kapubanner for mobile
Megjelent: 11 éve

Sok cégnél van távmunka anélkül, hogy tudnának róla

Míg a vállalatok jó része tájékozatlan és sokszor elutasító az atipikus foglalkoztatás terén Magyarországon, addig a munkavállalók eredménytelenül lavíroznak a munka és a magánélet egyensúlyának kialakításában. Vannak azonban olyan vállalatok, amelyek élen járnak e téren.

images

"Az új típusú vállalati kultúra itthoni megvalósulásáig még hosszú az út" - hangsúlyozta egy sajtóbeszélgetésen Keveházi Katalin, a JÓL-LÉT Alapítvány vezetője.

A távmunka, a részmunkaidős foglalkoztatás vagy a rugalmas munkaidő nem ismeretlen fogalmak itthon, a szakemberek szerint azonban sem a vállalatvezetők, sem a munkavállalók nincsenek tisztában ezek jogi hátterével. "Sok cégnél van távmunka anélkül, hogy tudnának róla. E munkamódszer szerint foglalkoztatnak, de nem tudatosan, és még nem helyezték szervezett keretek közé" - emeli ki Tóth Adrienn, a Magyar Távmunka Szövetség elnökségi tagja, hozzátéve, hogy a távmunka itthon jogi keretet kapott. A szövetség idei, friss felméréséből kiderült, hogy az általuk megkérdezett vállalatok 77 százaléka nyitott a rugalmas munkaidőre, 67 százaléka alkalmazza a home office-t - szóban, alkalmanként engedélyezett otthoni munkavégzés -, és csak 28 százaléknál jellemző a rendszeres távoli munkavégzés, a távmunka valamely formája.

Az atipikus foglalkoztatásnál a sztereotípiák sokszor valós problémát jelentenek, hiszen egy vezetőnél például, aki napi 10-12 órát dolgozik, ehhez kapcsolódik a rugalmasság a vállalat részéről. "Azaz ennek a munkaidőnek egy részét elvégezheti otthonról vagy éjszaka. Ez azonban nem egyenlő a rugalmas munkavégzéssel, a munkavállaló-barát foglalkoztatási politika nem erről szól" - hangsúlyozza Keveházi Katalin, aki szerint a hazai felső vezetőknek elsőként meg kell ismerniük az alapfogalmakat, de ha ők maguk nem nyitottak ezekre a legtöbb esetben bizalmi foglalkoztatási formákra, akkor Magyarországon még hosszú az út az új típusú vállalati kultúra megvalósulásáig.

Inkább előnyt jelent az atipikus foglalkoztatás

"Egy vállalat üzleti sikerének legfőbb erőforrása az ember. Energetizált, egészséges, tudással rendelkező, elkötelezett munkatársak tesznek bennünket piacvezetővé. Ehhez azonban élhető és szerethető munkahelyet kell teremtenünk, amelynek kulcspontja, hogy a dolgozóink megtalálják az egyensúlyt a munka és a magánélet között. A rugalmas munkaidő, a részmunkaidő vagy éppen a távmunka ehhez kiváló lehetőség" - vallja Somorjai Éva, a Magyar Telekom Nyrt. HR vezérigazgató-helyettese.

A piacvezető vállalat ennek mentén alakította ki humán stratégiáját, melynek célja volt többek között, hogy 2015-ig a dolgozók 20 százaléka atipikusan foglalkoztatott legyen. A cég 2012-re a 10,4 százalékos arányt elérte. "A tavalyi belső felmérésünk is igazolta a munkavállalói igényt a rugalmas foglalkoztatásra. A nálunk dolgozók 68 százaléka szívesen élne ezzel a foglalkoztatási formával, és csupán 16 százalékuknak vannak félelmei ezzel kapcsolatban. A Dolgozz Otthonról Nap kezdeményezést is egyre többen veszik igénybe a vállalatunknál, mellyel az atipikus foglalkoztatást kívánjuk közelebb hozni a kollégáinkhoz." - teszi hozzá Somorjai Éva.

"A munkavállalói nyitottság, a hosszú távú gondolkodás és motiváció elengedhetetlen ebben a kérdésben. A kollégáink egyéni törekvéseit minden esetben igyekszünk szem előtt tartani, ehhez átképzési programokkal segítjük őket" - magyarázza Barabás Erika, az IBM Magyarország HR igazgatója, aki szerint az atipikus foglalkoztatáskor sokkal inkább előnnyel indulnak azok, akik már jól ismerik a szervezet működését.
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Home office munka

A home office az otthonról végezhető munkát jelenti. Lehetősége szélesebb körben a koronavírus-járvány idején terjedt el. A pandémia óta az ilyen... Teljes cikk

Egyre több vállalatnál döntenek a home office megszüntetése mellett

A home office a COVID előtt, jellemzően multinacionális vállalatnál dolgozók kiváltsága volt, a járvány alatt viszont irodai munkakörökben... Teljes cikk

Jön a 4 napos nyári munkahét a PwC-nél, de később le kell dolgozni

Egy újabb 4 napos munkahét projekt! A PwC Magyarország könyvvizsgálati üzletágának 280 munkatársa hétfőtől csütörtökig fog dolgozni a három... Teljes cikk