kapubanner for mobile
Megjelent: 21 éve

Outplacement - gondoskodó elbocsátás

Outplacement - gondoskodó elbocsátás 2003. március 6. " class="kapcsszoveg">Molnár Zsuzsanna Egyelőre nem sok cég fizet azért, hogy elbocsátott alkalmazottai könnyen el tudjanak helyezkedni. Pedig az outplacement szolgáltatás az elbocsátás többi költségéhez viszonyítva olcsó. hirdetés Általában a cégek azoknak az alkalmazottaknak fizetik meg az outplacement szolgáltatást, vagyis az elbocsátás utáni egyéni karrier- tanácsadást, akik önhibájukon kívül kényszerülnek távozni. Az Egyesült Államokban a hatvanas évek óta igénybe vehetik ezt a segítséget a munkavállalók. Mára annyira természetessé vált, hogy az elbocsátottak 70-80 százalékának automatikusan jár. Magyarország még messze jár a gondoskodás ilyen magas fokától. Sok vállalat nem is ismeri ezt az outplacement szolgáltatást, pedig az elbocsátás összes költségével összehasonlítva ennek a költségei alacsonyak.Mi az outplacement? Az outplacement szolgáltatás lényege, hogy az elbocsátott alkalmazottnak a korábbi cége általában 3-6 hónapig tartó egyéni karrier-tanácsadást fizet, amelynek segítségével a munka nélkül maradt emberek jóval könnyebben tudnak állást találni. A bizonytalan helyzetben profi tanácsadók segítik őket, elmondják mik az aktuális munkaerőpiaci elvárások, milyen szakmák keresettek, és segítenek felkészülni a kiválasztási folyamatra. A vezetővel kezdődik Optimális esetben az outplacement tanácsadás már a vezetők felkészítésével elkezdődik. A legutáltabb menedzserfeladat az elbocsátás, éppen ezért sok főnök fel sem készül rá tisztességesen, pedig majdnem mindenkit elér ez a keserű kötelesség. „Léteznek olyan sztenderd panelek, amelyek minden ilyen beszélgetés során előfordulnak – mondta el a FigyelőNetnek Juhos Andrea, a Dreak Bem Morin tanácsadó cég partnere. - Ezekre könnyen fel lehet készíteni a vezetőt." Ugyanazok a kérdések hangzanak el általában az alkalmazottak részéről, ugyanolyan lelkiállapotba kerülnek, ugyanazt mondják a többieknek. Ha a vezetők felkészülnek a beszélgetésre, az alkalmazott szempontjából is humánusan közölhetik a hírt, és önmaguk számára is stresszmentesíthetik a kényes feladat elvégzését. Apróságokkal is oldható a feszültség: érdemes mindig zárt ajtók és elsötétített ablakok mögött közölni a hírt, odakészíteni egy pohár vizet az elbocsátottnak, esetleg egy zsebkendőt. Magyarország: egyre többenHárom évvel ezelőtt még alig volt igény hazánkban az outplacement szolgáltatásra, egyre több cég hajlandó azonban megfizetni elbocsátott alkalmazottjának az álláskeresési tanácsadást. A FigyelőNet több HR vezetőt megkérdezett, és elmondták, cégüknél általában azoknak jár a szolgáltatás, akik önhibájukon kívül – átszervezés vagy munkakör megszűnése miatt – vesztik el állásukat. Természetesen ez nem jelent automatikus juttatást, hiszen sok vállalat nem engedheti meg magának ezt a pluszköltséget. Háromhavi tanácsadásért az elbocsátott havi bruttó fizetésének kicsit kevesebb, mint másfélszeresét kérik el az outplacement cégek, hat vagy tizenkét hónap szolgáltatás esetében pedig kéthavi bruttó bér jár a tanácsadóknak.  Azonnali segítség, cél az önismeret Az outplacement tanácsadók általában a cég irodájában, egy másik szobában várják az épp elbocsátottakat, hogy azonnal beszélni tudjanak velük a sokk után. Ez azért fontos, mert így a munkavállaló külső személyekkel oszthatja meg elkeseredettségét és dühét, akik a beszélgetés alatt azonnal elmondják, mik a lehetőségei, miben tudnak segíteni neki, hogy könnyen találjon állást. Az alkalmazott így sokkal könnyebben éli meg az elbocsátást, látja a jövőjét, nem csak a jelen negatív történései foglalkoztatják. A következőkben már az egyéni tanácsadásé a főszerep. „Az első beszélgetéseken általában az indulataikat beszélik ki magukból a csalódott és elkeseredett ügyfeleink" – árulta el Juhos Andrea. Van, akinél ez akár 3-4 alkalomig eltart. Ezután az ügyfél korábbi karrierjének értékelése következik: miben volt jó, mit szeretett csinálni. A következő fázisban kérdőíven alapuló személyiségértékelés történik, ahol kiderül, melyek az illető munkahelyi elvárásai és szerepei, attitűdje. A kiértékelő beszélgetés hosszú és alapos, hogy az ügyfél reális önképet alakíthasson ki, ami később az álláskeresés során elengedhetetlen. Átmeneti munkahely A Drake Beam Morin irodáját az együttműködés jegyében alakították ki: önkiszolgáló konyha áll az álláskeresők rendelkezésére, akik akár egész napjukat ott tölthetik. Internetezhetnek, jelentkezhetnek állásokra, letölthetnek szakmai anyagokat, elolvashatják az újságokat, segíthetnek akár egymásnak is, de a tanácsadókat is bármikor kérdezhetik. Az álláskeresés akár depresszióba is hajló időszakát így legalább nem otthon töltik.  Marketingterv, felkészülés a felvételi interjúra Következhet az álláskereső „marketingtervének" kidolgozása, vagyis: hogyan tudná eladni magát a munakerőpiacon. A tanácsadó és az ügyfél pontos akciótervet készít, pontokba szedi, mit kell tenni egy állás elnyerésének érdekében. Megszületik az önéletrajz, melyet természetesen mindig a kiírt pozícióhoz igazítanak. Innentől az ügyfélen múlik, hova küldi el önéletrajzát, hogyan tudja mozgósítani kapcsolati tőkéjét. Mielőtt élesben kellene szerepelniük az elbocsátottnak a felvételi interjún, egy ismeretlen tanácsadó felvételi beszélgetést szimulál vele. Ugyanazokat a kérdéseket teszi fel, amelyekre az életben is számíthat, beszélnek a bérről és a megpályázott pozícióról is. A kiértékeléskor videóról nézik vissza a beszélgetést, és átvesznek újra mindent, amin javítania kell az ügyfélnek, tanácsokat kap, akár meg is ismétlik az interjút. Ha az ügyfél sikerrel jár, általában az a tanácsadónál is nagy öröm, pezsgővel koccintanak, meséli Juhos Andrea. „Előfordult már, hogy egy ügyfelünk repülni vitte el a karrier-tanácsadóját, így ünnepeltek."
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Jelentősen visszaesett az állásvesztéstől rettegő magyarok aránya

A magyar munkavállalók bizalmi attitűdje 2023-ban kiegyensúlyozott és stabil volt, emellett bizakodásra adhat okot, hogy idén akár már javuló... Teljes cikk

Felpörgött a monori akkugyártó, átrendeződés a MÁV Csoportnál - létszámtrendek

Egy hónap alatt 160, egy év alatt több mint ezer fővel növelte létszámát a dél-koreai akkugyártó, a Shinheung Sec EU Kft. Monoron. A MÁV Csoport... Teljes cikk

Több mint 60 ezer befektetési banki állás szűnt meg idén

Több mint 60 ezer állás szűnt meg az idén a globális befektetési banki szektorban a Financial Times szerdán ismertetett ágazati felmérése szerint. Teljes cikk

Kapcsolódó hírek