kapubanner for mobile
Megjelent: 12 éve

Tanuljunk vállalati kultúrát a sejtektől

Testünk sejtjei egy rendkívül komplex és intelligensen működő rendszerben működnek együtt. Fontos analógiát nyújthatnak a jövő hatékony szervezeteinek felépítéséhez. Kéri Györgyöt, a Semmelweis Egyetem Széchenyi-díjas biokémikus professzorát hallgatva világossá lesz, hogy a test betegségeit legnagyobb részben a sejtközti kommunikáció zavarai okozzák.

Az emberi szervezet alapvető elve, hogy minden sejt tudja és teszi a dolgát. A rendszer és az egyes sejtek is folyamatosan segítenek a többi sejtnek ebben. Mindenki egy nagyobb egészért dolgozik, ami maga a szervezet. Ha egy sejt sérül, nem működik helyesen, akkor normális esetben elpusztítja önmagát, mert érzi, hogy veszélyes lett a rendszerre. Ez a 'programozott sejthalál'.

Kéri György professzor kifejezése szerint, a jól működő test "jézusi alapelvű kommunizmust" valósít meg. Nincs a szervezet érdekeitől független vagy azzal ellentétes önérdek. Mindenki képességei szerint dolgozik, és szükségletei szerint részesedik.

A sejtek között folyamatos, tiszta kommunikáció zajlik, azaz az üzenet szándéka (intenciója) és az azt közvetítő kommunikáció teljes mértékben fedik egymást. A sejtek jeleket bocsátanak ki abból a célból, hogy más sejtek osztódását, növekedését elindítsák, befolyásolják. A kommunikációs rendszerként működő sejt társadalomban normál esetben egy sejt csak akkor osztódik, ha kívülről "hivatalos" üzenetet kap. Ha vészhelyzet van, például megvágjuk az ujjunkat, akkor a sérült sejtek növekedési faktor jeleket bocsátanak ki az egészséges sejtek felé, és ezek növekedni, szaporodni kezdenek, és így megoldódik a vészhelyzet.

A beteg test

A szervezet betegségei ott kezdődnek, amikor beépül a rendszerbe a hazug információ, és egy sejt nem a dolgát végzi, mert nem tiszta információk alapján működik. Például ha egy onkogén, a rákot generáló sérült gén, az értelmetlen és szükségtelen szaporodás hamis üzenetét közvetíti a körülötte lévő sejteknek, akkor azok e jel hatására hirtelen, szabályozhatatlan osztódásba kezdenek, és erre fogják sarkallni az őt körülvevő sejteket is.

Ma egyre inkább úgy gondolja a tudomány, hogy a testi betegségek (nem csak a daganatos betegségek, hanem az összes betegség) 80 szézaléka mögött éppen ilyen jelátviteli hiba, nem tiszta kommunikáció húzódik. Ez áll például egy vírusos megbetegedésre is, ahol a vírus átprogramozza a sejt kommunikációs csatornáit. A jelátviteli terápia az, amikor ezeket a hamis jeleket gátolni tudjuk, és akkor a sejt, a fent említett programozott sejthalál mechanizmusával elpusztul, mert nem a dolgát végzi.

Különösen érdekes a tumor sejtek esete. Amikor a tumor sejteket eltávolítjuk, gyakran évek múltán visszatérnek a tünetek. Ez nagy részben amiatt van, mert a tumor őssejt, az első megsérülő sejt, ott marad a szervezetben, és ezek rendkívül rezisztensek, mivel erősen védettek. A terápia fő kérdése, hogy miként tudjuk ezeket elpusztítani. Egyébként körülbelül négyszer annyi cukor kell a tumor őssejteknek, mint a normális sejteknek. A jelátviteli terápiának 2 célja van: egyfelől éhen kellene halasztani ezeket az őssejteket, másfelől az általuk küldött hamis jeleket legátolni.

Vállalati analógiák

A fenti leírás sok analógiás lehetőséget hordoz magában egy céges szervezet működésével, egyben kérdéseket is vet fel. Az egészséges szervezetekben mindenki folyamatosan a dolgát végzi, és a többiek folyamatosan pozitív szándékkal segítik abban, hogy továbbra is azt végezze. A beteg testtel analóg, amikor egy kolléga fenntartja az aktivitás és fontosság látszatát a szervezeten belül, még akkor is, ha nem a szervezet érdekében tevékenykedik.

Bizalom

Ha egy vállalat úgy működik, mint az egészséges test, akkor, ha valaki bajban van, segítségre szorul, akkor tiszta jeleket küld és kéri a többieket, hogy nőjenek fel a helyzethez és segítsék annak megoldását. Gyönyörű, amikor az antarktiszi császár pingvinek körben állnak, hogy a körön belül lévő társaikat melegítsék. Ha a körön belül lévők felmelegedtek, a külső körre húzódnak, és átveszik a melegítő szerepet. Ez a bizalom légkörét alakítja ki a csapaton belül. Bízhatnak a másikban, mert támogatásért támogatásra számíthatnak.

Kommunikáció

A hatékonyan kommunikáló szervezetekben a kommunikáció a tiszta üzenetek tovább adására fókuszál, azaz a valós igényekre és nem a kreált vágyakra. Az egyes vezetők, dolgozók nem tesznek hozzá az érkező üzenetekhez módosító, torzító üzeneteket. Minden üzenet az, ami. Nem több, nem kevesebb. Nincs felesleges ön pr, anélkül is mindenki tudja, ki milyen teljesítményt, értéket hoz a teambe, a szervezetbe. Ha úgy működnénk, mint a testünk, akkor vállalati kontextusban is belső indíttatásból tudnánk, hogy ne hazudjunk. A vállalati mindennapokban rengeteg nem valós információt kapunk, ez a sejtek között csak akkor fordul elő, ha patogén folyamatok indultak be.

Elkötelezettség

Testünkben azok a sejtek, akik nem tudnak az egész céljaival egy irányba tevékenykedni, önmaguktól távoznak. Nem mintha ezt ajánlanám, de érdekes ebben az összehasonlításban átgondolni azt, hogy Japánban még ma is időről-időre elkövetnek öngyilkosságot a cégvezetők, ha azon kapják őket, hogy nem a szervezet érdekében cselekedtek. Meg lehet találni a távozásnak konstruktívabb módját is, például egy fontos visszajelzéseket tartalmazó exit interjúval megfűszerezve.

Megtérülhet-e a befektetés a vállalati kultúrába?

Hol van a befektetés megtérülése? Érdemes megnézni azt az előadást, amelyet Tony Hsieh a Zappos vezérigazgatója adott a Google-ben, 2012 júliusában. Vicces, személyes betekintést enged abba, hogy miként növelték a cég értékesítési bevételeit az 1999-es nulla közeli értékről 1 milliárd dollár fölé 2008-ra.

Ha megkérdezik Hsieht arról, hogy miként juttatták a céget ide alig 10 év alatt, mindig az egyszerű választ adja: vállalati kultúra. 2003-ban még így nyilatkoztak a cégről: "cipő kereskedő cég vagyunk remek kiszolgálással", majd 2007-ben már így: "egy szolgáltató cég vagyunk, aki történetesen cipőket árul".

Horváth Gábor
Krauthammer HR Blog
  • 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznakinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Networking mesterfokon - mit tegyünk, ha nehezen jegyezzük meg a neveket?

A személyes figyelem növeli az ügyfélélményt, legyen szó vendégről, ügyfélről vagy épp üzleti partnerről. A név használata azt üzeni: "Fontos... Teljes cikk

Hogyan tehető vonzóvá a vegyipar a Z generáció számára?

Sok cég küzd a tehetséges fiatal kollégák megtalálásával és megtartásával. A hazai gazdaság egyik legerősebb ága, a vegyipar számára azonban... Teljes cikk

Kiderült: a szakmailag nőies viselkedés még férfiakat is diszkriminálhat

Megnyilvánul-e a nemek között egyenlőtlenség az online szakmai együttműködési platformokon, és ha igen, miképp? Erre kereste a választ... Teljes cikk