Balanced Scorecard (BSC)

Kiegyensúlyozott célrendszeren és teljesítménymutatókon alapuló stratégiai vállalatirányítási és teljesítménymérési módszer, mely a szervezet teljesítményét négy szempontból közelíti meg és rendezi összefüggő, logikai rendszerré.

A kialakítás során a módszer rávilágít a közöttük lévő összefüggésekre, és lehetővé teszi, hogy a szervezet küldetése és stratégiai céljai - a kialakítás mélységétől függően - az egyes szervezeti egységek, s ezáltal az alkalmazottak számára érthetővé és végrehajthatóvá váljanak.

A módszer a szervezetet a következő négy szempont alapján vizsgálja:

- a múltbeli teljesítményen alapuló pénzügyi szempont (Hogyan ítélik meg a tulajdonosok a vállalat piaci pozícióját?)
- az ügyfélszempont (Hogyan ítélik meg az ügyfelek a vállalat teljesítményét?)
- belső szervezeti üzleti folyamatok (Hogyan segítik elő a vállalati folyamatok a stratégiai célok elérését?)
- Tanulás és fejlődés szempontja (Hogyan őrízhető meg a vállalat fejlődő képessége, hogyan biztosítható a jövőbeni célok elérése?)

A BSC-modell alaptétele, hogy az egyes üzleti területek eredményessége hatással van a többi terület teljesítményére is.
A BSC-rendszer a vállalati menedzsment hatékony eszköze, melynek segítségével világosan, egyértelműen meg lehet fogalmazni a szervezet jövőképét és stratégiáját; illetve le lehet fordítani kézzel fogható és mérhető célokká.
A módszer javítja az alkalmazottak érdekeltségét is, mivel a rendszer segítségével lebontott egyéni célokhoz mutatószámok rendelhetők, mely kapcsolódhatnak a javadalmazási rendszerhez.
A rendszer nagy előnye, hogy lehetővé teszi a folyamatos kontrollingot és segíti a tervezést, a prioritások felállítását.