kapubanner for mobile
Megjelent: 12 éve

Több száz embert bocsáthat el a BKV idén

A BKV ebben az évben várhatóan kiszervez és elbocsát nagyjából 900 munkavállalót, elsősorban a buszágazatból. Az elbocsátási lista élére azok a buszvezetők kerülhetnek, akik elutasítják az üzemanyag-megtakarítás bérbe építését, írja a nol.hu.


A BKV idei büdzséjéből 6-7 milliárd forint hiányzik, amiben ráadásul nincs benne sem a hiteltörlesztés, ami 9.4 milliárd forint, sem a négyes metró építésének többletköltségei. A cég a piaci versenyben egyre hátrébb szorul, így a bérszerkezet átalakítása is terítéken van.

A fővárosi közlekedési cég igazgatótanácsa, illetve felügyelőbizottsága hétfőn tárgyalta volna a járművezetői bérszerkezet átalakítására vonatkozó javaslatot, ám a testületek tárgyalásra alkalmatlannak találták az előterjesztést. Így például hiányolták mellőle az adóhatóság állásfoglalását, mivel az átalakítás nyomán jóval kevesebb járulékot és adót fizetne be a fővárosi önkormányzat cége, mint most. A kérdés korábban a bértárgyalásokon is téma volt, és a tegnapi halasztással aligha került le véglegesen a napirendről.

Egyre több cég küzd a járatok üzemeltetéséért, idén további 300-400 busz kiszervezésével számolnak. Ennek következtében várhatóan kilencszázzal kevesebb munkavállalóra – járművezető, karbantartó – lesz szükség.

A Volánbusz várhatóan átvesz 320 járművezetőt, de a lemorzsolódást is beleszámítva az idén legalább 500-550 ember elbocsátásával számol a BKV. A lista élére „iratkozhatnak fel” azok a buszvezetők, akik elutasítják a munkaszerződésük módosítását.

A cég szándékában áll átalakítani a sofőrök bérezését, akik jövedelmük egy részét üzemanyag-megtakarításként kapnák meg, amivel a BKV úgy takaríthatna meg bérköltséget, hogy közben a buszvezetők nettó jövedelme nem változna, az alapórabér azonban 510 forinttal csökkenne. Az így kifizetett pénz ráadásul nyugdíj- és táppénzalapba sem számít bele.

Üzemanyag-megtakarítás címen jelenleg havi 100 ezer forint fizethető ki adómentesen. Ebből a BKV csak tízezer forintot használ ki. Ha ezt az összeget havi 79 ezer forintra emelnék sofőrönként, akkor 2,8 milliárd forintot takaríthatna meg a cég – az összeget nem kellene befizetni a központi költségvetésbe.

A bértárgyalásra meghívott szakszervezeti vezetők erős fenntartásokkal fogadták az ötletet. Abban viszont mindkét fél egyetértett, hogy ehhez módosítani kell a munkaszerződéseket. Ezt pedig csak a munkavállalók egyetértésével lehet, aki azonban nem ért egyet azt az állásvesztés réme fenyegetheti.

nol.hu
  • 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Outplacement, elbocsátás - divatba jön újra, vagy sosem tűnt el?

Elbocsátások, leépítések, bizonytalanság a munkaerőpiacon. A vállalatok ma már nemcsak a profitért, hanem a hírnevükért is küzdenek. A kérdés... Teljes cikk

Új trend a bosszúfelmondás: amikor revansot vesz a dolgozó

Egyre több munkavállaló nem csendben távozik munkahelyéről, hanem látványos, sokszor virális akcióval búcsúzik főnökétől: van, aki rezesbandát... Teljes cikk

Így segíti a magyar kormány az elbocsátott dolgozókat

A kormány minden rendelkezésre álló eszközzel támogatja az elbocsátott Dunaferr dolgozók elhelyezkedését. Az állásbörzék és képzési programok... Teljes cikk