Szerző: Kovács Zita
Megjelent: 6 éve

Ne menjen nyugdíjba a tudás, avagy az e-learning szerepe napjainkban

A videotanár kezdeményezés

A videotanár ingyenesen elérhetővé teszi az általános iskolák teljes felső tagozatos tananyagát, online és okostelefonon keresztül, és évente megválasztja az ország legjobb tanárait: teljesen demokratikus úton, a tanuló ifjúság szavazatai által - nyilatkozta a HR Portálnak Csetényi Csaba, a videotanar.hu alapítója. Jelenleg több pályázatuk fut egyszerre. Több tízmillió forint értékben díjazzák azokat a (nem csak) tanárokat, akik tananyagokról videókat készítenek nekik.

A Videotanár.hu a legmodernebb közvetítő csatornát, az internetet használja az iskolai tudás megosztására, az iskolai tanulás támogatására. Hasznos az iskolás kamaszok önképzése, korrepetálása során, hiszen bármikor elérhető, ellenőrzött tudásbázist jelent, amely segít az elfelejtett dolgok átismétlésében, az önképzésben.

A kezdeményezés célja, hogy a magyar Nemzeti Alaptanterv általános iskolai felső tagozatos tananyagának egészét digitalizálja oktatóvideók formájában. A videók elkészítésébe önkéntesen jelentkező tanárokat von be, és ezzel közösségi tudássá teszi a legkiválóbb pedagógusok ismereteit, módszereit.

Miben segít az oldal?

  • Hiteles forrás: manapság az interneten nehéz különbséget tenni az igazi, tudományosan megalapozott, elsajátításra érdemes tudás és a babonák, mendemondák, hitelesnek tűnő, fabrikált elméletek között. Sajnos ilyeneknek sokszor a magyar történelem, a nyelvtan és a fizika vagy a biológia is áldozatául esik. Ahogyan megtelik videókkal a videotanár.hu, úgy lesz ellenőrzött forrásból hozzáférhető a teljes felső tagozatos tananyag.

  • A legjobb tanárok tanítanak: tisztelhetjük és szerethetjük azokat a tanárokat, akik időt, energiát nem sajnálva témájuk legjobb értőivé és előadóivá nevelték magukat! Ez idáig egy-egy osztály, 30-35 gyerek előtt tartottak előadásokat, a Videótanár.hu segítségével mostantól közkinccsé válhat tudásuk és minden magyarul beszélő diák megismerheti őket.

  • Támogatja az esélyegyenlőséget, hiszen hozzáférhető egy középosztálybeli család budapesti gyermeke és egy ormánsági vagy zempléni fiatal számára is. Persze előbbi lehet, hogy a saját iPad-jén nézi a videókat a saját szobájában, utóbbi pedig a falu teleházában, iskolaidőn kívül - de mindenesetre minden érdeklődő kamasz számára elérhető tudást ad, és ugyanolyan modern, interaktív képzési formát jelent számukra.

  • Illusztrációk, kísérletek: nemcsak elérhető lesz mindez a tudás, de a létező legjobb tanároktól tanulhat mindenki. Ugyanazt a tananyagot több tanártól, sokféleképpen elmagyarázva is megismerhetjük és közvetlenül az oktatóvideók mellett megtalálható lesz minden illusztráció, kísérlet, magyarázó anyag, ami a megértést segíti.

    A Videotanár.hu nem helyettesíti az iskolát, az iskolába járást, nem akar az iskolai oktatás helyére lépni. Sokkal inkább saját tudástárával akar segíteni mindenkit abban, hogy bővítse, megerősítse saját tudását.

    A nemzetközi tapasztalatok azt mutatják, hogy a videós tananyagok használata még jobban felerősítette a tanár-diák kapcsolatot, az együtt töltött idő interaktívabbá és érdekesebbé vált.

    Csetényi Csaba szerint ma is vannak zseniális tanárok itthon és szeretnék közkinccsé tenni tudásukat, gyakorlatukat. A gyakorlatilag ingyen elérhető videó felvevő és megosztó technológia világában megengedhetetlen luxus, hogy egyszerre csak harminc gyereket tanítsanak, ahelyett, hogy egész korosztályok tanuljanak tőlük.

    Gyermek és felnőtt számára egyaránt könnyebb bármely ismeretet élőszóban megérteni, megjegyezni, mint ha ugyanazt írásban olvasva próbálnánk megtanulni. A honlap valójában csak két funkciót szolgál: gyűjtőhelye az összes videónak és itt teszik közre a tananyagok videóra rögzítésére kiírt pályázataikat.

    Ne menjen nyugdíjba a tudás

    Elsősorban felsős diákoknak szól a honlap. Azoknak, akik érdeklődnek, akik tudni vágynak, akik nyughatatlanok. Azoknak, akik őrületbe kergetik a környezetüket a kérdéseikkel, akik igenis akarnak lenni valakik, akik nem felejtik majd el, hogy gyermekkorukban mik voltak az álmaik és megvalósítják azokat. Akik ötöst akarnak hazavinni, indulnak a tanulmányi versenyeken, megcsinálják a szorgalmi feladatot és bent maradnak kísérletezni a szertárban.

    De a szakember szerint a diákok szülei is bele-bele fognak nézni az ismeretanyagokba. Azoknak a szülőknek szól, akit érdekel a gyermeke előmenetele, aki tudja, hogy tudás nélkül ma már nem lehet megélni, aki nem akar leégni a saját lánya előtt, hogy nem emlékszik a hetedikes matekra, aki szeretne, de nem tud napi másfél órát tanulni a gyerekeivel, egyáltalán annak, aki vállalja, hogy gyerekeket szül és nevel fel, és ehhez minden segítségre szüksége van.

    A tanárokat is megszólítja a videotanár. Ahogy Rudolf Tamásné, Marika, az Áldás utcai iskolában mondta: "Nem szeretném, ha a sok tudás, gyakorlat és kísérlet mind nyugdíjba menne velem!" Mert aki tanárnak tanult, az tanítani szeretne, minél több és minél értelmesebb gyereket. Szeretné, ha nyomot hagyhatna bennük, ha emlékeznének arra, amit tőle tanultak. Nem csak a tananyagra, hanem az embere, a tanárra.

    Egyes országokban az iskolák jelentős részében már úgy tanítanak, hogy előre megkérik a diákokat, hogy nézzék meg az adott videót és utána az órán már nem egyoldalú "anyagleadással" foglalkozik a tanár, hanem több ideje és energiája marad a mélyebb megértést biztosító beszélgetésre, kérdezz-felelekre. A honlap elindításának és működtetésének nem az a célja, hogy átalakítsák az oktatást, hanem hogy lehetőséget adjanak azoknak, akik tanulni szeretnének, hogy szélesíthessék tudásukat.

    Az e-learning jövője

    A videotanár elindítása újra felveti a kérdést, mennyire van létjogosultsága az e-learning képzési formának, átveszi-e a hagyományos oktatás szerepét és egyáltalán hogyan alakítja a világunkat, mire számíthatunk a jövőben.

    Ha fel kellene sorakoztatni az e-learning előnyeit, ennek elsődleges forrásai a mai társadalmi berendezkedésben, a modern kori életvitelben és gazdasági helyzetekben keresendő - nyilatkozta dr. Molnár György, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) adjunktusa. Ezek alapján pozitív jellemzőjeként említhető meg a mai gyors munkaerő-piaci igényekhez való tematikus alkalmazkodás, a tananyag tartalmak gyors innovációja, a nagy létszámú célcsoport gyors megszólítása, elérése és képzése. Gazdasági oldalról tekintve pedig igen hatékony tanulási formát jelent az elektronikus tanulás. Szintén pozitív jellemzője, hogy a mai információs társadalomban a megváltozott tanári és tanulói szerepeket, és a digitális állampolgárságot innovatív módon kezeli. Az e-learning hátránya elsősorban didaktikai okokban keresendő, ami annyi tesz, hogy nélkülözi a klasszikus tanuláselmélet egyik legfontosabb elemét, a pedagógus személyiségét, és ezek hatását (például a totalitás elve), melyet a csúcstechnológia által biztosított modern, szélessávú internet kapcsolatok sem tudnak visszaadni, pótolni (pl. személyes jelenlét hiánya).

    A tanulási formák ezen típusát a társadalmi réteg azon csoportja preferálja és veszi igénybe, akik egyfelől a digitális állampolgárság körébe tartoznak, (úgymint digitális nemzedékek Z, illetve Y generációja), másfelől azok, akik digitális kompetenciájuk terén fel tudják vértezni magukat a megfelelő jártasságok és képességek terén. Harmadrészt mindazoknak kedvez ez a tanulási forma, akik család, munka mellett, és meglévő kvalifikációk mellett szeretnének újabbakat szerezni.

    Az elektronikus tanulás, mint atipikus tanulási forma, létjogosultsága nem kérdéses. A mai IKT (Információs és Kommunikációs Technológiák) által átjárt és támogatott mindennapi tanulási környezetünk, ahol a legmodernebb mobil és telekommunikációs eszközöket használjuk, egyértelműen alátámasztják e tanulási/képzési forma eredményességét és hatékonyságát. Summázva mindez jól alkalmazkodik a XXI. századi ember dinamikus életmódjához.

    A digitális írástudás és elektronikus tanulási formák előnyeik mellett számos veszélyt is hordozhatnak magukban. Ilyen lehet a hagyományos írástudás torzulása, az elidegenedés, az ember-ember kapcsolat hiánya és az ember-gép kapcsolat erősödése. A közszférában megjelent szolgáltatások elérése is jórészt elektronikus szolgáltatások útján, távolról valósul már meg. Mindezzel együtt a ma már minden hagyományos ügyintézésnek és tanulási formának létezik az elektronikus megfelelője, melyek funkcióiban a hagyományosokét teljes mértékben átveszi, lásd hagyományos könyvtár - mek, elektronikus könyvtár, hagyományos bolt kontra e-bay, közösségi kommunikáció-twitter. Ugyanakkor az új, megjelenő elektronikus szolgáltatások között sok olyan szerepel, amely a veszélyeket virtuálisan kompenzálhatja. Mindezzel együtt a hagyományos formák és azok elemei a megfelelő alapok megteremtéséhez nélkülözhetetlenek, és ezek közé tartozik a személyek kommunikációja is.



    • 2020.02.20Készülj fel a 2020-as Munka törvénykönyve változására! Hogyan kell előkészíteni munkajogi szempontból a felmondást? Hogyan működhet jogszerűen az elektronikus munkaidő nyilvántartás? Milyen változások várhatók a Munka törvénykönyvében, az elfogadott uniós irányelvek tükrében? Milyen tanulságok vonhatók le a legújabb munkaügyi bírói gyakorlatból? Részletek Jegyek
    • 2020.02.20recruiTECH Idén minden eddiginél erősebb programmal, számos külföldi (IRL, UK, PL) és hazai előadóval indítjuk útjára a recruiTECH, 2020.02.20-i eseményünket! Várjuk szeretettel a toborzási szakma színe-javát, és mindenkit, aki felelősséget érez a tehetségek megtalálásában. Részletek Jegyek
    • 2020.03.31Vigyázz, jönnek az ellenőrök! Az ellenőrzésektől mindenki tart. Sok esetben azonban nem könnyű magunkat kiismerni a jogszabályok és az ellenőrzési folyamatok útvesztőjében. Ebben az eligazodásban szeretnénk segíteni olyan szakértőkkel, akik az ellenőrzések napi gyakorlatára látnak rá. Részletek Jegyek
    Follow hrportal_hu on Twitter