kapubanner for mobile
Szerző: Cseke Balázs
Megjelent: 8 éve

Van jobb az otthoni irodánál

Rugalmasság, innováció, inspiráció, kreativitás, kooperáció… Csak néhány kifejezés, amivel jellemezni lehetne az egyre népszerűbb coworkinget. Az elmúlt években folyamatosan bővül a közösségi irodák száma Budapesten, a legjelentősebbek közé tartozik a LOFFICE, a CoWo, a Kubik, a Kaptár és a Colabs. Nem véletlenül nő a piac, ugyanis egyre több szabadúszó, önálló- vagy távmunkát végző dönt az otthoni munka helyett a coworking mellett, hiszen az inspiráló közösség, a kreatív környezet, a rugalmas munkarend mind-mind a hatékonyságot, a produktivitást segíti elő.

Változó igények

A coworking ötletét 2005-ben, Brad Norberg, a Google programozója találta ki San Franciscóban. Az akkor még nine-to-five névre hallgató újszerű irodai megoldás villámgyorsan meghódította Amerikát és Európát, az ő kiáltványát olvasva döntötte el 2009-ben Klementz Kata testvérével, Pannival, hogy megalapítják Magyarország első coworking irodáját, a LOFFICE-t.

- Mi alapvetően egy kicsit több szolgáltatást nyújtó, magasabb szinten szerveződő, designban szebb közösségi irodai teret terveztünk létrehozni – meséli Kata. – Eleinte csak a költséghatékonysági vonzata volt népszerű, mi azonban szerettünk volna egyfajta vállalkozói bázist létrehozni.
Enni is jobb együtt

A LOFFICE jelenleg Budapesten négy, Bécsben pedig egy irodaházat működtet, elsősorban munkaállomásokat és tereket biztosít az ügyfeleknek, tíztől kétszázötven négyzetméterig terjedően lehet irodahelyiséget bérelni, valamint tárgyalók, hatalmas konferencia- és rendezvénytermek, nyári kert és Magyarország első közösségi bisztrója áll a coworkerek rendelkezésére.

A közösségi irodahasználat a gazdasági világválság alatt terjedt el igazán, a cégek ugyanis az óriási terek magas bérleti díján akartak spórolni. Az ingatlantulajdonosoknak tehát reagálniuk kellett a változó keresletre, nem tudtak már egy adott cégnek több ezer négyzetméteres irodateret kiadni. Ennek lett a kreatív megoldása a közösségi irodatér.
Ilyen a LOFFICE Bécsben

- Több üzleti ötletem volt már korábban is, de ezeket alkalmazottként nem tudtam megvalósítani. Közgazdászként befektetésekkel, kockázati tőkével, startupokkal, induló vállalatokkal foglalkoztam, és érzékeltem, hogyan alakul át a munka világa projektjellegűvé – fejti ki Oláh László a CoWo alapításának előzményeit. – A vállalati struktúrák teljesen átszerveződtek, már nem beszélhetünk hagyományos osztályokról, hanem egy-egy projektben minden szakterület részt vesz. Sok esetben pedig ezeket az osztályokat kiszervezik, outsource-ölik. Miután megszületett az ötlet, körbejártam a nyugat-európai közösségi irodákat és aztán kezdetem bele a vállalkozásba.

Központi lokáció

Az általam felkeresett két közösségi iroda, a LOFFICE és a CoWo alapítói egyetértenek abban, hogy a siker egyik kulcsa a megfelelő hely megtalálása lehet. A CoWo-t frekventált helyen, a Deák Ferenc tér közelében, egy szabóműhely helyén alakították ki.
A CoWo egy szabóműhely helyén jött létre

- A hely kiválasztása rendkívül tudatos volt. Miután jártam Berlinben és Münchenben, és megnéztem az ottani közösségi irodákat, pontosan tudtam, hogy nekem hol kell irodát bérelnem – ismerteti Oláh László a lokáció kiválasztását. – Az is fontos szempont volt, hogy minél több természetes fény legyen, mert az nagy hatással van az emberek hangulatára, közérzetére. Márpedig a belvárosban a félemeleti, korábban üzlethelyiségeknek használt, lakásra azonban nem alkalmas nagy terekben igen jók a fényviszonyok.

A LOFFICE alapítói is kizárólag a pesti belvárosban gondolkoztak, de a központi közlekedés mellett arra is figyelt a Klementz testvérpár, hogy kerékpárutak mentén, elegáns környéken építessenek irodaházakat. Jellemző egyébként a LOFFICE-ra, hogy mindegyik irodájukat egy új értelmet nyert épületben alakították ki. Az egyik például kottanyomda, egy másik pedig cipőgyár volt azelőtt.

Jobb mint otthon

A coworking-et nagy számban ügyvédek, informatikusok, webfejlesztők, könyvelők, designerek, grafikusok, marketingesek választják, akik akár otthonukban vagy egy kávéházban is végezhetnék munkájukat, mégis inkább asztalt bérelnek valamelyik közösségi irodában.

- Korábban Párizsban otthon dolgoztam, de ez elég hamar kaotikussá vált. Megszűnt a szociális életem, és gyakran pizsamában úgy eltelt egy nap, hogy szinte semmit nem haladtam a munkával. Külön kell választani a munkát és a magánéletet, nagyon fontos, hogy térben is el legyen a kettő szeparálva. Hiába kényelmes otthon, nem alkalmas munkakörnyezet – osztja meg tapasztalatait Pólay István, aki egy amerikai távközlési startup vállalat európai üzletfejlesztési vezetője. – Miután hazakerültem Magyarországra, a családom unszolására körbejártam a főváros közösségi irodáit. Rengeteg unalmas, lehangoló hellyel találkoztam, ahol semmi kedvem nem lett volna dolgozni. Két éve tévedtem be a LOFFICE-ba, és egy teljesen más légkör fogadott itt, mint amit máshol láttam.

Oláh László úgy látja, hogy személyiségfüggő, hogy ki az, aki otthon szeret dolgozni és ki az, aki közösségi irodában. Két-háromszáz főre becsüli azok számát, akik Budapesten ez utóbbit választják.

Közösség

Elsősorban a közösség az a tényező, amiben a coworking egyértelműen jobb az otthoni munkánál. Annak ellenére, hogy mindenki a saját munkáját végzi, önállóan dolgozik, mégis kialakul az erős kapcsolati háló, sőt, a szakmai együttműködés sem ritka a közösségi irodákban.

Pólay István kiemelte, hogy az inspiráló légkör, a jó társaság nagyban növeli a produktivitást:

- Itt nem az történik pusztán, hogy egymás mellett ülünk, hanem ismerjük egymást, megbeszéljük a problémáinkat, tudunk egymás projektjeiről. Azáltal, hogy itt nincs alá- vagy fölérendeltség, sokkal nyitottabban tudunk egymással beszélni. Sok esetben ez pedig lehetőséget ad, hogy szakmai együttműködés jöjjön létre.

A LOFFICE-nál különösen nagy hangsúlyt fektetnek arra, hogy ne csak közös sörözések alkalmával ismerjék meg egymást a coworkerek, hanem szakmai szinten is együtt tudjanak működni. A felmérések azt mutatják ugyanis, hogy egy kezdő vállalkozás a közösségi irodákban ötödannyi idő alatt talál üzleti partnereket, befektetőket, mintha otthonról végezné a munkáját.

- Különböző témájú szakmai kapcsolatépítő eseményeken, workshopokon próbáljuk összehozni a társaságot. Hogy egy példát említsek, ilyen az 5*5*5, amikor öt vállalkozó, öt alkalommal, öt percben mutathatja be a vállalkozását – mesél a szakmai együttműködésről Klementz Kata. – Emellett gyakran szervezünk művészeti programokat, ahova javarészt eljárnak a coworkerek és ott is találkozhatnak, beszélhetnek egymással.

Rugalmasság

A közösség mellett sokak számára különösen vonzó lehet a rugalmas, szabad munkavégzés.

- A coworking irodákban nagyon érdekes munkaszervezet alakult ki, hiszen nincsen főnök. Az emberek belátásra van bízva minden – mondja Oláh László. – A CoWo-ban szándékosan kerülünk mindenfajta formalitást. Egy időben gondolkoztunk házirenden, de nagyon ódzkodtunk tőle, nem vezettük be.
A CoWo este

Nemcsak, hogy hierarchia nincsen, de mindenki saját időbeosztás szerint dolgozik, persze figyelembe kell venni, hogy az iroda mikor van nyitva. A CoWo-nál ezt úgy oldották meg, hogy két árkategóriájú csomagot hoztak létre. A drágább esetében a bérlő kulcsot is kap, ezáltal teljesen rugalmas, független munkaidőben tud dolgozni.

Pólay István egy nemzetközi startup-vállalatban több ezer kilométerre dolgozik a munkatársaitól, így email-en, skype-on tud csak velük kommunikálni. Megvan viszont ennek az az előnye, hogy nem figyelik, mikor és mennyit dolgozik.

- Párizsban különösen nagy hagyománya van, hogy szigorúan nézik, ki mikor megy haza. A tömegpszichózis miatt senki nem mer elsőként felállni, és otthagyni az irodát. Azáltal, hogy itt nem ellenőriz senki, sokkal szabadabban tudom beosztani a munkámat. Akkor tartok szünetet és annyit, amennyit szeretnék. Ezáltal viszont az elvégzett munka minősége is sokkal jobb.

Kreativitás

A flexibilitáson kívül jelentősen növelheti a produktivitást a kreatív, inspiráló munkakörnyezet. Persze abban megoszlanak a vélemények, hogy hogyan kell kinéznie az irodatérnek. A CoWo inkább az otthonos környezetet preferálja.

- Igyekeztünk klasszikus, hagyományosabb irodai környezetet létrehozni. Én személy szerint kevésbé tartom fontosnak a designt, szerintem sokkal inkább van jelentősége a hangulatnak. Engem kifejezetten riaszt a sok fehér, fényes felület. A hagyományosabb anyaghasználat, a klasszikusabb, jól bevált formák, az otthonosabb környezet sokkal inspirálóbb.

Másként látja Klementz Kata, a LOFFICE-ban ugyanis kifejezetten színes, modern, művészi tereket teremtettek.

- Azt gondoljuk, hogy kreatív térben sokkal jobban áramlanak az energiák. Az emberek általában túlhajszoltak, ezért különösen nagy jelentősége van a munka közbeni kikapcsolódásnak. A pingpong, a csocsó, a wii feltölti őket, sőt, közösségépítő ereje is van. Fontos az is, hogy a coworkerek büszkék lehetnek az irodájukra. Olyan térben fogadhatják az ügyfeleiket, amit magukénak érezhetnek, és egyúttal nagyon magas szintű szolgáltatással van ellátva. A vállalkozók, startupok márkaépítésében se mindegy, hogy honnan indulnak, milyen környezetben tartják az első prezentációkat.

Szolgáltatások

Habár még nincs komoly verseny a közösségi irodák között, mégis nyilvánvalóan mindegyik próbál egyedi szolgáltatásokat nyújtani a bérlőknek.

A LOFFICE inkubátorházként is működik: programokkal, szakmai tanácsadással segíti az induló startup vállalatokat a befektetők megtalálásában, illetve a külföldi piacra való kijutásban.

- Van egy bő listánk, amin szinte minden megtalálható, ami a cégalapításhoz szükséges lehet. A különböző információs és kapcsolatépítő workshopokon kívül adó- és ügyvédi tanácsadással, valamint PR és marketingtanácsadással segítjük a bérlőinket – sorolja Klementz Kata, hogy milyen szolgáltatásokat nyújt a LOFFICE a tereken kívül. – Emellett különböző kulturális, üzleti modelleket dolgoztunk ki, ilyen például a vállalkozónők munkaerő piaci visszaintegrációját segítő coworking modell.

Oláh László arról mesélt, hogy a CoWo az elsődleges funkciók mellett igyekszik minden felmerülő problémában segíteni bérlőit, legyen az könyvelés, székhelybejelentés vagy pénzügyi tanácsadás.

- A jövőben azt tervezzük, hogy erre a bázisra egy-egy tevékenységet felfűzzünk. Arra gondolok, hogy széles körben nyújtsunk bizonyos magas szintű szolgáltatásokat.

Hogy milyen irányba és hogyan fognak fejlődni a coworking irodák, a jövő kérdése. Mindenesetre szembetűnő, hogy néhány év alatt hogyan futott fel az irodahasználatnak ez a teljesen új módszere. Száz évvel ezelőtt a kávéházak kínáltak inspiráló munkahelyet a szabadfoglalkozású értelmiségieknek. Úgy tűnik, a közösségi iroda lehet a kávéház 21. századi, modern megfelelője. A tapasztalatok legalábbis eddig azt mutatják, hogy működőképes projekt.
  • 2024.06.03Projektmenedzsment képzés A KÉPZÉS CÉLJA: A projektmenedzsment elméletének és gyakorlatának megismertetése a résztvevőkkel. A projektmenedzsment módszereinek begyakorlása példákon és esettanulmányokon keresztül. A résztvevők projektvezetési képességének fejlesztése és felkészítésük projektek önálló, sikeres lebonyolítására. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.05Pénzügyi kimutatások elemzése A képzés során a résztvevők megismerik és elsajátítják a beszámoló elemzés eszközeit és technikáit, képessé válnak egy vállalat vagyoni, pénzügyi és jövedelmi helyzetének komplex megítélésére a nyilvánosan elérhető pénzügyi beszámolók alapján. Betekintést kapnak a vállalati beszámolók megértéséhez elengedhetetlen iparági elemzés eszközrendszerébe és technikáiba.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.13Tudatos delegálás - vezetői tréning Programunk két fontos vezetői készség fejlesztésére irányul. Az egyik a tudatos delegálás, mint elengedhetetlen vezetői időfelszabadító, munkatárs-fejlesztő készség, a másik az ehhez szükséges asszertív kommunikáció, amely ezt a folyamatot segíti.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Ragaszkodnak a munkavállalók az otthoni munkavégzéshez

Az otthonról dolgozó munkavállalók harmada teljesen a lakóhelyéről látja el feladatait, míg a második leggyakoribb opció a heti három nap home... Teljes cikk

Toborzási előny, ha egy cég home office-t tud ajánlani

Milyen kihívások állnak a HR-szakma és a toborzás előtt? Különleges gondolkodás kell-e a Z generációhoz? Jó-e a női vezetői kvóta a cégeknél?... Teljes cikk

Home office munka

A home office az otthonról végezhető munkát jelenti. Lehetősége szélesebb körben a koronavírus-járvány idején terjedt el. A pandémia óta az ilyen... Teljes cikk