Nők férfias szakmákban - kamionsofőrként Európa útjain
A Jobpilot sorozata ezúttal Bari Györgyit mutatja be, aki teherautóvezetőként szeli át Európát. Szakmáját egy fogadás miatt választotta, de örökre beleszeretett. Ha kell, egy benzinkút parkolójában alszik, de már sokszorosan körbeutazta Európát és senkivel sem cserélne. Pályaválasztására a férfiak egy része felnéz, míg a másik értetlenkedve fintorog. Nagyító alatt egy női kamionsofőr.
"Más szakmám nincs is - igaz, a kamionsofőrködés előtt egy rövid ideig betanított munkásként is dolgoztam a Nagykanizsai Üveggyárban. Maga a sofőrködés mindig nagyon tetszett és vonzott. Mégsem ezért tanultam ki a szakmát - hanem fogadásból, mert a volt kollégák a gyárban folyton azzal cukkoltak, hogy úgysem tudnék letenni egy buszvezetői vizsgát. Én nem így gondoltam. Csakhogy a buszvezetői vizsga előtt Nagykanizsán még C+E kategóriából is (ez a jogosítvány-típus szükséges teherautóra, kamionra és a nehézpótkocsikhoz - a szerk.) le kellett vizsgázni. Így aztán elvégeztem a szükséges tanfolyamokat. Majd 1994. október 21-én vizsgáztam C+E kategóriából és egy évvel később buszból. És mivel szerettem és mai napig is nagyon szeretek vezetni, végül a sofőrködés mellett döntöttem."
4 óra vezetés után 45 perc pihenő
Györgyi egy átlagos munkanapját szinte mindig a volán mögött, a vezetőfülkében kezdi. A kötelezően megteendő kilométerek száma a "küldetés" hosszától is függ. "Ha a fuvarfeladatom 1000 kilométer felett van, akkor 4,5 órányi vezetés után következhet 45 perc szünet. Általában vezetéssel kezdem a napot: attól függően, hogy épp milyen messze vagyok a szállítmányokat le, -és felrakodó cégtől. A megbízóhoz érkezve - attól függően, hogy épp mi van soron - részt veszek a le, -vagy épp a felrakodásban. A feladat oroszlánrészét ugyan a megbízó cég alkalmazottai végzik, de az áru biztonságos rögzítése mindig az én feladatom." A kamionos azt sem rejti véka alá, hogy bármennyire is szereti róni az európai sztrádákon a kilométereket, ez az életforma időnként bizony elég nomád. Így nem éppen a szélsőségesen kényelemszerető embereknek való... "A nap végefelé általában megkeresem a pihenésre leginkább alkalmas parkolóhelyet, ahol valamennyire ki tudom fújni magamat. Ez van, hogy épp egy benzinkút vagy a megbízó telephelye - de az is előfordul, hogy egy útmenti kamionparkoló."
"Körbeutazhatom Európát"
Györgyinek így a pihenés mellett a főzést és az "egészségügyi szüneteket" jobbára a spártai körülményekkel tarkított pihenőidőben kell megoldania. Munkáját mindezek ellenére sem cserélné el senkivel. "Eddig nem ért munka közben semmi baj, de ezután se érjen. Szeretem a szakmámat, így negatívumokról se nagyon tudok beszélni. Ráadásul körbeutazhatom Európát. Olyan helyekre juthatok el, amiről mások csak álmodhatnak és a fizetés is jobb az átlagosnál."
Bari Györgyi karrierében mindenképp érdekes, hogy míg a pályára kerülésében a buszvezetői készségeit vitató kollégákkal kötött fogadás játszotta a főszerepet, rutinos kamionsofőrként női mivolta inkább előny, mint hátrány. Környezete nagyon pozitívan fogadja a munkáját és a férfi kollégák segítőkészek - akkor is rögtön zokszó nélkül felajánlják segítségüket, ha nehézsége akadna például 1-1 rakomány biztosításánál.
Még kilenc nő dolgozik a fuvarozócégnél
"A megbízó cégeknél nőként sokszor előnyt élvezek, de volt rá példa, hogy az igazoltatásnál is épp emiatt voltak velem elnézőbbek." Györgyi cégénél ráadásul nem is ő az egyetlen hölgy - a neki munkát adó Kanczler Intertrans Kft. csapatában rajta kívül még 9 női kamionsofőr dolgozik.
A női kamionsofőrök megítélésében azért nem minden cég hozzáállása egyforma. Volt olyan hazai fuvarozó cég, amely megkeresésünkre gúnyos értetlenkedéssel vette tudomásul, hogy már nők is dolgoznak a területen.) A szakmához azonban ma már mindkét nemben több kell, mint pusztán jó adottságok: a C+E jogosítvány megszerzése 600 ezer forintra rúg. Ugyanakkor nem elhanyagolható, hogy a kamionsofőröktől nem minden esetben várnak sokéves szakmai tapasztalatot: ha munkadömping van, a HR akár "nullkilométeres kezdőket" is örömmel felvesz.
Takács Gabriella
- 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.
Részletek
Jegyek
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
A targoncavezető a raktárak és gyárak nélkülözhetetlen munkatársa, aki a logisztikai folyamatok zökkenőmentes működéséről gondoskodik. Teljes cikk
A mezőgazdasági gépszerelő kulcsfontosságú szereplő a modern mezőgazdaságban, hiszen a termelés hatékonysága nagyrészt a gépek megbízható működésén múlik. Teljes cikk
A gépjárművillamossági szerelő a modern autók egyik legfontosabb szakembere, hiszen a járművek nagy része ma már elektronikus rendszerekre épül. Teljes cikk
- Október végétől a nők már ingyen dolgoznak – de most fordulhat a kocka 4 hete
- A nő, aki megmutatta: az álommelót nem megtalálni, hanem kitalálni kell 1 hónapja
- Miért utálják mindenhol a HR-t – és miért nélkülözhetetlen mégis? 1 hónapja
- Miért fizet jobban az egyetem az apáknak? – A fiatal kutatók bérkülönbségei 1 hónapja
- Felmondani az öregek szoktak, a Z generáció csak simán nem megy be többet 2 hónapja
- Vége a titkolt béreknek: ha nagy a férfi-nő különbség, intézkedni kell! 2 hónapja
- Öt párhuzam a sakk és a kockázatkezelés között 2 hónapja
- Havi 1,2 millió diploma nélkül? Íme az egyik legjobban fizetett szakma itthon 3 hónapja
- "Ez volt a legnehezebb évem a HR-en" - miért hagyják el egyre többen a szakmát? 3 hónapja
- Ezek a legnépszerűbb szakmák az Egyesült Királyságban 5 hónapja
- Megbecsült és lenézett szakmák: itt a lista 5 hónapja

Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?