kapubanner for mobile
Megjelent: 19 éve

Színlelt munkaszerződések

Már készülnek a színlelt szerződések megszüntetését célzó, szakmánkénti önfoglalkoztatói szabályok. A versenyszféra azonban nem siet az alkalmazási formák kifehérítésével.

Színlelt munkaszerződések 2004. november 6. " class="kapcsszoveg">Cseke Hajnalka Már készülnek a színlelt szerződések megszüntetését célzó, szakmánkénti önfoglalkoztatói szabályok. A versenyszféra azonban nem siet az alkalmazási formák kifehérítésével. Ön mit szól hozzá? Háromszázezerről állíthat ki számlát! - közölte a felvételi beszélgetés végén az egyik budapesti marketingcég vezetője pr-feladatokra szerződő új kollégájával. A tárgyalás során még véletlenül sem merült fel, hogy munkaszerződést kötnek vele. Akad olyan, aki egy idő után megelégeli a „vállalkozósdit". Egy, az írott sajtóban tizenöt éve dolgozó újságíró azért igazolt át egy hónapja a közszférába, mert a minisztériumi sajtófőnöki megbízatásért munkaviszony keretében bruttó 500 ezer forintot ígértek neki, míg korábbi munkahelyén ennél kevesebbért, ráadásul számlás vállalkozóként alkalmazták. „Kell a munkajogi biztonság, nem mindegy, hogy egyik napról a másikra rakhatnak ki, vagy több hónapos felmondási idő illet meg, a fizetett szabadságról és egyéb kedvezményekről nem is beszélve"- indokolta lépését. SzámlaképességA választás azonban korántsem mindig ilyen egyértelmű. Tipikus esetben ugyanis annak üti több pénz a markát, aki számlát ad, azaz megbízási vagy más polgári jogi szerződés keretében látja el a munkáját. Eleve így kalkulálnak a munkaadók is. Két összeget említenek a felvételi beszélgetéskor - egyet, ha számlát ad valaki, és egy másikat arra az esetre, ha forszírozná a munkaszerződést. Meghatározott bérköltséggel kalkulálnak: ha fizetik a munkavállaló utáni közterheket, akkor jóval alacsonyabb nettó bért ígérnek - már ha egyáltalán felajánlják a választás lehetőségét. Annak ellenére, hogy a kormány két éve kampányol a vállalkozások munkajogi kifehérítése mellett, alig változtak a foglalkoztatási formák. Munkaerő-piaci becslések szerint legkevesebb 50 ezerre tehető azoknak a „vállalkozóknak" a száma, akiket munkaviszonyban kellene alkalmazni, ám költségcsökkentési megfontolásból álvállalkozói szerződést kötnek velük. Változatlanul „dívik" a minimálbért és a számlaadást ötvöző megoldás. A munkaadók - legyen szó akár a versenyszféráról, akár az állami- és önkormányzati területről - olyannyira nem zavartatják magukat a munkaügyi felügyelőktől és az adóellenőröktől, hogy álláshirdetéseikben is nyílt feltételül szabják a számlaképességet. A központi igazgatásban is rendre kiszerveznek tipikusan munkaviszony keretében ellátandó feladatokat, amelyeket számla ellenében korábbi köztisztviselők látnak el. Egyáltalán nincs pánik a cégek körében sem: elvétve törekszenek csak arra, hogy a polgári jogi kontraktusokat munkaszerződéssé alakítsák. A legalitás határán Napjainkban a következő területeken a legelterjedtebb Magyarországon a munkaszerződés helyett a számlás foglalkoztatás: • Biztosítási piac • Egyes orvosi és gyógyszerészi szakmák • Építőipar • Hirdetésszervezés • Irodalmi tevékenység • Írott és elektronikus sajtó • Kereskedelem • Könyvkiadás • Közúti fuvarozás • Mezőgazdasági alkalmi munkák • Ruhaipar • Személy- és vagyonvédelem • Színművészet és előadó-művészet • Takarítás • Taxis és sofőri szolgáltatás • Vendéglátás Mindazonáltal Békés András, az Országos Munkabiztonsági és Munkaügyi Felügyelőség elnöke szerint az utóbbi fél évben mintha kismértékben javult volna a törvénytisztelet. Attól azonban távol vagyunk, hogy kifehéredjen a munkaerőpiac. A társadalom Békés András magyarázata szerint a leplezett foglalkoztatást afféle bocsánatos bűnnek tartja. A munkáltatók azzal áltatják magukat, hogy mindenki hasonló fogásokkal él, ha pedig tömegesen ez a gyakorlat, akkor a megengedett kategóriába tartozik. A munkaügyi felügyelőségek évente mintegy 50 ezer munkáltatónál végeznek ellenőrzést, közülük minden harmadik cégnél találnak valamilyen súlyos szabálytalanságot. Kicsi a lebukás veszélye, s még ha kiugróan magas bírsággal is sújtják a törvényszegőket - a maximális összeg 6 millió forint lehet -, az sem elég visszatartó erő. „A nagyobb kereskedelmi láncolatoknak meg sem kottyan a több milliós birság" - mutat rá a felügyelőség elnöke. Simítások Itt tartunk tehát 2004 novemberében. A Medgyessy-kabinet bő két és fél évvel ezelőtt tett ígéretet arra, hogy tiszta viszonyokat teremt a munkaerőpiacon. A Gyurcsány-kormány elődjét a rendrakás terén két szempont vezette. Egyfelől az az uniós szabály, amely szerint a munkaviszony alapjául szolgáló szerződés típusának megválasztása nem irányulhat a munkavállaló jogos érdekeinek védelmét biztosító rendelkezések korlátozására vagy csorbítására, ami magyarul annyit tesz, hogy klasszikus munkajogi elemeket tartalmazó tevékenységnél a munkavállalók nem kényszeríthetők vállalkozási szerződésbe. A másik szempont az államháztartási bevételek növelése volt - azaz hogy a költségvetéstől adókat és járulékokat elspóroló munkaadók fizessék csak meg a közterheket -, ám a munkaügyi tárca sokadik nekifutásra sem tudott olyan átfogó törvényjavaslattal előállni, amely a munkáltatók és a munkaadók számára is elfogadható módon rendezte volna a piaci, versenyképességi okok diktálta jelenséget. A munkaadók iparágak tönkremenetelére figyelmeztettek, arra hivatkoztak, hogy nem tudják megfizetni a bérek utáni - az európai átlagot tekintve magas - adó- és járulékterheket, vagy ha mégis rákényszerítik őket, akkor tömeges elbocsátásokat lesznek kénytelenek végrehajtani. A leplezett munkaszerződések legalizálására irányuló kormányzati szándék most újra felerősödött, éledezik az eddig tetszhalott állapotban leledző munkajogi törvény előkészítése. A Figyelő értesülése szerint szakmánként készülnek az önfoglalkoztatói jogviszonyra vonatkozó speciális szabályok a minisztériumokban. A kulturális tárcánál a művészekre, színészekre, szellemi szabadfoglalkozásúakra és újságírókra vonatkozó szabályokon dolgoznak, míg a Belügyminisztériumban az őrző-védőket érintő normák formálódnak, a tervezeteken itt is, ott is már az utolsó simításokat végzik. Az önfoglalkoztatói státus pontos tartalmát még nem tárták ugyan a nyilvánosság elé, már csak azért sem, mert a jogszabálytervezetek a foglalkoztatási tárcánál szakmai szűrőn mennek keresztül, tehát még módosulhatnak. Árulkodó jelek ALÁRENDELTSÉG. A szerződés tartalmától függetlenül munkaviszonynak minősül a foglalkoztatás, ha a tevékenységet ellátó személy kötött munkaidőben, a munkáltató szervezetébe integráltan, a munkáltató eszközeivel, szigorú hierarchiában, a munkáltató irányítása alatt végzi a munkáját, s gondossági kötelem terheli. MELLÉRENDELTSÉG. Klasszikus megbízási, vállalkozási szerződés akkor jöhet szóba, ha a felek viszonyát mellérendeltség jellemzi, korlátozott utasítási jog illeti meg a megbízót, a tevékenységet ellátó vállalkozás személyesen, de más bevonásával is elláthatja a feladatot. A megbízott maga osztja be idejét, saját eszközeivel végzi a feladatot, igazolt költségeit elszámolhatja, eredmény-kötelem terheli. Az elképzelések szerint azonban a megbízási, vállalkozási szerződéssel foglalkoztatottakat is megillet egy sor, a munkaviszonyhoz kapcsolódó garanciális jog, például fizetett szabadság, felmondási idő, pihenőidő. Nem eldöntött, hogy a valamennyi ágazatra vonatkozó közös garanciális elemek a Polgári iörvénykönyvbe épülnek-e be, vagy egy külön törvénycsomagba. Az viszont már most látható, hogy egységes önfoglalkoztatói törvény nem születhet. „A dolog természetéből adódóan képtelenség ugyanis generális, mindenkire vonatkoztatható, kogens szabályt alkotni" - magyarázza Tóth László a Foglalkoztatási és Munkaügyi Minisztérium stratégiai főosztályának vezetője. SzigorA félreértések elkerülése végett: az önfoglalkoztatói viszony semmiképpen nem jár majd kisebb közterhekkel a munkáltatók számára, mint a munkaviszony! Hogy miért nem? „A Pénzügyminisztérium nem támogatja, hogy eltérő adó- és járulékmértékek vonatkozzanak a különféle foglalkoztatási formákra, maximum a szakmánkénti költségelszámolás iránt nyitott" - hangsúlyozza Tóth László. Megjósolható ugyanis, hogy ha valamely munkáltatói-munkavállalói viszonyhoz alacsonyabb közteherviselési kötelezettség kapcsolódna, mint a többihez, akkor a munkaadók tömegesen terelnék át a költségkímélőbb szerződési viszonyba az alkalmazottaikat. Egy, a múlt évben született moratórium alapján az adóhatóság 2005 júniusáig nem szab ki büntetőbírságot a színlelt szerződéseket alkalmazó munkaadókra, és nem hajtja be tőlük - sem az álvállalkozóktól - az elmaradt adókat és járulékokat. Ez egybecseng azzal, hogy hírek szerint a jövő év közepéig, azaz a moratórium lejártáig a parlament elfogadja az önfoglalkoztatói csomagot. Kérdés, a szabályozási körből kimaradt szakmákban milyen szigorral és milyen felhatalmazással sújtanak majd le a hatóságok, különösen akkor, ha a vonatkozó törvények meghozatalával maga az Országgyűlés adós.
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Megbízási szerződés vagy munkaszerződés? Megbízási jogviszony vagy munkaviszony? - így lehet eldönteni

A legtöbb vállalkozásnál a dolgozók főként munkaviszonyban állnak. Kérdésként merül fel, hogy bizonyos munkavégzésre irányuló tevékenységeket... Teljes cikk

Jubileumi jutalom: összege, kifizetése, kinek jár?

Az állami alkalmazottak jogállásáról szóló törvény (Kjt.) alapján jár a jubileumi jutalom a közalkalmazottaknak, amelynek összege a ledolgozott... Teljes cikk

Temetési segély

Egy hozzátartozó halála nagyon komoly érzelmi terhet jelenthet. A lelki megpróbáltatáson túl pedig jelentős anyagi költség is egy temetés... Teljes cikk

Kapcsolódó hírek