Gyimóthy Éva
Szerző: Gyimóthy Éva
Megjelent: 12 éve

Stewardesseket vár a Lufthansa - akár harmincéveseket is

- 1990 és 1999 között a Japanese Arilines, azóta pedig a Lufthansa légiutas-kísérője, magyarul, németül és angolul, valamint japánul is beszél. Hogyan került a Lufthansához?

- Igen, közel tíz évig dolgoztam a Japanese Airlinesnál, majd amikor kiléptem, egy stabil munkahelyet kerestem. A Lufthansának jó híre volt a munkaadók között, egyúttal megfelelő karrierlehetőséget is kínált, ezért jelentkeztem ide.

- Általában elvárják a stewardessektől, hogy minden helyzetben feltalálják magukat, és megbirkózzanak a legváratlanabb helyzetekkel is. Ez a kompetencia fejleszthető vagy erre születni kell?

- Így van, egy légiutas-kísérőnek a legkülönbözőbb feladatokkal és kihívásokkal kell megbirkóznia. Az ezekhez szükséges kompetenciát egyrészt a Lufthansa tréningjei során sajátítottam el, amelyeken nem csupán a napi feladatok ellátást oktatják, hanem a menedzsment, a pszichológia, a kultúrák közötti kommunikáció és természetesen az idegen nyelvek területét is lefedik, így rengeteg lehetőségem nyílt önmagam fejlesztésére.
A sikeres munkához azonban rengeteg tapasztalatra van szükség. Minden egyes út, minden repülés során újabb és újabb ismeretekkel gazdagodunk, hiszen a legkülönfélébb emberekkel találkozunk, segítünk megoldani a problémáikat és olyan szolgáltatást nyújtunk a fedélzeten, amely révén kellemesen tölthetik eltölthetik az utazás idejét. Azt hiszem, hogy a pozitív hozzáállás az egyik legfontosabb sikertényező a munkánk során, de nem árt egy cseppnyi humorérzék sem, amely számos nehéz helyzetben bizonyult hasznosnak.

- Tűzoltó, légiutas-kísérő, ügyvezető igazgató - ez a három foglalkozás bizonyult a legszexisebbnek, legvonzóbbnak a salary.com amerikai hírportál 2005-ös felmérésén. A stewardok és stewardessek mindig elegánsak, türelmesek, mosolygósak. Mennyire számít ebben a szakmában a külső és a kor?

- A Lufthansát képviseljük az utasok előtt attól a pillanattól kezdve, hogy a fedélzetre lépnek, ezért rendkívül fontos a külső megjelenésünk. Ugyanakkor a belső tényezők legalább annyira fontosak, mint az ápolt, gondozott külső. Egy stewardess legyen barátságos, segítőkész, gondolkodjon felelősen és őrizze meg a hidegvérét a legnehezebb szituációkban is. A stresszes helyzetek ellenére ez a munka igenis fiatalon tart: naponta rengeteg különböző származású, korú emberrel találkozunk, számtalan új élményben van részük nap mint nap, így lassabban öregszünk.

- Mit gondol, van-e esélye annak a harminc körüli nőnek, akit szakmaváltásra sarkallt a válság, és légiutas-kísérőnek állna, akár a Lufthansához?

- A megfelelő, szolgálatkész hozzáállással mindig van lehetőség légiutas-kísérővé válni. Természetesen ehhez teljesíteni kell a munkáltató elvárásait is. Az éppen megpályázható új helyek száma pedig nagyban függ a légitársaság pillanatnyi helyzetétől A Lufthansa például a jelentkező korától függetlenül számos pozíciót kínál az új belépők számára. A kollégáim is a legkülönbözőbb képzési háttérrel rendelkeznek és természetesen a jövőbeni terveik is merően eltérnek egymásétól.

- Milyen elvárásoknak kell megfelelniük a légiutas-kísérőknek?

- Fontos, hogy a légiutas-kísérő szolgálatkész legyen, szeressen kapcsolatba lépni, kommunikálni emberekkel, rendelkezzen némi interkulturális kompetenciával, jól kezelje a stresszt, független, megbízható és önálló személyiség legyen. Természetesen lényeges, hogy több nyelven is tudjon kommunikálni. Személy szerint azt is fontosnak tartom, hogy szeressük az embereket, legyünk nyitottak feléjük, bárhonnan is jöttek.

- Mi a tapasztalata, így jó néhány évvel a háta mögött, kik tudnak ebben a szakmában érvényesülni? Hiszen ez a munka egyfajta személyiségtípust kíván meg, itt nem 8-tól 4-ig tart a munkanap, légiutas-kísérők élete örök mozgás. Folyamatosan változó országok szokásaihoz, (munka) körülményekhez kell alkalmazkodniuk. Mennyire nehéz ezt megszokni? Meg lehet egyáltalán, vagy ebben rejlik a szakma szépsége?

- Az utazás szeretete nélkül nehéz stewardessként dolgozni. Ha valakit érdekelnek a különböző országok, kultúrák, városok, szereti a változatos munkát és szeret új embereket megismerni - legyen szó kollégákról, vagy utasokról -, akkor nem fog unatkozni és nem bánja a változatos munkaidő-beosztást. Két tengerentúli út közben pedig van időnk arra, hogy a családunkkal, a barátainkkal legyünk és még a házimunkára is jut idő. Ugyancsak motiváló, hogy a téli időszakban számos meleg égövi országba utazhatunk, én például nagyon élvezem, ha egy út után a kollégáimmal egy nyugágyban napozva pihenhetek - akár a tél közepén is.

Számomra azonban az a legfontosabb, hogy kellően pozitív és nyitott legyek más emberek iránt. Szeretek különböző emberekkel dolgozni és egyenlően tisztelem őket. Természetesen mindenkinek vannak személyes preferenciái és határai, de ezeket nem akarom megítélni. Persze igaz, ha például valaki mindig csak ugyanazt a néhány ételt hajlandó megenni, akkor valószínűleg nem alkalmas erre a munkára.

- Hogyan hangolja össze a munkát a magánéletével?

- A Lufthansa rugalmas munkaidőt biztosít, így lehetőségünk van arra, hogy annyi időt töltsünk munkával, amennyi lehetővé teszi, hogy a magánügyeinkre is elég időt fordíthassunk. Szerencsésnek mondhatjuk magunkat, hiszen más légitársaságokkal szemben a Lufthansa kiemelt figyelmet fordít a munkavállalók személyes helyzetére, a családos, vagy kisgyermekkel rendelkező alkalmazottak például előnyt élveznek, ha valami fontos történt a magánéletükben és emiatt át kell szervezni a munkarendet.

- Milyen országok között ingázik jelenleg?

- Most a legtöbbet Afrika és Észak-Amerika városai között dolgozom. Ez időről időre változik, korábban például Ázsiába és Indiába repültem a leggyakrabban. Remélem, jövőre már dolgozhatok az új Airbus A380 fedélzetén is, hiszen ekkor áll munkába a Lufthansanál az új óriásgép.

- Elsők között jelentkezett a Lufthansa "First Class" tréningprogramjára. Milyen készségeket sajátított itt el?

- Így van, a Lufthansa egy olyan programot indított, amelyet elsősorban az első osztályon dolgozók számára állított össze. Ez természetesen nem azt jelenti, hogy kizárólag ezen az osztályon dolgozunk, de a vállalat olyan elhivatott munkatársakat keresett, akik hajlandóak voltak az első osztály szolgáltatásainak szentelni az idejüket. A kiválasztás és a tréning során elsősorban a professzionális hozzáállást keresték.

A program nem csupán a fedélzeti szolgáltatásokat és az ügyfélelvárásokat foglalta magában, hanem a reptéri szolgáltatásokat is - így például a "First Class" terminálon található lehetőségeket is meg kellett ismernünk és az ottani kollégákkal is együtt kellett dolgoznunk. Ez egy olyan, Európában szinte egyedülálló szolgáltatás, ahol az első osztály utasai személyes kísérővel, külön terminálban esnek át a beléptetésen, a poggyászfeladáson és kényelmes körülmények között - amelyben megtalálható a személyes iroda, a fürdő- és masszázslehetőségek, az egyéni hálószoba - várhatják a gép indulását. Az első osztályon utazó fontos ügyfeleink esetében különösen fontos, hogy kipihenten és mosolygósan hagyják el a fedélzetet. Velük szemben is következetes, őszinte és nyitott vagyok, ez bizonyult eddig a legcélravezetőbbnek és valószínűleg ezért is kaptam az egyik legszebb bókot egy idősebb hölgytől: "Annyira jól éreztem magam, hogy legszívesebben magammal vinném Önt."
  • 2021.06.14DEKRA Felnőttképzési konferencia A globális képzési piac meghatározó szereplőjeként fontos számunkra, hogy ügyfeleink képzéseinek tervezéséhez és megszervezéséhez a lehető legtöbb támogatást adhassuk. A 2021. január 1-től hatályos, az OKJ-t felváltó új képzési rendszerrel életbelépő új folyamatok minden munkáltatót érintenek, akik munkavállalóik részére képzéseket szerveznek. Hogy segítsük az eligazodást, illetve iránymutatást nyújthassunk az új képzési rendszerrel kapcsolatban, INGYENES webkonferenciát tartunk a témában. Részletek Jegyek
  • 2021.06.19Agilis Transformáció Leader képzés online, videokonferenciás Hazánkban egyre több és több vállalat lép az agilis átalakulás útjára, így felértékelődik az agilis transzformációt vezető szakemberek jelentősége. Az Agile Transformation Leader egy olyan szervezetfejlesztő szakember, aki felkészíti és végig kíséri az agilis átalakulás útján a vállalatot. Ügyfél-fókuszt, Design Thinking szemléletet hoz be, vezetőket coachol, csapatokat mentorál, miközben pozitív, felhatalmazó légkört teremt a szervezeten belül. Részletek Jegyek
  • 2021.06.23Visszatérés az irodába, de hogyan? Visszacsöppenni az irodai forgatagba kihívásokkal teli feladat, tudatosan megtervezett lépések mentén azonban viszonylag zökkenőmentessé tehetjük a folyamatot. Részletek Jegyek
  • 2021.06.28Minőségellenőr képzés A minőségellenőrök felkészítése a minőségellenőrzési és fejlesztési tevékenységek eredményes elvégzésére. A minőségellenőrzéshez szükséges alapvető ismeretek és módszerek készségszintű elsajátítása, a résztvevők minőségirányítási kompetenciájának fejlesztése. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
A turizmus szakmáit népszerűsítő kampányt indított az MTÜ

A Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) kisfilmekkel, imázsvideóval, új weboldallal elindította szakmanépszerűsítő kampányát, kiemelt cél az... Teljes cikk

Félig lecserélt állománnyal várja az újranyitást a biztonsági szektor

A turizmus, a vendéglátás és a rendezvények újraindulása a biztonsági szektort is több mint egy éve nem látott, komoly kihívás elé állítja. A... Teljes cikk

Járvány: Elképesztő teljesítményt nyújtottak a mentősök

A járvány bő egy éve alatt 1,2 millió esetet láttak el és 155 ezer koronavírus-fertőzöttet vittek kórházba a mentők - mondta az Országos... Teljes cikk