Megizzadnak év végén a HR-esek: jön a karácsonyi dömping
Diákmunkásokkal, bérelt munkaerővel, határozott időre felvett alkalmazottakkal, valamint a munkaszervezet átszervezésével készülnek a nagy áruházak HR-esei a karácsonyi megnövekedett forgalomra. Az Auchan szinte mindegyik eszközzel él, a Media Markt a jól bevált diákmunkásokra számít, míg a Tesco idén is egészen egyedi megoldással növeli munkaerejét.
A Tescót például másfélszer annyi vásárló keresi fel ebben az időszakban, mint egy átlagos évközi napon, s ezt a megnövekedett forgalmat természetesen csak jóval nagyobb gárdával tudják kiszolgálni. A cégnél emiatt már harmadik éve van arra lehetőség, hogy a karácsonyi időszak idejére a vállalatnál dolgozók hozzátartozói szintén a Tesco munkatársai lehetnek. Az Ajándékozz munkalehetőséget-program az elmúlt években több száz embernek nyújtott munkalehetőséget, és mint ahogyan azt Pálfalvi Márta, a Tesco vállalati kapcsolatok igazgatója a HR Portálnak elmondta, az eddigi tapasztalatok nagyon pozitívak.
""A megnövekedett forgalomra és vásárlószámra az Ajándékozz munkalehetőséget-program mellett, diák és bérelt munkaerővel is készülünk" - fogalmazott. Ezzel közel 2000 főnek megfelelő munkaórával erősítik meg az áruházaik létszámát, a plusz létszámot pedig ugyanolyan feltételekkel alkalmazzák, mint az állandó kollégákat, ám a munkaszerződés időtartama csak erre a kiemelt időszakra szól.
A lakosság napi fogyasztási cikkeinek beszerzésében jelentős szerep hárul a másik nagy hipermarketre, az Auchanra is. Gillemot Katalin, a vállalat kommunikációs igazgatója lapunknak elmondta, hogy a november-decemberi forgalom befolyásolja leginkább az éves mérleget, így ezen az időszakon, és a megnövekedett forgalmon múlik az egész év sikere. ""Ennek megfelelően fontos, hogy jól szervezzük a munkaerőt, valamint hogy megfelelő jelenlétet és minőségi kiszolgálást biztosítsunk ebben az időszakban is" - fogalmazott.
A karácsony előtti hetekben ráadásul nemcsak a megnövekedett forgalommal, hanem a meghosszabbított nyitva tartással is meg kell küzdeni, miután a Budapest környéki Auchanokban az eddigi tíz óra helyett éjfélig várják a vásárlókat. A humán erőforrás vezetők emiatt egy külön, év végi munkaszervezést dolgoztak ki, amellyel átszervezték a munkavégzést, valamint új alkalmazottakat is felvettek, határozott idejű munkaszerződéssel.
""Ebben az időszakban átalakítjuk a munkaszervezést, modulációban foglalkoztatjuk munkatársainkat, így a forgalomnak megfelelően tudjuk fogadni vásárlóinkat. Előre tervezetten, szaktudás szerint, szektorokon belül mobilizáljuk a kollégáinkat, így mindenki a saját munkakörében, de a vásárlói igényeknek és a forgalomnak megfelelően dolgozik az osztályokon. Munkatársainkat különböző motivációs eszközökkel lelkesítjük ebben az év végi, kereskedelmi szempontból fontos időszakban: év végi versenyeket, kihívásokat, animációkat szervezünk, amelyek nyerteseit az év végén hirdetjük ki, különböző vonzó nyereményekkel motiváljuk munkatársainkat" - fejtette ki Gillemot Katalin.
A kommunikációs igazgató azt is elárulta, hogy az 5-10 százaléknyi plusz felnőtt munkaerőt és a 18 éven felüli diákokat munkaerő-kölcsönző cégeken keresztül foglalkoztatják, így ők természetesen határozott idejű munkaszerződéssel rendelkeznek. Több alkalommal is előfordul ugyanakkor, hogy a legalkalmasabb külsős kollégáknak az időközben esetlegesen megüresedett pozíciókat felajánlják, így a munkaerő-kölcsönzőn keresztül, határozott időre érkezett külsős kollégák egy része határozatlan időre szóló szerződéssel marad a vállalatnál.
Nem számít viszont ekkora vásárlói dömpingre a Spar, ahol Fehér István kommunikációs igazgató elmondta, hogy alapvetően belső munkaszervezéssel oldják meg a karácsonyi időszakot. ""Azokban az áruházakban pedig, ahol az ünnep előtti utolsó hetekben szükség van pótlólagos munkaerőre, igény szerint diákokat alkalmazunk" - tette hozzá.
A napi fogyasztási cikkek mellett ugyanakkor igen nagy forgalomra számíthatnak azok a vállalatok is, amelyek kedvelt célpontjai az ajándékvásárlóknak. Idén például - a korábbi évekhez hasonlóan - ismét népszerűek lesznek a konyhai robotgépek, az elektromos fogkefék, a vasalók és a szépségápolási cikkek. Ezenkívül a fényképezőgépek, digitális fotókeretek azok, melyek karácsonykor rendszerint jól fogynak, ám az év többi időszakában kevéssé keresik ezeket a vevők. A Gfk felmérése szerint a hosszabb iskolai szünetre és szabadságolásokra tekintettel kifejezetten jól eladhatók a játékkonzolok és kapcsolódó kiegészítőik és szoftvereik, a Blu-ray- és DVD-filmek, ezenkívül az évközben folyamatosan keresett mobil- és okostelefonok, LED kijelzős tévék.
Az egyik legnagyobb hazai elektronikai áruház, a Media Markt koncepciós menedzsere a HR Portálnak elmondta, hogy természetesen ők is készülnek az ünnepekre, így bővített létszámmal várják a vásárlókat. Szánthó Balázs úgy fogalmazott, hogy ha az átlagos évközi időszakokat vesszük, akkor megsokszorozódik a forgalom. Ennek nyilvánvaló oka, hogy sokan az év végére, az ünnepekhez időzítik a nagyobb kiadással járó eszközbeszerzést, és ilyenkor döntik el, kinek milyen ajándékot vesznek. ""Tapasztalataink szerint ilyenkor a péntek-vasárnapi időszakot használják sokan a vásárlásra, de ahogy közelednek az ünnepek jelentősen nő a napközbeni forgalom és nem ritka, hogy az esti órákban is tömött áruházakat látni" - fogalmazott Szánthó Balázs.
A nagyobb forgalom miatt a Media Markt általában diákmunkásokat vesz igénybe, akiket diákszövetkezeteken keresztül kölcsönöznek. A létszám áruházanként eltérő, azonban szinte mindegyik boltban az árufeltöltésben és az apróbb értékesítési munkákban segítenek. Vannak olyan áruházaik is, amelyek már régóta dolgoznak együtt diák-munkaerő kölcsönzőkkel, így nagyon jó kapcsolat alakult ki a közvetítőkkel és vannak visszatérő diákjaik is.
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
Idén már tizenharmadik alkalommal hirdeti meg a kormány a nagy népszerűségnek örvendő Nyári diákmunka programot, amelyre 4,5 milliárd forintos hazai... Teljes cikk
A diákok bejelentésére, adózására - a diákszövetkezeten keresztül vállalt munka kivételével - ugyanolyan szabályok vonatkoznak, mint más... Teljes cikk
Magyarországon a tavaszi vizsgaidőszakban több mint 70.000 középiskolás érettségiző és nagyságrendileg 330.000 felsőoktatási képzésben... Teljes cikk
- Szülői szemmel - a diákmunka lehetőségei és előnyei 6 napja
- Újraindul a Nyári diákmunka program – akár 260 ezer forintos támogatás jár a munkáltatóknak 2 hete
- Szja-mentesség 25 év alatt – útmutató diákoknak a NAV-tól 2 hete
- A 20 legbefolyásosabb magyar HR vezető 2025-ben: Szijjné Kállai Ildikó, SPAR 2 hete
- Túl a zsebpénzen - a diákmunka már nem az, ami régen volt 2 hete
- Munkaerőhiány? Itt a rejtett 400 ezres tartalék - digitális, rugalmas, elérhető 2 hete
- Nem csupán beugró munkaerő - diákok és nyugdíjasok a munkapiacon 4 hete
- Mennyit lehet keresni diákmunkával? 1 hónapja
- Dupla Win-Win: Papírmentes diákmunka a Diákok és a Vállalatok Körében! 1 hónapja
- "Az applikációnk fejlesztése egy tudatos válasz arra, hogy hogyan működik ma a munkaerőpiac" - interjú Kardos Attilával az euJobs HR-Group technológiai vezetőjével 1 hónapja
- Így dolgozik a jövő generációja – Diákmunkavállalási trendek 1 hónapja