kapubanner for mobile
Megjelent: 9 éve

10 dolog, amiről soha ne beszélj főnöködnek

Te mikor beszélgettél utoljára a főnököddel? És miről? A feladatokról, a határidőkről, a karrieredről, anyagi helyzetedről? Vagy talán arról, milyen csinos valamelyik kolléganőd? Legyél óvatos… Ne feledd, a főnököd -akármilyen jóban is vagytok- nem a barátod. Legyen bármennyire egyszerű, „lapos” is a szervezeti struktúra, informális a vezetési stílus, mégis így, vagy úgy, függő viszonyban vagytok - figyelmeztet a Travel és sabbatical coaching blogon Csuport László, coach, stressz-kezelési facilitátor.

A munkahely nemcsak a munkavégzés színtere, hanem az emberi érintkezések, kapcsolatok kiemelkedően fontos terepe. Viszonyunk minősége a munkatársakkal, vezetőkkel jelentősen befolyásolja közérzetünket, hangulatunkat. Amellett, hogy a vállalkozások célja többnyire valamilyen pénzben mérhető eredmény produkálása, egy-egy cégnél munkatársak és (még) nem robotok dolgoznak együtt.

A közös tevékenység során, így óhatatlanul alakulnak ki a kollégák, vezetők között vonzások, taszítások, (időnként a kettő együtt…) és szövődik csendben, vagy hangosabban a szociális háló. Mindenki alátámaszthatja, aki valaha is dolgozott, hogy a munkatársainkról sokkal többet tudunk, mint amennyi infóra a közös munkához szükségünk lenne. A tapasztalat és a kutatások szerint, általában kevésbé kedveljük azokat a kollégáinkat, akik nem osztanak meg velünk sokszor lényegtelen (de a kapcsolatépítés szempontjából igen fontos) személyes információkat. Ezek közé sorolhatóak a főzés rejtelmeitől kezdve, a gyerek iskolai előrehaladásán és a családi-, párkapcsolati gondokon át, egészen a kedvenc focicsapat hétvégi szerepléséig, számtalan, a munkavégzéssel össze nem függő információ.

Ezekkel a közlésekkel általában nincs is különösebb gond, ha jól megválasztjuk, hogy mikor, kivel oszthatunk meg bizalmas, vagy kevésbé bizalmas dolgokat.

A személyes tartalmú informális beszélgetések akkor kezdenek igazán veszélyessé válni, ha a beszélgetőpartnerünk a főnök.

A napokban jelent meg a Forbes magazin internetes kiadásában egy összeállítás, azokról a tabutémákról, amelyekről soha nem célszerű beszélni a főnökünknek. Mivel mind a főnöki, mind a beosztotti szerepköröket is kipróbáltam már, így személyesen és ügyfeleim példáin keresztül is igazolhatom a jó tanácsok hitelességét.

Tehát, ne beszélj a főnököddel a következő témákról:

  • A pénzügyi helyzeted részleteiről.
  • A jelenlegi pozíciódon túlmutató karriertervedről - kivéve, ha az a jelenlegi beosztásodhoz kapcsolódik és számíthatsz a főnököd támogatására.
  • Ne adj tovább pletykákat és negatív infókat, amelyek kapcsolódnak a főnök személyéhez.
  • Ne beszélj azokról a jövőbeli elképzelésedről, amelyek a főnöködben félelmet válthatnak ki, hogy esetleg a pozíciójára törsz.
  • Ne ossz meg részleteket a magánéleted kríziseire vonatkozóan, hacsak ez nem érinti közvetlenül a munkádat.
  • Ne kritizáld kollégáidat a főnöködnek.
  • Ne mondd el, hogy olyan rosszul érzed magad a munkahelyen, hogy el is mennél - hacsak nem vagy kész az azonnali távozásra.
  • Ne beszélj a főnöködnek a kollégádhoz fűződő szerelmi vonzalmaidról, és különösen kerüld ezt a témát, ha az imádat tárgya éppen ő.
  • Ne beszélj arról főnöködnek, amit kollégáid bizalmasan mondtak el neked, hacsaknem igen komoly dologról van szó, amelyik vezetői beavatkozást ígényel.
  • Végül, ne mondj el olyan dolgokat magadról főnöködnek, amelyet később felhasználhat ellened.


Tudom, nem könnyű minden helyzetben ezeket a tiltásokat betartani. (Bevallom, egyiket-másikat én is már több ízben megszegtem…) Az eredményes karrierépítéshez és kapcsolatok kialakításához azonban, ajánlatos megszívlelni a megismert tanácsokat. Persze, sokszor nehéz döntést hozni, mikor melyik magatartás lenne a legmegfelelőbb, beszéljünk-e, vagy sem az adott témáról főnökünkkel. Ezekben az esetekben célszerű a döntéssel várni és aludni egyet a dolgokra.

Hasznos lehet olyan személyt (barát, coach, tanácsadó) keresni és kikérni a véleményét, akivel bátran megbeszélhetjük a kritikus kérdéseket.

És mit tanácsolok a vezetőknek, ha egy munkatárssal olyan beszélgetésbe bonyolódnak, amelyik kapcsolódik valamelyik felsorolt tabutémához? Itt már árnyaltabb a válasz… De erről, majd egy másik blogbejegyzésben.

Csuport László, coach, stressz-kezelési facilitátor

Travel és sabbatical coaching blog
HR Blog
  • 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Tárgyalási stílusok: együttműködő vagy agresszív?

Még azok számára is, akik alapvetően hajlamosak agresszív stílusban tárgyalni, fontos a rugalmasság. Ha valaki tudja, mikor és hogyan érdemes az... Teljes cikk

A fenntartható karrier mint új HR-trend

A „career sustainability” kifejezés az utóbbi években gyakran felbukkan a HR-világában, sokan azonban még mindig a work–life balance... Teljes cikk

Miért nem érti meg a cégvezető a dolgozót?

"Amikor vezetőként azt érzed, hogy munkavállalóddal nem beszéltek egy nyelvet, nincs benne motiváció, vizsgáld meg a Maslow-piramist. Vagy egyszerűen... Teljes cikk