kapubanner for mobile
Megjelent: 19 éve

Toborzási paradigmaváltás - Az intranet ma már létszükséglet (II.)

"Nem szeretnénk forgóajtók lenni, így kialakítottuk saját hatákony intranetünket" - mondta a BMW szóvivője intranetes rendszerükről. Cikkünk második részében érdekes intranetes módszerekről és szemléletekről olvashatnak, amelyek a gyakorlatban bizonyítják: az intranet ma már létszükséglet.

"Nem szeretnénk forgóajtók lenni, így kialakítottuk a hatékony intranetet"
A Dél-Karolinai Spartanburgben található BMW Manufacturing számára, amely az elmúlt három évben több mint 1500 dolgozót vett fel, elkerülhetetlen volt a belső álláskereső rendszer hatékonyabbá tétele. Ezen időszak alatt a felvettek fele céges, belső jelölt volt, és a Recruitsoft internetes eszközével a menedzserek percek alatt találhattak jelentkezőket, ahelyett hogy több héten át kellett volna kutatniuk az iratszekrényekben, mondta Bunny Richardson, a cég szóvívője. A 4700 embert foglalkoztató cég mindig is a belső munkaerőfelvétel híve volt. Nem csupán munkamorált épít és megjutatmazza lojális dolgozóit, hanem tréningekre sincs olyan mértékben szükség. A belső munkaerőkészlet kiaknázása létfontosságú a BMW számára, amely 3000 dolgozót foglalkoztat egy olyan államban, ahol ő az egyedüli autógyártó. "Nem szeretnénk ha a cég afféle forgóajtó jelleget öltene. Nem akarjuk újra és újra kiképezni az embereket." - mondta el Richardson. A BMW valóban távol áll attól, hogy forgóajtó legyen. A munkások fluktuációja mindössze 2 százalék.

Fel kell ismernünk, hogy az egyre több cég által létrehozott intranet egyben motivációs eszköz is, hiszen igen sok vállalatok ezzel ösztönzi alkalmazottait belső munkahelyváltásra. A bostoni Fidelity Investments-nek saját intranetes oldala van, a MyCareer@Fidelity, melynek segítségével az alkalmazottak megtervezhetik karrierjüket a cégnél. Ha a dolgozó megadja jelenlegi pozícióját a cégben, láthatja, mi lenne számára a logikusan következő munka illetve előrelépési lehetőség. Továbbá megadhatják, hogy öt év múlva milyen pozíciót szeretnének betölteni, és a rendszer kiadja nekik, hogy milyen utat kell bejárniuk addig.

Menedzselt mozgás intranettel
Néhány cég azonban nem a csúcstechnika felől közelíti meg a kérdést, hanem a "menedzselt mozgás" nevű belső munkahelyváltási stratégiát támogatja. A menedzserek potenciális vezetőikkel is megosztják a telesítményértékeléseket, és a belső jelöltekből összeállítanak egy listát a jövőbeli nyított pozíciók betöltésére. Ez a megoldás proaktív, mert segítségével a dolgozók megtervezhetik karrierjüket, nem pedig a belső pozíciók meghirdetésénél kell harcolniuk az állásért - mondta Jim
Kochanski, az Észak-Karolinai Raleighben található, emberi erőforrással foglalkozó Sibson Consulting rangidős alelnöke. "Általa a menedzserek előre megfontolhatják, hogy kit is szeretnének egy bizonyos pozícióba. Az álláshirdetések ezt nem teszik lehetővé." - mondta Kochanski.

2x2x2 = A potenciális vezető
A bermudai Hamiltonban székelő világcég, a Ingersoll-Rand Co. számít arra, hogy hamarosan hiány lesz tehetséges dolgozókban, ezért tavaly célul tűzte ki, hogy biztosítsa: "a megfelelő emberek a megfelelő időben készen álljanak a megfelelő pozícióra" - mondta David Bomzer, a vállalat tehetségmenedzsmentért felelős igazgatója a cég Egyesült Államokbeli központjában, a New Jersey-i Woodcliff Lake-ben. "Biztosnak kellett lennünk benne, hogy belülről neveljük ki a tehetségeket, ezért nem függünk a külső segítségtől." A 40.000 embert foglalkoztató cég, amely építkezési munkagépektől biciklizárakig mindenfélét gyárt, az ú.n. "kétszer kétszer kettő tapasztalat" szerint méri föl, hogy kiből lehet potenciálisan vezető. Az elv lényege, hogy a jelöltnek értenie kell két ipari szektor menedzseléséhez, földrajzilag két különböző helyen is kellett már dolgoznia és két különböző pozícióban kell munkatapasztalatot szerezzen. A cégen belüli mozgást az alapján tervezik meg, hogy melyik jelöltnek melyik területen vannak hiányosságai - mondta el Bomzer.

Az intranet ma már az életben maradáshoz kell
Bármelyik módszert válasszák is a cégek, a vállalati kultúrájuknak támogatnia kell a belső mozgást, hogy képesek legyenek megtartani dolgozóikat - mondta Jane Paradiso, a Washington D.C.-beli Watson Wyatt Worldwide munkaerőtervezési folyamatvezetője. Ha az alkalmazottak félnek attól, hogy a menedzserük rossz néven veszi, ha másik részlegre mennek át, akkor a cégen kívül fognak új lehetőségek után nézni - mondta el Paradiso. A legjobb vállalatok támogatják a cégen belüli mozgást, ugyanakkor lefektetnek szabályokat arra vonatkozólag, hogy mennyi időt kell egy pozícióban eltölteni, és előírnak bizonyos teljesítménybeli kritériumokat is.

A PricewaterhouseCoopers-nél példának okáért a belső mozgás a cég kultúrájának szerves része, mondta Mark Friedman, a vállalat tapasztalattal már rendelkező munkaerő felvételéért felelős amerikai vezetője a szervezet New York-i központjában. Az álláslehetőségeket meghirdetik a céges intraneten, és a vállalat 123.000 alkalmazottját negyedévenként e-mailben és hangüzenetekkel emlékeztetik, hogy nézzék meg a pozíciókat. A cég felvételért felelős emberei a jelölteket igyekeznek a belső mozgási lehetőségekkel megfogni, és az új munkatársakat már az eligazításon tájékoztatják róluk. "Próbáljuk elmondani a felvetteknek, hogy ez a cég nem csak a munkáról, hanem sokkal inkább a karrierről szól." - mondta Friedman. "Nyolc évig könyvvizsgáló voltam, és most a felvételért vagyok felelős. Én vagyok rá az élő példa, hogy lehetséges úgy alakítanod a karrieredet, amilyennek mindigis szeretted volna." Ehhez azonban mindenek felett egy hatékony vállalati intranetre volt, van és lesz szükség. A nagyobb cégek gyakorlata alapján tehát fel kell ismernünk azt a tényt, hogy az intranet ma már nem a versenyképesség kulcsa, hanem egy alap ahhoz, hogy versenyképessé válhassunk! Ergo: önmagában feltétele a piacképes cégkultúrának.

Vissza a cikk első részéhez >>
  • 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznakinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
AI és a jövő munkaerőpiaca: kinek lesz robotkollégája és kinek lesz munkahelye?

Az AI el fogja venni a munkánkat? Aki programozással, adminisztrációval vagy írással foglalkozik, annak számolnia kell ezzel. Más szakmákban a... Teljes cikk

Meeting szoftverek: hogyan válasszunk?

A pandémia egyik hozadéka volt a home office elterjedése és ezzel együtt az internetes térben bonyolított megbeszélések is virágzásnak indultak. A... Teljes cikk

"Ember a gépben" botrány: olcsó munkaerővel pótolták a mesterséges intelligenciát egy cégnél

A Nate nevű amerikai technológiai startup egy AI-alapú vásárlási asszisztensként reklámozta magát. Azt ígérte, hogy a felhasználók nevében... Teljes cikk