>
Megjelent: 10 éve

Hogyan kovácsoljunk előnyt a munkahelyi konfliktusokból?

Ki ne szeretne egy konfliktusok nélküli világban élni, elfelejteni a kiélezett munkahelyi szituációkat, amikor az értékek ütköznek, az érdekek egymásnak feszülnek? Péterfai-Torma Eszter, a Cegos Tanácsadó és Tréning Kft. tanácsadója szerint nem lehet, de nem is kell végleg száműznünk a konfliktusokat az életünkből, inkább arra ösztönöznek, hogyan tanuljuk meg kezelni a kritikus helyzeteket.

Tükröm-Tükröm

"Az elmúlt időszakban a válság rengeteg, a korábbinál kiélezettebb munkahelyi konfliktust teremtett, trénerként úgy látom, hogy a bércsökkentések és az elbocsátások után az alkalmazottaknak most leginkább olyan alapvető strukturális konfliktusokkal kell megküzdeniük, mint a tisztázatlan munkaköri feladatok és felelősségi körök kérdése." A pszichológus szakember úgy véli, a megoldatlan konfliktusok mindig ott vannak a levegőben és hol gyengébben, hol erősebben felbukkannak, sokszor olyan időt és energiát emésztenek fel, amit jóval kreatívabb és hasznosabb módon lehetne felhasználni.

Péterfai-Torma Eszter különösen fontosnak tartja, hogy a munkahelyi csapatok vezetői, illetve a csapatok működéséért felelős szakemberek felvértezzék magukat a szükséges konfliktuskezelési eszközökkel, stratégiákkal, hiszen ők kerülnek leggyakrabban konfliktushelyzetekbe, amit nem stresszforrásként, hanem tevékenység- és kapcsolatfejlesztő nyereségforrásként szeretnének felhasználni.

A Cegos tanácsadója hangsúlyozza, egy kétnapos konfliktuskezelési tréningen egy tükröt tart elénk, saját erősségeink és gyengeségeink felismerésén túl azonban olyan tudásra is szert tehetünk, amelynek segítségével könnyedén felismerhetjük, hogyan kezeljük vitapartnerünket, illetve melyek azok a konfliktusok, amelyekkel érdemes foglalkoznunk. Az önismeret fejlesztése, és az egyénre szabott konfliktuskezelési trükkök elsajátítása munkahely váltásakor vagy egy új szervezetbe történő beilleszkedés alkalmával is igen hasznos lehet.


Kiélezett helyzetek



"Gyakorlatias tréninget szeretek tartani, mert abban hiszek, hogy a konkrét kérdések kapcsán gyorsabban lehet elsajátítani a konfliktushelyzetben szükséges viselkedésformákat, mint például az elkerülést, az alkalmazkodást, a versengést, a problémamegoldást vagy éppen a kompromisszumkeresést. Éppen ezért az elméletet is próbálom minél interaktívabban átadni." A tréner szakember elárulja, a szituációs feladatok alkalmával gyakran előfordul, hogy két, különböző cégnél dolgozó tréningrésztvevő úgy csattan össze, mintha a saját főnökükkel, kollégájukkal kerülnének konfliktusba, a katarzis pedig az egész csoport fejlődését szolgálja. Véleménye szerint ezekben a szituációs játékokban az a fantasztikus, hogy az ember tét nélkül próbálhatja ki saját határait.
Konstruktív konfliktusok:
- előre mozdítják kreativitást, a problémamegoldást
- külön választják a problémát, a helyzetet a szereplőtől
- enyhítik a feszültséget
- a változás és az önértékelés igényét jelenítik meg
- tisztázzák az erőviszonyokat és az együttműködési formákat

Destruktív konfliktusok


- érzelmileg túltelített helyzeteket eredményeznek
- védekező, blokkoló magatartáshoz vezetnek
- polarizálják a csoportvéleményt
- a csoport széteséséhez vezethetnek


A konfliktuskezelés mellett Péterfai-Torma Eszter fontos kérdésként kezeli a hatékony stresszkezelést is. "Aki végigcsinálja a tesztjeinket nemcsak arról kap visszajelzést, mennyire érzékeny a stresszhelyzetekre, hanem különböző szerepekben is tesztelheti saját tűrőképességét" - teszi hozzá. Külön hangsúlyt fektet a csoportos feladatok esetében a konszenzuskeresésre, valamint az asszertív viselkedés elsajátítására. Trénerként fontos szerepet tulajdonít a humornak is. Az álláspontok megmerevedése, a kilátástalan helyzetek esetében ugyanis ezt még mindig jobb megoldásnak tartja, mint nekiesni a vitapartnerünknek, és végképp elmérgesíteni a helyzetet. Úgy tapasztalja, hogy elsősorban a számunkra fontos kapcsolatokban érdemes problémamegoldónak lenni, és ezért komoly áldozatokat hozni.


Új utak



"Vannak, akik az időgazdálkodást vagy a stresszkezelést helyezik előtérbe, én azonban a konfliktuskezelésben hiszek, hiszen attól, hogy valaki jól viseli a stresszt okozó helyzeteket, vagy jobban osztja be az idejét, még nem fogja tudni jobban megoldani a munkahelyi konfliktusait" - vallja a Cegos tanácsadója. Elmondása szerint inkább a konfliktuskezelésbe csempészi bele új stresszkezelési tréninganyaguk egyes elemeit, a válság ugyanis megköveteli a vállalati krízishelyzetek megoldását, a komplex problémakezelést. Ezért a tréningeken a konfliktuskezelés kommunikációjára, az asszertív viselkedés megismertetésére helyezi a hangsúlyt ahelyett, hogy pusztán a frusztráltság érzetének leküzdésére koncentrálna.

Péterfai-Torma Eszter szerint hosszú utat kell bejárnia annak, aki mesterfokon szeretné kezelni a konfliktusait. Olyan problémamegoldó viselkedésforma elsajátítását javasolja, amely az együttműködés mellett nem jár jogaink elvesztésével. Trénerként úgy látja, erre a szintre azok a szervezetek tudnak csak eljutni, sikeres, hatékony céggé válni, ahol nem csak a beosztottak, hanem a vezetők is elkötelezett hívei a problémamegoldásnak és a konfliktuskezelésnek.

  • 2020.10.22 HR folyamatok/HR kommunikáció/Változásmenedzsment A képzésen összefoglaljuk és rendszerbe helyezzük a HR folyamatokat, megismerkedünk a HR kommunikáció szerepével és témaköreivel, valamint megtudjuk, mit jelent a változásmenedzsment. Kiknek ajánljuk? A képzést azoknak ajánljuk, akik szeretnének fejleszteni a belső kommunikáción, illetve a változások menedzselését hatékonyabbá szeretnék tenni. Részletek Jegyek
  • 2020.11.17Toborzás a LinkedIn-en és a Facebook-on - ONLINE A Toborzás a LinkedIn-en és a Facebookon 1 napos workshopon délelőtt kérdést kaphat LinkenInnel kapcsolatos kérdéseire, szó lesz továbbá a vállalati oldal fontos elemeiről, karrieroldalról és oldal-analitikákról. Délután példákkal színesítve ismerkedhet meg a kampánykezeléssel, kapcsolati háló felépítésének kérdéseivel és egyéb, Facebookkal kapcsolatos funkcióval. Részletek Jegyek
  • 2020.11.23Művezető képzés A művezetők szakmai továbbképzése a vezetői feladataik eredményes és hatékony ellátására. A résztvevők vezetői, problémamegoldási és termelékenységfejlesztési készségeinek fejlesztése konkrét feladatokon, szituációs játékokon, esettanulmányokon keresztül. Részletek Jegyek
  • 2020.12.05 Teljesítménymenedzsment és motiváció A résztvevők megtanulják, beosztottjaik teljesítményére ható területek helyes menedzselését. Képessé válnak akár munkavégzés közben hatásos, rövid coaching beszélgetések levezetésére. Megismerik a teljesítmény menedzsment eszközrendszerét. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter