Szabad nyári péntekek?
Már benne vagyunk a csillagászati nyárban, a nyári szabadságolások is elkezdődtek. Egyre több vállalat igyekszik kedvében járni a dolgozóinak nyáron, akkor is, ha nincsenek éppen szabadságon, az úgynevezett Summer Friday intézményével, derül ki a Gartner egyik közelmúltbeli elemzéséből.
Aki e cikk olvasói közül még emlékszik az évtizedekkel ezelőtt elterjedt kommunista szombatra - amikor be kellett menni hétvégén is ingyen dolgozni -, most mellérakhatja a „kapitalista pénteket”, amivel a vállalat alkalmazkodik a munkavállalók igényeihez. Elsősorban a munkaerőpiacra frissen belépő, mobil és flexibilis Z-generációra gondolva. Akik már nem a munkaadójukhoz, hanem önmagukhoz akarnak hűségesek lenni, a vállalati értékek helyett pedig a saját fejlődésük iránt elköteleződni. Sőt, a munkát ők nem is mindig kizárólagosan életviteli kényszernek tekintik, hanem gyakran hobbinak.
Azonban mielőtt érthető módon felfortyanna a kedves olvasó, szögezzük le: a Summer Friday a legtöbb esetben mérhető módon növeli a hatékonyságot és az eredményességet. Leginkább azért, mert hozzájárul a munka és a magánélet egyensúlyban tartásához (még akkor is, ha a munkahelyi-családi idő és tér néha összemosódik). Egy olyan világban, ahol sokkal változatosabb a munkakörnyezet is, mint öt vagy tíz évvel ezelőtt, ahol radikálisan alakul át a munkához és munkahelyhez való hozzáállás. Ahol az állandó online jelenlét, az interkonnektivitás a munka terét is kinyitja, és nemcsak a home office-ban, vagy a co-working irodákban.
Mindegy is, hogy Z vagy Y: beszéljünk inkább a C-generációról (connection, community, creation, curation). Az ő esetükben nem a munkahely vagy a munkaidő rugalmasságáról érdemes beszélni, hanem a munkavégzés és a kommunikáció integritásáról és innovációiról. Ők az alvállalkozók, a kismamák, a start-upperek, a projektalapon bedolgozók, akiknek a munkahely alapvetően egy tranzitzóna, így a fizikai kötődésük is csökken. Valószínűleg marad a fő tendencia, hogy az egyén ma már váltakozó ütemű kapcsolatban áll feladatokkal és emberekkel.
Nem is hozzáállásról érdemes elsősorban beszélni: nem arról van szó, hogy a munkaadó kétségbeesetten kényezteti embereit, csak hogy el ne veszítse őket, azok meg finnyáskodva ugrálnak egyik helyről a másikra (aki haragszik rájuk, job-hoppernek nevezi őket).
Inkább az a helyzet, hogy egyre gyorsabban bontakoznak ki a szemünk láttára a 21. századi foglalkoztatási trendek újszerű mintázatai. Ahol az egyén előtt ott a hipergyors laptop, zsebében az okostelefon, csuklóján pedig az okosóra, és ezért joggal tarthat igényt arra, hogy ne a munkahelyével, hanem a munkájával legyen összekötve.
Azokban az esetekben persze, amikor ez az ésszerű. És akkor, ha képes arra, hogy menedzselje a feladatait, és önmagát is - az új trendek ugyanis felerősítik az egyéni felelősséget is. Amikor már nem a lavírozgatás jelenti a sikert, hanem a mérhető, és a másokéval összehasonlítható teljesítmény.
Kristóf Györgyi
Ügyvezető
HAMMEL & HOCHREITER
Business & Management Consulting
- 2024.03.21recruiTECH 2024 A recruiTECH elsősorban HR vezetőknek, toborzóknak, toborzási vezetőknek, employer branding specialistáknak és learning & development szakembereknek szól, akik napi szinten küzdenek a toborzási céljaikért a munkaerőpiacon, akik keresik az új megoldásokat, melyek segítségével hatékonyabbá tehetik vállalatuk tevékenységét. Részletek Jegyek
- 2024.03.26Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők. Részletek Jegyek
- 2024.03.27Átfogó projektmenedzsment képzés IPMA és PMI alapokon Klasszikus projektmenedzsment képzés - átfogó, gyakorlati program, egyéni mentorálással. Részletek Jegyek
- 2024.04.04Six Sigma Black Belt képzés 9 napos gyakorlatorientált, intenzív képzési program, amely készségszintre fejleszti a résztvevőket a 6 Sigma ismeretek elsajátításában, alapoktól a Green Belt ismereteken át magas szintű hatékonyságjavító projektek megvalósításáig. Részletek Jegyek
Az Opten adatai szerint jelenleg mintegy 153 ezer családi vállalkozás működik Magyarországon, mely a hazai cégek mintegy 40 százaléka. A családi... Teljes cikk
Minden családi vállalkozás életében eljön a pillanat, amikor az alapító generáció tagjai átadnák a stafétát a fiataloknak. De vajon mindkét fél... Teljes cikk
Komoly vákuumot hagyhat egy cég életében, ha a topvezető hirtelen, rövid idő alatt távozik, akár saját elhatározásból, akár kényszerből.... Teljes cikk
- Az ukrajnai menekültek 60 százaléka képesítésén aluli munkát végez Csehországban 4 hete
- Kevesebb stressz, alacsony vérnyomás, több nasi és alkohol - így áll a távmunka mérlege 1 hónapja
- Ezek a legnépszerűbb munkák az Ausztriában dolgozó külföldiek körében 1 hónapja
- Nem jött be, vége a 4 napos munkahétnek a Telekomnál 1 hónapja
- Magyar nyelvű targoncás képzés indul Ausztriában 1 hónapja
- Hányan vannak azok, akik munka nélkül egyáltalán nem engedhetnék meg maguknak a tanulást? 1 hónapja
- Nem csupán a konyhakertet támadhatják meg a kártevők! 2 hónapja
- Emelkedett a Romániában dolgozó vendégmunkások száma 2 hónapja
- Most érdemes dönteni, ki vegye át a családi vállalkozást 2 hónapja
- A cégek ötöde szigorított a home office szabályokon 2 hónapja
- 5+2 dal a munkáról 2 hónapja