Megjelent: 6 hónapja

Így lehet megoldani a munkásszállás biztosítását adómentesen

A világjárvány gazdaságra gyakorolt hatását tekintve elmondható, hogy a munkáltatók számottevő része munkaerőhiánnyal és a munkaerő megtartás problémájával küzd. E probléma enyhítésében segíthetnek az olyan típusú juttatások, amelyek adómentesen vagy kedvezményesen nyújthatók a munkavállalók számára. Ilyen lehet többek között a munkásszállás biztosítása.

Hogyan érhető el az SZJA mentesség?

A munkavállaló számára ingyenesen vagy kedvezményesen biztosított szolgálati lakás, illetve munkásszálláson történő elhelyezés adómentes juttatásnak minősülhet. Az adómentesség egyik feltétele, hogy a munkásszállás a kifizető tulajdonát képező vagy általa bérelt olyan szálláshely legyen, amely legalább két munkavállaló elhelyezésére szolgál. További feltétel, hogy az elhelyezett munkavállalónak nem lehet a településen 50%-ot meghaladó tulajdonjoga vagy haszonélvezeti joga más lakóingatlanra vonatkozóan.

„Fontos kitétel emellett, hogy a szállodai elhelyezés nem felel meg az adómentesség kritériumának, azonban bármely más típusú kereskedelmi szálláshelyen történő elhelyezés megfelelhet az előírásoknak” – emelte ki Sólyom Tibor, a Deloitte magyarországi Kiskereskedelmi-Élelmiszeripari tanácsadó csoportjának menedzsere.

Társasági adóban is jár hozzá kedvezmény

A munkáltató a társasági nyereségadó meghatározásakor duplán elszámolhatja költségként többek között az alábbiakat:

  • a munkásszállás céljára bérelt ingatlan bérleti díját,
  • a munkásszállás fenntartására, üzemeltetésére elszámolt összeget;
  • a munkáltató által épített vagy vásárolt bérlakás költségét.

A kedvezmény a munkavállalók mobilitását hivatott támogatni, ezért nem nyújtható olyan munkavállalónak, akinek azon a településen van a lakóhelye, ahol a munkahelye is van (vagy 60 kilométeren belül, illetve tömegközlekedéssel legfeljebb másfél órára lakik). Feltétel továbbá, hogy a kedvezményben részesülő munkavállaló főállásban, legalább heti 36 órás munkaidőben legyen foglalkoztatva.

Vissza lehet igényelni a költségek áfáját?

Amennyiben a munkáltató térítésmentesen biztosítja a szállást a dolgozók számára, akkor ingyenes szolgáltatást nyújt nekik, és felmerül a kérdés, hogy az ezzel kapcsolatban felmerülő költség (elsősorban a szállás bérleti díja vagy a kereskedelmi szálláshely díja) áfája visszaigényelhető-e. „Sokan azt gondolják, hogy az SZJA és társasági adó kedvezmények szabályain kívül más adóval nem kell foglalkozni. Pedig ez nem így van, ugyanis annak ellenére, hogy áfában nincsenek külön rendelkezések a munkásszállásra, egyáltalán nem mindegy, hogy a költség végül növekszik-e az áfával, vagy azt vissza lehet igényelni” – mondta dr. Aracsi Bernadett, a Deloitte magyarországi Kiskereskedelmi-Élelmiszeripari tanácsadó csoportjának menedzsere.

Ennek megválaszolásához az a kiindulópont, hogy alapvetően a munkavállaló feladata, hogy gondoskodjon a lakhatásáról. Ha ezt a munkáltató biztosítja, akkor a munkavállaló magánszükségleteit elégíti ki, és a költségek áfája nem igényelhető vissza. Ha azonban olyan speciális körülmények állnak fenn, amelyek alapján csak a munkáltató tudja biztosítani, hogy a munkavállalók (pl. a távoli állandó lakóhelyük vagy a munkahely nehéz megközelíthetősége miatt) a megfelelő időben meg tudjanak jelenni a munkahelyen, akkor felmerülhet, hogy a munkavállalók elszállásolása a munkáltató érdekkörébe tartozik. Ez esetben a költségek áfája visszaigényelhető lehet, de ez mindig egyedi mérlegelés és döntés kérdése.

 

 

  • 2022.02.01Munkaügyi adatvédelem (GDPR HR-eseknek) Blended képzésünk során a tananyag általános elméleti részét, mely tartalmazza az alapfogalmak, jogalapok és törvények összefoglalását először e-learning videó formában sajátíthatja el. A videó megtekintése után egy fél napos konzultáció keretein belül, feldolgozásra kerül a tananyag további része, melyet online vagy tantermi formában hirdetünk meg. Részletek Jegyek
  • 2022.02.04Sikeres évem lesz! Csoportos coaching az eredményes évért 2022 első heteit éljük. Álmodozunk és tervezgetünk; mi mindent akarunk megvalósítani az idén? Aztán elröppennek a hetek és a hónapok, és azt vesszük észre, hogy sehol sem tartunk ezekkel a tervekkel. Ilyekor elgondolkodunk: hogy lesz ebből sikeres év?! Lehet, hogy veled is megtörtént már ez. Ha azt akarod, hogy az idén másképp legyen, érdemes felkészülni rá! Jelentkezz az eseményre, ahol eszközöket és inspirációt kapsz a tudatos évtervezéshez! Találkozunk? Részletek Jegyek
  • 2022.03.07Hetes Agilis Transformáció Leader képzés online, videokonferenciás Hazánkban egyre több és több vállalat lép az agilis átalakulás útjára, így felértékelődik az agilis transzformációt vezető szakemberek jelentősége. Az Agile Transformation Leader egy olyan szervezetfejlesztő szakember, aki felkészíti és végig kíséri az agilis átalakulás útján a vállalatot. Ügyfél-fókuszt, Design Thinking szemléletet hoz be, vezetőket coachol, csapatokat mentorál, miközben pozitív, felhatalmazó légkört teremt a szervezeten belül. A képzés 3 héten keresztül, 2 hétköznap este valósul meg. Igény esetén 3 munkanapra is szervezhető. Részletek Jegyek
  • 2022.04.22BEMUTATKOZIK A teamwork2022 Képzelj el egy olyan kétnapos csapatépítő képzést, amely minden részletében a Te vállalati csapatodról szól. Jelentkezzetek az ország első csapatépítő eseményére, amelyre háromfős vállalati csapatokat várunk! Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
A vezetői szerep egyre összetettebb

Az, hogy nem vagyunk munkavégzésünk során egy helyszínen, ma már az életünk része. A csapatok több mint 80% -ának és a projektek 90% -ának... Teljes cikk

Idén is díjazták az év külföldi vállalatvezetőit

A Budapest Business Journal (BBJ) és a Magyar Befektetési Ügynökség (HIPA) közös gálaestjén hetedik alkalommal díjazták a Magyarországon élő és... Teljes cikk

Hogyan alakítsuk ki a hibrid irodát? – egy belsőépítész szemével

Megy a tervezés, hogyan nézzen ki a hibrid iroda és a hibrid működés, azaz amikor a munkavállalók bizonyos napokon az irodából, máskor otthonról... Teljes cikk