Megjelent: 4 éve

Tatár-Kiss Klára, Citi Magyarország HR-igazgatója, a Citi Szolgáltató Központ HR-vezetője

Tartalomban, eredményekben gazdag és kalandos pályafutás képe rajzolódik ki Tatár-Kiss Klára portréjából. A HR-vezető szerint nehéz döntést hozott meg néhány éve, amikor úgy döntött, hogy Londonból visszatér Magyarországra és utazási szempontból egy nyugodtabb” munkakört választ a pörgős, kontinenseket átívelő szakmai életút helyett.

Tatár-Kiss Klára HR pályafutása nem szokványos úton kezdődött. Éveken keresztül biológia pályára készült, genetikus szeretett volna lenni, így elvégezte a szegedi József Attila Tudományegyetem biológia-angol szakát, majd egy hirtelen vett fordulattal jelentkezett az akkor még angol tulajdonban lévő Győri Keksz Kft. (United Biscuits) HR gyakornoki programjába, ahova felvételt is nyert. "Őszintén szólva a motivációm máig sem teljesen tiszta, egyszerűen vállalkozó szellemű voltam már akkor is, és egy állásbörze kapcsán megtetszettek a gyakornoki programok, ezért úgy gondoltam, szerencsét próbálok." - meséli Klára.

Így került kapcsolatba 1997-ben a HR szakmával, amiről akkoriban nagyon kevés elképzelése volt, a hagyományos munkaügyet leszámítva. Győrben azonban olyan HR-csapattal dolgozhatott, akiknek a munkaügy és a személyügy a kisujjukban volt. A fiatal diplomás program részeként Angliában is tanult, a Henley Management College főiskolán "Diploma in Management Studies" végzettséget szerzett. Képességeit, illetve készségeit a Financial Times Learning kurzusain fejlesztette, miközben itthon a Pénzügyi és Számviteli Főiskola másoddiplomás képzésére járt, és megszerezte szakközgazdász diplomáját.

Klára a mai napig azt vallja, hogy sikere alapjait egyrészt a győri évekkel, valamint a megfelelő gazdasági és menedzsment tudás megszerzésével, másrészt kiemelkedő mentorának, felettesének köszönhetően teremtette meg. "Egyik legérdekesebb munkáim közé tartozott a Stollwerck keksz ágazatának akvizíciójában vállalt humán erőforrással kapcsolatos feladatköröm, ami mai szemmel nézve komoly változásmenedzsment projekt volt." - mondja a HR-vezető.


Klára karrierjében a nagy ugrás 2000-ben következett be, amikor a Colgate-Palmolive vállalat HR-vezetővé nevezte ki. Ez a pozíció rengeteg kihívást jelentett számára, főként azért, mert a több országot érintő régiós HR-struktúra még nagyon újnak számított. Akkoriban a Colgate-Palmolive Magyarországon gyárral és komplett szervezettel rendelkezett, nem volt azonban még bevett gyakorlat a regionális szervezeti felépítés, így ennek kialakítása a HR-vezetőre hárult. Rendkívül sokrétű és érdekes feladatként élte meg Klára ezt a munkát, amelyről így nyilatkozott: "A Colgateban töltött évek alatt megtanultam mi is a modern humánerőforrás menedzsment, és hogyan működnek a nagy amerikai multinacionális szervezetek."

Legkedvesebb projektjei a képzés-fejlesztés területén voltak, így hamar több belső vezetéssel, coachinggal és egyéb képesség-, illetve készségfejlesztéssel kapcsolatos tréningnek vált belső trénerévé, valamint az SAP-val is közelebbről megismerkedett. Vezetésének köszönhetően a vállalat több sikeres programmal büszkélkedhetett, egyebek között két évben is megkapták az AmCham "Egészséges Munkahely Díját".

A szakember 2005-ben úgy döntött, hogy követi vezérigazgatóját az SSL Internationalhez, így pályafutásának következő meredek lépcsőfoka az SSL International kelet-európai HR igazgatói posztja volt. Az SSL International akkor egy angol tőzsdén lévő rendkívül sikeres cégként működött, márkái közé tartozott a Scholl és a Durex. Klára elmondása szerint ebben az időszakban legfőbb kihívásuk a régió értékesítésének és profitabilitásának növelése volt, amelynek érdekében több transzformációs változásmenedzsment projektet dolgoztak ki és vittek véghez sikeresen.

"A kelet-európai régió 14 országában, amelynek HR-tevékenységéért feleltem, kiemelten kezeltük a tehetséggondozást és az utánpótlás nevelést. Munkánknak hamar híre ment a vállalatcsoporton belül, így az a megtiszteltetés ért, hogy rám bízták ennek a folyamatnak a globális szintű kidolgozását és megvalósítását." - mondja a HR-vezető, akinek nagy álma vált valóra a projektnek köszönhetően.

Családjával ugyanis Londonba költözött és egy éven keresztül "a City-ben" dolgozhatott. „Egyetemi éveim álma vált valóvá, amikor a City-ben minden nap a Blackfriersnél leszálltam és a háromszögű szendvicsemet majszoltam az irodába menet közben. Nagyon jó érzéssel töltött el, hogy az álmom valóvá vált."

A projekt sikeresen megvalósult nemcsak Európában, hanem Ázsiában és Amerikában is. Klára úgy érzi, szakmailag nagyon inspiráló és eredményekben gazdag éveket töltött az SSL-nél, ennek ékes bizonyítéka a Fellow CIPD rang, amelyet Angliában a Chartered Institute of Personal Development intézménynél ért el. "Emellett vezetőtársaim és kollégáim munkájának megkoronázása volt, amikor 2009-ben magyarországi cégünk megkapta az Aon Hewitt Legjobb Munkahely elismerést." - teszi hozzá a HR vezető.

Klára a SSL-es évekről azt vallja, hogy "szakmailag és emberileg is professzionális, innovatív, illetve fejlődésközpontú volt a vezetésünk. Őszintén kívánom mindenkinek, hogy adasson meg neki életében legalább egyszer egy ilyen munkahely. Összetartozásunkat mi sem emeli ki jobban, minthogy mai napig minden évben van karácsonyi összejövetelünk, annak ellenére, hogy a cégcsoportot már évek óta felvásárolták. Álom munkahely volt ez, a nagy csapattal!"

A HR-vezető úgy érzi, hogy nehéz döntést hozott meg, amikor úgy döntött, "nyugodtabb" munkakört választ a pörgős és utazásokkal teli élet helyett. "Azért tettem ezt, hogy a kislányommal több időt tölthessek." - vallja be. Így Londonból hazaköltözött, és útja Magyarország egyik legnagyobb élelmiszeriparral és mezőgazdasággal foglalkozó vállalatához, a Bunge Zrt.-hez vezetett (Vénusz, Floriol), ahol közel öt évig töltötte be a Duna régió HR-igazgatói posztját.

A HR csapat már második évében olyannyira sikeresen működött, hogy 2011-ben a vállalatnak ítélték a „European Excellence Award” díjat. A díjat az általuk kidolgozott tehetséggondozási projekttel nyerték meg, és Dave Ulrich professzortól vehették át, amire szakmailag Klára a mai napig nagyon büszke.. A HR vezető tudásának fejlesztésével egy percig sem állt meg. Szakmailag ekkorra már túl volt az üzleti és a HR szakmai képzéseken, így legfőbb motivációja az volt, hogy megértse, mi mozgatja az embereket, mi a legbelsőbb motivációk kulcsa.

Ennek köszönhetően visszaült az iskolapadba és az angliai Henley Management Collegeban „executive coach" diplomát szerzett, majd később elvégzett egy pszichodráma képzést és NLP master végzettséget szerzett.

Ebben az időszakban Klára úgy érezte, hogy készen áll arra, hogy tudását másokkal is megossza, a fiatalokat pályájuk útra indításában segítse. Ekkor kezdett el a felsőoktatásba bekapcsolódni, és jelenleg is a Budapest Gazdasági Főiskolán vendégelőadóként tevékenykedik. A társadalmi felelősségvállalást egyéni szinten is szívén viseli, rendszeresen végez önkéntesmunkát. Kiemeli a Chance India alapítvány munkájának támogatását, akik fiatal indiai gyermekek iskoláztatását segítik.

- Belső vagy külső tréning?

- Helyzetfüggő, mindkettőnek van előnye és hátránya. Számomra nagyon jól működnek a ted típusó online tudásmegosztók, személy szerint sokat tanulok a Udemy platformján is, ugyanakkor egy személyes tréningen pedig a kapcsolatrendszer, a kommuniláció gazdagsága bűvöl el.

- Motiválás jó fizetéssel vagy fejlődési és előrelépési lehetőséggel?

- Fejlődés, tanulás és karrier, azzal a megjegyzéssel, hogy a munkabért alapfeltétlnek tekintem és ha az alapok rendben vannak, akkor a fejlődésben, karrierben hiszek mint fő motivátorban.

- HR BP vagy sem?


- HR BP.

- Személyes meeting vagy konferenciabeszélgetés?

– Ha lehetőségem van rá, akkor személyes meeting. Azonban a vállalatom globális mivolta miatt gyakorta, napi szinten kommunikálok más országokban vagy éppen más kontineseken dolgozó kollégákkal, ahol mindezt videon tesszük meg. Számomra fontos a rapport, a kétirányú kommunikáció megteremtése.

- Irodai munka ülve vagy állva?

- Ülve, de gyakran mozogva. Sokszor a lépcsőzők a lépcsőházban, ezzel is mozgásra késztetve magamat.

- Kiszervezés vagy házon belüli megoldás?

- A kettő vegyesen, az adminisztráció kiszervezését fontosnak tartom, hogy erőforrásainkat a stratégiai pilléreket alkotó, nagy volumenű projektekre fordíthassunk.

- Belső toborzás vagy külső toborzás?

- Alapjában véve belső, azonban néhány ritka pozíció tekintetében a külső toborzás is elengedhetetlen.

- Csapatmunka vagy egyéni teljesítmény?

- Természetesen csapatmunka!

- Főzés vagy étterem?

- Főzés mindenekelőtt, no meg sütés - és persze időnként inspirácó az új éttermekben vagy kulináris élményeket nyújtó cukrászdákban.

- Konditerem vagy kerti munka?

- Napsütéses, virágozós, kerti munka.

- Könyv vagy e-book?

- Könyv, szeretem a lapokat, mostanában több századfordulós könyv is megfordult a kezeimben és elbűvölt teljesen, hogy mi is lehet a múltjukban.
Élete talán legnagyobb szakmai kihívása találta meg Klárát, amikor a Tesco Magyarország országos személyzeti igazgatói posztjára nevezték ki. "A Tesco mint a legnagyobb foglalkoztató a magyarországi üzleti szférában 22,000 embernek adott munkát. A HR feladatok teljes palettája mindennapjaink része volt, a kiválasztástól a juttatásokon át az érdekképviseleti kapcsolatokig tényleg minden. Kiváló HR vezetői csapattal dolgozhattam, egy ilyen óriási és komplex szervezetben csakis a jól képzett, motivált, bizalmi légkörre épülő csapat lehet a sikerünk kulcsa. Azt mondtuk, hogy a HR-ben olyan nincs, ami a Tescoban nincs."

Komplex és óriási HR osztályának működtetése, és maga az iparág is számos kihívást és tanulási lehetőséget jelentett. Klára vezetése alatt a Tesco csapata nyerte meg az Aon Hewitt „Legjobb munkahelyi videó” különdíját, amelyre igazán büszkék voltak.

Klára második éve tölti be a Citi Magyarország HR igazgatói és a Citi Szolgáltató Központ HR vezetői posztját, amely teljesen más típusú szakmai kihívásokat jelent a vezető számára. "A Citi HR-szervezete egy nagyon modern struktúra, igazi mátrix szervezet, a legújabb HR-trendek szerint, ahol teljesen más képességekkel, készségekkel kell rendelkezni ahhoz, hogy a HR-t működtessük. A szolgáltató központ HR-vezetése is hozzám tartozik, ahol szintén sok új területtel ismerkedtem meg, például az Y-generáció munkaerőpiarca való kerülése körüli szakmai kihívásokkal." Az utóbbi időben Klára sokat foglalkozik a női vezetéssel, a diverzitással, a munkahelyi esélyegyenlőséggel. Vezetése alatt kapta meg a Citi a "Családbarát Vállalat" díjat is.

"Korán lettem felsővezető, női vezető. Így utólag tudom, hogy milyen szerencsém volt a támogató vezetőimmel és az engem körülvevő vállalati kultúrákkal. HR-vezetőként úgy érzem, hogy mindebből felelős vagyok most "visszaadni" az újabb generációknak, hogy a fiatal női tehetségek is vezetővé válhassanak, és a számukra fontos életcélokat megvalósíthassák. Szerencsére a Citiben ez maximálisan lehetséges, így munkám nagy részét a diverzitás és az utánpótlás-nevelés körüli feladatokra fordítom. Nagyon nagy örömmel töltött el, hogy a Citi Magyarország elnyerte a Mentor Oscar első díját, amelyet néhány hete vehettem át, ezzel is elismerve a fiatalok fejlesztésére irányuló erőfeszítéseinket."

A HR-vezető megint tanul, de most éppen egy teljesen más terület bűvölte el: a gasztronómia, és ezen belül a cukrászat. Záróakkordként annyit fűz hozzá, hogy a munka és a magánélet egyensúlyának fenntartása mai világunkban, vezető beosztású édesanyaként nem egyszerű feladat, de jó szervezéssel és a környezet segítségével, maximális támogatásával nem lehetetlen. "Igenis lehetséges, még ha néha nehéz is, de megéri! Hálás vagyok a családomnak és a mentoraimnak, továbbá a vállalatoknak, ahol dolgoztam, hogy ez a lehetőség számomra megadatott!"



  • 2019.12.18CAFETERIA 2020. Előadók: Fata László, cafeteria szakértő, Cafeteria Trend Kopányiné Mészáros Edda, tájékoztatási kiemelt szakreferens, NAV Nádudvari Éva, senior szolgáltatás manager, NEXON Marusinecz Tamás, vezérigazgató, Allianz Foglalkoztatói Nyugdíjszolgáltató Zrt. Részletek Jegyek
  • 2020.01.18 ICF akkreditált Jungiánus coach féléves továbbképzés Magyarországon először a nemzetközileg sikeres Jungian Coaching School továbbképzése, ami ICF krediteket ad, 2020 januártól júiusig, havonta egy hétvégén. Részletek Jegyek
  • 2020.01.22Változásmenedzsment képzés Cél a szervezet változáskezelési képességének fejlesztése. A változási folyamat és a változás összetevőinek a megértése. Az egyének változáskezelési képességének fejlesztése konkrét gyakorlatokon keresztül. A változási programok kritikus sikertényezőinek megismerése. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Koscsóné Kolkopf Judit, a Józsefvárosi Egyesített Bölcsődék vezetője

„Az Év Felelős Foglalkoztatója 2017” pályázat nyertese a közszféra szervezetei kategóriájában a Józsefvárosi Egyesített Bölcsődék.... Teljes cikk

Arnhoffer András, az Észak-zalai Víz- és Csatornamű Zrt. elnök-vezérigazgatója

„Az Év Felelős Foglalkoztatója 2017” pályázat nyertese, az 51-500 főt foglalkoztató szervezetek kategóriájában, az Észak-zalai Víz- és... Teljes cikk

Bertók Attila, a Webstar Csoport cégvezetője

„Az Év Felelős Foglalkoztatója 2017” pályázat nyertese az 1-50 főt foglalkoztató szervezetek kategóriájában a Webstar Csoport Kft. Bertók... Teljes cikk