kapubanner for mobile

A munkavédelem eszközrendszere

A munkavédelem eszközeit három fő csoportba sorolhatjuk: 1. műszaki és higiénés eszközök 2. jogi és igazgatási eszközök 3. oktató, nevelő és felvilágosító eszközök.

1. Műszaki és higiéniás eszközök

Ebbe a csoportba azok a technikai és foglalkozás-egészségügyi eszközök, eljárások, intézkedések tartoznak, amelyek közvetlenül vagy közvetve szolgálják a munkabalesetek, megbetegedések megelőzését.

Csoportosítása:
a) a termelési eljárás, a technológia, illetve a munkaeszközök munkavédelmi szempontból is
teljes értékű kialakítása
b) védőintézkedések alkalmazása (pl. komplett védőberendezések, egyéni védőeszközök)
c) műszaki egészségvédelmi eszközök (szellőző berendezések, zajcsillapítás, pollenszűrő stb.)
d) egészségügyi megelőző eszközök és eljárások alkalmazása (egészségügyi alkalmassági
vizsgálatok, ártalomszint megállapítása)
e) a munka megkönnyítését szolgáló eszközök és eljárások alkalmazása.


2. Jogi és igazgatási eszközök

A műszaki és higiénés eszközök csak megfelelő szabályozási rendszerben nyerhetnek értelmet, ennek biztosítanak keretet a munkavédelem jogi és igazgatási eszközei: meghatározzák a feltételeket, a végrehajtás módjait, az ellenőrzést és a szankcionálást. Itt kapnak helyet a munkavédelemmel kapcsolatos rendeletek, utasítások, szabályzatok, szabványok, és itt születnek meg a műszaki és magatartási kötelezettségek is, a különböző eljárások rendjéről, szervezeti normákról, mulasztások esetén felelősségre vonásról és a jogorvoslat módjairól nem is beszélve.


3. Oktató, nevelő és felvilágosító eszközök

A munkavédelmi oktató, nevelő és felvilágosító munka két egymással szorosan összefüggő feladatot lát el: egyrészt gondoskodni kell arról, hogy a szervezetten munkát végzők beosztásuknak és munkakörüknek megfelelő munkavédelmi oktatásban részesüljenek; másrészt tudatosítani kell a munkavállalókkal (vezetőkkel, beosztottakkal) ezek célját, életvédelmi jelentőségét. Meg kell bizonyosodni róla, hogy mindenki megértette a munkavédelmi előírásokat, s hogy azokat aktívan követni fogja.

Akkor sikeres a munkavédelmi oktató, nevelő és felvilágosító munka, ha a műszaki-technikai baleset megelőzési tevékenység mellett a jogi-igazgatási szabályozás, illetve annak gyakorlata is eredményes. A feltételeknek egyszerre kell teljesülniük, hiszen képtelenség olyan helyen komoly munkát végezni, ahol nem megfelelőek a munkaköri követelmények, illetve a szervezetlenség miatt teljes a káosz. Elengedhetetlen fontosságú továbbá, hogy a munkavédelmi nevelő munka középpontjába a "termelés az emberért" elvet állítsuk az "ember a termelésért" kizsákmányoló elv helyett.

A munkavédelmi oktatás a munkáltató feladata, ennek megfelelően gondoskodnia kell arról, hogy a munkavállaló az oktatás következtében részesüljön az egészséges és biztonságos munkavégzés elméleti és gyakorlati ismereteiből, hogy megismerje a szükséges szabályokat, utasításokat és információkat:
- a munkába álláskor
- munkahely vagy munkakör megváltoztatásakor, valamint az egészséges és biztonságos munkavégzés körülményeinek változásakor,
- munkaeszköz átalakításakor vagy új munkaeszköz üzembe helyezésekor,
- új technológia bevezetésekor.

A munkavállaló nem bújhat ki a munkavédelmi oktatás alól, köteles részt venni az órákon, a szükséges ismereteket elsajátítani és azokat a munkavégzés során alkalmazni. Nem véletlen ez a szigor, a munkavédelmi ismeretek megszerzéséig ugyanis önállóan nem foglalkoztatható a munkavállaló.


A munkavédelmi oktatás formái

A munkavédelmi törvény a munkavédelmi oktatást és azok ellenőrzési rendjének kialakítását a munkáltatóra bízza, ezért annak alapjait egy saját, belső munkavédelmi szabályzatban érdemes lefektetni. A munkavédelmi oktatás alapvetően három formában történhet:
- az előzetes,
- az ismétlődő,
- és a rendkívüli munkavédelmi oktatás.
A cégek tevékenységeinek különbözőségeiből adódóan nincs formakényszer, a munkáltató olyan oktatást rendelhet el, amilyet a legmegfelelőbbnek tart.

Az előzetes munkavédelmi oktatás során a munkavállaló magáévá teheti (illetve bővítheti, korszerűsítheti) a munkaköréhez szükséges munkavédelmi ismereteket. Ugyanúgy vonatkozik ez az új belépőkre, mint a munkaköri, munkahelyi, és technológiai változások következtében újra kezdőnek számító munkavállalókra. A hatékonyság érdekében az elméleti fejtágításon túl gyakorlati órákkal is tanácsos megtámogatni az oktatást, így a dolgozók a gyakorlatban is megszerezhetik a biztonságos munkavégzéshez szükséges rutint.

Az ismétlődő munkavédelmi oktatás célja a már megszerzett elméleti, és esetlegesen a gyakorlati ismeretek, felelevenítése, valamint az eltelt időszak értékelése, fejlesztenivaló képességek feltárása. A munka jellegétől függően a szervezet valamennyi dolgozóját részesíteni kell ismétlődő munkavédelmi oktatásban, ennek gyakoriságát a munkáltató szabja meg.

A rendkívüli munkavédelmi oktatást ezzel szemben kizárólag egyedi alkalmakkor (például a jogszabályok jelentős változásakor vagy súlyos munkabaleset, foglalkozási megbetegedés, illetőleg a munkavállalók életét, testi épségét vagy egészségét veszélyeztető, de sérüléssel nem járó esemény megtörténtekor) célszerű alkalmazni, hogy az alkalmazottak okulhassanak a rossz példából. Az oktatás megtartását általában a munkáltató vezetője rendelheti el.

A munkavédelmi oktatásnak léteznek még nem szervezett formái is, ilyen a tájékoztatás és a felvilágosítás, amiket a törvény az állam irányítási feladatai közé sorol.