kapubanner for mobile
Megjelent: 10 éve

Nők férfias szakmákban - kamionsofőrként Európa útjain

A Jobpilot sorozata ezúttal Bari Györgyit mutatja be, aki teherautóvezetőként szeli át Európát. Szakmáját egy fogadás miatt választotta, de örökre beleszeretett. Ha kell, egy benzinkút parkolójában alszik, de már sokszorosan körbeutazta Európát és senkivel sem cserélne. Pályaválasztására a férfiak egy része felnéz, míg a másik értetlenkedve fintorog. Nagyító alatt egy női kamionsofőr.

Bari Györgyi 47 éves - egy 14 éves, és egy már 26 éves, fiatal felnőtt fiú édesanyja. Foglalkozása azonban nem szokványos, kamionsofőrként rója Európa autópályáit nap. Kis megszakításokkal, gyakorlatilag 20 éve úton van. Igaz, szakmaválasztásában egy "gyárbéli" fogadás is szerepet játszott, akár a filmekben.

"Más szakmám nincs is - igaz, a kamionsofőrködés előtt egy rövid ideig betanított munkásként is dolgoztam a Nagykanizsai Üveggyárban. Maga a sofőrködés mindig nagyon tetszett és vonzott. Mégsem ezért tanultam ki a szakmát - hanem fogadásból, mert a volt kollégák a gyárban folyton azzal cukkoltak, hogy úgysem tudnék letenni egy buszvezetői vizsgát. Én nem így gondoltam. Csakhogy a buszvezetői vizsga előtt Nagykanizsán még C+E kategóriából is (ez a jogosítvány-típus szükséges teherautóra, kamionra és a nehézpótkocsikhoz - a szerk.) le kellett vizsgázni. Így aztán elvégeztem a szükséges tanfolyamokat. Majd 1994. október 21-én vizsgáztam C+E kategóriából és egy évvel később buszból. És mivel szerettem és mai napig is nagyon szeretek vezetni, végül a sofőrködés mellett döntöttem."


4 óra vezetés után 45 perc pihenő



Györgyi egy átlagos munkanapját szinte mindig a volán mögött, a vezetőfülkében kezdi. A kötelezően megteendő kilométerek száma a "küldetés" hosszától is függ. "Ha a fuvarfeladatom 1000 kilométer felett van, akkor 4,5 órányi vezetés után következhet 45 perc szünet. Általában vezetéssel kezdem a napot: attól függően, hogy épp milyen messze vagyok a szállítmányokat le, -és felrakodó cégtől. A megbízóhoz érkezve - attól függően, hogy épp mi van soron - részt veszek a le, -vagy épp a felrakodásban. A feladat oroszlánrészét ugyan a megbízó cég alkalmazottai végzik, de az áru biztonságos rögzítése mindig az én feladatom." A kamionos azt sem rejti véka alá, hogy bármennyire is szereti róni az európai sztrádákon a kilométereket, ez az életforma időnként bizony elég nomád. Így nem éppen a szélsőségesen kényelemszerető embereknek való... "A nap végefelé általában megkeresem a pihenésre leginkább alkalmas parkolóhelyet, ahol valamennyire ki tudom fújni magamat. Ez van, hogy épp egy benzinkút vagy a megbízó telephelye - de az is előfordul, hogy egy útmenti kamionparkoló."


"Körbeutazhatom Európát"



Györgyinek így a pihenés mellett a főzést és az "egészségügyi szüneteket" jobbára a spártai körülményekkel tarkított pihenőidőben kell megoldania. Munkáját mindezek ellenére sem cserélné el senkivel. "Eddig nem ért munka közben semmi baj, de ezután se érjen. Szeretem a szakmámat, így negatívumokról se nagyon tudok beszélni. Ráadásul körbeutazhatom Európát. Olyan helyekre juthatok el, amiről mások csak álmodhatnak és a fizetés is jobb az átlagosnál."

Bari Györgyi karrierében mindenképp érdekes, hogy míg a pályára kerülésében a buszvezetői készségeit vitató kollégákkal kötött fogadás játszotta a főszerepet, rutinos kamionsofőrként női mivolta inkább előny, mint hátrány. Környezete nagyon pozitívan fogadja a munkáját és a férfi kollégák segítőkészek - akkor is rögtön zokszó nélkül felajánlják segítségüket, ha nehézsége akadna például 1-1 rakomány biztosításánál.


Még kilenc nő dolgozik a fuvarozócégnél



"A megbízó cégeknél nőként sokszor előnyt élvezek, de volt rá példa, hogy az igazoltatásnál is épp emiatt voltak velem elnézőbbek." Györgyi cégénél ráadásul nem is ő az egyetlen hölgy - a neki munkát adó Kanczler Intertrans Kft. csapatában rajta kívül még 9 női kamionsofőr dolgozik.

A női kamionsofőrök megítélésében azért nem minden cég hozzáállása egyforma. Volt olyan hazai fuvarozó cég, amely megkeresésünkre gúnyos értetlenkedéssel vette tudomásul, hogy már nők is dolgoznak a területen.) A szakmához azonban ma már mindkét nemben több kell, mint pusztán jó adottságok: a C+E jogosítvány megszerzése 600 ezer forintra rúg. Ugyanakkor nem elhanyagolható, hogy a kamionsofőröktől nem minden esetben várnak sokéves szakmai tapasztalatot: ha munkadömping van, a HR akár "nullkilométeres kezdőket" is örömmel felvesz.

Takács Gabriella
  • 2024.06.03Projektmenedzsment képzés A KÉPZÉS CÉLJA: A projektmenedzsment elméletének és gyakorlatának megismertetése a résztvevőkkel. A projektmenedzsment módszereinek begyakorlása példákon és esettanulmányokon keresztül. A résztvevők projektvezetési képességének fejlesztése és felkészítésük projektek önálló, sikeres lebonyolítására. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.05Pénzügyi kimutatások elemzése A képzés során a résztvevők megismerik és elsajátítják a beszámoló elemzés eszközeit és technikáit, képessé válnak egy vállalat vagyoni, pénzügyi és jövedelmi helyzetének komplex megítélésére a nyilvánosan elérhető pénzügyi beszámolók alapján. Betekintést kapnak a vállalati beszámolók megértéséhez elengedhetetlen iparági elemzés eszközrendszerébe és technikáiba.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.13Tudatos delegálás - vezetői tréning Programunk két fontos vezetői készség fejlesztésére irányul. Az egyik a tudatos delegálás, mint elengedhetetlen vezetői időfelszabadító, munkatárs-fejlesztő készség, a másik az ehhez szükséges asszertív kommunikáció, amely ezt a folyamatot segíti.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Az asztalos szakma is megadhatja az alkotás örömét

Ki gondolná, hogy az egyéni vállalkozó asztalosnál a munka körülbelül 30-40 százalékát nem is a bútor legyártása és beszerelése jelenti, hanem... Teljes cikk

"Keressük a lila elefántot" - avagy miért izgalmas a toborzó szakma

Miért szeretek recruiter lenni? – tette fel a kérdést néhány ismert toborzási szakembernek Csatalinácz Adrienn, az euJobs HR-Group HR és BRAND... Teljes cikk

A szexi pozíciónevek csapdája

Tudja mi a különbség a sales manager, a business development manager és account manager munkakörök között? A gyakorlatban nem sok: az... Teljes cikk