Szerző: Filius Ágnes
Megjelent: 11 éve

Karrier tanácsok elbocsátott közszolgáknak

A HR-esek már hegyezik a ceruzájukat, ahogy az egyik blogolótól olvasható. Ugyanitt található az a vélemény, miszerint eddig közszolgát nem rúgtak ki egy minisztériumból sem, csak ha valaki elintézte, hogy aláírják a kilépésüket, még a régi szabályok szerint. Ilyenek azonban kevesen voltak, mert amíg közszolgáról beszéltünk, addig ki kellett őket fizetni és indokolni kellett az elbocsátást.

Új törvény a közszolgacseréhez

A változtatás alapja, hogy miként a www.közszolga.hu internetes szakportálon fogalmaztak, átkeresztelik a közszolgákat. A kormánytisztviselők jogállásáról szóló törvény átnevezi a köztisztviselők egy bizonyos körét. Kormánytisztviselők dolgoznak ezentúl a Miniszterelnökségnél, a minisztériumokban - beleértve a közigazgatási és a helyettes államtitkárt is -, a kormányhivatalokban, a központi hivatalokban, valamint ezen utóbbi hivatalok területi, helyi szervénél. A kormány általános hatáskörű területi államigazgatási szervénél, a helyi önkormányzatok törvényességi ellenőrzésére hatáskörrel rendelkező szervénél, a rendőrség, a Vám- és Pénzügyőrség, a büntetés-végrehajtás és a katasztrófavédelem szerveinél, valamint a Nemzeti Hírközlési Hatóságnál.

Ehhez pedig új törvényi környezetet is teremtettek a képviselők. Megjelent a Magyar Közlönyben a kormánytisztviselők jogállásáról szóló törvény, amely a kihirdetését - vagyis június 28-át - követő nyolcadik napon, július 6-án, kedden lépett volna hatályba. Akkortól a kormánytisztviselők munkaviszonyát az állam indoklás nélkül, két hónapos felmondási idővel megszüntetheti. A jogszabályt, annak június 8-i elfogadását követően az államfő nem írta alá, hanem megfontolásra visszaküldte az Országgyűlésnek. A honatyák egy módosító csomag elfogadásával kibővítették a törvényt - annak hatálya alá vonták ugyanis a közigazgatási államtitkárokat és a helyettes államtitkárokat is, azaz a szakmai vezetőket -, és június 22-én elfogadták.

Nem változtattak viszont azon a paragrafuson, amellyel az államfő nem értett egyet: így a munkáltatók a kormánytisztviselőket indoklás nélkül menthetik fel. A www.közszolga.hu-n található írás szerint aki július 5-én még köztisztviselő, a következő nap már kormánytisztviselőként ébred, és nem a köztisztviselői, hanem már a kormánytisztviselői törvény hatálya alá fog tartozni. A törvény szerint pedig így kormánytisztviselői jogviszonyát a munkáltató legfeljebb két hónapos felmentési idővel, indokolás nélkül megszüntetheti.

Falusi Andrea munkajogász a lapban elmondta, hogy "Az új törvény legfőbb vívmánya, az eddigi akár hat hónapos felmondási pénz megspórolása, illetve lecsökkentése két hónapra. E tekintetben a felmondási időre járó pénz és a végkielégítés összege, illetve kategóriája jogilag különbözik" - emelte ki a jogász.

Véleménye szerint a legfájóbb ezek mellett az, hogy az államnak nem kell indokolni a kormánytisztviselői jogviszony megszüntetését. Bár eddig is meg lehetett tenni és kitalált, ráerőltetett indokokkal el lehetett távolítani köztisztviselőt, ám a jövőben ez akár a személyes szimpátia alapján is megtörténhet. A másik fontos tény, a munkajogász szerint az, hogy az indokolás nélküli elbocsátás lehetősége veszélyezteti a közigazgatás semleges és szakmai szempontokat szem előtt tartó működését, hiszen akár a felettese utasítását szakmai megfontolások alapján vitató kormánytisztviselő is bármikor tarthat jogviszonyának megszüntetésétől. Ez azt is jelenti, a munkajogász szerint, hogy a kormánytisztviselő az indoklás nélküli kitétel következtében még munkaügyi bírósághoz sem fordulhat, vagyis jelentős mértékben csorbul a munkavállalók jogbiztonsága.

Hosszú váltási folyamat

Most mindenkinek, bármilyen szereplője volt a munkaerőpiacnak, nehéz elhelyezkedni - mondta a HR Portálnak Juhos Andrea karrierszakértő. A szakember szerint vannak könnyebb és nehezebb területek, de általánosságban elmondható, hogy hosszú váltási periódusra számíthat az, aki ma munka nélkül marad.

Az állástalan kormánytisztviselőket sokféle ok miatt nem szeretik alkalmazni a piaci vállalatok. Ezeknek a cégeknek is, mint bárki másnak erősen lobbyzniuk kell a saját projektjei, termékei sikeressé tételéért. Egy bukott kormányvezető tisztségviselőjével nehezebb ezt megtenni a mostani megrendelői környezetben.

Az elbocsátandó kormánytisztviselők derékhada azonban, Juhos Andrea szerint nem ezekből, a régebbi prominens személyiségekből fog kikerülni. Az ő esetükben a szakértő az általános, nehéz helyzet mellett két különösen problémás munkavállalói csoportot különböztet meg.

A legnehezebb helyzetűek az életkori sajátosság alapján diszkriminált, volt kormánytisztviselők és egyéb, munkanélkülivé vált, állami alkalmazottak csoportja. Ma már elmondható, hogy 45 év felett a munkakeresés klasszikus eszközei, az álláshirdetések böngészése, közvetítőcégek felkeresése, egyszerűen nem működik. Nekik valami egészen más csatornát kell találniuk, ha újra vissza akarnak kerülni a munkaerőpiacra. Juhos Andrea szerint ez a korosztály elsősorban a kapcsolati tőkéjét használva tud elhelyezkedni. De erről is elmondható, hogy amikor szükségünk van egy kapcsolatra, akkor már késő azt építeni.

A másik lehetőség az addig megszerzett, speciális tudás átkonvertálása. Például, aki azelőtt Európai Uniós pályázatokat bírált el, az esetleg egy pályázatíró céghez társulhat be, vagy nyithat egy ilyen vállalkozást. Juhos Andrea szerint nehéz ezzel a korosztállyal elfogadtatni, hogy számukra a munka nem azt a fajta 8 órás, irodában töltött, stabil köztisztviselői jogviszonyt fogja jelenteni, amit az elmúlt évtizedekben megtapasztaltak.

A másik, nagyon rossz munkaerő-piaci helyzete annak a csoportnak van - nem kevesen az előző csoporttal közös metszetben -, akik nem beszélnek angolul. A szakértő úgy látja, hogy angoltudás nélkül a piaci szférában szinte lehetetlen elhelyezkedni. Az ő számukra csupán az marad, hogy fölmérjék, milyen szolgáltatással tudnának piacképes vállalkozást elindítani.

Az esélyesek és az esélytelenek

A kereslet szempontjából attraktív korosztály a 28-38 évesek, ha piacképes diplomával és nyelvtudással rendelkeznek, még az előbb említett hosszú átmeneti időszak mellett is jó esélyekkel indulnak a versenyben. Juhos Andrea szerint a vezetői pozíciót betöltők fejvadászhoz, az alkalmazotti pozíciókat betöltők pedig munkaerő-közvetítőkhöz forduljanak, mert nekik talán tud a versenyszféra is lehetőséget adni.

A legjobb szakemberek azonban, Juhos Andrea szerint, már rég nem munkanélküliek, sőt már az államigazgatási szférát is otthagyták. Sokan közülük nem is gondolták véglegesnek az állami szférában való működésüket, hanem egyfajta kalandnak, újfajta tapasztalat-szerzésnek tervezték az itt eltöltött néhány évet.

Akik most kerülnek szembe a munkanélküliséggel, akkor vannak előnytelenebb helyzetben, ha nem készültek fel erre az eshetőségre. Aki már kinézett magának valamilyen új szakmát, vagy területet és elkezdte megtanulni azt, az most könnyebben vált, mint akit váratlanul ér az elbocsátása. Ma, abban az esetben kerül valaki egy kiválasztás során a legkellemetlenebb helyzetbe, ha túl sokszor váltott munkahelyet, vagy évtizedeken keresztül ugyanott dolgozott. Az elsőt nehezebb ugyan magyarázni, de a második során is nyilvánvaló, hogy hiányozni fognak azok a tudások, kompetenciák, amelyek miatt szívesen választanak valakit egy adott pozícióra.

A kisgyerekes nők is nehéz helyzetben vannak, de Juhos Andrea szerint korántsem annyira rosszak az ő esélyeik, mint az idős, vagy nyelvet nem beszélőké.

A frissen, állami pozícióból az utcára kerülők között, Juhos Andrea szerint, a foglalkozások szerint is lehet sorrendet készíteni arról, hogy ki-milyen könnyen tud majd újra munkát találni. A legjobb helyzetben a pénzügyi területről elküldöttek vannak, őket követik a bérrel, a személyzeti ügyekkel foglalkozók, illetve a pályázati szakemberek. Sikeres trénerek, fejlesztők, életmód-tanácsadók válhatnak a tanárokból, és a pénzügyi tanácsadás is olyan terület, amely a munkanélküli állami alkalmazottakat egy minimális átképzés után felszívhatja.

Azonban ez az ő életükben is fájdalmas időszak lesz, mert súlyos kompromisszumokat kell kötniük azért, hogy újra legyen munkájuk. Ez lehet szintbeli, anyagi vagy időbeli csúszás. Lehet, hogy sikerül a korábbi vezető pozícióban lévő főkönyvi könyvelő- csoportvezetőnek piaci pozíciót találnia, de nem vezetői szinten. Az állami alkalmazottak el tudnak menni civil szervezetekhez dolgozni, de messze nem olyan fizetésért, amelyet korábban megszoktak. Az is megtörténhet, hogy valaki vár csak a jó lehetőségre, és nem helyezkedik el, ami ebben az esetben azt jelenti, hogy ez az időszak akár több évig is eltarthat.

A klasszikus állami ügyintézők, a karrierszakértő szerint csak nagy türelemmel, hatalmas kudarctűrő képességgel tudják ezt az álláskeresési időszakot túlélni. Bár ma már léteznek olyan piaci megoldások, ahol egyszerűbb szellemi munkákat lehet végezni, a volt állami alkalmazottak előtt azonban pont az életkori és nyelvi korlátok miatt ezek a kiskapuk zárva vannak. A szolgáltató központok Juhos Andrea szerint, inkább a fiatal, legalább egy idegen nyelven beszélő munkavállalókat veszik fel.

Kreatív megoldások

Még nem jellemző az, hogy az állami szférában a leépítéseket outplacement programok kísérnék, de Juhos Andreának lehetősége volt néhány évvel ezelőtt egy minisztérium 100 fős leépítését kísérni. Akkor 20 fő vette igénybe a programjukat, és a szakember szerint az újra elhelyezkedésük kitűnően sikerült. Volt olyan kliensük, aki ötven éven felüli titkárnőként, 3 hét alatt el tudott helyezkedni, mert a kapcsolati hálójába kapaszkodva kapott új munkahelyet. A többség azonban nem a piaci szférában talált állást, hanem mindegyikük visszaszivárgott ugyanabba a minisztériumba.

A karrierszakértő szerint az utcára került embereknek most az a legfontosabb, hogy le kell ülniük, és nagyon kreatívan ki kell magukat újra találniuk. Az egyik legelterjedtebb munkavállalási módról, a vállalkozóvá válásról Juhos Andreának azonban nincs egyértelműen jó véleménye. Csak annak ajánlható ez a munkaforma, aki bírja a bizonytalanságot, jól viseli a kockázatot, és kitalálta már, hogy mit is szeretne csinálni. Ugyanakkor a kényszervállalkozások csődje kódolva van. Csak az lesz sikeres vállalkozóként, aki hisz abban, amit csinál.
  • 2021.01.25HR Üzleti Vezető Mentoring és Workshop online program Inspirációt és támogatást nyújt HR vezetőknek és a jövő HR vezetőinek az üzleti vezetővé válásuk útján. Ajánlom minden olyan HR vezetőnek, aki szeretné a HR funkciót üzletközpontúbbá tenni, meghatározó hatással lenni üzletre, stratégiára, döntésekre, nagyobb bizalmat, hitelességet és befolyást szerezni a felsővezetésben. Részletek Jegyek
  • 2021.01.30Videokonferenciás 2 napos Scrum Master képzés A két napos intenzív, gyakorlat-orientált tréning szerepjátékokon és szimulációkon keresztül segít a résztvevőknek megérteni, hogyan alkalmazhatóak a legkülönbözőbb projektekben a Scrum alapelvei. Kitérünk arra is, hogy mikor érdemes használni a Scrumot, és mikor nem. Részletek Jegyek
  • 2021.02.04Stratégiai- és teljesítmény controlling A vezetők elmondása alapján a controlling gyakran utókalkuláció fókuszú, célja a pénzügyi számvitel kiszolgálása. Ez a kutatás is rávilágít arra, hogy kimutathatóan sikeresebbek azok a vállalatok, ahol a vezetők támaszkodhatnak a controller tevékenységére. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Ezt kínálja a belépőknek az ország egyik legbiztosabb munkáltatója

A szerződéses szolgálatra jelentkezőket egyszeri 100 ezer forinttal csábítja a honvédség. Megemelt nevelési támogatással, a bérelt lakások... Teljes cikk

Béremelést vár a dolgozók kétharmada

A munkavállalók fizetési várakozásait és munkahelyváltási hajlandóságát mérte fel 2020. december 1-31. között a HR Portál. Az online... Teljes cikk

Balatoni szezon: nem lesz, aki dolgozzon?

Senki nem tudja, hányan hagyták el az elmúlt időszakban a vendéglátást, és távoztak más szektorokba dolgozni, így jókora fejtörést okoz az... Teljes cikk