Megizzadnak év végén a HR-esek: jön a karácsonyi dömping
Diákmunkásokkal, bérelt munkaerővel, határozott időre felvett alkalmazottakkal, valamint a munkaszervezet átszervezésével készülnek a nagy áruházak HR-esei a karácsonyi megnövekedett forgalomra. Az Auchan szinte mindegyik eszközzel él, a Media Markt a jól bevált diákmunkásokra számít, míg a Tesco idén is egészen egyedi megoldással növeli munkaerejét.
A Tescót például másfélszer annyi vásárló keresi fel ebben az időszakban, mint egy átlagos évközi napon, s ezt a megnövekedett forgalmat természetesen csak jóval nagyobb gárdával tudják kiszolgálni. A cégnél emiatt már harmadik éve van arra lehetőség, hogy a karácsonyi időszak idejére a vállalatnál dolgozók hozzátartozói szintén a Tesco munkatársai lehetnek. Az Ajándékozz munkalehetőséget-program az elmúlt években több száz embernek nyújtott munkalehetőséget, és mint ahogyan azt Pálfalvi Márta, a Tesco vállalati kapcsolatok igazgatója a HR Portálnak elmondta, az eddigi tapasztalatok nagyon pozitívak.
""A megnövekedett forgalomra és vásárlószámra az Ajándékozz munkalehetőséget-program mellett, diák és bérelt munkaerővel is készülünk" - fogalmazott. Ezzel közel 2000 főnek megfelelő munkaórával erősítik meg az áruházaik létszámát, a plusz létszámot pedig ugyanolyan feltételekkel alkalmazzák, mint az állandó kollégákat, ám a munkaszerződés időtartama csak erre a kiemelt időszakra szól.
A lakosság napi fogyasztási cikkeinek beszerzésében jelentős szerep hárul a másik nagy hipermarketre, az Auchanra is. Gillemot Katalin, a vállalat kommunikációs igazgatója lapunknak elmondta, hogy a november-decemberi forgalom befolyásolja leginkább az éves mérleget, így ezen az időszakon, és a megnövekedett forgalmon múlik az egész év sikere. ""Ennek megfelelően fontos, hogy jól szervezzük a munkaerőt, valamint hogy megfelelő jelenlétet és minőségi kiszolgálást biztosítsunk ebben az időszakban is" - fogalmazott.
A karácsony előtti hetekben ráadásul nemcsak a megnövekedett forgalommal, hanem a meghosszabbított nyitva tartással is meg kell küzdeni, miután a Budapest környéki Auchanokban az eddigi tíz óra helyett éjfélig várják a vásárlókat. A humán erőforrás vezetők emiatt egy külön, év végi munkaszervezést dolgoztak ki, amellyel átszervezték a munkavégzést, valamint új alkalmazottakat is felvettek, határozott idejű munkaszerződéssel.
""Ebben az időszakban átalakítjuk a munkaszervezést, modulációban foglalkoztatjuk munkatársainkat, így a forgalomnak megfelelően tudjuk fogadni vásárlóinkat. Előre tervezetten, szaktudás szerint, szektorokon belül mobilizáljuk a kollégáinkat, így mindenki a saját munkakörében, de a vásárlói igényeknek és a forgalomnak megfelelően dolgozik az osztályokon. Munkatársainkat különböző motivációs eszközökkel lelkesítjük ebben az év végi, kereskedelmi szempontból fontos időszakban: év végi versenyeket, kihívásokat, animációkat szervezünk, amelyek nyerteseit az év végén hirdetjük ki, különböző vonzó nyereményekkel motiváljuk munkatársainkat" - fejtette ki Gillemot Katalin.
A kommunikációs igazgató azt is elárulta, hogy az 5-10 százaléknyi plusz felnőtt munkaerőt és a 18 éven felüli diákokat munkaerő-kölcsönző cégeken keresztül foglalkoztatják, így ők természetesen határozott idejű munkaszerződéssel rendelkeznek. Több alkalommal is előfordul ugyanakkor, hogy a legalkalmasabb külsős kollégáknak az időközben esetlegesen megüresedett pozíciókat felajánlják, így a munkaerő-kölcsönzőn keresztül, határozott időre érkezett külsős kollégák egy része határozatlan időre szóló szerződéssel marad a vállalatnál.
Nem számít viszont ekkora vásárlói dömpingre a Spar, ahol Fehér István kommunikációs igazgató elmondta, hogy alapvetően belső munkaszervezéssel oldják meg a karácsonyi időszakot. ""Azokban az áruházakban pedig, ahol az ünnep előtti utolsó hetekben szükség van pótlólagos munkaerőre, igény szerint diákokat alkalmazunk" - tette hozzá.
A napi fogyasztási cikkek mellett ugyanakkor igen nagy forgalomra számíthatnak azok a vállalatok is, amelyek kedvelt célpontjai az ajándékvásárlóknak. Idén például - a korábbi évekhez hasonlóan - ismét népszerűek lesznek a konyhai robotgépek, az elektromos fogkefék, a vasalók és a szépségápolási cikkek. Ezenkívül a fényképezőgépek, digitális fotókeretek azok, melyek karácsonykor rendszerint jól fogynak, ám az év többi időszakában kevéssé keresik ezeket a vevők. A Gfk felmérése szerint a hosszabb iskolai szünetre és szabadságolásokra tekintettel kifejezetten jól eladhatók a játékkonzolok és kapcsolódó kiegészítőik és szoftvereik, a Blu-ray- és DVD-filmek, ezenkívül az évközben folyamatosan keresett mobil- és okostelefonok, LED kijelzős tévék.
Az egyik legnagyobb hazai elektronikai áruház, a Media Markt koncepciós menedzsere a HR Portálnak elmondta, hogy természetesen ők is készülnek az ünnepekre, így bővített létszámmal várják a vásárlókat. Szánthó Balázs úgy fogalmazott, hogy ha az átlagos évközi időszakokat vesszük, akkor megsokszorozódik a forgalom. Ennek nyilvánvaló oka, hogy sokan az év végére, az ünnepekhez időzítik a nagyobb kiadással járó eszközbeszerzést, és ilyenkor döntik el, kinek milyen ajándékot vesznek. ""Tapasztalataink szerint ilyenkor a péntek-vasárnapi időszakot használják sokan a vásárlásra, de ahogy közelednek az ünnepek jelentősen nő a napközbeni forgalom és nem ritka, hogy az esti órákban is tömött áruházakat látni" - fogalmazott Szánthó Balázs.
A nagyobb forgalom miatt a Media Markt általában diákmunkásokat vesz igénybe, akiket diákszövetkezeteken keresztül kölcsönöznek. A létszám áruházanként eltérő, azonban szinte mindegyik boltban az árufeltöltésben és az apróbb értékesítési munkákban segítenek. Vannak olyan áruházaik is, amelyek már régóta dolgoznak együtt diák-munkaerő kölcsönzőkkel, így nagyon jó kapcsolat alakult ki a közvetítőkkel és vannak visszatérő diákjaik is.
- 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
Az angol nyelv magas szintű ismeretéhez köti a brit kormány a legális bevándorlást. Az erről szóló törvénytervezetet kedden terjesztette az... Teljes cikk
A diákok munkahelyválasztásánál a társadalmi hasznosság erős motiváció: a diákok 80 százalékát inspirálja, ha munkája pozitív hatással van a... Teljes cikk
Májusról júniusra 700 fő felett nőtt a Tesco kiskereskedelmi lánc alkalmazottainak száma. Ugyan a Lidl is száz fő felett bővült, a Tesco... Teljes cikk
- Pénzeső a nyugdíjasoknak: van, ahol 40 ezret osztanak karácsonyra 3 hete
- Mire kell odafigyelni, amikor a gyermek diákmunkát vállal? 1 hónapja
- Mit tehetek, ha a munkáltatóm nem hajlandó aláírni a határozatlan idejű munkaviszonyom megszüntetését? 1 hónapja
- Már most keresik a diákokat a karácsonyi szezonra – ennyit lehet keresni 2 hónapja
- Új kommunikációs vezető az Auchannál 2 hónapja
- Csökken az újságírószakma vonzereje - avagy mit üzennek a média szakos diákok? 3 hónapja
- Mérlegen a hazai HR podcastok 3 hónapja
- Szezonális munka, vagy hosszútávú karrier? Képes egy diák egész évben dolgozni? 3 hónapja
- Növekedést ért el a Pensum Group, ekkora nyereséggel zárta a félévet 3 hónapja
- Kötelező karácsonyi bónuszt vezetne be a kormány 3 hónapja
- Rossz hír a magyar dolgozóknak: munkahelyi stresszben éllovasok vagyunk 3 hónapja


Egy CEO naplója - a világ egyik legnépszerűbb podcastja