Megjelent: 13 éve

Béke varázsütésre - mediáció a hétköznapokban

Nemrégiben hallgattam egy coach, mediátor előadását, akinek nyolcvanöt szkeptikus, kissé elutasító pedagógus figyelmét kellett felkeltenie és meggyőznie őket arról, hogy a mediáció hasznos tud lenni számukra. A direkt konfliktus gerjesztésén (és megoldásán) túl egy egyszerű, mégis elgondolkodtató kérdéssel kezdett: „hány konfliktusuk van egy nap?” Elindulva ezen a gondolatmeneten, kiderül, hogy a mediáció egy olyan „varázspálca”, ami csodákra képes akkor is, ha nem főállásként gyakoroljuk: vezetőknek, beosztottaknak, HR osztályon dolgozóknak, pedagógusoknak – mindazoknak, akik emberekkel foglalkoznak, nap mint nap.

Mariann tíz éve tanít ugyanabban az általános iskolában, már egy felső tagozatos saját osztályt is elballagtatott. Minden nehézségtől eltekintve, szeret tanítani, a gyerekekben a jövő nagy reménységeit látja. Egyik nap, nagy szünet végén a folyosón a szokásos káosz uralkodik, két gyerek összeverekszik, Mariann próbálja őket szétválasztani. Az egyik gyerek véletlenül az odaérkező Mariannt üti meg, aki ösztönösen visszaüt. A gyerekek ugyanannyira megdöbbennek, mint Mariann, aki nem tudja mit tegyen. Másnap a szülők az igazgatóhoz érkeznek perrel fenyegetőzve. Mariann félti az állását, az igazgató félti Mariannt (akivel eddig semmi gond nem volt), és az iskola hírnevét; a szülők feldúltak, féltik a gyereküket. Négyen ülnek le beszélgetni.

Az igazgató töri meg a kínos csendet, megköszöni a szülőknek, hogy befáradtak és előrevetíti, hogy a cél az, hogy mindenki békével és nyugodtan hagyja el a szobát a beszélgetést követően. A szülőktől megkérdezi, hogyan mesélte el a fiuk a megelőző nap esetét, mennyi konfliktusuk van vele otthon, régebben Mariann néniről jókat mesélt-e és el tudják-e képzelni, hogy egy ilyen esetben az ő kezük is meglendül a másodperc töredéke alatt -– mielőtt az agy kapcsolna. Ezután megkérdezi Mariannt, hogyan látja ő az esetet, mit érzett az ütéskor. A beszélgetés során kiderül, hogy a szülők ezidáig jó véleménnyel voltak Mariannról, a fiuk gyakran verekszik a szomszéd gyerekekkel is, hasonló esetben pedig lehet ők is akaratlanul visszaütnének; Mariann válaszaiból pedig nyilvánvalóvá válik, hogy nem gondolkodott az ütéskor, megérti a szülők felháborodását, és azóta is rosszul érzi magát. A két fél beleképzeli magát egymás helyzetébe, így elkezdenek empátiát érezni, enyhül a dühük, a kétségbeesésük, az aggodalmuk.



Mit tett az igazgató?

Gábor tizenkét éve dolgozik egy cégnél középvezetőként, beosztottjaival és feletteseivel jó a kapcsolata, egy hirtelen jelentkező egészségügyi probléma miatt táppénzre kellett mennie -– határozatlan időre. Egy hónap után, visszatértekor megtudja, hogy pozíciója átszervezés címén megszűnt, az eddigi munkáját pedig egy új alkalmazott vette át. Gábor kétségbeesett, fél, hogy munka nélkül marad önhibáján kívül. Mielőtt ügyvédhez fordulna, a HR részlegtől kér segítséget. A Humánerőforrás Osztály vezetője, Katalin egy megbeszélésre hívja Gábort és felettesét, Józsefet. Katalin elsőként Gábort kérdezi a félelmeiről, a távollétében elvégezendő feladatok és felelősség súlyáról, és, hogy milyen döntést hozott volna felettese helyében. Józsefet arra kéri, számoljon be eddigi Gáborral kapcsolatos munkahelyi tapasztalatairól és beleképzelve magát a helyébe, milyen megoldásokat lát a probléma megoldására. A két fél megnyugszik, megértik egymás álláspontját és kompromisszumképessé válnak.

Mit tett a HR osztály vezetője?

Mielőtt fény derülne a "varázspálca" titkára, gondoljunk bele, milyen más következményei lehettek volna a történteknek. A szülők ügyvédhez fordulnak, az igazgató a kisebb rossz érdekében elbocsájtja egyik legjobb pedagógusát, Mariannt. Gábor ügyvédhez fordul, számára a beperelés rossz referenciaként szolgál, a cégnek pedig csorbítja a hírnevét. Óriási pénzkiadás, időveszteség. A pszichológiai következményeket, mint folyamatos teher, stressz, depresszió, nem is említve.

A pálca, a tudás, amit mindenki megszerezhet, a mediáció technikáit tartalmazza. A kulcs az érdekegyeztetésben, a konfliktus- és kifogáskezelésben, a megfelelő kommunikációban, kérdezéstechnikában rejlik. A varázs pedig az a képesség, amivel a másik ember felé nyitottá, elfogadóvá válunk.

Ha összeszámoltuk a napi konfliktusaink számát, és rádöbbenünk, hogy a legtöbb megoldatlanul marad - így rontva emberi kapcsolatainkat - jusson eszünkbe a mediátor képzés mint biztos, jövedelmező befektetés.

Mavrák Katalin, a LINEO International Consulting Kft. csapatának tagja (life-, business coaching, mediáció és szakirányú továbbképzések coaching-mediation.hu)
  • 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznakinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Befektetés az egészségbe: amikor a mozgás és a mentális jóllét a munkáltatónak is megtérül

A munkáltatói gondoskodás új szintre lépett: ma már nemcsak juttatásokat adunk, hanem valódi jólléti élményt – mérhető üzleti eredményekkel. Teljes cikk

Nem tréning – kihívás: így válik a nyelvtanulás önjáróvá a nyári hónapokban is

Köllner Zsófia, a Linguina alapítója és a Business Fest HR Hacks színpadi előadója arról beszél, hogyan lehet a céges nyelvtanulást... Teljes cikk

Újabb lépés a NEXON szolgáltatásfejlesztésében

A bér- és humánügyviteli szolgáltatások terén piacvezető szerepet betöltő NEXON 2025. június 1-től telefonos ügyfélszolgálati rendszerét... Teljes cikk