Mégsem lesz miniiskola az ovikban? – ezt kell tudni az új kötelező fejlesztésről
Szeptembertől minden iskolába készülő gyermek célzott, játékos fejlesztésben részesül az óvoda-iskola átmenet megkönnyítése érdekében - mondta Balatoni Katalin, a pedagógiai innovációk előmozdításáért és a családbarát oktatási környezet erősítéséért felelős miniszterelnöki biztos az óvodai nevelés megújuló alapprogramjáról szóló tájékoztató fórumon hétfőn Budapesten. A friss tájékoztatás szerint nem iskolásításról, hanem élményközpontú támogatásról van szó. A pedagógusok szabadon dönthetnek a vegyes vagy külön csoportos megvalósításról, így enyhül a korábbi szakmai aggodalom.
Balatoni Katalin közölte: a játékos fejlesztés nem új elem, sok helyen eddig is megvalósult, mostantól azonban minden óvodában kötelező lesz.
"A gyermek életében a legfontosabb életszakasz az óvodáskor. Ami akkor történik, az egész életükre meghatározó" - jelentette ki, hozzátéve: fontos az együtt gondolkodás a szülőkkel és a pedagógusokkal annak érdekében, hogy a gyermekek saját érési ütemüknek megfelelő támogatást kapjanak.
"Nem iskolásításról van szó" - szögezte le a miniszterelnöki biztos, kiemelve: az új fejlesztés nem tanulást és tankönyveket jelent, hanem élményt.
Előtérbe kerül az élőszavas mese, a népi játék, az alkotás és a mindennapos mozgás - magyarázta.
Balatoni Katalin rámutatott:
azért is kell kiemelten foglalkozni az óvoda-iskola átmenettel, mert a szakemberek tapasztalatai szerint az elmúlt években jelentősen romlott a gyermekek képesség-, készségszintje.
Öt évvel ezelőtthöz képest "elképesztő romlás" látszik a szociális kompetenciák, a mozgás és a beszédkészség terén - mondta, hozzátéve: egyre több gyermek kerül be úgy a kiscsoportba, hogy óvodakezdéskor nem szobatiszta vagy nem tud beszélni.
Kitért arra is, hogy elszaporodtak az iskolafelkészítést kínáló fizetős szolgáltatások, amelyekre akár havi 60-100 ezer forintot is elköltenek a szülők, miközben a magyar óvodapedagógia és a pedagógusok eszköztára képes arra, hogy megadja a szükséges felkészítést a gyermekeknek.
"A magyar pedagógiai kultúrának elképesztően sok értéke van, amit meg kell tartani, és amire érdemes ráerősíteni" - jelentette ki.
Balatoni Katalin hangsúlyozta: az óvodák saját hatáskörben dönthetnek arról, hogy a fejlesztést külön vagy vegyes csoportban valósítják meg.
Rögzítette továbbá, hogy az óvodai alapprogram "egy keret, egy ajánlás", amely mellett a pedagógusoknak megvan a módszertani szabadságuk, semmiben sem korlátozzák őket.
A miniszterelnöki biztos felhívta a figyelmet arra is, hogy a mai gyermekeket sok esetben "meg kell tanítani játszani", mert gyakran nem tudnak mit kezdeni magukkal a szabad játékidőben.
Kiszervezik a közoktatást?
Az elmúlt két évben tovább nőtt a nem állami iskolákba és óvodákba járó gyerekek aránya - írja a Magyar Hang. A trend több mint egy évtizedre nyúlik vissza, és az idei tanévben jutott el oda, hogy a gyerekek kicsivel több mint negyede már olyan intézményben nevelkedik Magyarországon, amelynek a fenntartója nem a magyar állam, illetve – óvodák esetében – egy önkormányzat. Az alapítványi iskolák és magánóvodák felé jobb oktatás reményében fordulnak a szülők, és részben ez motiválhatja a nemzetiségi és az egyházi iskolák választását is – ám az egyházi iskolák esetében már a „kész helyzet” is szerepet játszhat: korábban állami fenntartású körzetes iskolákat vagy óvodákat a szülők és az oda járó gyerekek számára váratlanul is átvehet egy egyház.
A Magyar Hang két év után kérte ki ismét az Oktatási Hivataltól a köznevelési statisztika (KIRSTAT) adatait, hogy kiderüljön, milyen tendenciák jellemezték az iskola- és óvodaválasztást az elmúlt két évben. Az adatokból látható, hogy a magánoktatást választók száma az elmúlt két évben is tovább nőtt, de nem kiugróan, és korántsem olyan dinamikusan, mint az egyházi iskolákba és óvodákba járók száma: két éve 217 ezer gyereket neveltek egyházi óvodák és iskolák, az idei tanévben már 231 ezret. A 2022–23-as tanévben 91 ezer gyermek járt olyan intézménybe, amelyet nem egyház, hanem alapítvány, más magánszereplő vagy nemzetiségi önkormányzat tartott fenn, a következő tanévben 93, az idei tanév őszén pedig már 96 ezer, vagyis 5 ezerrel többen választottak magán- vagy nemzetiségi intézményeket, mint két éve. Ez megfelel a korábbi évek növekedési ütemének, kivéve a koronavírus járvány időszakát – az első, járvánnyal érintett tanév után drasztikus növekedés látszott a magánoktatásban tanulók számán. Azóta a növekedés kisebb, de állandó. Míg az egyház és magánszereplők által fenntartott intézményekben a gyereklétszám stabil növekedést mutat, az állami iskolákba és önkormányzati óvodákba járó gyerekek száma folyamatosan csökken: idén 955 ezer, a két évvel ezelőtti 972 ezerhez képest.
Kompetenciamérés: 2023-ban alacsonyabb átlageredmények születtek mint egy évvel korábban
- olvassa el korábbi cikkünk!
kép: freepik
- 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
Oktatási és kutatás-fejlesztési együttműködésről szóló megállapodást kötött a Szegedi Tudományegyetem (SZTE) és a BYD Auto Hungary Kft. szerdán. Teljes cikk
A Z és Alfa generáció villámgyors, vizuális és azonnali visszajelzésre épülő tanulási stílusát a mai oktatás alig követi. A szakemberek szerint... Teljes cikk
A mesterséges intelligencia alapjaiban írhatja át a magyar oktatás működését, miközben a kormány új AI-stratégiája épp a lényegre nem reagál:... Teljes cikk
- Hat nagyvállalat 15 milliárdból írhatja újra a magyar innováció jövőjét 3 hónapja
- Ezekre kell költenie a szülőknek iskolakezdéskor - Infografika 4 hónapja
- Így segítik az iskolakezdést az egészségpénztárak 4 hónapja
- 2030-ig ötmillió robotot gyártanak le, amelyek átvehetik a házimunkát és az ipari feladatokat 6 hónapja
- Bejelentették: mérnöki nagyhatalommá tenné Magyarországot ez az új beruházás 7 hónapja
- KIM: Technikumi végzettséggel magasabb jövedelem érhető el, mint gimnáziumival 7 hónapja
- Kihirdették a 2025/2026-os tanév rendjét 7 hónapja
- Coach képzések: ezek az akkreditált üzleti coach képzők 7 hónapja
- Saját képzési központot indított útjára a Ganz 8 hónapja
- Jövő héten indul az érettségi 8 hónapja
- Megjelent a rendelet az óvodai nevelés átalakításáról: kötelező iskolai előkészítő foglalkozásokat vezetnek ne 9 hónapja
Egy CEO naplója - a világ egyik legnépszerűbb podcastja