síkosságmentesítési és hóeltakarítási munkálatait, amely során prioritást kell tenni a következők szerint: autópályák, autóutak, főutak, felüljárók, hidak, majd a települések mellék és összekötő útjai, valamint a bekötő utak. Ezeket a munkákat a Magyar Közút végzi el.

Az egyszeri hóeltakarítás a tél folyamán nem megoldható a rendszeres havazások miatt, ezért, ezeket újra és újra takarítani szükséges. A nagy forgalmú utakon a síkosságot megelőző sózás rendszeres.
Havazás esetén nem mindig a hótolók és ekék kezdik a munkát
Érdemes tudni, hogy 5 cm hóvastagság alatt csak sószórásra, síkosságmentesítésre van lehetőség, amelyet sószóró gépekkel végeznek, e felett pedig már indokolt a hótoló és a hóeke használata is. Mind a két esetben a cél az, hogy a hó ne fagyjon le az útburkolatra.
Figyelembe kell venni azt is, hogy a hóeltakarítás során működő hótolók és sószórók, síkosságmentesítést végző gépek fordulói 2-5 óra is lehet, ez azt jelenti, hogy havazástól függően ez idő alatt újabb 5-10 centiméternyi hó eshet. Ezért folyamatosan kell ilyenkor mozgásban tartani a takarítógépeket.
A hóeltakarítás során a munkagépek átlagosan 30-50 km/órás sebességgel közlekednek, ezért gyakoriak a munkálatok során a közlekedési fennakadások, lassítások.
Amit a sószórásról érdemes tudni
Ami a sószórást illeti, érdemes tudni, hogy a gépjárművezetőknek is fontos szerepe van a só hatékonyságának kifejtésében, hiszen az autók közlekedése által az úton folyamatosan el egyenlítődik a só, mindamellett, hogy így könnyen az útburkolatba préselik, amely gyorsan vegyül a nedves felülettel.
Sószórást leginkább akkor végzi a Magyar Közút, amikor a burkolat nedves és a hőmérséklet +2 °C alá csökken, ónos eső és a várható fagyás esetén is, amelyre a meteorológiai előrejelzések adnak információt.
A sós víznek alacsonyabb a fagyáspontja a sima víznél, ezért a szórósó közel -7°C-ig megakadályozza a víz lefagyását, viszont alacsonyabb hőmérsékleten már nem sok hatása van.
Só, bazalt, jégoldás.
A sószóró gépek különböző síkosságmentesítő anyagot használnak, például A VKSZ Zrt. a főutakon leginkább kalcinolt, kalcium-kloridot és kisebb mennyiségű bazaltot szór.
Más utcákon, kerékpárutakon pedig zeokal környezetkímélő szert is szétszórnak, mert ez többek között megóvja a vasbeton szerkezeteket a korróziótól. Tehát az is egy lényeges szempont, hogy az aszfalton kívül milyen anyagokkal érintkezhetnek ezek a szerek.
Járdás, vagy az aszfaltozott kerékpárutak bazalt-só keveréket kapnak. A macskaköves utcákon tiszta bazaltot használnak, amely a legjobb védelmet kínálja a csúszások elkerüléséhez.
Mivel sózzuk a járdát?
„Belterületi közterületen – a közúti forgalom számára igénybe vett terület (úttest) kivételével – a síkosság-mentesítésre 2010. szeptember 1-jétől csak olyan síkosságmentesítő anyag használható, amely a közterületen vagy annak közvetlen környezetében lévő fás szárú növények egészségét nem veszélyezteti. A konyhasó (NaCl) alternatívája nem lehet sem a kalcium-klorid (CaCl2), sem más egyéb klorid tartalmú síkosságmentesítő anyag.”
A zöldsó engedélyezett szórásra a járdákra. Ebben csak húsz százalék a CaCl2 és nyolcvan százaléknyi része édesvízi mészkő-granulátum, ami az olvadásig elfolyik az olvadt vízzel, illetve a fizikai hatásoktól elmorzsolódik elmorzsolódik, melyet a seperőgépek eltakarítanak.
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
Még tart az ajkai erőműben szombaton történt baleset vizsgálata - tájékoztatta a Veolia Energia Magyarország Zrt. hétfőn az MTI-t. Teljes cikk
A munka világa 2025-ben már nem a klasszikus irodai hierarchiáról szól: ma már fizetnek azért, ha valaki ölel, alszik vagy épp AI-személyiségeket... Teljes cikk
Üzemi baleset történt az ajkai erőműben, a helyszínről egy férfit súlyos sérülésekkel, életveszélyes állapotban, míg két másik férfit... Teljes cikk

Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?