300 méternél távolabb dolgozik egy metrókijárattól?
Egyre nagyobb teret kap az irodákban az otthonosság, ami ideális esetben nemcsak az íróasztalokon elhelyezett családi fotókat jelenti, hanem az irodaterek multifunkcionális kialakításában is tükröződik. A munkaerő-toborzásban és -megtartásban az iroda elhelyezkedése, belső kialakítása kulcsfontosságúvá vált, hiszen ha a munkavállaló jól érzi magát, az a munkaadónak is jó. Ha otthonról végzünk számítógépes munkát, számos tényezőre kell figyelnünk ahhoz, hogy a home office ne menjen az egészségünk rovására - ezt állapították meg a meghívott neves szakértők a Futureal-csoporthoz tartozó Cordia új értékesítési irodájában rendezett kerekasztal-beszélgetés során.
Y-generáció: a jó iroda segít a toborzásban és a munkaerő-megtartásban
Fontos szerepe van a fiatal munkavállalók, az Y-generáció igényeinek, hiszen alapvető elvárásuk, hogy a laptopjukkal bárhol dolgozhassanak, ami multifunkciós terek létrehozását teszi szükségessé. Azokban a szektorokban, ahol szeretnék magukhoz vonzani és megtartani a (fiatal) tehetségeket, sokszor már nem a fizetéssel versenyeznek egymással a cégek, hanem a minél jobb munkakörnyezettel. Ez jelenti az iroda elhelyezkedését éppúgy, mint az irodán belüli kikapcsolódási lehetőségeket, a közös helyiségeket - konyhát, étkezőt, pihenőszobát, stb. Ezek ráadásul nem öncélú elemek, hanem azt szolgálják, hogy a dolgozók minél kevesebb időt töltsenek az irodán kívül (azaz ne menjenek ki kávézni, ebédelni) és a munkatársaknak minél többször legyen alkalmuk az informális érintkezésekre, ami végső soron a közös munkát segíti. „A csocsóasztal és a biciklitároló mára alapkövetelménnyé vált” - tette hozzá dr. Németh Edit.

„A munkáltatók egyre jobban megbecsülik munkavállalóikat, egyes szektorokban egymástól viszik el a dolgozót, így a béren túl a jó helyen, jó szolgáltatási környezettel ellátott iroda is fontos HR-eszközzé vált” - emelte ki Radványi Gábor, a Futureal-csoport főépítésze, aki elmondta, hogy bizony egy irodabérlet esetén fontos, hogy hány lépésre van a metró és hányfélét lehet enni a környéken. Az ilyen elhelyezkedésű munkahely hozzáad az életminőséghez, hiszen kevesebb időt kell például elpazarolni utazásra a különböző szolgáltatások - üzletek, konditerem, éttermek, stb. - megközelítésére.
Home office egészségesen
Ha otthoni számítógépes munkavégzésről, home office-ről van szó, a legtöbb embernek a kanapén fekve ölben, netán a konyhaasztalon elhelyezett laptop jut eszébe. Dr. Németh Edit szerint ugyanakkor ez nagyon távol van az ideálistól: fontos volna, hogy jó minőségű széken ülve, megfelelő magasságú asztal mellett dolgozzunk úgy, hogy a beállítások ejtett vállú munkavégzést tegyenek lehetővé.
Ergonómiai szempontból a laptop és pláne a tablet nem megfelelő a folyamatos munkavégzéshez: a laptophoz lehetőleg csatlakoztassunk külön monitort (amelynek felső része szemmagasságban legyen), külön billentyűzetet és egeret. A megvilágítás szempontjából szintén fontos, hogy legalább egy külön asztali lámpánk legyen, és amennyiben lehetséges, tudjunk elkülönülni a család többi tagjától. Érdemes lehet otthon is alkalmazni azt a skandináv országokban meglévő munkavédelmi szabályt, hogy aki napi 6 óránál többet dolgozik monitor előtt, annak legyen lehetősége állva is munkát végezni. „Vannak már olyan munkaadók, amelyek csak akkor engedik az otthoni munkavégzést, ha a dolgozó igazolni tudja, hogy az otthoni munkakörnyezete ergonómiailag megfelelő” - mondta dr. Németh Edit.
„Az irodában is jót tesz az egészségnek, ha a dolgozó fel tud állni a munkaasztala mellől, hogy félrevonulva elolvasson egy cikket, megebédeljen a teakonyhában, külön sarokban váltson pár szót a kollégáival, vagy külön fülkében intézhesse el fontos telefonhívásait” - tette hozzá Radványi Gábor. A szakember szerint mindig a különböző aktivitásnak megfelelő, multifunkcionális környezetet és bútorzatot kell biztosítani a munkavállalóknak, így az irodát a dolgozók az aktivitásuknak megfelelően „körbe tudják használni”.
„Erre a multifunkcionális környezetre jó példa a Cordia új értékesítési irodája” - emelte ki Erdélyi Linda, az iroda belsőépítészeti terveit jegyző Lab5 Építésziroda vezető tervezője. Szerinte ez az iroda azért is különleges, mert a bemutatótermet, a tárgyalóhelyiségeket és klasszikus irodafunkciót kellett egybegyúrni úgy, hogy a dolgozók és a leendő vevők is jól érezzék magukat. Ezt szolgálják a szőnyegek, lámpák, álmennyezet-megoldások, amelyek segítik az egyes terek vizuális és nem mellesleg akusztikai elhatárolását. „Az ún. activity based, azaz az aktivitásokon alapuló térkialakítás csak a megrendelővel közösen valósulhat meg” - tette hozzá Erdélyi Linda. „A mindennapi munkafolyamatokat nagyban megkönnyíti, ha a tereket a napi feladatoknak, a funkcióknak megfelelően rendezzük el.”
Az ideális iroda zöld és a metró közelében van
„Ma ugyanakkor már egy magára valamit is adó bérlő zöld irodát keres, de kevesen tudják, hogy mitől is zöld egy iroda, így ezen a téren komoly edukációra van szükség” - vélte Radványi Gábor. Nem csak az energiahatékonyságot és a takarékos a vízfelhasználást jelenti ugyanis a környezetkímélő kialakítás, hanem az akár az olyan, nem szembetűnő dolgokat is, mint a levegő vagy a megvilágítás minősége. Sokszor az a helyzet, hogy bár az épületek megfelelnek a zöld előírásoknak, ám a bérlők a saját tereik kialakítása során már nem figyelnek ezekre a részletekre. A szakember szerint a meglévő irodákban nehéz kommunikálni az energiahatékonysági felújításokat a bérlők felé, hiszen átlagosan az irodabérlők költségeinek csak 1 százalékát teszi ki a rezsiköltség, míg a bérleti díj súlya 9, a bérköltségé pedig 90 százalék. Mindebből következik, hogy a dolgozók munkakörnyezetének komfortos kialakítása kezd a legfontosabb tényezővé válni az irodaépületekben.
Nagyon fontos az is, hogy mennyire könnyű eljutniuk a munkahelyükre az adott irodaház dolgozóinak. Egy átlagos, 20 ezer négyzetméteres irodaházban dolgozó kétezer emberből legfeljebb 200 van olyan pozícióban, hogy a cégük bérel számukra beállót a mélygarázsban, így a többiek szükségszerűen tömegközlekedéssel érik el a munkahelyüket. A reggeli csúcsidőszakban ez az 1800 ember óránként tíz autóbuszt teljesen megtöltene (nem beszélve a többi közlekedőről), így logikus, hogy az ekkora irodaházakat csak a nagy kapacitású tömegközlekedési eszközök megállóinak közelében célszerű elhelyezni. „Nem véletlen, hogy a Futureal nem is épít olyan telken irodaházat, amely 300 méternél távolabb van a metrókijárattól, ez is az emberközpontú fejlesztés egyik fontos eleme” - mondta Radványi Gábor.
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
A szakember szerint a nyitottság kultúrájának kiépítése elengedhetetlen a kiégés megelőzéséhez. Teljes cikk
Vajon tényleg eljöhet az a világ, melyben a cégek egyre inkább elismerik és jutalmazzák azokat az alkalmazottakat, akik egészséges határokat... Teljes cikk
Évente 37 millió munkanap esik ki betegség miatt Magyarországon, ami mintegy 500 milliárd forint veszteséget jelent a munkáltatóknak. A háttérben... Teljes cikk
- A home office vége? 3 hete
- Miért szünteti meg a Mol a home office-t? 3 hete
- Önálló jogi technológiai csoport indul a Jalsovszkynál 2 hónapja
- Egyre kevésbé gondolkoznak home office-ban a munkahelyek 2 hónapja
- Vezetőváltás a KPMG Legal Tóásó Ügyvédi Irodánál 2 hónapja
- Flexibilis terek: Irodák a hibrid munkavégzés korában 2 hónapja
- Egyre nagyobb az igény a dolgozók részéről a hibrid irodák és az íróasztal-megosztás felé 2 hónapja
- Minden hatodik brit dolgozó a háziállatához igazítja a munkaidejét 3 hónapja
- Nemzetközi munkaerő-bevonás: EoR, az új csodaszer? 3 hónapja
- Munkahelyi hatékonyság növelése szinte ingyen 3 hónapja
- Külföldi munka: adókon innen, határokon túl 4 hónapja