kapubanner for mobile
Megjelent: 7 éve

A digitális átalakulás nem csak az IT dolga

A magyar cégvezetők 91%-a úgy gondolja, hogy a digitális transzformáció nélkül a cég nagy eséllyel elbukik. Ennek ellenére csak a cégek 54%-a rendelkezik digitális stratégiával, 23%-uk pedig nem is tervez ilyet létrehozni.

Tóth Mária, a DXC Technology szoftverfejlesztési igazgatója szerint a cégvezetők azért vannak tévedésben a digitális átalakulással kapcsolatban, mert azt gondolják az az IT dolga - holott ennél egy jóval összetettebb, a vállalati kultúrát érintő átalakításról van szó.

A DXC filozófiája szerint a digitális transzformáció alapja valóban a technológia (pl. AI, cloud), ennek adottnak kell lennie, hogy elindulhasson a folyamat, de innentől kezdve számos terület feladatot kap a digitális átalakulásban. Hiszen kell hozzá módszertan, hogy miként építjük be a folyamatokba, együttműködés a kollégák részéről, akik ezután nem projekteken, hanem termékeken dolgoznak szoros kooperációban. A szakértelem szempontjából kinyílik a spektrum és mindenki mindenben szerepet kap. „Dobjuk el a badge-t, egy csapat egy adott ideig egy termékért dolgozik, attól függetlenül, hogy szállító vagy megrendelő oldalról jött” - mondta Tóth Mária. Csakis így lehet agilisan, gyorsan és hatékonyan dolgozni a jövőben.

Az Y-ok egészen másfajta tudásra vágynak, és ahhoz, hogy ne menjenek el a cégtől 3 hónap után, meg is kell adni nekik azt, amire vágynak. Az az oktatási forma, ami az X generációnál működött - egy egyetem, egy képesítés - már nem működik. Az X-ek vertikális tudásigényével szemben az Y-ok nem vertikálisan szeretnék mélyíteni szaktudásukat, inkább horizontális rálátást szereznek több témára, szélesebb az a paletta, ahová nyúlhatnak, ha egy-egy téma érdekli őket. „Az a szakértelem, ami ma elvárt, általában benne van az Y-ban” - mondta a szoftverfejlesztési igazgató. „Ha az Y-nak és a Z-nek megadja egy cég a lehetőséget a horizontális tudásépítésre, azaz például az egyik team-ben fejleszthet, a másikban migrálhat, akkor nem kell azzal számolnunk, hogy pár hónap alatt ráun a munkájára. Folyton újat tanulhatnak, nem érzik, hogy ugyanazt a kódot kapálják egész nap 8 órában.”

Éppen ezért az egyes szakterületek nem válnak el egymástól élesen, hanem egyre inkább összeérnek. A korábbi engineer-tester-analyst hármas munkakör ma már egy személyben is megvalósulhat. - mondta Tóth Mária. Hiszen nem várható el az egyetemektől, hogy kövessék a gyorsan változó informatikai tudáshoz kapcsolódó igényeket. Tóth Mária ma 20 nyitott pozícióban várja a kollégákat, és ezek egy része olyan tudást igényel, ami egy éve még nem volt ismert számára sem. Ez az oktatás szempontjából azt jelenti, hogy a jövőben általános tudást érdemes szerezni egy, a fiatalhoz közel álló területen, de mellette minden tudásra nyitottnak kell lenni és a munkahelyen beletanulni az új dolgokba.
Az átképzés korábban óriási dolognak tűnt - valaki 5 évig tanult valamit az egyetemen és aztán átképzi magát homlokegyenest másnak? Ma az átképzés egészen mást jelent: rugalmas munkaköröket, 3 nap alatt lezajló folyamatokat, rotációt - erre a DXC munkaidőből biztosít lehetőséget az ott dolgozóknak, ugyanis ez is a megtartás egyik feltétele.

Hogyan lehet fenntartani a teamben az izgalmat?
Egyrészt ehhez magas vezetői érettség kell - hiszen képesnek kell lennie arra, hogy hagyja, rotáljanak a kollégák kedvükre az egyes pozíciók között. Ha nem engedi ezt a vezető, elmennek a cégtől - mondta Czibók Zoltán, a DXC ügyvezetője. A másik módszer, rendszeres kihívások elé állítani őket, a DXC legutóbb például versenyt írt ki a kollégáknak: Mi jut eszükbe az AI-ról? címmel. Az eredmény: két fős együtt dolgozó csapatok, rengeteg elképesztő ötlet, most zajlik a kiválasztási periódus. „Ez a feladat, ezt a szemléletmódot beilleszteni a multinacionális közegbe, cserébe a kolléga itt van nálunk, marad, nem megy el” - mondta Czibók Zoltán.


  • 2025.02.28Vezetői Best Practice Fórum - Digitális transzformáció és az AGILE A Fórum célja: A Fórum célja a jó vezetői gyakorlatok és tapasztalatok megosztása, illetve a hazai vezetési kultúra fejlesztése.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.03.11Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Szervező: BMEinfo button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.03.18Óbudai Egyetem Állásbörze A személyes találkozás az potenciális jelentkezőkkel az állásbörzén az egyik leghatékonyabban módszer, hiszen amíg egy önéletrajz csupán „vázlatos” formában nyújt a jelentkezőről képet, addig a személyes találkozás és beszélgetés által sokkal jobban bizonyíthatnak is a szakmai felkészültséggel kapcsolatban. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.03.27 recruiTECH konferencia A recruiTECH elsősorban HR vezetőknek, toborzóknak, toborzási vezetőknek, employer branding specialistáknak és learning & development szakembereknek szól, akik napi szinten küzdenek a toborzási céljaikért a munkaerőpiacon, akik keresik az új megoldásokat, melyek segítségével hatékonyabbá tehetik vállalatuk tevékenységét.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Felsővezetők toplistája: őket követik a legtöbben

Idén is elkészítette az Uniomedia kommunikációs ügynökség a hazai felsővezetők LinkedIn jelenlétének toplistáját, amelyben Magyarország 50... Teljes cikk

Így juthat stratégiai szintre a HR: interjú Kovács Krisztinával, a Chemaxon operatív vezetőjével

Miként lehet a HR az üzlet stratégiai tanácsadója? Hogyan reagáljunk HR-esként, ha felvásárolják a céget? Egyebek mellett erről is beszélgettünk... Teljes cikk

Vezető az, aki akár egy emberért felelősséget vállal - interjú Kamarás Zsuzsannával az Uniqa HR vezetőjével

Az Uniqa People&Brand területét vezeti, és a szervezetben 520-540 munkavállalóért felel Kamarás Zsuzsanna. A biztosítótársaságnál jelenleg... Teljes cikk