kapubanner for mobile
Megjelent: 19 órája

Nagy a baj a győri Audinál - elindult a csendes leépítés?

Több mint ezer dolgozót helyeztek át alacsonyabb bérű munkakörbe a győri Audinál – akár bruttó 400 ezer forinttal alacsonyabb bérrel. Az Átlátszó egyik forrása szerint a jelenlegi, mintegy 12 ezres létszámot a győri gyárban 10 ezer fő alá szeretnék csökkenteni. Az Audi Hungária közleménye szerint jelenleg tömeges elbocsátást nem terveznek.

Fizetéscsökkentéssel tartják meg az embereket az Audinál?-
images

Az Átlátszó információi szerint, bár a győri Audi járműgyára továbbra is teljes kapacitással működik, a régebbi, 1994 óta működő motorgyár komoly gondokkal küzd. A kihasználatlanság miatt itt jóval kevesebb munkatársra van szükség, azonban a cég korábbi belső megállapodása értelmében közvetlen elbocsátás nem lehetséges – csak akkor szűnik meg valakinek a munkaviszonya, ha nem fogadja el az ajánlott másik munkakört. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a motorgyári dolgozóknak a járműgyárban ajánlanak fel állást. Michael Breme, az Audi Hungária ügyvezetője már tavasszal jelezte: egyre nagyobb rugalmasságot várnak el a dolgozóktól.

A szakszervezet közlése szerint közvetlen elbocsátásról nincs tudomásuk, viszont a munkakör- és bérváltozásokat ellenzik. A munkáltató több esetben is élt azzal a lehetőséggel, hogy a munkatárs továbbfoglalkoztatását új munkaszerződésben, megváltozott munkakörrel és alapbérrel biztosítja. A szakszervezet szerint előfordult már a minimálbér több mint felével történő alapbércsökkentés is.

A lap egyik forrása szerint eddig közel ezer motorgyári munkavállalóval szemben alkalmazták ezt a megoldást, mely során a fizetésük jelentős mértékben csökkent. Míg a motorgyárban dolgozó szakemberek átlagbére kb. bruttó 1,2 millió forint, addig ez a járműgyárban csupán bruttó 800-850 ezer forint. 

A továbbfoglalkoztatási feltételek nem egységesek: míg a motorgyárban korábban rugalmasabb, szakmai jellegű munkát végeztek a dolgozók, a járműgyárban többnyire háromműszakos, monotonabb szalagmunkát kell vállalniuk. A bérkülönbségekre vonatkozóan konkrét adatokat a cég nem közölt, de a munkáltató szerint a különböző fizetések bérfeszültséget okozhatnak, ezért alakítanak ki egységes struktúrát.

Az Audi Hungária közleménye szerint folyamatosan dolgoznak a költségek csökkentésén és a szervezeti struktúra optimalizálásán. A gyártást az aktuális piaci kereslethez igazítják, és a munkavállalók nagy részének rugalmas átcsoportosítással próbálják biztosítani a továbbfoglalkoztatást.

Hozzátették, hogy kollektív szerződésük átlagon felüli jövedelmet biztosít, és jelenlegi tervek szerint tömeges elbocsátást nem terveznek.

Egy forrás szerint azonban a jelenlegi, mintegy 12 ezres létszámot a győri gyárban 10 ezer fő alá szeretnék csökkenteni.

Ez egybevág a Volkswagen konszern május végi bejelentésével, miszerint 2030-ig 35 ezer fő leépítését tervezik csoportszinten.

A motorgyár mellett a műszaki fejlesztési részleget is érintheti az átalakulás. A fejlesztőmérnökök jelenleg is munkahiánnyal küzdenek, több projektet áthelyeztek Németországból. Az elektromobilitási átállás miatt ez a terület várhatóan átalakul. A szakszervezet szerint az új műszaki megoldások más kompetenciákat igényelnek, így több dolgozónak más pozíciót ajánlott fel a cég.

Az Audi szerint új megrendelések érkeznek, és ez szükségessé teszi a munkatársak egy részének átképzését. Ugyanakkor Ferdinand Dudenhöffer német autóipari szakértő szerint a jövőbeni elektromotor-fejlesztés nem Európában, hanem Kínában zajlik majd – ezzel együtt pedig a fejlesztési munkahelyek áthelyezése sem kizárt.

Az ügyben megkeresett Pintér Bence, Győr polgármestere úgy fogalmazott: a város legnagyobb munkáltatójának döntései érthető módon közérdeklődésre tartanak számot. Hangsúlyozta, hogy az önkormányzatnak fel kell készülnie a bizonytalan időkre, hiszen ha problémák lesznek, azok a szociális ellátórendszert is megterhelhetik – a város célja, hogy több forrást biztosítson ezen feladatok ellátására.

kép: pixabay.hu

Tízmilliókat ad dolgozóinak egy cég, ha felmondanak

- olvassa el korábbi cikkünk! 

  • 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznakinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Mi a leggyakoribb felmondási ok és miért nem meri kimondani senki?

A hazai munkaerőpiac látszólag megnyugodott: a dolgozói fluktuáció országos szinten csökken, a vállalatok mégis egyre nagyobb kihívásokkal néznek... Teljes cikk

A HR vezetők tizede váltott egy év alatt munkahelyet

Egy friss felmérés szerint a HR és az értékesítési vezetők cserélődtek leggyakrabban az utóbbi egy évben. Teljes cikk

Közel húszezer autóipari munkahely szűnt meg Németországban - ez csak a kezdet?

Tavaly mintegy 19 ezer munkahely szűnt meg a német autóiparban az EY könyvvizsgáló és tanácsadó cég friss elemzése szerint: 2024 végén még... Teljes cikk