kapubanner for mobile
Megjelent: 11 éve

Meditáció, hála és kedvesség - a pozitív pszichológia eszközei

A Coaching Határok Nélkül (CHN) programsorozat résztvevői már ismerik a brit Professzor Jonathan Passmoret, a Harvard Egyetem vendég előadóját, aki számos coaching szakkönyv szerzője is. Ez alkalommal legújabb kötetét - ami két hete jelent meg Londonban -, mutatta be élőszóval és gyakorlatokkal is a CHN negyedik évadjának esti workshopján. A workshop során a pozitív pszichológia eszközeit ismerhették meg a résztvevők.

Jonathan Passmore professzor Coaching Mesterfokon - Lépjen a coaching következő szintjére című, angol nyelvű könyve (Mastery in Coaching) azoknak a coachoknak szól, akik már elég nagy gyakorlattal rendelkeznek ahhoz, hogy tovább bővítsék és mélyítsék tudásukat a legújabb módszerekkel és magasabb szintre jussanak. A Coaching Határok Nélkül programsorozat résztvevői között sokan ilyenek.

- A mestercoach olyan egyéni megközelítéssel működik, ami illik az ő egyéniségéhez és az ügyfelééhez is, azáltal, hogy szintetizálja az addig megszerzett tudását, épít gyakorlati tapasztalatára és ebből mindig a legjobb eszközt választja ki az adott ügyfélre és helyzetre. - így összegezte Passmore professzor a workshopon, hogy mit tekint ő a coaching gyakorlásának mesterfokának.

Most megjelent könyvéhez, a kötet szerkesztőjeként, 14 mestercoachtól kért írásokat. Olyan témákat, modelleket és eszközöket választott, amelyek a coaching legújabb irányzatait képviselik, és még viszonylag kevés jelent meg róluk a szakirodalomban. Egy biztos; így sosem voltak összefogva, bemutatva egy szakkönyvben. Valamennyinél ismertetik a szerzők a modellek elméleti pszichológiai alapjait, és az ezekre épülő gyakorlati módszereket és eszközöket. Ezeken túl az adott fejezet szerzői megadnak további referenciákat, azoknak, akik arról az irányzatról még többet akarnak megtudni.

A könyvben leírt coaching megközelítések közül a workshopon a pozitív pszichológia alkalmazását ismertette Passmore, gyakorlati példákkal és eszközökkel érzékeltetve, milyen sokat számít, ha a coach és ügyfele is a "félig tele a pohár" szellemében működik.

A pozitív pszichológia eszköztárából hat elemet mutatott be a résztvevőknek.

1. Az aktív konstruktív reagálás az aktív figyelem irányított használatával ad visszajelzéseket azokra a megnyilvánulásokra, amelyek pozitív irányba terelhetik az ügyfél gondolkodását. Az elmondottakból csak a pozitívumokat ragadja meg és azokra reflektál és reflektáltat.

2. A pozitív esetek elemzésének eszközével élve azt lehet megragadni, ami egy-egy helyzetben az egyéni erősségekre irányítja rá a figyelmet. Azokat elemzi, ismétli és mélyíti. A coach abban segíti ügyfelét, hogy felismerje saját erősségeit, és eredményesen használja is azokat.

3. Az érdek nélküli kedvesség különösen nagy kincs manapság. Olyan gesztusokat mutatott be az előadó - egy kisfilm segítségével -, amely a mindennapokban okoz örömet nemcsak azoknak, akik kapják a gesztusokat, hanem azoknak is, akik jót tesznek másokkal. Erre egy gyakorlatot is ajánlott Passmore: a résztvevők vállalták, hogy egy héten belül valamilyen pozitív gesztust, jót tesznek, minden érdek nélkül valaki mással. S egy hét múlva értesítsék egymást arról, hogy valóban megtették-e, s mit jelentett ez számukra.

4. A három jó dolog felidézésének módszere a belső nyugalmat segíti. Este jó visszagondolni arra, mi volt azon a napon a három legjobb élmény. Kutatások kimutatták, hogy a pozitívan gondolkodó emberek tovább élnek.

5. A hála ritkán jut az emberek eszébe. Annyi mindent automatikusnak vesznek. Pedig ha belegondolnak, kitűnik, hogy mennyi jó van az életükben, amit amúgy megszoktak, természetesnek tartják, és már nem is értékelik. Jó ezeket is összeszedni, és örülni a létezésüknek.

6. A mindfulness meditációs technikával a testnek adott olyan pihenési, nyugalmi állapotot, amivel a szellemi, érzelmi élet is megnyugodhatott.
Ez csak egy fejezet a legújabb nemzetközi coaching szakkönyvből.

Peredi Ágnes
  • 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Munka, mint modern drog - miért veszélyesebb a munkafüggőség, mint gondolnánk?

A munkafüggőség nem csupán túlórákról szól, hanem egy láthatatlan függőség, amely súlyosan károsíthatja a testi és lelki egészséget, a... Teljes cikk

Átadták a Mentor Oscar-díjakat

Azokat díjazták, akik legjelentősebb eredményeket érték el a mentoring és a coaching szemléletű vezetés terjesztésében és/vagy felhasználásában. Teljes cikk

100-ból 1: nyári mentorprogram könyvelő cégnél fagyispult helyett

Mindannyian halljuk a panaszt a munkaerőpiacon: a Z generációt nehéz megszólítani, a motivációjukat megtalálni, a lojalitásukat elnyerni. De mi van... Teljes cikk