Csatlakozz hozzánk a Viberen
Megjelent: 5 éve

Miért kell, hogy a HR-esek kiemelkedő szerepet vállaljanak a CSR tevékenységben?

images


Mi is CSR és mik a buktatói?

A vállalati társadalmi felelősség (CSR) fogalom jelentése, hogy a vállalatok önkéntesen szociális és környezeti szempontokat érvényesítenek üzleti tevékenységükben és a partnereikkel fenntartott kapcsolatokban. (Európai Bizottság COM(2001))
A fogyasztási szokásokra napjainkban igencsak nagy hatással vannak a szervezetek, vállalatok is, melyekre már a társadalom részeként kell tekintenünk.

Éppen azért üzleti tevékenységünknek értékadónak kell lennie, méghozzá olyan módon, hogy az mind a környezetünk, mind a társadalom számára hasznos legyen. Kiemelt szerepet kap a gazdasági, társadalmi, és környezeti fenntarthatóság biztosítása.

Alapvetően két típusát különböztethetjük meg a CSR-nak. Egyrészt a munkavállalók felé irányuló belső programok, másfelől a beszállítókkal és a szervezettel bármiféle kapcsolatban állók felé irányuló magatartás és kommunikáció, egészen a természeti tényezőkig.

Álszentség lenne azt állítani, hogy a CSR nélkülöz mindenféle üzleti hasznot, közvetve vagy közvetett módon lényeges szerepet kapnak az anyagi szempontok. Sokszor emlegetett probléma, amikor a cég" vizet prédikál, de bort iszik", azaz a környezettudatosnak feltüntetett cselekvések mögött valójában romboló tevékenység van. Visszatetsző természetesen az is, ha egyértelműen látszik, hogy a CSR tevékenység csak PR, marketing vagy sales érdekeket szolgál, a felelősségvállalás köntösébe öltöztetve.

Kinek a feladata?

A CSR a márkaépítés egyik legfontosabb tényezője, éppen ezért lényegi kérdés, hogy a vállalaton belül kinek a feladat a stratégia meghatározása és végrehajtása. Egy kutatás alapján 2012-ről 2013-ra csökkent azoknak a vállalatoknak a száma Magyarországon, ahol egyáltalán nem foglalkoznak CSR-al. Cégenként nagyon változó, hogy kinek a feladata ellátni a CSR tevékenységeket, de ritka, hogy külön embert foglalkoztatnak erre a célra, és még mindig zűrzavar él a fejekben vezetői szinten is arról, hogyan értelmezhető nem csak kommunikációs eszközként, hanem stratégia szinten megjelenő elemként a CSR tevékenység. A cél, hogy a CSR eszköztárát úgy tudjuk használni, hogy az, az alapvető társadalmi problémákra tudjon választ adni vállalati szinten.

Egy, az év elején az amerikai Forbes magazinban megjelent cikképpen azt taglalja, hogy a HR-esek kiemelt szerepet kell kapjanak a CSR tevékenységben.

Jonny Gifford, a Chartered Institute of Personnel and Development (CIPD) vezető kutatója szerint bár a CSR az elmúlt években felkapott kifejezés lett, kevesen vannak csak azok, akik egy CSR Weboldal létrehozása mellett ténylegesen kiveszik részüket a társadalmi felelősségvállalásból, pedig minél többet beszélünk a felelős üzleti gyakorlatról, annál jobb.

Kiemelt szerepet kell kapjanak a HR-esek a CSR-ban, ráadásul háromszoros feladatkör hárul rájuk. Egyfelől az ő feladatuk biztosítani, hogy a menedzsment tevékenysége etikusan működjön, másfelől a társadalmi felelősségvállalást be kell ágyazniuk a vállalat életébe, és ennek érdekében minden képzést és támogatást meg kell adjanak a dolgozóknak. Azaz a HR-nek fontos szerepe van ezen tanulási és fejlődési lehetőségek biztosításában is. Harmadrészt az etikai szabályok szervezetbe való integrálása is fontos feladat, amihez szorosan hozzátartozik azt is, hogy képesek kell legyenek vezetői szinten is felvetni a kihívást jelentő kérdéseket, és az azokra adott lehetséges válaszreakciókat.

A cikk tanulsága szerint, egy másik értelmezés alapján a HR-esek szerepe a CSR-ban a munka-magánélet egyensúlyának megteremtése, támogatása a dolgozók felé. Gifforsd szerint, a HR ideális helyzetben van ahhoz, hogy a szervezeti kultúrát felmérje, megértse és megváltoztassa.
Kutatások szerint a HR ritkán veszi ki részét a CSR-ban stratégiai szinten. A megkérdezett vezetők mindössze 13% -a mondta azt, hogy a HR-nek része volt a CSR stratégia kidolgozásában, míg 26 százalékuk gondolja úgy, hogy a stratégia végrehajtásában szerepük kell, hogy legyen a HR-es kollégáknak.

Magyar körkép

Magyarországon a helyzet rendkívül változatos. A Magyar Public Relation Szövetség Best Practice pályázatának tanulsága szerint a magyar pénzintézetek igencsak jól állnak társadalmi felelősségvállalás terén. Díjazták a Budapest Bankot, a K&H-t, a MagNet Bankot és a Providentet is, de a Coca Cola Magyarország is sokat tesz a stakeholderekkel való gyümölcsöző együttműködés kialakításáért.
A MagNet Bank-nál például kiemelt szerepet kap a közösségépítés: a kollégák együtt jógáznak, bicikliflottát tartanak autóflotta helyett, és nincs hagyományos értelemben vett munkaidő sem.
De partnereik kiválasztásnál is fontos szempont az etikus üzleti magatartás, és a politikai függetlenség.

Tehát itthon is vannak jó példák, és egyértelmű, hogy a HR-esek szerepe meghatározó lehet a CSR kapcsán, sőt annak motorjává válhatnak. Mindenképp kifizetődő élni a társadalmi felelősségvállalás lehetőségeivel, és elsősorban nem kiváló brandépítési eszközként tekinteni rá, hanem a társadalomba és környezetbe fektetett energiaként, amely hosszú távú fenntarthatóságot, és emellett üzleti sikert is biztosít.

Szabó Manuéla
Beck and Partners Kft.
www.bap.hu
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Az új technológiai beruházás a céges kultúra fejlesztésével együtt lehet sikeres

Nem elég a technológiai beruházás az üzleti sikerhez; kétharmaddal növelhető az üzleti hatékonyság, ha az új technológiák bevezetéséhez a... Teljes cikk

Miben mérjük egy ország családbarát jellegét?

Mi az, amit a munkavállaló érez abból, hogy családbarát egy ország? Mit nyerhetnek mindebből a vállalatok/vállalkozók? Hiszen nem csak attól lesz... Teljes cikk

Országos kutatás az inaktív rétegek, kismamák és kispapák munkaerőpiaci reintegrációjáról

Az idén 10 éves Három Királyfi, Három Királylány Mozgalom Balansz Programja keretében országos felmérést végez. Munkavállalók és munkáltatók... Teljes cikk