kapubanner for mobile
Megjelent: 6 éve

Javult a gyerekek szövegértése

A Progress in International Reading Literacy Study (PIRLS) felméréséből kiderül, hogy jó eredményt értek el a 10 éves magyar diákok a szövegértési teszten - írja a Magyar Nemzet.

images

images

A PIRLS 4. évfolyamra járó gyerekek szövegértési képességeit vizsgálja, de emellett a tanulók, a tanárok és az intézményvezetők egy-egy háttérkérdőívet is kitöltenek, amely egyebek közt általános szociokulturális és demográfiai kérdéseket tartalmaz - írják.

Azért éppen ezt a korosztályt mérik, mert a negyedik évfolyam vége fordulópontot jelent a tanulási folyamatban. Innentől kezdik a tanulók az olvasását a továbbtanuláshoz, az önfejlesztéshez használni.

2001 óta ötévente készítik el a felmérést. A legutóbbi, 2016-os mérésben 50 ország csaknem 320 ezer tanulója vett részt, hazánkból pedig 4623 tanuló töltötte ki a tesztet. 2001-ben 543, 2006-ban 551, 2011-ben pedig 539 pont lett a magyar tanulók átlageredménye, a 2016-os vizsgálat során 554 pontot értek el. A legjobban olvasó diákok Oroszországban (581 pont), Szingapúrban (576 pont), Hongkongban (569 pont), Írországban (567 pont) és Finnországban (566 pont) vannak. A felmért országok közül Magyarország a 13. helyen szerepelt, 2011-ben a 20. helyen voltunk.

A PIRLS eredményeit értékelő elemzés szerint azokból lesznek a szövegeket jól megértő diákok, akiknek otthonában vannak tanulást segítő eszközök például könyvek, elektronikus eszközök. Az is fontos, hogy a szülők mennyire szeretnek olvasni és gazdasági szempontból mennyire hátrányos helyzetű az iskola, ahova járnak. Utóbbi Magyarországon nagyon fontos kérdés, mert a mostani oktatási rendszer egyik legnagyobb kritikája, hogy az iskolák nem képesek kompenzálni az otthonról hozott hátrányokat. A PIRLS eredményei szerint a magyar gyerekek 37 százaléka hátrányosabb helyzetű intézménybe jár, ami a nemzetközi átlagnál (29 százalék) jóval magasabb. Míg az ilyen típusú intézménybe járó magyar diákok átlagosan 522 pontot teljesítettek a PIRLS-ön, addig a legjobb helyzetű intézménybe járó diákok 579-et, vagyis hatalmas, 54 pontos a szakadék a teljesítmények között - írja a lap.

A gyakran bántalmazott diákok - vagyis a felmérésben résztvevők 9 százaléka - eredményei csaknem 40 ponttal gyengébbek, mint azoké akiket nem bántanak.

A felmérésből az is kiderült, hogy a lányok jobbak szövegértésben, mint a fiúk, ez a vizsgált 50 ország közül 48-ban volt igaz. Magyarországon egy kislány átlagosan 561 pontot ért el, míg egy kisfiú csak 548-at.

Aggasztó eredmény, hogy a magyar 10 éves gyerekek 43 százaléka arról számolt be, hogy majdnem mindennap fáradtnak érzi magát a reggeli becsengetéskor. Ez jóval magasabb eredmény a 32 százalékos nemzetközi átlagnál.

Magyar Nemzet
  • 2024.06.03Projektmenedzsment képzés A KÉPZÉS CÉLJA: A projektmenedzsment elméletének és gyakorlatának megismertetése a résztvevőkkel. A projektmenedzsment módszereinek begyakorlása példákon és esettanulmányokon keresztül. A résztvevők projektvezetési képességének fejlesztése és felkészítésük projektek önálló, sikeres lebonyolítására. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.05Pénzügyi kimutatások elemzése A képzés során a résztvevők megismerik és elsajátítják a beszámoló elemzés eszközeit és technikáit, képessé válnak egy vállalat vagyoni, pénzügyi és jövedelmi helyzetének komplex megítélésére a nyilvánosan elérhető pénzügyi beszámolók alapján. Betekintést kapnak a vállalati beszámolók megértéséhez elengedhetetlen iparági elemzés eszközrendszerébe és technikáiba.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.13Tudatos delegálás - vezetői tréning Programunk két fontos vezetői készség fejlesztésére irányul. Az egyik a tudatos delegálás, mint elengedhetetlen vezetői időfelszabadító, munkatárs-fejlesztő készség, a másik az ehhez szükséges asszertív kommunikáció, amely ezt a folyamatot segíti.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Siófokon nyitja meg új campusát a Debreceni Egyetem

Siófokon nyitja meg új campusát a Debreceni Egyetem (DE), az erről szóló megállapodást pénteken írták alá a felsőoktatási intézmény és a város vezetői. Teljes cikk

Legnépszerűbb a villanyszerelés - megkezdődtek a szakmai vizsgák a szakképzésben

Rendben zajlanak az érettségi vizsgák a technikumokban, és elindultak a szakmai vizsgák is a szakképző intézményekben. Idén várhatóan több mint 40... Teljes cikk

Pölöskei Gáborné: harminc százalékkal nőtt a szakképzésbe jelentkezők száma

Mintegy harminc százalékkal emelkedett a szakképzésbe jelentkezők száma 2020 óta - mondta újságíróknak a Kulturális és Innovációs Minisztérium... Teljes cikk