Szerző: Barna Eszter
Megjelent: 11 hónapja

Így védekezzen a cég a covid második hullámában - itt a Vállalati Fehér Könyv

Forró kérdés a munkavállalók egészségének megőrzése a munkahelyeken, hiszen a tavaszi első hullámhoz képest ősszel sokkal több a fertőzött. Ezért adta ki az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) a Vállalati Fehér Könyvet, amelyben gyakorlati védekezési, munkaszervezési javaslatokat, nemzetközi esettanulmányokat egyaránt találnak a vállalkozások.

images

A Vállalati Fehér Könyv célja, hogy információt és támpontot adjon többek között a munkavállalók covid-19 kockázatának értékeléséhez, a megelőzést szolgáló intézkedési, pandémiás tervek elkészítéséhez. A kiadványt összeállító szakemberek hangsúlyozzák, hogy jelen helyzetben nem elégségesek a vállalatoknál általában meglévő üzletfolytonossági tervek, hiszen a helyzet egy speciális krízishelyzet, amelynek a kezelése is speciális intézkedéseket igényel.

György László, az ITM gazdaságstratégiáért és szabályozásért felelős államtitkára a HR Portalnak elmondta, hogy a kiadvány gyakorlati útmutató kíván lenni a vállalkozásoknak ahhoz, hogy elkészíthessék saját igényeikre szabott pandémiás tervüket. Ennek érdekében, mint hangsúlyozta: „megvizsgáltuk a nemzetközi gyakorlatokat - a könyv hivatkozik többek között az Egészségügyi Világszervezet ajánlásaira is -, valamint merít az egészségügyi előírások betartásában élen járó külföldi multinacionális vállalatok útmutatóinak jó gyakorlataiból. Mindemellett, a munka szakmai vezetését a minisztérium Járványmatematikai modellező és epidemológiai projektcsapata végezte, amely virológusokból és járványügyi szakértőkből áll, akik közvetlen tapasztalattal rendelkeznek.”
Kockázati tényezők a munkahelyek típusa szerintKockázati tényezők a munkahelyek típusa szerint

Az első hullám tapasztalatai


A járvány első fázisának munkahelyi tapasztalataiból számos következtetést vontak le Európában. Azonosítottak kockázati tényezőket (a kutatásban a 30 EU tagállamból 17 vett részt): nem meglepő, hogy a munkahelyi járványok 95%-a zárt terekben alakult ki, növelte a terjedési kockázatot a távolságtartás hiánya. Vannak azonban munkahelyek, ahol ezek mellőzés nélkül a munkavégzés a fizikai jelenlét és a szoros kontaktus nélkül nem megoldható. Ezeken a helyeken a kockázatot tovább növeli a kiabálás (zajos környezet), a hosszabb műszak és a közösségi terek, így az étkezők, öltözők, hiszen itt gyakran zajlik beszélgetés, és nincs maszkhasználat. Ezen túlmenően komoly gondot jelent az esetleg covid-19 pozitív dolgozó jelenléte a munkahelyen, aki esetleg nem tud arról, hogy fertőzött, esetleg nem gondolja a jeleket a koronavírus tüneteinek vagy például fél a munkahelye elvesztésétől, ezért titkolja a tüneteit. A fertőzött kollégával való huzamosabb kapcsolat, a 1,5-2 méteres védőtávolság, a személyi higiénés intézkedések be nem tartása illetve a maszkhasználat hiánya növeli a vírus átadásának veszélyét.

A Fehér Könyvben a felkészüléshez, kríziskezelés tervezéséhez, a kockázatcsökkentéshez és megelőzéshez, a működés folytonosságának fenntartásához illetve az összes további intézkedéshez szükséges ellenőrzőlista található, amelyek kitételei a céges felkészüléssel, a kríziskezelési folyamatokkal párhuzamosan „kipipálhatók”.
Az egyéni és intézményi kockázatok értékelésére szemléletes példákat is hoz az anyag: „A. B. osztályvezető munkatárson covid megbetegedés enyhe tünetei jelentkeznek a munkahelyén. A munkatárs a tünetek megjelenését azonnal jelzi, elkülönítik, így a továbbiakban a fertőzés átadásának kockázata alacsony. A tünetek megjelenése előtti napokban (a tünetek megjelenése előtt 48 órával a fertőzőképesség fennállhatott!) azonban széles körben történhetett átvitel, ugyanis A. B. osztályvezetőnek sok közeli kontaktusa volt, jórészt zárt térben. A vele maszkhasználat nélkül közvetlen kontaktusba kerülők 14 napos munkából történő kiesése (karantén) nem jelent drasztikus működési zavart, feladataikat ugyanis jórészt otthonról is el tudják látni. Összesített értékelés: a járványos terjedés bekövetkezésének a valószínűsége közepes, az esetleges járvány működésre gyakorolt hatása enyhe.”

A munkakörök 75 százalékánál nem megoldható a home office
A kockázatok felmérése után a következő lépés olyan intézkedések meghozatala, amelyek csökkentik a fertőzés valószínűségét, illetve a következmények súlyosságát. Bár erre az egyik legkézenfekvőbb megoldás a kontaktusok minél széleskörűbb csökkentése, például a home office- bevezetése, ez a valóságban azonban nagyon sok esetben nem megoldható, a munkakörök mintegy 75%-ánál. Ezeken a helyeken egyértelműen a fizikai távolságtartás, a kontaktuscsökkentés és a személyi higiéné fokozott betartása csökkentheti a fertőzésveszélyt. Erre a szakemberek egy fordított piramisformát alkottak meg szemléltetésként.
A kockázatcsökkentő intézkedések hierarchiájaA kockázatcsökkentő intézkedések hierarchiája

A munkavállalók felé kommunikálni kell ezeknek az intézkedéseknek az indoklását, szükségességét, inteni őket, hogy kerüljék például a kézfogást, biztosítani, hogy lehetőség legyen kézmosásra, kézfertőtlenítésre, erre nézve emlékeztetőket kihelyezni, illetve ha minderre nincs meg az állandó lehetőség, akkor például fizikai korlátok, pl. plexi térelválasztók felhelyezése indokolt. A munkakörnyezet tisztán tartása is hasonlóan fontos tényező. A kötet kiemeli a munkavállalók oktatásának, tájékoztatásának fontosságát a védekezés szempontjából valamint azt is, hogy elengedhetetlen a tudásuk naprakészen tartása.

A HR szerepe a munkaszervezésben


Kiemelten foglalkozik a Vállalati Fehér Könyv a HR tervezéssel a működés folyamatos fenntartása érdekében, ahol megemlítik a távolmaradásokat, amelyek a járvány következtében (nem csak betegség miatt) jelentősen nagyobb arányban fordulhatnak elő, mint egyébként. Ezért fontos már időben meghatározni a minimálisan fenntartandó tevékenységeket, és az ehhez szükséges munkaerőt. Vagyis különösen koncentrálni kell a munkaszervezésre, és a helyzet kiváltotta fokozott stressz kezelésének lehetőségére is.

„Vizsgálja meg, vizsgálja felül a vállalat humánpolitikai stratégiájában az emberi erőforrásokra vonatkozó irányelveket. Bizonyosodjon meg arról, hogy a stratégia és a végrehajtási gyakorlat összhangban áll a releváns hazai közegészségügyi-járványügyi ajánlásokkal, útmutatásokkal, valamint az idevonatkozó hatályos jogszabályokkal.”
Szempontok a kockázat besorolásáhozSzempontok a kockázat besorolásához

A munkavégzés fenntartása érdekében felvetik a testhőmérséklet-mérés bevezetését, a kockázati csoportba tartozó munkavállalók védelmét, a bizalomépítés, kommunikáció fontosságát a munkavállalók felé.

Nemzetközi jó gyakorlatok is olvashatóak benne


A könyv nemzetközi példákat is hoz a járvány munkahelyi terjedésére és annak kezelésére is, amelyek közt szerepel szöuli telefonközpont, amerikai húsfeldolgozó üzem, fodrászat, halászhajó stb., svájci hotel és koreai kávézó is.

Arra a kérdésre, hogy mit tesznek azért, hogy a kiadvány valóban eljusson a célközönséghez György László, ITM államtitkár a következőket válaszolta: „Annak érdekében, hogy az információ közvetlenül is eljusson a vállalkozásokhoz, a megjelenést követően eljuttattuk a könyvet a szakmai szervezeteknek, vállalkozói szövetségeknek és a kamaráknak, köztük a legtöbb ágazat képviselőinek, így a járműipari szereplőktől kezdve a bútorgyártókat képviselő szervezeten át az orvosieszköz-gyártókig. Emellett készül a kiadvány angol nyelvű fordítása, hogy az a külföldi tulajdonú vagy külföldi tulajdonosi körrel rendelkező vállalkozások számára is elérhető legyen.”

A Vállalati Fehér Könyv itt olvasható.
  • 2021.08.28Agilis Transformáció Leader képzés online, videokonferenciás Hazánkban egyre több és több vállalat lép az agilis átalakulás útjára, így felértékelődik az agilis transzformációt vezető szakemberek jelentősége. Az Agile Transformation Leader egy olyan szervezetfejlesztő szakember, aki felkészíti és végig kíséri az agilis átalakulás útján a vállalatot. Ügyfél-fókuszt, Design Thinking szemléletet hoz be, vezetőket coachol, csapatokat mentorál, miközben pozitív, felhatalmazó légkört teremt a szervezeten belül. Részletek Jegyek
  • 2021.09.23HR Basic Sajátítsd el évek helyett 12 napban az operatív HR munka legfontosabb eszközeit! HR gondolkodás e-learning videókkal, esettanulmányokkal, testre szabva gyakorlatorientáltan. Részletek Jegyek
  • 2021.09.28Kötelező visszaélés-bejelentési rendszer bevezetése, alkalmazása Az EU 2019/1937 sz. irányelve új kötelezettséget ír elő. Visszaélés-bejelentési rendszert kell alkalmazni. Minden 50 fő feletti munkavállalót foglalkoztató vállalkozásnak, továbbá a közszférában működő szervezetnek kötelező lesz visszaélés bejelentési rendszert kialakítania és működtetnie. Részletek Jegyek
  • 2021.10.05Tréning Kerekasztal 2021 Komoly kihívások érték és érik a szervezeteket az utóbbi időszakban. Először a járvány okozta sokk, a vele érkező gazdasági megtorpanás, a home office, hogy szinte minden átkerült a digitális térbe. A helyzet továbbra is konstans változásban van, így szükség van folyamatos, rugalmas alkalmazkodásra. A szervezetek VUCA-környezethez való illeszkedésére, a mostanában egyre inkább teret nyerő hibrid működés kialakítására. Mindehhez a képzéseknek, a tréningpiacnak is alkalmazkodnia kell. Ezért is ül össze újra, egy év kihagyás után a Tréning Kerekasztal Konferencia 2021. október 5-én, a New York Palotában. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Eldobhatjuk-e a maszkot a munkahelyeken is 5,5 millió beoltott után?

A kormány bejelentése szerint 5,5 millió beoltott elérése esetén megszüntetik a kötelező maszkhasználatot, és főszabály szerint még belső... Teljes cikk

Japán a négynapos munkahét bevezetésére ösztönzi a vállalatokat

Ha heti egy nappal kevesebbet dolgoznának az emberek, az nem csak a munka-magánélet egyensúlyának, hanem a képzettségi szintnek is jót tenne, nem... Teljes cikk

Hogyan képzelik a dolgozók az álomirodát 2021-ben?

A közép-kelet-európai országokban ma már a munkavállalók csaknem fele naponta bemegy az irodába, valamint az is látszik, hogy az irodai dolgozóknak... Teljes cikk