Szerző: Paraszt Imre Megjelent: 11 éve

Szembesít a drámatréning

Egyre jobban kezdenek lecsengeni a csapatépítő tréningek, legalábbis az azokon résztvevő alkalmazottak körében biztosan - állítja Mikó Krisztina, a Drámatréning Qt Kft., illetve a KÁVA Kulturális Műhely kommunikációs vezetője. A Magyar Telekomot is megjárt szakember számtalan ilyen foglalkozáson vett már részt, s tapasztalata szerint a harmadik alkalom után inkább érdektelenségbe fullad az esemény, hiába indokolja azt egy-egy szervezeti, vezetői váltás. Ilyenkor tehát jobb, ha valamivel konkrétabb céllal küldjük el az alkalmazottakat továbbképzésre, ami nemcsak az együttműködés, hanem a konkrét munkavégzés hatékonyságát is képes növelni.

A továbbképzések közül talán a legizgalmasabbak közé tartozik a személyiségtréning, ahol a tréner a résztvevők érzelmeire, kommunikációs stílusára próbál hatni. Ebbe a kategóriába tartozik a drámatréning is, amely egy történet keretében vezeti végig az embert mások és saját maga reakcióin. "Főként diszkriminációs szituációkra kell gondolni (pl. romák, fogyatékkal élők ügyfélkezelése), de generációs és nemek közti feszültség oldására, a kiégés megelőzésére, a korrupció kezelésére, a szabálytudat erősítésére vagy egyszerű hétköznapi kommunikációs problémákra is létezik forgatókönyvünk" - sorolta a lehetőségeket Mikó Krisztina. Ezek persze nem kőbe vésett jelenetek, az események kimenetele minden esetben a szereplők (szín)játékától függ. Joggal nevezhetjük játéknak, mivel a tanárok egyben képzett színészek is, így valóban hihető atmoszférát képesek teremteni. Arról nem is beszélve, hogy az emberi lélek rejtelmeit jól ismerve mindenkor helyzetbe tudják hozni a résztvevőket, akik így nemcsak megfigyelői, hanem írói, rendezői és szereplői is lesznek a történetnek. "Természetesen aki előre jelzi, hogy nem szeretne szerepelni, azt nem kényszerítik "fellépésre", de egy idő után általában úgyis mindenki feloldódik, s szívesen részt vesz a feladatokban" - tette hozzá a kommunikációs vezető.

Magyarázat tapasztalati úton

Ez már csak azért is nagy szó, mivel a foglalkozás nem heteken keresztül tart, mindösszesen 1x8 vagy 2x4 órát vesz igénybe. A dramatikus eszközök széles tárházának köszönhetően még ilyen rövid idő alatt is hatalmas változásokat képes előidézni az emberben, mivel nemcsak azt tanulja meg, hogy mit ne csináljon, illetve hogyan ne viselkedjen, hanem azt is, hogy miért. Saját szemével láthatja, hogy egy-egy - alapvetően spontán - reakciója milyen rosszul esik a másiknak, s hogy egy kis odafigyeléssel mennyi minden megelőzhető lenne. Tipikus példa erre, amikor a látók egy vakkal beszélgetve véletlenül a "lát" szót használják, aztán kínosan feszengve elnézést kérnek. Pedig az első "elszólás" igazából egyáltalán nem problémás, csak az azt követő bocsánatért esdeklés érinti érzékenyen az illetőt.

"Vagy említhetnénk a Salva Vita Alapítvány ügyfelei számára szervezett foglalkozásokat, ahol arra kellett rávezetniük az alkalmazottakat, hogy miként fogadják be munkatársként az értelmi sérülteket" - példálózott Mikó Krisztina. Elvégre egy átlagember leginkább csak addig toleráns, amíg nem találkozik szemtől szembe egy fogyatékkal élővel. Jól mutatja ezt a program egyik feladata is, amelyben a dolgozóknak olyan közel kell állniuk a játékot segítő fogyatékkal élőhöz, amennyire érzelmileg is közel érzik magukhoz. Először mindenki a célszemély köré csoportosult, mondván, semmi bajuk nincs vele, aztán őszinteségi rohamuktól vezérelve kicsit hátrébb mentek, hogy azért mégse csaljanak annyit. A tréning végeztével azonban egy emberként állták körbe, bizonyítva a drámatréning hatékonyságát - mesélte lelkesen a szakember. Természetesen az ilyen attitűdváltásokat a későbbiekben is figyelemmel kísérik a trénerek, folyamatosan tartják a kapcsolatot az alkalmazottak vezetőivel, hogy lássák, mennyi valósul meg erőfeszítéseikből a mindennapokban.

Szervezetfejlesztés előítéletek leküzdésével

A drámatréning tehát nemcsak egy kis gondolatébresztő, mint amire bármelyik esélyegyenlőségi prospektus képes, mivel itt az élmények befogadása érzelmi síkon történik, ami garantálja, hogy hosszú távon rögzüljenek a foglalkozáson tanultak. "Hiszünk abban, hogy az egyéni változások mellett a résztvevő csoport szerkezetét, dinamikáját a tréning pozitívan átalakítja, és ezek a változások a tágabb közösségre, a szervezet egészére is kihatnak" - értékelte globálisan a drámatréning hatékonyságát Mikó Krisztina.

Paraszt Imre, HR Portal
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
A hiányzó láncszem, avagy a híd a tréning és az üzleti eredmények között

Szinte már mindenki tudja, hogy egy tréningtől nem várhatunk nagy változást az üzleti eredményekben. Könnyen igazolható ez, ha megnézzük azt a... Teljes cikk

A dolgozó fiatalok 69 százaléka számít kisebb vagy nagyobb fizetésemelésre

A K&H 2018 harmadik negyedéves ifjúsági indexéből kiderül, hogy az érintettek 43 százaléka úgy érzi, könnyen találna magának új munkát. Ekkora... Teljes cikk

1,5 millió forintot is kaphatnak Bécsben azok, akik tanfolyamra mennének

A támogatási program a Digi-Winner nevet kapta és ötmillió eurós keret van rá. A cél, hogy megőrizzék a bécsiek munkaerőpiaci versenyképességét - írja a hvg.hu. Teljes cikk

A MÁV-Start vezérigazgatója is távozik

Felmentették tisztségéből Csépke Andrást, a MÁV-Start Zrt vezérigazgatóját. Az Index úgy értesült, hogy az új vezérigazgató Kerékgyártó... Teljes cikk

A kecskeméti Mercedes egykori vezetője távozik a Daimlertől

Frank Klein búcsút int a luxusautó gyártónak, nyártól a Magna Steyr igazgatóságába igazol. Nyugdíjba vonul Karl-Friedrich Stracke, aki korábban az... Teljes cikk

Kapcsolódó tartalmaink 1 2 3 Bezár