kapubanner for mobile
Megjelent: 10 éve

Senkinek sem jó, mégis nehéz kiirtani a hálapénzt

Bár a hálapénz nagyon sok szempontból káros, mégis mára részévé vált az egészségügy működésének, így nagyon nehéz kiirtani, és sima béremeléssel már nem orvosolható , írja az Index. Miközben orvosi tiltakozás indult, és Emmi válasz is született az ügyben.

A hálapénznek a hálához ma már nem sok köze van, a betegek általában azért adják, hogy jobb, gyorsabb ellátást, több odafigyelést kapjon. A betegek, hozzátartozók gyakran önigazolásnak is használják, hogy mindent megtettek gyógyulásuk érdekében. Ugyanakkor a hálapénz komoly bizonytalanságot teremt az egészségügyben a beteg és az orvos számára egyaránt.

A hálapénzként adott összegekről csak becslések vannak, évi 10 milliárd forinttól akár évi 100 milliárd forintig is terjedhet. Általában szájhagyomány útján terjednek az összegek, hogy mennyit "szokás" adni. Az orvosok szűk rétege, 10-14 százaléka kaphat aránytalanul sokat, megközelítően 30 százalék közepesen sokat, kétötöd keveset, ötödük pedig semmit vagy szinte semmit.

A Btk. 2013-as módosítása szerint vesztegetésért három évig tartó szabadságvesztéssel sújtható az az orvos is, aki jogtalan előnyt kér, vagy a jogtalan előnyt vagy ennek ígéretét elfogadja. Azonban nem mindegy, hogy valóban háláról vagy az ellátás függővé tételéről van szó. Utóbbi súlyosan etikátlan és törvénytelen, míg a háláról lehet szó, ha azt a kórház szabályzatában lehetővé tette.

64 orvos nyílt levelet fogalmazott meg az egészségügyért felelős államtitkárnak, mert megelégelték az egészségügy állapotát és a hálapénz kapcsán kialakult helyzetet is. Erről részleteiben ITT írtunk.

Az Emmi válaszolt a nyílt levélre, amely szerint folyamatos a szakmai konzultáció, minden véleményt meghallgatnak, de egyben azt is közölték, hogy csökkentették az orvoselvándorlást és a kórházak adósságának mértékét.

Közben a Magyar Orvosi Kamara támogatja a Szegedről, 64 orvos kezdeményezte mozgalmat, mert mint írják mindaz, amit leírtak sajnálatos valóság.

Index
  • 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Targoncavezető

A targoncavezető a raktárak és gyárak nélkülözhetetlen munkatársa, aki a logisztikai folyamatok zökkenőmentes működéséről gondoskodik. Teljes cikk

Mezőgazdasági gépszerelő

A mezőgazdasági gépszerelő kulcsfontosságú szereplő a modern mezőgazdaságban, hiszen a termelés hatékonysága nagyrészt a gépek megbízható működésén múlik. Teljes cikk

Gépjárművillamossági szerelő

A gépjárművillamossági szerelő a modern autók egyik legfontosabb szakembere, hiszen a járművek nagy része ma már elektronikus rendszerekre épül. Teljes cikk