kapubanner for mobile
Gyimóthy Éva
Szerző: Gyimóthy Éva
Megjelent: 15 éve

Jönnek a "hangos" álláshirdetések?

Alaposan átrendezte a toborzási piacot az internet: az álláshirdetések megjelentetése, illetve a pozíciók megpályázása is már a világhálón történik, ráadásul már nemcsak képet, videót is lehet hozzá csatolni. A HR Portal annak járt utána, hogy a külföldön már ismert "hangos álláshirdetés" mennyiben formálja át a HR-esek munkáját. A Személyzeti Tanácsadók Magyarországi Szövetségének elnöke szerint ez az újdonság megfelelően használva kiváló lehetőség - elsősorban - a munkáltatók számára, hiszen általa lerövidülhet a kiválasztás.

images

A magyar munkaadók számára hosszú ideig kizárólag a nyomtatott sajtó biztosított lehetőséget álláshirdetéseik megjelentetésére, de néhány évvel ezelőtt az internet térhódítása radikálisan átrendezte a toborzási piacot. Az aktív munkakeresők többsége ma már inkább az internetet bújja állás reményében, így nem csoda, hogy a munkaerőre éhes cégek is a világhálót preferálják.

Külföldön már olyan újdonságok is betörtek a toborzási gyakorlatba, miszerint hangformátumban tárolt podcast interjúkon keresztül lehet meghirdetni az állásokat, így a munkavállalók kvázi "személyesen találkozhatnak" az állást ajánlóval. A JobsinPods.com odáig ment, hogy ötvözte az online álláshirdetéseket a cég HR-eseivel készített interjúk kivonataival. Vagyis az új toborzási weboldalon nemcsak álláshirdetések közt böngészhetünk, hanem az adott cég HR-eseivel és menedzsereivel készített interjúk kivonataiban is elmélyedhetünk. A munkáltatók kapnak egy linket a saját interjúikhoz, amiket weboldalukon elhelyezhetnek. Az összes szükséges számítógépes támogatást és online szoftvert a JobsinPods adja, így nem szükséges semmiféle különleges IT-szaktudás vagy tapasztalat az alkalmazásához.

De vajon a magyar toborzási piac készen áll-e ezen újdonságokra? Mennyire van jelen az álláshirdetéshez csatolt videó, és hogyan vélekednek erről a HR szakemberek?

Videó álláshirdetésekhez

Már Magyarországon is lehetséges videót feltölteni az álláshirdetésekhez, legalábbis a CV Centrum oldalán. Gelencsér András, a cég ügyvezetője elmondta, hogy oldalukon arra kínálnak lehetőséget a munkáltatónak, hogy a szöveges hirdetésük mellé videó anyagot csatoljanak, de ezzel párhuzamosan az álláskeresők is feltölthetik videójukat önéletrajzukhoz.

Nem áll készen az újdonságokra a magyar munkaerőpiac

Érdekes, hogy a piac főbb szereplői nem "haraptak" rá erre a szolgáltatásra, a CV Centrum oldalán azonban már 2007 óta elérhető a "hangos" álláshirdetés. A cég azért vezette be ezt az újdonságot, mert reagálni kívántak az internet fejlődésére és a felhasználók részéről is volt rá igény. A CV Centrum ügyvezetője nem kívánta kommentálni, hogy vajon miért nem terjedt el ez a módszer a konkurens álláskereső portálokon. - A CV Centrum egy olyan állásközvetítő portál, amely próbál megfelelni a mindenkori technikai fejlődésnek/elvárásoknak. A videó fájlok feltöltése napjainkban szokványos, ez vezetett a fejlesztés kivitelezéséhez - mondta Gelencsér András.

Abban azonban az ügyvezető sem biztos, hogy a technika ezen vívmányaira készen állnak-e az állásközvetítő cégek, hiszen a mellékelt ábra azt mutatja, hogy nem nagyon. Ezzel Feichtinger Mónika is egyet értett. A Focus Consulting ügyvezetője szerint elég arra gondolni, hogy a cégek saját honlapjukra sem töltenek fel videókat.

Gelencsér András elmondta, hogy maga a szolgáltatás működőképes, de inkább a munkáltatók oldaláról tapasztalható érdeklődés, az álláskeresők körében még nem nagyon terjedt el. - Kevés olyan cég van, amely megengedheti magának, hogy videót készítsen munkahelyéről, szolgáltatásáról - fogalmazza meg a problémát a CV Centrum ügyvezetője.

A jó munkahely biztosítéka a hangos álláshirdetés?

A hangos álláshirdetés előnye, hogy többet bemutat, mint egy sima szöveges hirdetés, és érdekesebb is annál. Ráadásul, ha egy cég, munkáltató veszi a fáradtságot egy videó elkészítésére, akkor az arra utal, hogy komolyan gondolja a hirdetést. Az álláskereső több információt kap a munkával kapcsolatban, a kép-hang mindig nagyobb benyomást tesz az emberre, mint a szimpla szöveg - vette végig a "hangos" álláshirdetés előnyeit Gelencsér András. Az ügyvezető szerint a szolgáltatás létrehozásához és működtetéséhez nem szükséges túl nagy technikai háttér. - Egy programozót alkalmazunk, akinek az egyszeri munkája elég ahhoz, hogy a technikai feltételek megfelelőek legyenek a videó használatához. A videók feltöltése pedig automatikusan történik - árulta el a CV Centrum vezetője.

Megfelelően használva kiváló lehetőség

Jó kérdés, hogy vajon mennyiben formálja át a HR-esek munkáját a "hangos" álláshirdetés és vajon merre tart az álláshirdetések piaca. A CV Centrum ügyvezetője úgy gondolja, hogy azok segédeszközül szolgálhatnak a HR-esek számára és nem lát benne átformáló erőt mindaddig, amíg széles körben el nem terjednek.

- A "hangos" álláshirdetés, az önéletrajz mellé feltöltött videó elsősorban a munkáltatók számára lehetőség, hiszen általa hatékonyabbá, rövidebbé válhat a kiválasztás - véli Csaposs Noémi, a Személyzeti Tanácsadók Magyarországi Szövetségének (SZTMSZ) elnöke. A szakember szerint a "hangos" álláshirdetéssel vonzóvá lehet tenni az adott céget, hiszen be lehet mutatni a munkakörnyezetet, az irodát. Vagyis sokkal informatívabbá lehet tenni egy álláshirdetést. Az álláskereső ugyanis már tisztában lesz azzal, milyen céghez készül, és el tudja dönteni, akar-e csatlakozni ahhoz a csapathoz, avagy sem, vagyis a beválás rizikófaktora kiküszöbölhető. A videók, képek és a hangos álláshirdetés által a HR-brand is könnyebben kiépíthető - véli Csaposs Noémi.

Virtuális térben folyik majd az álláskeresés és toborzás?

Gelencsér András szerint nem. A videó monológ, az igazi kiválasztáshoz pedig mégiscsak dialógusra van szükség. A nyomtatott sajtó viszont jobban háttérbe szorulhat az álláshirdetések szempontjából is. Feichtinger Mónika és Csaposs Noémi szerint sem épülhet kizárólag a hangos álláshirdetésre a kiválasztás. Az SZTMSZ elnöke szerint mivel ez nem dialógus, így félő lenne, hogy a szimpátia dominálna a kiválasztásnál és a jelöltnek nem lenne lehetősége ellensúlyozni a róla kialakult negatív képet és az első benyomást.

Feichtinger Mónika úgy gondolja, hogy gondolati szinten nagyon jó eszköz lehet az önéletrajzok előszűrésének kiegészítésére, de nem válthatja ki a személyes találkozót. A Focus Consulting ügyvezető igazgatója szerint a gyakorlatban sokan tartanának attól, hogy a pár perces bemutatkozó dönti el sorsukat, és később nem lesz módjuk azon javítani vagy másképp fogalmazni. - A valóság az, hogy már az önéletrajzon feltüntetett fénykép is döntő lehet, hát még egy videó - mutatott rá a szakember.

Egy személyes interjú alkalmával számos hatás, jelzés ér minket a másik személyről, míg egy videós álláshirdetésen ezek a benyomások nem jönnek át. - Nem a valós embert tükrözi egy ilyen felvétel, hiszen nem láthatók a gesztusok és az illető személyisége sem érzékelhető teljes egészében a fizikai távolság miatt. Összességben egy torz képet adhat az illetőről, így nem válthatja ki teljesen a személyes interjút, véli a Focus Consulting ügyvezetője.

Feichtinger Mónika szerint az sem mindegy, hogy milyen kérdéseket kap valaki egy állásinterjún. Míg egy önéletrajzot elolvasva felébredhet a HR-esben az érdeklődés a jelölt iránt és behívja egy személyes interjúra, addig egy videó megtekintésekor ezek a lehetőségek elillanhatnak, hiszen számos munkával össze nem függő tényező dönthet a jelölt megítélésekor. - A videókonferencia is egy létező kommunikációs csatorna, azonban ott is gyakori, hogy a fizikai távolság miatti a kép és hang elcsúszásával a kommunikáció is akadozik, megnehezül.

A hangos álláshirdetésnél is félre mehet a kommunikáció a két fél (álláskereső és munkáltató) között - nyomatékosítja a Focus Consulting ügyvezetője, aki az álláskeresők videóit már visszásnak tartja, ahol a személyiségi jogok kérdése sem tisztázott. Adatvédelmi szempontból a jelöltnek nyilatkoznia kell, hogy hozzájárul annak közléséhez, melyik céghez lehet kiadni az adott videót stb. Hiszen attól függően, hogy melyik cégről van szó, a jelölt egészen másképp viselkedik, más kompetenciák, készségek, személyiségjegyek fontosak a vállalati profil, munkakör szerint.

Előszűrés hangos álláshirdetéssel

Gelencsér András úgy látja, hogy a videókkal kiegészített önéletrajzok a kiválasztás előszűrői lehetnek, de nem gondolja, hogy kizárólag virtuális térben folyik majd az álláskeresés és toborzás. A CV Centrum ügyvezetője úgy véli, a világháló egyre gyorsabb, könnyebb lehetőségeket biztosít az álláskeresés, toborzás számára, így teljesen természetes a folyamatos újdonságok megjelenése, melyekre a HR-es gyakorlatok is reagálnak.

Csaposs Noémi szerint haladni kell a korral, és fel kell használni az újdonságokat, legalábbis egy bizonyos szintig. Ő is előszűrésre használná a hangos álláshirdetést, de kizárólag az önéletrajz megtekintése után alkalmazná. A szakember úgy gondolja, hogy mivel az emberek kényelmesek, hajlani fognak ezen módszerek használatára. Szerinte a videós álláshirdetés jó dolog, pár éven belül át fog terjedni a többi piaci szereplőre is.

A szakemberek szerint tehát az álláshirdetéshez csatolt videó jó ötlet, az elterjedés hiánya nyilvánvalóan pénzkérdés. Egy vállalat sem tehet közszemlére magáról egy rossz minőségű házi videót, a jó anyaghoz pedig anyagi forrás szükséges. Az online hirdetések egyik vonzereje pedig pontosan az, hogy fajlagosan olcsók. Vagyis egy darabig még maradnak a toborzás hagyományos útjai, de valószínű, hogy nem sokáig.
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
"Szellemállásoktól" hemzsegnek az állásportálok - de mi értelme a kamu álláshirdetéseknek?

A munkáltatók olyan látszólag nyitott pozíciókat hirdetnek meg az állásportálokon vagy börzéken, amelyeket soha nem is akartak betölteni. Mi... Teljes cikk

Így áll a munkaerőpiac 2024-ben: hány jelentkezést nyújt be egy átlagos álláskereső?

A jelentkezők többsége legalább kettő, de maximum öt helyre adja be egyszerre az önéletrajzát – többek között ez derült ki az 55. Műegyetemi... Teljes cikk

Égető dilemma: honnan lesz 300 ezer új munkavállaló Magyarországon?

Ambiciózus célt tűzött ki maga elé a kormány: 2030-ra 85%-ra szeretnék emelni a magyarországi foglalkoztatottsági rátát. Ehhez főleg a 15-29 éves... Teljes cikk