Megjelent: 5 hónapja

Kevés a sofőr és a targoncás

Komoly gondot okoz a szakterület elöregedése és az utánpótlás hiánya is.

Az általános tapasztalat szerint a megbízók teljesen lekötötték a közúti fuvarcégek kapacitásait, a teljesítés növelését az esetek többségében a gépkocsivezető-hiány korlátozza, és nem az, hogy nincs elég fuvarozóeszköz” – mondta a VG-nek Árvay Tivadar, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) megbízott főtitkárhelyettese. Hozzátette: a helyzet ugyanaz, mint tavaly, a járművek 5-10 százaléka áll, aminek legfőbb oka a munkaerőhiány. A nemzetközi gépkocsivezetői fizetéseket ugyanakkor már nincs hová emelni, hogy vonzóbbá tegyék a szakmát, mert a fuvardíjak nem fedeznék a magasabb béreket. A béremelés költségét az egész ellátási láncon érvényesíteni kellene, ami ha nem is vezetne a végfelhasználói árak drasztikus növekedéséhez, de tengerentúli példák szerint drágulás vagy áruhiány lenne a következmény. Árvay Tivadar szerint a legnagyobb gondot a szakma elöregedése, az utánpótlás hiánya jelenti. A közúti árufuvarozásban dolgozók 40 százaléka 50 év feletti, 12 százalékuk 60 évnél is idősebb. A fiatalok számára a kimagasló bérek ellenére sem vonzó a szakma a körülmények miatt. Visszatartó erő számukra, hogy heteket kell távol lenniük otthonról, órákat kell várniuk a fel- és lerakóhelyeken, valamint hiányoznak a mosdó és az idő eltöltését megkönnyítő szociális létesítmények.

Ha nem akarnak fél napot várni, a gépkocsivezetőknek sokszor olyan munkát is el kell végezniük, ami nem kötelességük, és sem képesítésük, sem jogosultságuk nincs.Mégis kénytelenek elvégezni, mert  az adott logisztikai egységnél nincs elég rakodó szakmunkás. 

"Ha ráadásul kárt is okoz a gépkocsivezető, aki képesítés nélkül vezet targoncát, akkor övé a felelősség is, ami mellesleg a fel- vagy lerakóhelynek sem olcsó mulatság. Emellett az is riasztó, hogy a gépkocsivezetők minden apró vétségét tetemes, akár a havi fizetésüknek megfelelő bírságokkal szankcionálhatják a hatóságok” – mondta Árvay Tivadar. Az MKFE-nél úgy látják, hogy túlszabályozottá vált a terület,egyre több az olyan rendelet, ami betarthatatlan vagy irreális költségeket generál. Árvay Tivadar attól fél, hogy emiatt hamar olyan helyzet alakulhat ki, mint tavaly ősszel Nagy-Britanniában, amikor a sofőrhiány következményeit megérezte az egész ellátási lánc. 

 

VG

fotó: unsplash

  • 2022.05.26Connect Konferencia Egy szakmai fórum azoknak, akik a vállalaton belül a belső kommunikáció és kultúra fejlesztésért felelnek. Tartalom, csatorna, kultúra és engagement témában mutatja be jó gyakorlataikat és tapasztalatait 45 HR, kommunikációs és marketing vezető. Részletek Jegyek
  • 2022.05.27Lean Fórum – Digitális Transzformáció Konferencia A program kialakítás alatt. A képzésre jelentkezés a jegyek menüpont alatt, vagy a következő telefonszámon: 06-1-201-1237 Részletek Jegyek
  • 2022.05.30AmCham HR Dream Day – motiváció és megtartás Találkozzunk a Kopaszin, ahol a Gallup londoni partnere beszél a nemzetközi HR trendekről, a legelismertebb hazai szakértőkkel együtt gondolkodunk motivációról, megtartásról, produktivitásról és adatvezérelt HR megoldásokról. Részletek Jegyek
  • 2022.07.21 Munkavédelmi technikus Munkavédelmi technikusra lehet szüksége minden olyan cégnek, amelynél kiemelten fontos a munkahelyi egészség és biztonság megvalósítása. A Munkavédelmi technikus ugyanis elősegíti a munkahelyi balesetek és foglalkozási megbetegedések megelőzését, valamint a munkavédelemre fordított költségek optimalizálást. Támogatja a munkáltatót a munkavédelmi kötelezettségek teljesítésében, ezzel hozzájárul a mulasztások és szabályszegések hátrányos személyi és anyagi következményeinek elkerüléséhez Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Varga Mihály: meg kell vizsgálni, hogy fennmaradhat-e mostani formájában a kata

A pénzügyminiszter-jelölt szerint nagy siker volt a kata bevezetése, de felül kell vizsgálni, hogy jelenlegi formájában maradhat-e. Teljes cikk

Foglalkoztatási program indul Komárom-Esztergom megyében

A cél, hogy a program elhagyásának időpontjában legalább 836 ember álljon foglalkoztatásban. Teljes cikk

Több ezer étterem és szórakozóhely zárt be két év alatt

Budapesten zárt be a legtöbb étterem és büfé, a cukrászdák száma a járvány alatt sem csökkent. Teljes cikk