Megjelent: 8 hónapja

Miért érdemes kiszervezni a bérszámfejtést? - interjú Sáfár Katalinnal

Míg a házon belüli bérszámfejtés költségei egyre inkább nőnek a gyors ütemben változó emberi és technológiai erőforrás igényeknek köszönhetően, addig egyre több cég ismeri fel a kiszervezés költségcsökkentésen túli előnyeit is. Melyek is ezek? Mi az a real time bérelemzés? Sáfár Katalin, a Soft Consulting Hungary Zrt. vezérigazgató-helyettese válaszol.

images

images

+ Volt idő, amikor a cégek saját alkalmazott foglalkoztatása helyett munkaerő-kölcsönzéssel oldották meg a bérszámfejtést. Miért lett mára sokkal népszerűbb a bérszámfejtés kiszervezése?
- A munkaerő-kölcsönzés esetében a szolgáltató cég egy adott munkavállalót delegál az ügyfél telephelyére, és bár állományban a kölcsönző cégnél van, semmilyen eszközt nem biztosít számára és szakmai ellenőrzést sem gyakorol felette. Ezzel szemben az outsourcing esetében a szolgáltató nem csupán az emberi erőforrást, hanem a munkavégzéshez szükséges eszközöket, a szakmai képzéseket és a megfelelő kontrollt is biztosítja, abban az esetben is, ha a kiszervezett számfejtő az ügyfél telephelyén dolgozik.

+ Milyen esetekben érdemes kihelyezett bérszámfejtőt választani?
- Amikor a szolgáltatás igénybevétele csak átmeneti, vagyis az alkalmazásban lévő bérszámfejtő hosszabb szabadságra megy, lebetegszik, szülési szabadságon van stb., de olyan esettel is találkoztunk, amikor a cégnek csak projekt alapon volt szüksége bérszámfejtési szakértőre vagy az új HR munkatárs kiválasztási folyamata hónapokig elhúzódott. A kihelyezett bérszámfejtés valójában egy hibrid megoldás a tevékenység ki- vagy beszervezése között, feltételei rugalmasan alakíthatók a vállalat és a szolgáltató által. Van lehetőség arra, hogy a szolgáltató csak az emberi erőforrást biztosítsa a szakértői csapat háttértámogatásával, de arra is, hogy a munkaeszközöket, szoftvereket, képzéseket stb. is.

- Ezzel szemben hogyan működik egy másik forma, amit “offsite kiszervezésként” emlegetnek?
Ugyanígy, csak a bérszámfejtő nem az ügyfél irodájában, hanem a szolgáltató telephelyén ül. Röviden. A szolgáltatók általában így is biztosítanak egy dedikált kapcsolattartót a vállalat számára, de ez nem jelenti azt, hogy egy ember hátán van az egész cég bérszámfejtése, ebben az esetben is egy egész szakértői csapat dolgozik a projekten. A munkaeszközöket, szoftvereket, továbbképzéseket a szolgáltató biztosítja, továbbá garanciát vállal arra, hogy a bérszámfejtés pontos, naprakész legyen. A felelősségbiztosítás is azt a célt szolgálja, hogy az előforduló hibák ne a vállalkozás büdzséjét terheljék.

+ Milyen mélységekig vehető igénybe a kiszervezett számfejtés?
Ahogy nincs két egyforma borsó, úgy nincs két egyforma szolgáltató sem. Az igénybe vehető szolgáltatások köre minden outsourcing cégnél eltérő lehet, és az is számos tényezőtől függ, hogy az egyes cégek mely tevékenységeket szeretnék kiszervezni. Egy jól megválasztott, sok tapasztalattal rendelkező szolgáltató cég esetében akár a teljes HR adminisztráció is kiszervezhető, és persze előnyös, ha meglévő kapcsolatot ápol a különböző igazgatási szervekkel, így speciális esetekben akár ezeket a kapcsolatokat „használva” szerezhet információt.

+ Milyen más oka van a kiszervezésnek a költségcsökkentésen és a szabályozásnak való megfelelésen túl?
- Azt látjuk, hogy számos cég ismerte fel a real-time bérelemzések jelentőségét. A számfejtési adatok analitikája az üzleti gyakorlat olyan aspektusait tárhatja fel, amelyekkel a csapatmenedzsment hatékonyabbá tehető, és ezáltal a profit is növelhető. A szolgáltató a bérszámfejtési adatok, beleértve a kompenzáció, a képzések, az adókötelezettségek költségeinek elemzéseivel olyan üzleti stratégiát készíthet az ügyfél számára, mellyel optimalizálhatja a bérekkel kapcsolatos költségeit, és további előnyökhöz juthat.

+ Milyen trendek, vállalati igények befolyásolják az outsourcing üzletág alakulását?
- Az egyik legfontosabb az automatizáció minél magasabb fokú implementációja, mely lehetővé teszi a szolgáltatók számára, hogy folyamatosan emeljék a szolgáltatás színvonalát, csökkentsék a szolgáltatás elvégzésének idejét és költségeit. Egy másik nagyon fontos igény a vállalatok részéről a self-service, azaz az önkiszolgáló funkciók megléte, amelyekkel a munkáltatók és a munkavállalók is nyomon tudják követni a fizetésük, a munkaidejük vagy a szabadságaik alakulását. A harmadik pedig az adatvédelem, amely soha nem volt még ilyen fontos a cégek számára.

+ Az outsourcinggal érzékeny munkavállalói adatok kerülnek harmadik félhez. Mennyire kezelik kiemelten az adatvédelmet a szolgáltatók?
- A kiberbiztonság hatékonyabb megközelítése egyre erősödni fog a következő években. Bármely vállalat, amely bérszámfejtését egy dedikált szolgáltatóra bízza, megköveteli, hogy alkalmazottainak minden személyes adata és az adatokból kirajzolódó körülményei biztonságos, titkosított rendszerben legyenek tárolva. Ezért a szolgáltatóknak is nagyobb betekintést kell nyújtaniuk az adatbiztonsági protokollokba, ami nem csak a bérszámfejtési szoftvereket, hanem HR-, pénzügyi, adóügyi és egyéb kulcsfontosságú funkciókat kiszolgáló rendszereket is érint.
  • 2021.08.10 Munkavédelmi technikus Munkavédelmi technikusra lehet szüksége minden olyan cégnek, amelynél kiemelten fontos a munkahelyi egészség és biztonság megvalósítása. A Munkavédelmi technikus ugyanis elősegíti a munkahelyi balesetek és foglalkozási megbetegedések megelőzését, valamint a munkavédelemre fordított költségek optimalizálást. Támogatja a munkáltatót a munkavédelmi kötelezettségek teljesítésében, ezzel hozzájárul a mulasztások és szabályszegések hátrányos személyi és anyagi következményeinek elkerüléséhez Részletek Jegyek
  • 2021.08.28Agilis Transformáció Leader képzés online, videokonferenciás Hazánkban egyre több és több vállalat lép az agilis átalakulás útjára, így felértékelődik az agilis transzformációt vezető szakemberek jelentősége. Az Agile Transformation Leader egy olyan szervezetfejlesztő szakember, aki felkészíti és végig kíséri az agilis átalakulás útján a vállalatot. Ügyfél-fókuszt, Design Thinking szemléletet hoz be, vezetőket coachol, csapatokat mentorál, miközben pozitív, felhatalmazó légkört teremt a szervezeten belül. Részletek Jegyek
  • 2021.09.23HR Basic Sajátítsd el évek helyett 12 napban az operatív HR munka legfontosabb eszközeit! HR gondolkodás e-learning videókkal, esettanulmányokkal, testre szabva gyakorlatorientáltan. Részletek Jegyek
  • 2021.09.28Kötelező visszaélés-bejelentési rendszer bevezetése, alkalmazása Az EU 2019/1937 sz. irányelve új kötelezettséget ír elő. Visszaélés-bejelentési rendszert kell alkalmazni. Minden 50 fő feletti munkavállalót foglalkoztató vállalkozásnak, továbbá a közszférában működő szervezetnek kötelező lesz visszaélés bejelentési rendszert kialakítania és működtetnie. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Munkaviszonyként ismerné el az otthonápolást és gondozást az MSZP

Nyugdíjra jogosító munkaviszonyként ismeri el a családon belüli tartós ápolást és gondozást az MSZP, ha kormányra jut jövőre. Teljes cikk

Az emelés ellenére a román minimálbér többet ér, mint a magyar

Hiába magasabb a magyar minimálbér, mint Romániában, az ottani árszínvonal több termék és szolgáltatás beszerzését teszi lehetővé. Teljes cikk

Négy százalékkal nő az MVM-dolgozók alapbére

Három évre szóló bérfejlesztésről egyezett meg az MVM csoport menedzsmentje az érdekképviseletekkel - közölte a vállalat. Teljes cikk