kapubanner for mobile
Megjelent: 18 éve

Toborzási paradigmaváltás - Az intranet ma már létszükséglet (II.)

"Nem szeretnénk forgóajtók lenni, így kialakítottuk saját hatákony intranetünket" - mondta a BMW szóvivője intranetes rendszerükről. Cikkünk második részében érdekes intranetes módszerekről és szemléletekről olvashatnak, amelyek a gyakorlatban bizonyítják: az intranet ma már létszükséglet.

"Nem szeretnénk forgóajtók lenni, így kialakítottuk a hatékony intranetet"
A Dél-Karolinai Spartanburgben található BMW Manufacturing számára, amely az elmúlt három évben több mint 1500 dolgozót vett fel, elkerülhetetlen volt a belső álláskereső rendszer hatékonyabbá tétele. Ezen időszak alatt a felvettek fele céges, belső jelölt volt, és a Recruitsoft internetes eszközével a menedzserek percek alatt találhattak jelentkezőket, ahelyett hogy több héten át kellett volna kutatniuk az iratszekrényekben, mondta Bunny Richardson, a cég szóvívője. A 4700 embert foglalkoztató cég mindig is a belső munkaerőfelvétel híve volt. Nem csupán munkamorált épít és megjutatmazza lojális dolgozóit, hanem tréningekre sincs olyan mértékben szükség. A belső munkaerőkészlet kiaknázása létfontosságú a BMW számára, amely 3000 dolgozót foglalkoztat egy olyan államban, ahol ő az egyedüli autógyártó. "Nem szeretnénk ha a cég afféle forgóajtó jelleget öltene. Nem akarjuk újra és újra kiképezni az embereket." - mondta el Richardson. A BMW valóban távol áll attól, hogy forgóajtó legyen. A munkások fluktuációja mindössze 2 százalék.

Fel kell ismernünk, hogy az egyre több cég által létrehozott intranet egyben motivációs eszköz is, hiszen igen sok vállalatok ezzel ösztönzi alkalmazottait belső munkahelyváltásra. A bostoni Fidelity Investments-nek saját intranetes oldala van, a MyCareer@Fidelity, melynek segítségével az alkalmazottak megtervezhetik karrierjüket a cégnél. Ha a dolgozó megadja jelenlegi pozícióját a cégben, láthatja, mi lenne számára a logikusan következő munka illetve előrelépési lehetőség. Továbbá megadhatják, hogy öt év múlva milyen pozíciót szeretnének betölteni, és a rendszer kiadja nekik, hogy milyen utat kell bejárniuk addig.

Menedzselt mozgás intranettel
Néhány cég azonban nem a csúcstechnika felől közelíti meg a kérdést, hanem a "menedzselt mozgás" nevű belső munkahelyváltási stratégiát támogatja. A menedzserek potenciális vezetőikkel is megosztják a telesítményértékeléseket, és a belső jelöltekből összeállítanak egy listát a jövőbeli nyított pozíciók betöltésére. Ez a megoldás proaktív, mert segítségével a dolgozók megtervezhetik karrierjüket, nem pedig a belső pozíciók meghirdetésénél kell harcolniuk az állásért - mondta Jim
Kochanski, az Észak-Karolinai Raleighben található, emberi erőforrással foglalkozó Sibson Consulting rangidős alelnöke. "Általa a menedzserek előre megfontolhatják, hogy kit is szeretnének egy bizonyos pozícióba. Az álláshirdetések ezt nem teszik lehetővé." - mondta Kochanski.

2x2x2 = A potenciális vezető
A bermudai Hamiltonban székelő világcég, a Ingersoll-Rand Co. számít arra, hogy hamarosan hiány lesz tehetséges dolgozókban, ezért tavaly célul tűzte ki, hogy biztosítsa: "a megfelelő emberek a megfelelő időben készen álljanak a megfelelő pozícióra" - mondta David Bomzer, a vállalat tehetségmenedzsmentért felelős igazgatója a cég Egyesült Államokbeli központjában, a New Jersey-i Woodcliff Lake-ben. "Biztosnak kellett lennünk benne, hogy belülről neveljük ki a tehetségeket, ezért nem függünk a külső segítségtől." A 40.000 embert foglalkoztató cég, amely építkezési munkagépektől biciklizárakig mindenfélét gyárt, az ú.n. "kétszer kétszer kettő tapasztalat" szerint méri föl, hogy kiből lehet potenciálisan vezető. Az elv lényege, hogy a jelöltnek értenie kell két ipari szektor menedzseléséhez, földrajzilag két különböző helyen is kellett már dolgoznia és két különböző pozícióban kell munkatapasztalatot szerezzen. A cégen belüli mozgást az alapján tervezik meg, hogy melyik jelöltnek melyik területen vannak hiányosságai - mondta el Bomzer.

Az intranet ma már az életben maradáshoz kell
Bármelyik módszert válasszák is a cégek, a vállalati kultúrájuknak támogatnia kell a belső mozgást, hogy képesek legyenek megtartani dolgozóikat - mondta Jane Paradiso, a Washington D.C.-beli Watson Wyatt Worldwide munkaerőtervezési folyamatvezetője. Ha az alkalmazottak félnek attól, hogy a menedzserük rossz néven veszi, ha másik részlegre mennek át, akkor a cégen kívül fognak új lehetőségek után nézni - mondta el Paradiso. A legjobb vállalatok támogatják a cégen belüli mozgást, ugyanakkor lefektetnek szabályokat arra vonatkozólag, hogy mennyi időt kell egy pozícióban eltölteni, és előírnak bizonyos teljesítménybeli kritériumokat is.

A PricewaterhouseCoopers-nél példának okáért a belső mozgás a cég kultúrájának szerves része, mondta Mark Friedman, a vállalat tapasztalattal már rendelkező munkaerő felvételéért felelős amerikai vezetője a szervezet New York-i központjában. Az álláslehetőségeket meghirdetik a céges intraneten, és a vállalat 123.000 alkalmazottját negyedévenként e-mailben és hangüzenetekkel emlékeztetik, hogy nézzék meg a pozíciókat. A cég felvételért felelős emberei a jelölteket igyekeznek a belső mozgási lehetőségekkel megfogni, és az új munkatársakat már az eligazításon tájékoztatják róluk. "Próbáljuk elmondani a felvetteknek, hogy ez a cég nem csak a munkáról, hanem sokkal inkább a karrierről szól." - mondta Friedman. "Nyolc évig könyvvizsgáló voltam, és most a felvételért vagyok felelős. Én vagyok rá az élő példa, hogy lehetséges úgy alakítanod a karrieredet, amilyennek mindigis szeretted volna." Ehhez azonban mindenek felett egy hatékony vállalati intranetre volt, van és lesz szükség. A nagyobb cégek gyakorlata alapján tehát fel kell ismernünk azt a tényt, hogy az intranet ma már nem a versenyképesség kulcsa, hanem egy alap ahhoz, hogy versenyképessé válhassunk! Ergo: önmagában feltétele a piacképes cégkultúrának.

Vissza a cikk első részéhez >>
  • 2024.10.082024.10.08 – 12.12 Díjmentes Vezetői Egynapos programok Díjmentes Vezetői Egynapos programsorozatunkat a nagy érdeklődésre való tekintettel folytatjuk. Képzéseinken szemléletet, azonnal alkalmazható tudást adunk, módszereket és gyakorlatok próbálhatnak ki a résztvevők, mindezt teljesen díjmentesen. A nyílt programokat olyan vezetőknek, munkavállalóknak ajánljuk, akik szeretnék bővíteni tudásukat és látásmódjukat. A képzések különlegessége, hogy bármelyik téma vállalati képzés formájában is megvalósítható, melyre támogatás igényelhető a GINOP PLUSZ-3.2.1-21 pályázati alapból. Pályázati forródrót: +36 20 338 3808info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.10.10Pannon Munkajogi Akadémia Programunkat az on-line térben tervezzük megvalósítani, ezzel is támogatva a hatékony idő kihasználását. Előadás-sorozatunk célja, hogy egy-egy munkajogi területet részletesebben is bemutassunk, lehetőséget teremtve a joggyakorlat alkalmazásának megismerésére. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.11.13Mérlegen a hibrid munkavégzés - Trendek és vállalati jó gyakorlatok a távmunka új korszakában Az esemény célja, hogy összehozza a különböző iparágak vezetőit, legjobb vállalati gyakorlatait, hogy megosszák gondolataikat és megvitassák a rugalmas foglalkoztatás jövőjét és annak vállalati kultúrákra gyakorolt hatásait, úgy mint a távmunka transzformációja, új innovációk és a mesterséges intelligencia hatásai, munkavállalói preferenciák, jogi megoldások, hatékonysági kérdések távolról, valamint vezetői kihívások és vállalati stratégiák a hibrid munka világában.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.11.21Pannon HR Konferencia Debrecen Lehetőséget biztosítsunk a HR-es közösségnek, hogy megvitassák az aktuális kihívásokat, trendeket, valamint hogy szakmai újdonságokkal ismerkedhessenek meg. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
A lázadók, a rajongók és a földalattiak - A legjellemzőbb AI-felhasználótípusok a munkahelyeken

A dolgozókat is megosztja a mesterséges intelligencia használata. Egyesek tartanak tőle, mások megbíznak benne, de vannak olyanok is, akik kezdenek... Teljes cikk

Digitalizáció - hogyan teljesítenek a hazai cégek EU-s vetélytársaikhoz képest?

Az elmúlt évtizedek alapján világosan látszik, hogy azok a cégek versenyképesek, amelyek gyorsan adaptálódnak a technológiai környezet... Teljes cikk

Új vállalatirányítási szemlélet hódít: mi is az a First Principles gondolkodás?

Alig van túl a vállalati szektor az agilis átálláson, az egyre szélesebb körben alkalmazott forradalmi technológiai megoldások máris újabb... Teljes cikk