Így reagálnak a cégek a koronavírus-helyzetre - 7 intézkedés
“Törvényes az, hogy a munkavállaló fizetés nélküli szabadságra akarja küldeni azokat, akik az utóbbi egy hónapban Olaszországban tartózkodtak?” - kérdezte a Facebookon egy kétségbeesett olvasónk. Természetesen nem, a munkaadó egyoldalúan ilyen döntést nem hozhat. A példa jól mutatja, hogy a koronavírus-veszély lépéskényszerbe hozta a munkaadókat, elkezdődött sok helyen a gondolkodás, tervek, eljárásrendek kidolgozása, amiben a fent említett túlkapások is beletartoznak. Az utóbbi napokban magyarországi munkahelyeken érdeklődtünk, mit tesznek a vezetők azért, hogy ne érje őket készületlenül a koronavírus.
1. Felállnak a válságstábok
Elsősorban nagyobb cégeknél tapasztaltuk, hogy külön munkacsoportot hoztak létre a koronavírus-helyzet kezelésére. Többféle elnevezéssel találkoztunk: válságstáb, krízisteam, pandémiás munkacsoport. Utóbbi elnevezést használja az SAP Hungary. “Ebben több üzletág - a biztonságért, egészségi és jóléti kérdésekért, nemzetközi utazásokért felelős csoportok, a HR, az IT, ingatlan és létesítménymenedzsmenttel, valamint a globális vállalati ügyekkel foglalkozó részlegek - képviselői vesznek részt, akik szoros kapcsolatban állnak és együttműködnek a nemzetközi és a helyi egészségügyi hatóságokkal” - válaszolta megkeresésünkre Halpert Zsuzsa kommunikációs vezető.
A céges válságstábok egyebek mellett prioritási listákat készítenek, átbeszélnek minden szóba jöhető kérdést, munkaszervezési vészfogatókönyveket dolgoznak ki arra az esetre, ha esetleg nagy számú munkavállalói megbetegedés miatt veszélyben lenne a működésük.
(A teendőkről korábban itt írtunk.)
2. Készülnek a kommunikációs anyagok
Fontos része a készülésnek a belső kommunikáció. A SAP minden alkalmazottjánaknak és a vezetőknek tájékoztató anyagokat és irányelveket tett közzé, illetve állandóan frissülő tartalommal a belső vállalati portálon osztott illetve oszt meg a témával kapcsolatos háttérinformációkat, általános tudnivalókat, vészhelyzet esetére vonatkozó intézkedéseket, forgatókönyveket. A munkaadónak érdemes felhívni a munkavállaló figyelmét a helyes kézmosás, fertőtlenítés vagy a maszkok használatának szabályaira, valamint tanácsos folyamatos kapcsolatban lenni a Nemzeti Népegészségügyi Központtal, valamint az üzemorvossal és velük a teendőkről kommunikálni.
A krízishelyzeti kommunikációra is készülni kell. A HR blogon Vas Dóra például azt a helyzetet modellezte kommunikációs szempontból, ha egy munkavállaló hirtelen rosszul érzi magát a szalag mellett.
3. Kezdődik az átállás távmunkára - ahol lehet
A legkönnyebb helyzetben azok a cégek vannak, ahol a munka jellege se helyhez, se a kollégák fizikai közelségéhez nem kötött. Ilyenek jellemzően az informatikai, pénzügyi, marketinges és a kreatív munkakörök. Nem véletlenül válaszolta a Microsoft, az SAP illetve a startup cégek közül a szoftverfejlesztéssel foglalkozó Bitrise, hogy otthoni munkavégzéssel reagálnak a koronavírus-helyzetre. Egy energetikai cég HR vezetője a home office térnyerésében látja a vírus kevés pozitív mellékhatását. Úgy fogalmazott, hogy sok senior vezetőjükben átszakadhat a gát, ami eddig gátolta az otthoni munkavégzés engedését. Ha látják, hogy így sem áll meg a cég, akkor ez a jövőben általánossá válhat.
Nem opció viszont a távmunka a közvetlen ügyfélkapcsolattal járó munkáknál és a termelésben. Miként tarthatja otthon a dolgozót a munkavállaló? Erről Oláh Zsófia ügyvéd írt friss posztot a HR Blogon.
4. Szigorítják az üzleti utakat, a rendezvényeken való részvételt
Szinte minden megkérdezett nagy cég kitért az üzleti utak szigorítására. A Bitrise-nál például a következő három hónapban senki sem utazhat külföldre, minden eseményen való részvételt lemondtak. Ez a hatás már jelentkezik a jövő szerdán megrendezendő HVG Állásbörzén is. Hajdú Csongor főszervező arról számolt be, hogy néhány cég nagyrészt a külföldi anyavállalat globális intézkedései miatt visszakozott és nem lesz ott a kiállítók között.
5. Megjelentek a fertőtlenítőszerek az irodákban
Egyre több iroda mosdójában, recepcióján és közösségi helyiségeiben látni kézfertőtlenítőket. Ez a legegyszerűbb, ám valóban fontos intézkedés a vírus ellen. Beszéltünk egy kiskereskedelmi multi HR vezetőjével aki elmondta, hogy üzleteikbe, ahol állandó a vevőkapcsolat, extra erős fertőtlenítőszert vásároltak. Két cég is arra panaszkodott, hogy nehéz beszerezni megfelelő számban kesztyűt, maszkot, fertőtlenítőt és az árak is jelentősen emelkedtek.
6. Óvintézkedések a beszállítókkal szemben
Azok a cégek, akik külsősökkel vannak fizikai kapcsolatban, szintén bevezettek óvintézkedéseket (fertőtlenítések, maszkok, ha szükséges, fokozott ellenőrzése annak, hogy ki milyen látható állapotban van, nyilatkozatok formanyomtatványainak elkészítése).
7. Házi karantén a külföldről visszatérőknek
Az SAP és a Bitrise is azt a válaszolta, hogy a koronavírus-járvány által érintett területekről visszatérő kollégákat arra kérik, hogy két hétig maradjanak otthon és onnan dolgozzanak. Egy energetikai cég képviselője elmondta, hogy azokban a munkakörökben, amelyekben nem lehetséges a távmunka, az állásidőre járó bért fizetik ki erre az időszakra.
Nyitókép: Dimitri Karastelev on Unsplash
- 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is! Részletek Jegyek
- 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni Részletek Jegyek
Folyamatos az innováció az irodapiacon, amely az elmúlt évek változásaira új megoldásokat és alternatívákat kínál. A legfontosabb trendek... Teljes cikk
"Ha elfelejtjük, hogy kell feltöltődni. Elfelejtjük, hogy az este nem arra való, hogy hazavigyük a munkát és otthon folytassuk, hanem arra, hogy... Teljes cikk
Egy friss felmérés szerint az Egyesült Királyság tízből kilenc dolgozó érzett magas vagy extrém mértékű nyomást és stresszt az elmúlt egy... Teljes cikk
- Lehet távmunkázni, csak előléptetés nem jár érte 1 hónapja
- Félrement kapcsolat, avagy amikor rossz irányba mennek a dolgok 1 hónapja
- Ez a legjobban fizető szakma, amiben a leginkább jellemző a távmunka 1 hónapja
- Home office munka 1 hónapja
- Felmérés: a dolgozók több mint fele új munkát keresne, ha többet kéne bejárnia az irodába 2 hónapja
- Új trend terjed a munkaidő-beosztásban: dolgozz akkor, amikor a teljesítőképességed csúcsán vagy 2 hónapja
- Egyre több vállalatnál döntenek a home office megszüntetése mellett 2 hónapja
- Ezekért a fejlesztésekért térnének vissza az irodába a hibrid munkarendben dolgozó munkavállalók 2 hónapja
- A férj egy vagyont keresett azzal, hogy lehallgatta felesége munkahelyi hívásait 2 hónapja
- Adult education is on the rise again: what and how should we learn in 2024? 2 hónapja
- Kevesebb stressz, alacsony vérnyomás, több nasi és alkohol - így áll a távmunka mérlege 2 hónapja