kapubanner for mobile
Megjelent: 12 éve

Az államilag támogatott hallgatónak Magyarországon kell adóznia

Az államilag támogatott hallgatónak adóját Magyarországnak fizető polgárnak kell lennie, ami nem azt jelenti, hogy fizikailag is itthon kell maradnia - hangsúlyozta Stéger Csilla, az Oktatási Hivatal Felsőoktatási Főosztályának vezetője a Budapesti Corvinus Egyetemen tartott április 24-ei előadásában azzal kapcsolatban, sok kitételt még alig ismernek a hallgatók a többek által röghöz kötésként értékelt hallgatói szerződésekkel kapcsolatban.

A workshop célja az volt, hogy az előadók információval és praktikus tanácsokkal lássák el a hallgatókat arról, érdemes-e külföldi tanulmányútra menni, hogyan lehet külföldön állást keresni, illetve miért fontos a jó önéletrajz és a motivációs levél.

A kétnapos eseménynek elsőként a Budapest Gazdasági Főiskola, majd pedig a Budapesti Corvinus Egyetem (BCE) adott otthont. A rendezvényen előadást tartott többek között Bugár Csaba, a Diákhitel Központ Zrt. vezérigazgatója, Jean Lemaître, a brüsszeli Institut des Hautes Études des Communications Sociales (IHECS) nemzetközi igazgatója, Lótos Adrienn, a Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetsége brüsszeli képviseletének vezetője, Stéger Csilla, az Oktatási Hivatal Felsőoktatási Főosztályának vezetője, valamint Andrási Mónika, a BCE karrier irodájának igazgatója.

Bugár Csaba a magyar hallgatói hitelrendszer kulcselemeiről tartott prezentációt, melyben kiemelte: a Magyarországon kialakított diákhitel-rendszer egyedülálló kezdeményezés. A százszázalékosan állami tulajdonban lévő központnak összesen 245 milliárd forintnyi hitelállománya van, melyet különleges feltételekkel vettek igénybe a hallgatók, ugyanis - ahogy a vezérigazgató hangsúlyozta - a központ nem hitelintézeti formában működik.

A legfrissebb adatok szerint 318 654 ügyfelük van, melyből több mint 100 ezren már törlesztették hitelüket. Fontos jellemzője a diákhitelnek, hogy ingyenes előtörlesztési lehetősége is van a hallgatónak, szemben egyéb hitelekkel. Bugár Csaba azonban megjegyezte: ha valaki a szerződésben meghatározottakat nem teljesíti - nem kezd el törleszteni, stb. -, a Nemzeti Adó- és Vámhivatalhoz kerül az ügy, amely adó módjára behajthatja a hitelt.

A vezérigazgató pozitívumként említette, hogy a végzettek 40 százaléka nem tudta volna megszerezni diplomáját a diákhitel igénybevétele nélkül. Szólt továbbá az ősztől megjelenő Diákhitel 2. elnevezésű konstrukcióról, melynek legfőbb jellemzője, hogy kötött felhasználású lesz, illetve csupán 2 százalékos kamattal vehetik fel majd fel a hallgatók - szemben a Diákhitel 1. konstrukcióval, melynél a kamat 8 százalék.

Stéger Csilla a felsőoktatási tanulmányok finanszírozásának új rendszerét ismertette. Újdonságnak nevezte, hogy ugyanis a finanszírozási (ösztöndíjas) jogviszony közvetlenül az állam és a hallgató között jön létre, nem pedig az állam és az intézmény között, ahogy eddig volt. Hozzátette: igazságos, mert a munkavégzési és a visszatérítési kötelezettség az oktatási ráfordítással arányos, illetve méltányos, hiszen figyelembe veszi az egyéni élethelyzeteket --– például a halasztást, a szüneteltetést, valamint részletfizetésre is lehetősége van a hallgatónak. "Mindezek mellett hatékony is, mert rákényszeríti a jelentkezőket, hogy felelősségteljes továbbtanulási döntéseket hozzanak" - mondta a főosztályvezető.

A továbbiakban részletesen bemutatta a 2012 őszétől bevezetendő három finanszírozási formát: az állami ösztöndíjat, melynek értelmében a tanulmányok költségeit az állam fedezi, a részösztöndíjat, mely esetében a tanulmányok költségeinek a felét fedezi az állam, a fennmaradó részt pedig a hallgató, illetve az önköltséget, melynél tejes egészében a hallgató fizeti tanulmányainak költségeit - ehhez pedig segítséget nyújt az új Diákhitel 2. konstrukció. A főosztályvezető kitért a hallgatói ösztöndíjszerződésre is, mint mondta: a szerződés értelmében az állam köteles kifizetni a hallgató tanulmányait a felsőoktatási intézményeknek, a hallgatónak pedig legfeljebb a képzési idő másfélszeresén belül diplomát kell szereznie, a végzést követő 20 éven belül magyar adóalanynál munkát kell vállalnia a tanulmányi idő kétszereséig, vagy a le nem dolgozott tanulmányi idő arányában a képzés költségeit vissza kell fizetni.

A feltételeket illusztrálandó három példát említett. Mint mondta: a mérnököknek - amennyiben a tanulmányi idő 3,5 év - 7 évet kell hazai munkavégzéssel töltenie, a bölcsészeknek 6 évet - 3 éves tanulmányok esetén -, az orvosoknak pedig - mivel az ő képzésük 6 év - 12 évet. A részösztöndíjas státusz kapcsán hangsúlyozta: ez a finanszírozási forma kizárólag a műszaki, a természettudományi és az informatikai képzési területen vehető igénybe, valamint az agrármérnök, az orvosi laboratóriumi és képalkotó diagnosztikai analitikus szakon. A főosztályvezető előadása végén elmondta: a kötelező hazai munkavégzési időszakot bármilyen bontásban le lehet tölteni a diploma kézhezvétele utáni 20 évben, illetve azt is kiemelte: a hallgatónak az adóját Magyarországnak fizető polgárnak kell lennie, ami nem azt jelenti, hogy fizikailag is itthon kell maradnia.

A workshopon Jean Lemaître a brüsszeli posztgraduális képzési lehetőségekről számolt be, Lótos Adrienn a brüsszeli munkalehetőségekről beszélt, valamint kitért arra is, hogy mit kell tartalmazni egy jó önéletrajznak. Mint mondta: fontos az előzetes kutatási terv, illetve a diploma lefordítása angol nyelvre. Andrási Mónika végezetül a BCE karrierlehetőségeiről, nemzetközi csereprogramjairól, diákszervezeteiről tartott ismertetőt.

edupress.hu

  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Egyeztetés kezdődött az állami fenntartású egyetemek bérfejlesztéséről

A kormány szeretné emelni a felsőoktatási béreket is, de az államtitkárság az érintettek türelmét kérte. Teljes cikk

Pölöskei Gáborné: a minőségi szakképzésnek lakosságmegtartó ereje van

A Kulturális és Innovációs Minisztérium szakképzésért felelős helyettes államtitkára szerint gyümölcsöző kapcsolat alakult ki a vállalkozói... Teljes cikk

Megütötte és fellökte a 12 éves diákot a budapesti tanár

Az 50 éves pedagógust azonnal elbocsátották, miután kiderült az eset. Teljes cikk