Pihenőszobák, inspiráló belmagasság - íme az új irodatrendek
A cégek szinte csak bérelt irodákban működnek és ezek közül is a hosszabb távú konstrukcióknál látnak neki leginkább a környezet átalakításának. Ha a vezető számára ez fontos, akkor belsőépítésszel együtt tervezi meg és a saját ötleteit is beleteszi. Multinál a designer dolga csupán a színek és a hangulatok megteremtése, a terek elrendezése, de az apróbb ötletekre kevesebb fókusz jut.
Magas belmagasság hiánya és csocsóasztal
Sokan látták az e-mailben terjedő képeket az amerikai Google irodájáról, csodálkoztak rá az ottani világra és nagyon sajnálták, hogy idehaza még csak hasonlóval sem lehet találkozni. A 2010-ben indult, kisméretű irodák bérbeadásával foglalkozó internetes irodakereső két szakembere, Gorondy Máté és Huszlicska Dávid, mikor már többször hallotta ezt a sajnálkozást, úgy döntött, hogy az idehaza is hasonló színvonalon működő irodákat bemutatják az érdeklődőknek. Ezért indították el az officespotting.blog.hu-t.
A blog kifejezetten hazai irodákba látogat el, és azokat lefényképezve mutatja be a példaértékű belső kialakításokat. Ma már sorban állnak a cégek, hogy szerepeltethessék irodáikat a blogon, bár a lehetőségről csak a netes hálózatokon keresztül szerezhettek tudomást. Mára a napi többezres rákattintást az hozza a blogolóknak, hogy a munkavállalók szeretik ismerőseiknek mutogatni a szép munkakörnyezetüket.
A szakemberek szerint ma már fantasztikus tárgyakat, megoldásokat lehet egy-egy fotózáskor az irodákban találni. Jógaszoba, a szentendrei Tűzoltó Parancsnokságon konditerem, szauna található, de volt olyan reklámügynökség, ahol a tárgyalót egy páncélterembe szánták. Az officespotting blogolói kifejezetten ügyelnek arra, hogy csak olyan irodákat mutassanak be, amelyek valamilyen szempontból különlegesek. Sokszor a bennük dolgozók nem is veszik észre, milyen kincsek veszik őket körül, mert a napi rutinban nem tűnik föl számukra egy-egy oszlop, vagy ajtó egyedi kialakítása. A honlapjukon minden eddig meglátogatott iroda és az ezt elemző cikk is megtalálható. (Az officespotting friss cikkei http://www.hrblog.hu/officespotting/ már a HR Portálról is elérhetőek - a szerk.)
Mivel elsősorban olyan irodákat látogatott meg Gorondy Máté és Huszlicska Dávid, amelyek vagy ügyfélforgalommal, vagy hozzáadott érték teremtésével foglalkoztak, mindegyik cégnél nagyon fontos tényező volt a dolgozók komfortérzete. A cégek alapvetően a biztonságra és az egységes képre törekednek, amikor berendezik az irodájukat, illetve a szegmensüknek megfelelő lokáció is fontos szempont - említette Gorondy Máté.
Mivel ma már a hatékonyság az a mutató, amelynek szinte mindent alá kell rendelni, legtöbb esetben ezt támogatja az iroda kiválasztása és belsőépítészeti kialakítása is. E mellett azonban nagy különbségek is tapasztalhatóak a hazai irodapiacon. Mást jelent a hatékonyság például egy kis, pénzüggyel foglalkozó cégnél, ahol - jó, ha egeret is adtak a dolgozónak a számítógépe mellé, hogy hatékonyabban tudjon dolgozni - viccelődik Huszlicska Dávid - és megint más az, amit például a Ringier irodájában tapasztaltak. Itt a hosszadalmas előkészítést követően egy kiválóan lemenedzselt iroda-kialakítási projekt valósult meg. A ház tele lett ötlettel, élménnyel. Nemcsak a dolgozók érzik úgy, hogy jó bent lenni, hanem az ügyfelek is.
A másik nagyon jó példa a kitűnő irodai környezetre a Telenor székháza. Új, a fenntartható fejlődés szerint végiggondolt megoldások, ötletes tér-megoldások lettek kialakítva. Ami a legjobb ebben az épületben, az a jelenlegi befejezetlensége. Úgy tervezték meg, hogy az első "belakása" után írták csak ki azt a belsőépítészeti tendert, amellyel például az aula is ember-barátiabbá válhat.
Ahogy a Telenor aulájában is, úgy szinte minden modern irodában helyet kapott a lazítást szolgáló csocsó-asztal. Gorondy Máté és Huszlicska Dávid már kifejezetten bevett szokásnak látja azt, amikor egy-egy irodába belépve a dolgozói relaxációt említik, hogy az asztali focit mutatják meg a vezetők. Szerencsére azonban ezen a területen is találékonyak az irodák kialakítói és az utóbbi időszakban már más megoldásokat, például biliárdasztalt és ping-pong asztalt is felállítottak néhány munkahelyen. A blogolók jártak olyan IT-s cég irodájában is, ahol a recepciónál egy élő fa áll és a körülötte kialakított körpadra lehet leülni. A szakértők szerint a közösségi terekre egyébként mostanában kezdtek mindenütt jobban odafigyelni, és a kialakításuk ma már legalább olyan fontos, mint a munkaállomásoké.
Szintén állandó szereplői a modern iroda-kultúrának a biciklitároló és a hozzá tartozó bicikli-erdő is. Már nem néznek furcsán a kerékpárral bejáróra egy cégnél sem, sőt Gorondy Máté és Huszlicska Dávid szerint a nagy irodaházak is kialakítanak ilyen tárolókat, mert ezzel növelik a vonzerejüket, illetve ez ma már versenyelőnyhöz is juttathatja őket az irodai ingatlanok piacán.
Még eredeti az ötlet, de egyre több helyen megfigyelhető, hogy a recepciót valamilyen meghökkentő megoldással váltják föl - elsősorban a reklámcégek. Ilyenek például a bárpulttá változtatott fogadó-állomások, amelyek közül néhány a munkaidő lejárta után át is alakul vendéglátó-egységgé.
A jövőben a pihenőszobák kialakítását látja ilyen trendnek a két blogger. Ez persze azt jelenti, hogy még több időt fogunk a munkahelyünkön tölteni, de egyben lazább időkorlátokat is biztosít majd a munkavégzéshez.
A szakemberek szerint, ami a legjobban hiányzik a magyar irodákból, és ami már Amerikában elterjedt, az a nagy és inspiráló belmagasság, a loftirodák. Ahhoz, hogy ez a kreativitást növelő hatás megvalósuljon, legalább négy méteres belmagasságra lenne szükség, amelyet a blog írói szinte csak a belvárosi lakásirodáknál láttak eddig.
Trend, ami nincs
Az iroda-berendezéseknél az amerikai trend most az indusztriális környezet megteremtése. Gorondy Máté szerint nagyon szerves és egyben esztétikus módon kialakítható ez a megoldás azzal, ha például kibontják az álmennyezetet és a strangokat, a csöveket láthatóvá teszik - természetesen a megfelelő felületkezelés után.
A legmodernebb irodákat azok a vállalkozások alakítják ki, amelyek legalább 5 éves bérleti szerződést kötve elköteleződnek az adott helyszín mellett. Huszlicska Dávid szerint mostanában már sok pénzt és időt fordítanak a cégek az irodáikra, csak nem mindegy milyen módon. Az officespotting írói azt látták, hogy míg az idetelepülő multik inkább csak kiadják a feladatot egy belsőépítésznek, addig a magyar tulajdonosok a belsőépítésszel együtt alakítják ki a belső teret. Az esztétikus környezet létrehozása sokba kerül, de míg az adott szakembernek ez a sokadik munkája, addig az apró ötletekkel az olcsóbb kivitelezést is föl lehet dobni. Sokkal többet lehet egy térből ötleteléssel kihozni, mintha csak a belsőépítészre bízza a munkát a vezető. Együttes tevékenységgel fókuszba kerülhet mind az alkalmazottak hatékony munkája, mind a komfortérzete.
Új trendként jelentkezett 3-4 éve a co-working munkavégzéshez alkalmazkodó nyitott térkialakítás. Ezekben az irodákban egyszemélyes cégek használják az infrastruktúrát. A szakemberek szerint a havi 20-40 ezer forintos térítési díj költséghatékonyabb ráfordítás a kávézóban való munkavégzéshez képest, és emellett olyan szociális környezetet is teremt az ott dolgozóknak, ami otthonról nem elérhető. Ezen irodák sajátja azonban az állandó hangzavar. Csak annak való ez az iroda-forma, aki bírja a folytonos telefoncsörgést, beszélgetést a közvetlen közelében. Elmélyült munkavégzést ezeken a munkahelyeken csak azok tudnak folytatni, akiket nem lehet a koncentrált állapotukból kizökkenteni.
Azt, hogy nyitott légterű, "open space"-jellegű, vagy a szobákra bontott irodatér a hatékonyabb, az Huszlicska Dávid és Gorondy Máté szerint személy- és munkafázisfüggő. Az olyan vállalatok, mint például a Facebook, olyannyira nyitottak, hogy még zárt tárgyalók sincsenek benne, tehát minden üzleti és magánéletbeli megnyilvánulás nyilvánossá válik. Ez azonban idővel feszültséget okoz. Ha viszont minden munkavállaló külön szobában ül, az a gyors információ-áramlást akadályozza. A szakértők szerint az ideális megoldás az, amikor közös térben, félmagas paravánok közt dolgozhatnak a munkavállalók, ugyanakkor a tárgyalók zárt terek maradnak, ahol kialakítanak egy-egy munkaállomást is, hogy az elmélyülést igénylő munkákat el lehessen ott is végezni. Ma már mindenki mobil, a munkavégzés eszköze a laptop, amelyet bárhova be lehet vinni és föl lehet vele a hálózatra csatlakozni - mondta Huszlicska Dávid. A hatékonyabb munkavégzés érdekében nyugaton már elterjedtek az úgynevezett csendes szobák, "quiet room"-ok.
Villantós irodák
A hazai pályán azért jócskán található olyan iroda is, ami több okból is kerüli a nyilvánosságot. Van olyan fejlesztő cég, ahol a környezet "rendszergazdai", azonban a munkavállalók, akik ott dolgoznak, remekül érzik magukat benne, és végülis az iroda a benne dolgozókért létesül. Pont ezt a megállapítást nem látták a blogolók beigazolódni akkor, amikor egy nagyon drága beruházást lehetett megnézni egy még drágább irodában. A dolgozók itt csak "élő díszletei" voltak a bemutató-teremnek és ez érződött a hangulaton is.
Van olyan cég, amelynek a design-ja csillogó-villogó, de belépve, megfagy a levegő. A blog írói mindig beszélgetnek a munkatársakkal is, hogy kiderüljön, vajon a nagyszerűen épített környezeten kívül a cég figyel-e az alkalmazottaira is, vagy ez is csak egy "villantós" iroda, ahol az ember nem fontos. Huszlicska Dávid és Gorondy Máté ugyanis egybehangzóan állítja, hogy önmagában a szép irodai környezet nem csökkenti a fluktuációt, ha viszont párosul az alkalmazottakra való odafigyeléssel, akkor a cég iránti elköteleződés nagymértékben megnő.
- 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
A HR szakma kollektív túlterheltségben dolgozik, derült ki a frissen elkészült HR Mentális Index 2025-ből. Egy háttérbeszélgetésen négy szakértő... Teljes cikk
A munkahelyi stressz és a mentális kimerültség soha nem látott szintre emelkedett és a legtöbb hiányzás mögött lelki megterhelés áll. A... Teljes cikk
Immár tudományosan is igazolt, hogy a hét közbeni kialvatlanságot a hétvégi „pótló” pihenés kompenzálhatja, javítja a közérzetet, csökkenti... Teljes cikk
- Kiderült, mitől lesz ideális egy iroda 2025-ben 2 hónapja
- A flexibilis irodáké a jövő? 3 hónapja
- Hibrid munkavégzés és az irodák új szerepe 3 hónapja
- Az irodától a home office-ig: mi teszi boldoggá a munkavállalókat? 4 hónapja
- Egyre kisebb hely jut majd a dolgozóknak az irodában? 5 hónapja
- Four-day work week: the Hungarians have voted, here are the results 5 hónapja
- Fenntartható iroda: miért érdemes tenni a környezetbarát működésért? 5 hónapja
- Fókuszált munka és együttműködés - így néz ki belülről a Richter magyar központja 6 hónapja
- Fagyigép, masszázs, borhűtő a munkahelyen: hódíthatnak az irodahotelek 7 hónapja
- 3-2-1 szabály az adatbiztonságban - Hogyan csináljuk saját magunk? 7 hónapja
- Önálló jogi technológiai csoport indul a Jalsovszkynál 8 hónapja
Egy CEO naplója - a világ egyik legnépszerűbb podcastja