Megjelent: 7 éve

Béke varázsütésre - mediáció a hétköznapokban

Nemrégiben hallgattam egy coach, mediátor előadását, akinek nyolcvanöt szkeptikus, kissé elutasító pedagógus figyelmét kellett felkeltenie és meggyőznie őket arról, hogy a mediáció hasznos tud lenni számukra. A direkt konfliktus gerjesztésén (és megoldásán) túl egy egyszerű, mégis elgondolkodtató kérdéssel kezdett: „hány konfliktusuk van egy nap?” Elindulva ezen a gondolatmeneten, kiderül, hogy a mediáció egy olyan „varázspálca”, ami csodákra képes akkor is, ha nem főállásként gyakoroljuk: vezetőknek, beosztottaknak, HR osztályon dolgozóknak, pedagógusoknak – mindazoknak, akik emberekkel foglalkoznak, nap mint nap.

Mariann tíz éve tanít ugyanabban az általános iskolában, már egy felső tagozatos saját osztályt is elballagtatott. Minden nehézségtől eltekintve, szeret tanítani, a gyerekekben a jövő nagy reménységeit látja. Egyik nap, nagy szünet végén a folyosón a szokásos káosz uralkodik, két gyerek összeverekszik, Mariann próbálja őket szétválasztani. Az egyik gyerek véletlenül az odaérkező Mariannt üti meg, aki ösztönösen visszaüt. A gyerekek ugyanannyira megdöbbennek, mint Mariann, aki nem tudja mit tegyen. Másnap a szülők az igazgatóhoz érkeznek perrel fenyegetőzve. Mariann félti az állását, az igazgató félti Mariannt (akivel eddig semmi gond nem volt), és az iskola hírnevét; a szülők feldúltak, féltik a gyereküket. Négyen ülnek le beszélgetni.

Az igazgató töri meg a kínos csendet, megköszöni a szülőknek, hogy befáradtak és előrevetíti, hogy a cél az, hogy mindenki békével és nyugodtan hagyja el a szobát a beszélgetést követően. A szülőktől megkérdezi, hogyan mesélte el a fiuk a megelőző nap esetét, mennyi konfliktusuk van vele otthon, régebben Mariann néniről jókat mesélt-e és el tudják-e képzelni, hogy egy ilyen esetben az ő kezük is meglendül a másodperc töredéke alatt -– mielőtt az agy kapcsolna. Ezután megkérdezi Mariannt, hogyan látja ő az esetet, mit érzett az ütéskor. A beszélgetés során kiderül, hogy a szülők ezidáig jó véleménnyel voltak Mariannról, a fiuk gyakran verekszik a szomszéd gyerekekkel is, hasonló esetben pedig lehet ők is akaratlanul visszaütnének; Mariann válaszaiból pedig nyilvánvalóvá válik, hogy nem gondolkodott az ütéskor, megérti a szülők felháborodását, és azóta is rosszul érzi magát. A két fél beleképzeli magát egymás helyzetébe, így elkezdenek empátiát érezni, enyhül a dühük, a kétségbeesésük, az aggodalmuk.



Mit tett az igazgató?

Gábor tizenkét éve dolgozik egy cégnél középvezetőként, beosztottjaival és feletteseivel jó a kapcsolata, egy hirtelen jelentkező egészségügyi probléma miatt táppénzre kellett mennie -– határozatlan időre. Egy hónap után, visszatértekor megtudja, hogy pozíciója átszervezés címén megszűnt, az eddigi munkáját pedig egy új alkalmazott vette át. Gábor kétségbeesett, fél, hogy munka nélkül marad önhibáján kívül. Mielőtt ügyvédhez fordulna, a HR részlegtől kér segítséget. A Humánerőforrás Osztály vezetője, Katalin egy megbeszélésre hívja Gábort és felettesét, Józsefet. Katalin elsőként Gábort kérdezi a félelmeiről, a távollétében elvégezendő feladatok és felelősség súlyáról, és, hogy milyen döntést hozott volna felettese helyében. Józsefet arra kéri, számoljon be eddigi Gáborral kapcsolatos munkahelyi tapasztalatairól és beleképzelve magát a helyébe, milyen megoldásokat lát a probléma megoldására. A két fél megnyugszik, megértik egymás álláspontját és kompromisszumképessé válnak.

Mit tett a HR osztály vezetője?

Mielőtt fény derülne a "varázspálca" titkára, gondoljunk bele, milyen más következményei lehettek volna a történteknek. A szülők ügyvédhez fordulnak, az igazgató a kisebb rossz érdekében elbocsájtja egyik legjobb pedagógusát, Mariannt. Gábor ügyvédhez fordul, számára a beperelés rossz referenciaként szolgál, a cégnek pedig csorbítja a hírnevét. Óriási pénzkiadás, időveszteség. A pszichológiai következményeket, mint folyamatos teher, stressz, depresszió, nem is említve.

A pálca, a tudás, amit mindenki megszerezhet, a mediáció technikáit tartalmazza. A kulcs az érdekegyeztetésben, a konfliktus- és kifogáskezelésben, a megfelelő kommunikációban, kérdezéstechnikában rejlik. A varázs pedig az a képesség, amivel a másik ember felé nyitottá, elfogadóvá válunk.

Ha összeszámoltuk a napi konfliktusaink számát, és rádöbbenünk, hogy a legtöbb megoldatlanul marad - így rontva emberi kapcsolatainkat - jusson eszünkbe a mediátor képzés mint biztos, jövedelmező befektetés.

Mavrák Katalin, a LINEO International Consulting Kft. csapatának tagja (life-, business coaching, mediáció és szakirányú továbbképzések coaching-mediation.hu)
  • 2019.11.14recruiTECH BLUE Fizikai munkaerő toborzás – van új a nap alatt? Szerintünk igen! recruiTECH BLUE | 2019. november 14-én a kékgalléros toborzásra koncentrálva, még lazy bird áron Részletek Jegyek
  • 2019.11.15Hogyan változnak a nyugdíjszabályok 2020-ban? Mikor jobb nyugdíjba vonulni a nyugdíj összege szempontjából. Még az idén, vagy inkább jövőre? Ki vonulhat nyugdíjba jövőre, mit jelent a munkáltató számára, ha a munkatárs nyugdíjra jogosulttá válik? Nyugdíj mellett hogyan dolgozhatunk? Mit jelent a munkáltató számára, ha nyugdíjas munkavállalót foglalkoztat? Részletek Jegyek
  • 2019.12.05Adatvédelmi Tisztviselő /DPO Képzés – Dr. Kulcsár Zoltánnal /12. 05-06./ Az adatvédelmi tisztviselő képzés célja, hogy a résztvevők pontosan megismerjék az adatkezelők adatvédelmi kötelezettségeit, kialakuljon bennük az a szintű adatvédelmi tudatosság, amely alkalmassá teszi őket a GDPR szerinti adatvédelmi tisztviselői (DPO) feladatok ellátására. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter