Magyar cégek: vállalatirányításból kiváló
A magyar versenyszféra élenjáró cégeinek vállalatirányítása elérte a nyugat-európai színvonalat. A hazai vállalati gyakorlatban a controlling azonban még mindig inkább egymástól független eszközök halmazaként , mintsem rendszerként működik.
Kevesebb költségközpont
A kilencvenes években a hazai vállalati gyakorlatban a controllingrendszerek alapját jelentő felelősségi és elszámolási egységek között még többnyire költségközpontok alkalmazása volt jellemző, az ezredforduló környékén azonban elmozdulás történt, és érzékelhetően nő(tt) a profit, illetve az önálló tőkeallokációs központok aránya. Ezzel párhuzamosan változott a controlling centralizáltsága, az általa elvégzendő feladatok köre, jellege. Mára nagy lépés történt a decentralizáció irányába állapította meg a felmérés. Ennek többek között a nemzetközi tendenciák hazai érvényesülése, az operatív döntések súlyának növekedése, valamint a controllingeszköztár számottevő fejlődése volt az oka. A vállalati méret növekedésével és az irányítás formalizálódásával nőtt a decentralizációt támogató eszközök szerepe, többszintű controlling épült ki a funkcionális területek és üzletágak önálló controllingjával.
Nemzetközi irányok
A controllerek egyik legfontosabb feladata napjainkban, hogy az elemzéseket a vezetők gondolkodásához, igényeihez igazítsák, így törekedniük kell a lényeg tudatos és szemléletes kiemelésére, a problémaorientáltságra, a prezentációs technikák helyes alkalmazására. Ez összecseng azzal a nemzetközi iránnyal, hogy a controllerek a vezetők valódi belső tanácsadóivá válnak.
Stratégia: fejlődés és hiányok
A stratégiai controlling területén is jelentős lépést tettek a magyar vállalatok: míg a kilencvenes években még minimális volt az e területen alkalmazott eszközök elterjedtsége, mára nagy változatosságban jelennek meg a vállalatirányításban. Továbbra is hiányzik azonban a stratégia megvalósításának támogatása, mint például az akciók definiálása és a megfelelő visszacsatolás. Míg a német vállalatok 55 százaléka úgy ítélte meg, hogy a vállalat stratégiai céljainak elérését szolgáló akciók feltételeinek, felelőseinek, határidejeinek és erőforrásigényének egyértelmű meghatározása kulcsfontosságú jelentőséggel bír, addig a magyar válaszadók csupán 32 százaléka vélte így.
Túlrészletezett operatív tervezés
Az operatív tervezés tekintetében szintén nagy előrelépést diagnosztizált az IFUA elemzése. A tervezés automatizáltsága, IT-támogatása kialakult, javult az elmúlt évtizedben. De itt is vannak még kiaknázatlan teljesítménynövelési lehetőségek: a tervezés túlzottan nagy erőforrásigénnyel működik a szervezetekben. Ennek oka, hogy sok vállalatnál nem párhuzamosítanak, nem egyszerűsítenek és túl részletesen terveznek.
Kevés külső információra építenek
A német és magyar minta összehasonlításából az is kiderült, hogy a felmérésben résztvevő hazai vállalatok controllingrendszerei még mindig túlzottan befelé fordulóak: a külső információkra a szükségesnél kevésbé építenek a tervezésnél, a beszámolásnál. Elmarad a környezet tendenciáinak figyelése, a korai előrejelző rendszerek működtetése. A német vállalatok jóval nagyobb arányban támaszkodnak benchmarkadatokra, az iparág elvárt teljesítményére, várható piacnövekedésre, mint a magyar cégek.
Költségszámítás: legnagyobb fejlődés
A költségszámítási rendszerek fejlődtek talán a legtöbbet a kilencvenes évekhez képest, a kezdeti módszertani zavarok után a rendszerek letisztulása figyelhető meg. A költségek jobban elemezhetővé váltak, jobban hozzárendelhetőek a felelősségi pontokhoz, és döntéstámogatásra vonatkozó felhasználásuk is szélesebb körű. Viszont az IFUA felmérése szerint az élen járó vállalatok is küzdenek azzal a problémával, hogy túlságosan sok költségszámítási eszközt alkalmaznak egyszerre.
Az operatív mutatók dominálnak
Az előrejelzések, forecastok elterjedtsége jelentősen nőtt az operatív visszacsatolás, beszámolás területén. Azt a funkciójukat azonban, hogy a döntéstámogatás alapjául szolgáljanak, kevésbé töltik be. Ennek oka, hogy legtöbbször csak az időszak végéig és csak belső információkra támaszkodva készülnek.
A mutatószámok között a nem pénzügyiek elterjedtsége nőtt, de a stratégia leképezése és az általuk történő visszacsatolás nem tökéletes. A CBK körében végzett felmérés szerint bár nőtt az érdekeltség stratégiai mutatókhoz való kötése, de még mindig az operatív mutatókhoz való hozzákapcsolás a jellemzőbb.
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
A KSH adatai szerint tavaly 41 300 magyar vándorolt külföldre, és 2020 óta folyamatos a növekedés. Sokakat vonz a magyarországinál magasabb fizetés... Teljes cikk
Hatalmas lehetőségeket látnak a HR vezetők abban, hogy a készségeknek nagyobb szerep jusson a HR-ben. Az átfogó készségalapú stratégia... Teljes cikk
A férfiak vállalkozási aktivitása – korosztálytól és vállalkozási típustól függetlenül – jellemzően magasabb a nőkénél. A férfiak mintegy... Teljes cikk