Csatlakozz hozzánk a Viberen
Megjelent: 3 éve

Hogyan készítsük fel gyerekeinket a jövő munkahelyi kihívásaira?

Az oktatási rendszer nemcsak Magyarországon, de úgy néz ki, hogy a világon máshol sem készíti fel kellőképpen a következő generációkat a jövő munkaerőpiacának kihívásaira, a negyedik ipari forradalomra, derül ki a Világgazdasági Fórum új jelentéséből. 8 pontban foglalták össze a kormányok és a piaci szektor teendőit.

A technológia és a globalizáció folyamatosan formálja az üzleti modelleket és a munkaerőpiacot, új ás új munkákat létrehozva, ugyanakkor másokat megszüntetve. Ugyanakkor az általában alulfinanszírozott oktatási rendszerek nem képesek reagálni erre a problémára, ami egyben azt is jelenti, hogy a most általános iskolát kezdő diákok kétharmada nem lesz felkészülve a kihívásokra, amelyek a munka világában várnak rá.

A nők a korábbinál is hátrányosabb helyzetbe kerülnek, hiszen a gazdasági lehetőségeik eleve szűkebbek, a férfiak lehetőségeinek kétharmada. A jelentés, amelyet gazdasági, szakszervezeti vezetők, oktatási és tudományos szakemberek állítottak össze 8 területet irányoztak elő, ahol a kormányoknak és a privát szférának össze kellene fognia.

1. A korai fejlesztésre kell koncentrálni. (Írás, olvasás készségeinek kialakítása, megfelelő gyermekellátás a dolgozó szülők részére.)
2. Az oktatásnak lépést kell tartania a változásokkal - szinkronban az üzleti igényekkel, hogy milyen készségekre, képességekre van szükség. Fókuszban a problémamegoldással és projektmenedzsmenttel. A finn oktatást hozzák példának, ahol a tananyagot rendszeresen frissítik, helyet hagyva a helyi, iskolai egyéni adaptációnak.
3. Meg kell nyitni az oktatást az alternatív tanulási, képzési módszerek felé. Kísérleteknek is helyet adva. Ghánában például amerikai és francia iskolák rövid kurzusokon tanítanak programozást kísérleti jelleggel, ahol a gyerekek egymást is tanítják. Projektalapon és játékosítva tanulnak.
4. A tanárokat kihozni az elefántcsonttoronyból. Vagyis a tanárokat is elvinni a munkahelyekre "gyakornokoskodni", piaci mentorral kapcsolatba hozni, valamint a privát szférát bevonni a tanárképzésbe.
5. A diákok találkozzanak a munka való világával. Korán hozzáférhetővé kellene tenni számukra a valódi munka világát, akár gyakornoki programokkal, hogy lássák a lehetséges karrierutakat, a hozzájuk szükséges készségeket.
6. A szakképzésre nem mint másodvonalbeli lehetőségre tekinteni. fellépni az ezekkel a szakmákkal kapcsolatos előítéletek ellen, népszerűsíteni őket, valamint a képzések színvonalát emelni. (Tulajdonképpen a duális képzést népszerűsítenék, a német példát hozva, ahol a diákok megosztják a napjukat az iskola és a szakmai képzőhely között.)
7. Folyékony "digitális nyelvtudás" - alapvető szükséglet lesz a digitális írástudás, de ehhez a tanárokat is képezni kell.
8. Oktatás, oktatás, oktatás Ma már egy karriert nem lehet egy megtanult - esetleg szűk spektrumú - képességcsoportra alapítani, korlátozni. Motiválni kell a dolgozókat az élethosszig tartó tanulásra. Szingapúrban például éves képzési költségkeretet kapnak az emberek, akik ezt különböző tréningekre fordíthatják, amelyek a jövőben szükséges képességek elsajátítását támogatják.

World Economic Forum
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Bérügyintéző képzés: a népszerűség töretlen de alkalmazkodni kell a megváltozott igényekhez

Nyelvtudást, informatikai és jogi ismeretek is megkövetel a piac. Itt az ideje, hogy az elvárások és a lehetőségek terén is szintet lépjen a... Teljes cikk

A szaktudás gyors elévülése az IT-szakma legnagyobb kihívása

Az Országos IT Megmérettetés által készített felmérésből kiderül az informatikusok 85 százaléka számára a bérezés mellett jelenleg a szakmai... Teljes cikk

Készségek és kompetenciák fejlesztése élethosszig

Már nem csak élethosszig tartó tanulásra, hanem a készségek, kompetenciák folyamatos fejlesztésére van szükség, ameddig valaki aktív a... Teljes cikk