kapubanner for mobile
Megjelent: 16 éve

Morális válság az amerikai cégeknél

Az amerikai dolgozók 56 százaléka tapasztalt cégénél etikai visszaéléseket - írja a Napi Online az Ethics Resource Center (ERC) nonprofit tanácsadó szervezet tanulmánya alapján. A visszaéléseket nem jelentők több mint fele a szankciók hiányától, harmada pedig a megtorlástól félve hallgatott.

Bár hat évvel ezelőtt számos cégnél hatalmas csalási, sikkasztási ügy látott napvilágot, mégsem segítette elő a visszaélések visszaszorulását - állítja az Ethics Resource Center (ERC) nonprofit tanácsadó szervezet felmérése. A kutatás során a válaszadók 42 százaléka, azaz mintegy kétezer alkalmazott számolt be arról, hogy egyre kevésbé érez késztetést jelenteni azt, ha valamilyen visszaélés a tudomására jut. Patricia Harned, az ERC elnöke szerint a dolgozók több mint a fele hiábavalónak tartja a "feljelentést", másik részük (egészen pontosan 36 százalékuk) pedig fél a következményektől.

A megkérdezettek leginkább a cégen belüli érdekellentétek kezelését, a sértegető viselkedési stílust és a cég tevékenységéhez kapcsolódó hazugságokat jelölték meg mint legsúlyosabb etikai problémát. Az erkölcsi tartás hiánya tehát komolyan fenyegeti az amerikai gazdaságot, hiszen maguk a cégvezetők, igazgatótanácsok tagjai, politikusok, befektetők és - sok esetben - az ügyfelek sem mérlegelik a cégen belüli vagy a céghez kapcsolódó magatartásukat - mutatott rá Patricia Harned. A Sarbanes-Oxley-törvény 2002-es bevezetése ellenére - amely új szabályokat léptetett életbe a visszaélések csökkentésére, illetve az ehhez kapcsolódó jelentési kötelezettségekre - az észak-amerikai üzleti életben a helyzet szinte ugyanolyan inkorrekt, mint 2002 előtt - tette hozzá Harned.

Öröm az ürömben, hogy a visszaélések száma háromnegyedével csökkent a fejlett etikai kultúrával rendelkező cégeknél, a mindent átfogó etikai programmal büszkélkedő társaságoknál pedig megkétszereződött a bejelentések száma.

A tanulmány ugyanakkor arra is felhívja a figyelmet, hogy a válaszadók 40 százaléka nem is tud arról, hogy jelentést tehet észrevételeiről munkaadójának az erre külön létrehozott csatornákon keresztül; pedig már a vállalatok negyede készített, illetve működtet megfelelő etikai és panasztételi programot. Az ERC ezt azzal indokolja, hogy az alkalmazottak szívesebben beszélnek problémáikról egy olyan emberrel, akivel már kialakítottak valamiféle kapcsolatot, mint azzal az idegennel, aki a vállalati "forródrótokon" várja a hívásokat.

Napi Online
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.14Mesterséges intelligencia használata a marketing munkában Képzésünk célja, hogy bemutassuk 2024-ben mi mindenre képes a mesterséges intelligencia, használata mennyire meg tudja könnyíteni a marketing szakemberek - vagy erre a pályára készülők - munkáját. A képzés során a résztvevő megtanulja, hogy milyen kiaknázatlan lehetőségek rejlenek a mesterséges intelligenciában. Ezen túl megtanulja, hogy a különböző AI eszközöket milyen stratégiai kombinációban érdemes használni a lehető legnagyobb hatékonyság elérése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Megszavazták a versenytilalmi záradékok betiltását, amik megakadályozzák, hogy a dolgozók a versenytársaknak dolgozzanak

Az Egyesült Államokban 30 millió dolgozó tartozik versenytilalmi megállapodás hatálya alá. Teljes cikk