Így védekezzen a cég a covid második hullámában - itt a Vállalati Fehér Könyv
Forró kérdés a munkavállalók egészségének megőrzése a munkahelyeken, hiszen a tavaszi első hullámhoz képest ősszel sokkal több a fertőzött. Ezért adta ki az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) a Vállalati Fehér Könyvet, amelyben gyakorlati védekezési, munkaszervezési javaslatokat, nemzetközi esettanulmányokat egyaránt találnak a vállalkozások.
György László, az ITM gazdaságstratégiáért és szabályozásért felelős államtitkára a HR Portalnak elmondta, hogy a kiadvány gyakorlati útmutató kíván lenni a vállalkozásoknak ahhoz, hogy elkészíthessék saját igényeikre szabott pandémiás tervüket. Ennek érdekében, mint hangsúlyozta: „megvizsgáltuk a nemzetközi gyakorlatokat - a könyv hivatkozik többek között az Egészségügyi Világszervezet ajánlásaira is -, valamint merít az egészségügyi előírások betartásában élen járó külföldi multinacionális vállalatok útmutatóinak jó gyakorlataiból. Mindemellett, a munka szakmai vezetését a minisztérium Járványmatematikai modellező és epidemológiai projektcsapata végezte, amely virológusokból és járványügyi szakértőkből áll, akik közvetlen tapasztalattal rendelkeznek.”
Kockázati tényezők a munkahelyek típusa szerint
Az első hullám tapasztalatai
A járvány első fázisának munkahelyi tapasztalataiból számos következtetést vontak le Európában. Azonosítottak kockázati tényezőket (a kutatásban a 30 EU tagállamból 17 vett részt): nem meglepő, hogy a munkahelyi járványok 95%-a zárt terekben alakult ki, növelte a terjedési kockázatot a távolságtartás hiánya. Vannak azonban munkahelyek, ahol ezek mellőzés nélkül a munkavégzés a fizikai jelenlét és a szoros kontaktus nélkül nem megoldható. Ezeken a helyeken a kockázatot tovább növeli a kiabálás (zajos környezet), a hosszabb műszak és a közösségi terek, így az étkezők, öltözők, hiszen itt gyakran zajlik beszélgetés, és nincs maszkhasználat. Ezen túlmenően komoly gondot jelent az esetleg covid-19 pozitív dolgozó jelenléte a munkahelyen, aki esetleg nem tud arról, hogy fertőzött, esetleg nem gondolja a jeleket a koronavírus tüneteinek vagy például fél a munkahelye elvesztésétől, ezért titkolja a tüneteit. A fertőzött kollégával való huzamosabb kapcsolat, a 1,5-2 méteres védőtávolság, a személyi higiénés intézkedések be nem tartása illetve a maszkhasználat hiánya növeli a vírus átadásának veszélyét.
A Fehér Könyvben a felkészüléshez, kríziskezelés tervezéséhez, a kockázatcsökkentéshez és megelőzéshez, a működés folytonosságának fenntartásához illetve az összes további intézkedéshez szükséges ellenőrzőlista található, amelyek kitételei a céges felkészüléssel, a kríziskezelési folyamatokkal párhuzamosan „kipipálhatók”.
Az egyéni és intézményi kockázatok értékelésére szemléletes példákat is hoz az anyag: „A. B. osztályvezető munkatárson covid megbetegedés enyhe tünetei jelentkeznek a munkahelyén. A munkatárs a tünetek megjelenését azonnal jelzi, elkülönítik, így a továbbiakban a fertőzés átadásának kockázata alacsony. A tünetek megjelenése előtti napokban (a tünetek megjelenése előtt 48 órával a fertőzőképesség fennállhatott!) azonban széles körben történhetett átvitel, ugyanis A. B. osztályvezetőnek sok közeli kontaktusa volt, jórészt zárt térben. A vele maszkhasználat nélkül közvetlen kontaktusba kerülők 14 napos munkából történő kiesése (karantén) nem jelent drasztikus működési zavart, feladataikat ugyanis jórészt otthonról is el tudják látni. Összesített értékelés: a járványos terjedés bekövetkezésének a valószínűsége közepes, az esetleges járvány működésre gyakorolt hatása enyhe.”
A munkakörök 75 százalékánál nem megoldható a home office
A kockázatok felmérése után a következő lépés olyan intézkedések meghozatala, amelyek csökkentik a fertőzés valószínűségét, illetve a következmények súlyosságát. Bár erre az egyik legkézenfekvőbb megoldás a kontaktusok minél széleskörűbb csökkentése, például a home office- bevezetése, ez a valóságban azonban nagyon sok esetben nem megoldható, a munkakörök mintegy 75%-ánál. Ezeken a helyeken egyértelműen a fizikai távolságtartás, a kontaktuscsökkentés és a személyi higiéné fokozott betartása csökkentheti a fertőzésveszélyt. Erre a szakemberek egy fordított piramisformát alkottak meg szemléltetésként.
A kockázatcsökkentő intézkedések hierarchiája
A munkavállalók felé kommunikálni kell ezeknek az intézkedéseknek az indoklását, szükségességét, inteni őket, hogy kerüljék például a kézfogást, biztosítani, hogy lehetőség legyen kézmosásra, kézfertőtlenítésre, erre nézve emlékeztetőket kihelyezni, illetve ha minderre nincs meg az állandó lehetőség, akkor például fizikai korlátok, pl. plexi térelválasztók felhelyezése indokolt. A munkakörnyezet tisztán tartása is hasonlóan fontos tényező. A kötet kiemeli a munkavállalók oktatásának, tájékoztatásának fontosságát a védekezés szempontjából valamint azt is, hogy elengedhetetlen a tudásuk naprakészen tartása.
A HR szerepe a munkaszervezésben
Kiemelten foglalkozik a Vállalati Fehér Könyv a HR tervezéssel a működés folyamatos fenntartása érdekében, ahol megemlítik a távolmaradásokat, amelyek a járvány következtében (nem csak betegség miatt) jelentősen nagyobb arányban fordulhatnak elő, mint egyébként. Ezért fontos már időben meghatározni a minimálisan fenntartandó tevékenységeket, és az ehhez szükséges munkaerőt. Vagyis különösen koncentrálni kell a munkaszervezésre, és a helyzet kiváltotta fokozott stressz kezelésének lehetőségére is.
„Vizsgálja meg, vizsgálja felül a vállalat humánpolitikai stratégiájában az emberi erőforrásokra vonatkozó irányelveket. Bizonyosodjon meg arról, hogy a stratégia és a végrehajtási gyakorlat összhangban áll a releváns hazai közegészségügyi-járványügyi ajánlásokkal, útmutatásokkal, valamint az idevonatkozó hatályos jogszabályokkal.”
Szempontok a kockázat besorolásához
A munkavégzés fenntartása érdekében felvetik a testhőmérséklet-mérés bevezetését, a kockázati csoportba tartozó munkavállalók védelmét, a bizalomépítés, kommunikáció fontosságát a munkavállalók felé.
Nemzetközi jó gyakorlatok is olvashatóak benne
A könyv nemzetközi példákat is hoz a járvány munkahelyi terjedésére és annak kezelésére is, amelyek közt szerepel szöuli telefonközpont, amerikai húsfeldolgozó üzem, fodrászat, halászhajó stb., svájci hotel és koreai kávézó is.
Arra a kérdésre, hogy mit tesznek azért, hogy a kiadvány valóban eljusson a célközönséghez György László, ITM államtitkár a következőket válaszolta: „Annak érdekében, hogy az információ közvetlenül is eljusson a vállalkozásokhoz, a megjelenést követően eljuttattuk a könyvet a szakmai szervezeteknek, vállalkozói szövetségeknek és a kamaráknak, köztük a legtöbb ágazat képviselőinek, így a járműipari szereplőktől kezdve a bútorgyártókat képviselő szervezeten át az orvosieszköz-gyártókig. Emellett készül a kiadvány angol nyelvű fordítása, hogy az a külföldi tulajdonú vagy külföldi tulajdonosi körrel rendelkező vállalkozások számára is elérhető legyen.”
A Vállalati Fehér Könyv itt olvasható.
- 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is! Részletek Jegyek
- 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni Részletek Jegyek
Folyamatos az innováció az irodapiacon, amely az elmúlt évek változásaira új megoldásokat és alternatívákat kínál. A legfontosabb trendek... Teljes cikk
"Ha elfelejtjük, hogy kell feltöltődni. Elfelejtjük, hogy az este nem arra való, hogy hazavigyük a munkát és otthon folytassuk, hanem arra, hogy... Teljes cikk
Egy friss felmérés szerint az Egyesült Királyság tízből kilenc dolgozó érzett magas vagy extrém mértékű nyomást és stresszt az elmúlt egy... Teljes cikk
- Minél több a mesterséges intelligencia a munkahelyen, annál rosszabb a dolgozók életminősége 3 hete
- Hogyan érvelj a felsővezetésnél a mentális jóllét mellett? 4 hete
- Átadták a Kerékpárosbarát Munkahely díjat 4 hete
- Céges kerékpárflottával is fel lehet lépni az ingázás okozta stressz ellen 4 hete
- Mozgás ide vagy oda, kimutatták, hány óra ülőmunka káros menthetetlenül az egészségre 1 hónapja
- 5 tipp, amivel megőrizhetjük arcbőrünk hidratáltságát 1 hónapja
- Csontpótlás saját darált csontból? 1 hónapja
- Csak a dolgozók fele tesz félre váratlan egészségügyi kiadásokra 1 hónapja
- A sportiparban rejlő karrierlehetőségek 1 hónapja
- Górcső alatt a kollagén pótlásának lehetőségei 1 hónapja
- Kiderült, melyik a legsportosabb vállalat Magyarországon 1 hónapja