Megjelent: 10 éve

Sok cégnél van távmunka anélkül, hogy tudnának róla

Míg a vállalatok jó része tájékozatlan és sokszor elutasító az atipikus foglalkoztatás terén Magyarországon, addig a munkavállalók eredménytelenül lavíroznak a munka és a magánélet egyensúlyának kialakításában. Vannak azonban olyan vállalatok, amelyek élen járnak e téren.

images

"Az új típusú vállalati kultúra itthoni megvalósulásáig még hosszú az út" - hangsúlyozta egy sajtóbeszélgetésen Keveházi Katalin, a JÓL-LÉT Alapítvány vezetője.

A távmunka, a részmunkaidős foglalkoztatás vagy a rugalmas munkaidő nem ismeretlen fogalmak itthon, a szakemberek szerint azonban sem a vállalatvezetők, sem a munkavállalók nincsenek tisztában ezek jogi hátterével. "Sok cégnél van távmunka anélkül, hogy tudnának róla. E munkamódszer szerint foglalkoztatnak, de nem tudatosan, és még nem helyezték szervezett keretek közé" - emeli ki Tóth Adrienn, a Magyar Távmunka Szövetség elnökségi tagja, hozzátéve, hogy a távmunka itthon jogi keretet kapott. A szövetség idei, friss felméréséből kiderült, hogy az általuk megkérdezett vállalatok 77 százaléka nyitott a rugalmas munkaidőre, 67 százaléka alkalmazza a home office-t - szóban, alkalmanként engedélyezett otthoni munkavégzés -, és csak 28 százaléknál jellemző a rendszeres távoli munkavégzés, a távmunka valamely formája.

Az atipikus foglalkoztatásnál a sztereotípiák sokszor valós problémát jelentenek, hiszen egy vezetőnél például, aki napi 10-12 órát dolgozik, ehhez kapcsolódik a rugalmasság a vállalat részéről. "Azaz ennek a munkaidőnek egy részét elvégezheti otthonról vagy éjszaka. Ez azonban nem egyenlő a rugalmas munkavégzéssel, a munkavállaló-barát foglalkoztatási politika nem erről szól" - hangsúlyozza Keveházi Katalin, aki szerint a hazai felső vezetőknek elsőként meg kell ismerniük az alapfogalmakat, de ha ők maguk nem nyitottak ezekre a legtöbb esetben bizalmi foglalkoztatási formákra, akkor Magyarországon még hosszú az út az új típusú vállalati kultúra megvalósulásáig.

Inkább előnyt jelent az atipikus foglalkoztatás

"Egy vállalat üzleti sikerének legfőbb erőforrása az ember. Energetizált, egészséges, tudással rendelkező, elkötelezett munkatársak tesznek bennünket piacvezetővé. Ehhez azonban élhető és szerethető munkahelyet kell teremtenünk, amelynek kulcspontja, hogy a dolgozóink megtalálják az egyensúlyt a munka és a magánélet között. A rugalmas munkaidő, a részmunkaidő vagy éppen a távmunka ehhez kiváló lehetőség" - vallja Somorjai Éva, a Magyar Telekom Nyrt. HR vezérigazgató-helyettese.

A piacvezető vállalat ennek mentén alakította ki humán stratégiáját, melynek célja volt többek között, hogy 2015-ig a dolgozók 20 százaléka atipikusan foglalkoztatott legyen. A cég 2012-re a 10,4 százalékos arányt elérte. "A tavalyi belső felmérésünk is igazolta a munkavállalói igényt a rugalmas foglalkoztatásra. A nálunk dolgozók 68 százaléka szívesen élne ezzel a foglalkoztatási formával, és csupán 16 százalékuknak vannak félelmei ezzel kapcsolatban. A Dolgozz Otthonról Nap kezdeményezést is egyre többen veszik igénybe a vállalatunknál, mellyel az atipikus foglalkoztatást kívánjuk közelebb hozni a kollégáinkhoz." - teszi hozzá Somorjai Éva.

"A munkavállalói nyitottság, a hosszú távú gondolkodás és motiváció elengedhetetlen ebben a kérdésben. A kollégáink egyéni törekvéseit minden esetben igyekszünk szem előtt tartani, ehhez átképzési programokkal segítjük őket" - magyarázza Barabás Erika, az IBM Magyarország HR igazgatója, aki szerint az atipikus foglalkoztatáskor sokkal inkább előnnyel indulnak azok, akik már jól ismerik a szervezet működését.
  • 2023.05.31Jövő Vezetője Díj - nevezés Keressük a Jövő vezetőit, segíts megtalálni őket! A közép- és felsővezetők elismerését célzó ‘Jövő vezetője’ díj idén is kiosztásra kerül. Nevezd a vezetődet! Részletek Jegyek
  • 2023.06.06Napi, heti pihenőidő és az új visszaélés-bejelentési törvény A workshop második felében azzal foglalkozunk, hogy az Európai Unió Bírósága 2023. márciusában egy magyar ügy kapcsán kimondta, hogy a heti és a napi pihenőidőt elkülönítve kell kiadni. Ez a magyar „általános munkarend” alapulvételével azt jelenti, hogy a szombati és vasárnapi naptári napokra eső heti két pihenőnap előtt kell kiadni a 11 órás napi pihenőidőt, tehát péntek 13.00 óra után munka már nem végezhető. Részletek Jegyek
  • 2023.06.27IFRS Halasztott adó képzés Élő, interaktív, online képzés a nemzetközi beszámolókészítési elvek szerint az adózás számviteli kezeléséről. Fő cél: - a halasztott adó fogalmának megismertetése: mitől halasztott? - a halasztott adó elszámolásának célja és jelentősége - a számítás esetei és gyakorlati példákon keresztüli bemutatása. Részletek Jegyek
További cikkek
A co-working új formája: Otthon, barátokkal

Bár a kávézók, co-working irodák és a könyvtárak remek helyek, egyre több távmunkás inkább a barátaival dolgozik együtt, otthon. Teljes cikk

Home office vagy visszatérés az irodába? - A dolgozókat is megosztja a kérdés

Sokak számára ma már teljesen magától értetődő, hogy otthonról végzik munkájukat, ugyanakkor számos dolgozó jött rá, hogy vannak előnyei az... Teljes cikk

Távmunka: éjszaka is lehet, a délután pedig akár a játéké, a pihenésé

Úgy tűnik, a távmunka következtében a munkavégzés rendje végérvényesen változóban van. Egy amerikai kutatás szerint a home office elterjedése... Teljes cikk